¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa

Data: 2010-07-29 10:45:11
Autor: Kris
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
Czy zona po smierci męża uzyska w banku informacje na temat ew. depozytów/ pożyczek/ stanu konta itp.
Czy bank powinien od razu udzielić tych informacji czy dopiero po zamknieciu postepowania spadkowego/

Krzysiek

Data: 2010-07-29 07:36:08
Autor: witek
Kris wrote:
Czy zona po smierci męża uzyska w banku informacje na temat ew. depozytów/ pożyczek/ stanu konta itp.
Czy bank powinien od razu udzielić tych informacji czy dopiero po zamknieciu postepowania spadkowego/

uzyska. Na podstawie decyzji o nabyciu spadku.

Data: 2010-07-29 14:43:35
Autor: Michal Jankowski
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

Kris wrote:
[...]

A połowa nie jest jej jako maj±tek wspólny?

  MJ

Data: 2010-07-29 13:05:51
Autor: witek

Kris wrote:
[...]

jak bylby wspolny to nie musialaby pytac w banku ile tam jest.

Data: 2010-07-29 22:32:30
Autor: Michal Jankowski
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

A połowa nie jest jej jako maj±tek wspólny?

jak bylby wspolny to nie musialaby pytac w banku ile tam jest.

Majatek wspolny a rachunek wspolny to troszeczke co innego...

Czy dysponowania swoja polowa majatku wspolnego po smierci malzonka
trzeba przeprowadzic postepowanie spadkowe?

  MJ

Data: 2010-07-29 17:55:17
Autor: witek
Michal Jankowski wrote:
[...]

No to wykaż, że pieni±dze zgromadzone na koncie indywidualnym zmarlego naleza do majtku wspolnego.
Chyba tylko z wyrokiem s±du co¶ załatwisz.

Data: 2010-07-30 11:11:56
Autor: Michal Jankowski
[...]

A jak to sie odbywa w praktyce? Przeciez takie sytuacje sa bardzo
czeste, ze malzonkowie maja odrebne konta, a majatek wylacznie
wspolny...

  MJ

Data: 2010-07-30 08:47:37
Autor: witek
Michal Jankowski wrote:
[...]

wykazac przed sadem, ze wplywy na konto pochodzily ze zrodel objetych wspolnota majatkowa.

Data: 2010-07-30 21:53:04
Autor: Krzysztof Halasa
Śmierć współmałżonka a tajemnica bankowa
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

wykazac przed sadem, ze wplywy na konto pochodzily ze zrodel objetych
wspolnota majatkowa.

Przeciez to jest domniemana sytuacja. Jesli komus zalezy, to raczej on
powinien wykazac ze jest inaczej.
Tzn. nie mowie ze sÄ…d nie bedzie potrzebny, ale dowod powinien moim
zdaniem byc blizszy oswiadczeniu, przy braku dowodow swiadczacych
o czyms przeciwnym.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-07-30 15:06:30
Autor: witek
Krzysztof Halasa wrote:
[...]

Nie to nie jest domniemana sytuacja.
Darowizny, niektĂłre dochody, odszkodowania, i mnĂłstwo innych rzeczy "z definicji" jest majÄ…tkiem oddzialnym.
Wiec niczego nie moĹĽna domniemywac.

Tzn. nie mowie ze sÄ…d nie bedzie potrzebny, ale dowod powinien moim
zdaniem byc blizszy oswiadczeniu, przy braku dowodow swiadczacych
o czyms przeciwnym.

j.w.
jeśli nie wiadomo skąd pochodziły pieniądze to nie wiadomo, czy były wspólne czy oddzielne.

Data: 2010-07-30 22:20:57
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Moze i nie mozna, ja sie nie znam, ale normalna praktyka jest
domniemanie, ze majatek jest wspolny (jesli obie osoby zyja). Jesli sa
tu jakies watpliwosci (np. malzonkowie sie nie zgadzaja), to raczej
udowadniac trzeba odrebnosc.

Jesli np. kupujesz nieruchomosc, i to ma byc Twoj majatek odrebny, to
malzonek (przy "wspolnosci") musi potwierdzic, ze pieniadze na zakup
pochodza z Twojego majatku odrebnego (alternatywnie postanowienie sÄ…du
itd). Jesli pieniadze sa wspolne, to niczego nikt nie musi dowodzic.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-01 23:40:28
Autor: Michal Jankowski
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

j.w.
je¶li nie wiadomo sk±d pochodziły pieni±dze to nie wiadomo, czy były
wspólne czy oddzielne.

I s±d orzeknie że były wspólne czy że odrębne? Nie może chyba orzec,
że niewiadomoczyje.

  MJ

Data: 2010-07-29 15:38:45
Autor: Kris
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:i2rsjv$280$8inews.gazeta.pl...
uzyska. Na podstawie decyzji o nabyciu spadku.

Wtedy tak to oczywiste.
Ale bardziej chodzi mi czy powinni podac jakies informacje żonie przed nabyciem spadku.
Bo teoretycznie moze sie okazać ze m±ż miał tam kredyt i nie warto spadku nabywać.

Krzysiek

Data: 2010-07-29 15:50:11
Autor: radekp@konto.pl
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
Thu, 29 Jul 2010 15:38:45 +0200, w <i2s096$4rs$1@news.onet.pl>, "Kris"
<k1s2z3y4s5z6t7o8f9c0@poczta.onet.pl> napisał(-a):

Wtedy tak to oczywiste.
Ale bardziej chodzi mi czy powinni podac jakies informacje żonie przed nabyciem spadku.
Bo teoretycznie moze sie okazać ze m±ż miał tam kredyt i nie warto spadku nabywać.

WeĽ pod uwagę, że spadek prawnie nabywa się z _chwil±_ ¶mierci spadkodawcy, a
nie z chwil± wydania postanowienia.

Data: 2010-07-29 16:30:12
Autor: Kris
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa

Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hn13569pefkhpkq7vgkfu003nnjphdr2gn4ax.com...
[...]

Ale w ci±gu pół roku bodajże mozna odrzucić spadek.

Ale dalej nie wiem czy bank udostepni zonie dane z konta zmarłego męż±.

Krzysiek

Data: 2010-07-29 07:38:08
Autor: BK
On 29 Lip, 16:30, "Kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f...@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik <rad...@konto.pl> napisał w wiadomo¶cinews:hn13569pefkhpkq7vgkfu003nnjphdr2gn4ax.com...
Thu, 29 Jul 2010 15:38:45 +0200, w <i2s096$4r...@news.onet.pl>, "Kris"
<k1s2z3y4s5z6t7o8f...@poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]

Ale w ci±gu pół roku bodajże mozna odrzucić spadek.

Ale dalej nie wiem czy bank udostepni zonie dane z konta zmarłego męż±.

Bank zonie nie udzieli ale sad moze bank zwolnic z tajemnicy bankowej
w toku postepowania spadkowego: art. 105 ust. 1 pkt 2 ppkt d prawa
bankowego.

Data: 2010-07-29 16:44:46
Autor: Kris
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa

Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:38a8e30e-3176-4255-bc3f-d340d97407a7t2g2000yqe.googlegroups.com...

Bank zonie nie udzieli ale sad moze bank zwolnic z tajemnicy bankowej
w toku postepowania spadkowego: art. 105 ust. 1 pkt 2 ppkt d prawa
bankowego.

Ok dziękuje za konkretna odpowiedż.
Sprawa juz w sumie nieaktualna bo nieformalnymi swoimi kanałami ustaliłem stan faktyczny.

Krzysiek

Data: 2010-07-29 13:06:37
Autor: witek
Kris wrote:

Ale dalej nie wiem czy bank udostepni zonie dane z konta zmarłego męż±.

Nie.

Data: 2010-07-29 16:37:12
Autor: m
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa

Użytkownik "Kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c0@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i2s39l$crk$1news.onet.pl...
Ale dalej nie wiem czy bank udostepni zonie dane z konta zmarłego męż±.

Nie
Za życia powinna była się zorientować

Data: 2010-07-30 08:14:17
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Thu, 29 Jul 2010 15:38:45 +0200, Kris napisał(a):
[...]

To jeszcze piku¶. Problem to dopiero jest, gdy np. małżonek trafia do
szpitala w stanie wegetatywnym. Dla "ułatwienia" może być też głównym
żywicielem rodziny, zajmować się wszystkimi finansami, być jedyn± osob±
która wie jakie s± kredyty, karty kredytowe, hasła do kont...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-07-30 08:46:35
Autor: witek
Jacek Osiecki wrote:
[...]

niestety tak sie zdarza.
jedyne rozwiazanie to ubezwlasnowolnienie, jesli ktos nie ustanowil pelnomocnictwa.
temat znany.

Data: 2010-07-29 15:49:14
Autor: radekp@konto.pl
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
Thu, 29 Jul 2010 07:36:08 -0500, w <i2rsjv$280$8@inews.gazeta.pl>, witek
<witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(-a):

Kris wrote:
> Czy zona po smierci męża uzyska w banku informacje na temat ew. > depozytów/ pożyczek/ stanu konta itp.
> Czy bank powinien od razu udzielić tych informacji czy dopiero po > zamknieciu postepowania spadkowego/

Każdy spadkobierca może mieć wgl±d w historię konta?
A jaki¶ przepis?

Data: 2010-07-29 13:07:38
Autor: witek

Kris wrote:
[...]

a kto¶ tu pytał o historię konta?

Data: 2010-07-29 16:58:42
Autor:
<witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa=B3(-a):

> uzyska. Na podstawie decyzji o nabyciu spadku.

Ka=BFdy spadkobierca mo=BFe mie=E6 wgl=B1d w histori=EA konta?
A jaki=B6 przepis?

Woli ¶cisło¶ci: gdzie Szanowny Pan widział słowo o >historii< konta?
Spadkobierca - na podstawie prawomocnego postanowienia s±du lub - to nowo¶ć w
sumie - na podstawie notarialnego po¶wiadczenia nabycia spadku - poznać może
stan kont na dzień ¶mierci. Bez wnikania w historię.

W kwestii historii konta, to nawet pełnomocnik powinien mieć pewne
ograniczenia w dostępie. Np. konto otworzone w 2004 -> pełnomonictwo udzielone
w 2006 -> wygl±d do historii konta przez pełnomonnika od dnia ustanowienia a
nie od otwarcia konta.

Bank nie udzieli żonie informacji o koncie zmarłego męża, jeżeli nie miał
informacji, że konto to było objęte wspolnot± maj±tkow±.
W praktyce tylko konta wspólne powinny mieć 'automatyczny' dostęp żony do
połowy ¶rodków z takiego konta (zapisane w regulaminie)

Data: 2010-07-29 19:04:54
Autor: radekp@konto.pl
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
Thu, 29 Jul 2010 16:58:42 +0000 (UTC), w <i2sc02$d4t$1@inews.gazeta.pl>, " "
<newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(-a):

[...]

No własnie -- a co w przypadku, gdy pojawia się pismo od szanownego kruka, że
nie dostali jakiej¶ tam należno¶ci? Co wtedy z wgl±dem w historię? Spadkobierca
ma płacić "w ciemno"?

Data: 2010-07-30 10:24:25
Autor:
¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa
radekp@konto.pl <radekp@konto.pl> napisał(a):
No w=B3asnie -- a co w przypadku, gdy pojawia si=EA pismo od szanownego =
kruka, =BFe
nie dostali jakiej=B6 tam nale=BFno=B6ci? Co wtedy z wgl=B1dem w =
histori=EA? Spadkobierca
ma p=B3aci=E6 "w ciemno"?

Najpierw przeczytać to:
http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/biznes/naciagaja-na-stare-dlugi,61779,1

Sk±d zadłużenie (pralka na raty,itp.) i kiedy powstało ... i od kiedy odsetki..
to spadkobierca otrzymałby ode mnie. Żona czy kochanka z automatu nie, chyba
że byłaby wpisana w umowie kredytowej (jako małżonka lub żyrant).

Data: 2010-07-29 21:51:51
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:

W kwestii historii konta, to nawet pełnomocnik powinien mieć pewne
ograniczenia w dostÄ™pie. Np. konto otworzone w 2004 ->  peĹ‚nomonictwo udzielone
w 2006 ->  wyglÄ…d do historii konta przez peĹ‚nomonnika od dnia ustanowienia a
nie od otwarcia konta.

A to już raczej powinno zależeć od woli udzielającego pełnomocnictwo... :-)

--
MiCHA

Data: 2010-07-30 10:30:09
Autor:
Przemyslaw Kwiatkowski <micha@micha.waw.pl> napisał(a):
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:

> W kwestii historii konta, to nawet peĹ&#65533;nomocnik powinien mieÄ&#65533; pewne
> ograniczenia w dostÄ&#65533;pie. Np. konto otworzone w 2004 ->  peĹ&#65533;nomonictwo udzie
lone
> w 2006 ->  wyglÄ&#65533;d do historii konta przez peĹ&#65533;nomonnika od dnia ustanowienia
> nie od otwarcia konta.

A to juĹĽ raczej powinno zaleĹĽeÄ&#65533; od woli udzielajÄ&#65533;cego peĹ&#65533;nomocnictwo... :-
)

Miałem na my¶li standardow± sytuację. Przychodz± 2 osoby do banku. Dzień
dobry, chciałem udzielić pełnomocnictwa do konta. Tu mój dowód a tu
pełnomocnik. Moim zdaniem taki pełnomocnik nie powinien mieć wgl±du do
historii sprzed dnia jego ustanowienia. Oczywi¶cie regulamin prowadzenia konta
miałby tu decyduj±ce znaczenie.
Mój ulubiony przykład 'doregulacji' regulaminem prowadzenia rachunków : w
inteligo rachunek wspólny mog± mieć 3 osoby, rodzinnie sobie obce ;) Gdzie
indziej rachunek wspólny mog± mieć tylko małżeństwa (na podst. o¶wiadczenia o
wspólno¶ci ustawowej).

Z mojej strony EOT - Twórca w±tku już przecież podziękował za uwagę ;)

Data: 2010-07-30 21:57:09
Autor: Krzysztof Halasa
Śmierć współmałżonka a tajemnica bankowa
" " <newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl> writes:

Miałem na myśli standardową sytuację. Przychodzą 2 osoby do banku. Dzień
dobry, chciałem udzielić pełnomocnictwa do konta. Tu mój dowód a tu
pełnomocnik. Moim zdaniem taki pełnomocnik nie powinien mieć wglądu do
historii sprzed dnia jego ustanowienia. Oczywiście regulamin prowadzenia konta
miałby tu decydujące znaczenie.

A ja myslalem ze wola klienta.

Mój ulubiony przykład 'doregulacji' regulaminem prowadzenia rachunków : w
inteligo rachunek wspólny mogą mieć 3 osoby, rodzinnie sobie obce ;) Gdzie
indziej rachunek wspólny mogą mieć tylko małżeństwa (na podst. oświadczenia o
wspólności ustawowej).

No ale to nie jest pelnomocnictwo. Pelnomocnictwo nie zalezy od banku.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-01 14:49:27
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Śmierć współmałżonka a tajemnica bankowa
newsroomy@NOSPAM.gazeta.pl pisze:

W kwestii historii konta, to nawet peĹ&#65533;nomocnik powinien mieÄ&#65533; pewne
ograniczenia w dostĂ„&#65533;pie. Np. konto otworzone w 2004 ->   peÄą&#65533;nomonictwo udzie
lone
w 2006 ->   wyglĂ„&#65533;d do historii konta przez peÄą&#65533;nomonnika od dnia ustanowienia
nie od otwarcia konta.

A to juĹź raczej powinno zaleĹźeÄ&#65533; od woli udzielajÄ&#65533;cego peĹ&#65533;nomocnictwo... :-
)

[...]

Powtarzam: zależy od woli udzielającego pełnomocnictwo. Generalnie pełnomocnictwo może być "ogólne" lub "szczególne". Jak jest szczególne, to jest takie jak to określił mocodawca i nie większe. A jak jest ogólne, to... no... jest ogólne. Czyli do historii rachunku też.

--
MiCHA

Data: 2010-08-04 15:29:01
Autor: ~|_ukasz
W dniu 2010-07-29 21:51, Przemyslaw Kwiatkowski pisze:
[...]

Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci - i tyle w tym temacie.
(Nie mylić z "zapisem na wypadek...")

Data: 2010-08-04 08:39:49
Autor: witek
~|_ukasz wrote:

Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci - i tyle w tym temacie.

o ile nie zastrzeĹĽono inaczej.

Data: 2010-08-04 21:47:08
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
~|_ukasz pisze:

W kwestii historii konta, to nawet pełnomocnik powinien mieć pewne
ograniczenia w dostępie. Np. konto otworzone w 2004 -> pełnomonictwo
udzielone w 2006 -> wygląd do historii konta przez pełnomonnika od dnia
ustanowienia a nie od otwarcia konta.

A to już raczej powinno zależeć od woli udzielającego
pełnomocnictwo... :-)

Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci - i tyle w tym temacie.

I jaki to ma związek z ograniczeniem (lub nie) dostępu do historii?

--
MiCHA

¦mierć współmałżonka a tajemnica bankowa