Śmiertelny wypadek w Marsa Alam - link do forum Dive Trek

Data: 2010-11-14 07:14:02
Autor: Pszemol
Śmiertelny wypadek w Marsa Alam - link do forum Dive Trek
" jacekplacek" <jacekiala.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote in message news:ibjvcc$3m4$1inews.gazeta.pl...
http://tinyurl.com/36olgsb

Nie widziałem mapki terenu - czy ktoś mógłby mnie uświadomić
czemu nie zakończono nurkowania przed kanionem, przy 50 barach
robiąc przystanek i potem wynurzenie?

Ja sam miałem podobną sprawę z zaufaniem do przewodnika
na Hawajach. Pisałem już o tym na grupie - pierwszy mój wyjazd
po zdobyciu uprawnień, drugie nurkowanie i przewodnik z nami
schodzi za grupką rekinów na coraz głębszą wodę. Zatrzymałem się
wbrew instrukcjom z łodzi przy 167 stopach (prawie 51 metrów)
a reszta mojej grupy poszła dalej, głębiej. Tak głęboko że ledwie
widziałem ich sylwetki na tle granatowej głębi. Skończyło się dobrze
bo mam okazję pisać tu dzisiaj, ale mogło się skończyć kiepsko, bo
nie zrobiłem odpowiedniego deco z braku powietrza. Gdybym się
nie odłączył wtedy przy 167 stopach gdy zacząłem się źle czuć to
pewnie już by mnie na tym świecie nie było. Miałem szczęście że
nie zgubiłem mimo wszytko orientacji w terenie, znalazłem kierunek
na łódkę i wynurzyłem się w miarę blisko na spokojnej wodzie, bez
fal i w dużej widoczności. Gdyby teren był trudny, zgubiłbym się sam.

Komentarze na temat "każdy nurkuje sam" są trochę niepoważne.
Przecież odłączenie się od grupy w nieznanym terenie i samodzielne
wynurzanie się gdzieś daleko od łodzi to najprostsza recepta na
zgubienie się i pozostawienia gdzieś na środku oceanu...
Po to pływamy w grupie aby w grupie wrócić. Zwalanie winy na
członków grupy za to, że nie odłączyli się od grupy jest moim zdaniem
niepoważne - winę ponosi przewodnik, który prowadzi grupę znając
przecież (z opisu wynika) aktualną zawartość ich butli na niebezpieczne
wody i środowisko w kanionie gdzie nie można się wynurzyć. Czemu
nie można było się wynurzyć przed kanionem? Nie rozumiem tego.

Data: 2010-11-14 20:47:19
Autor: 666
Śmiertelny wypadek w Marsa Alam
Ja tu nie rozumiem słowa "kanion" bo kanion to dla mnie rodziaj zagłębienia (w dnie, jakby wąwozu), a z opisu wypadku wynika, jakby chodziło o rodzaj jaskini, tunelu, z "sufitem", bez możliwości wynurzenia się.

-- -- -

--

Śmiertelny wypadek w Marsa Alam - link do forum Dive Trek