Data: 2015-04-07 02:27:45 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 10:13:57 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Nowa odslona katastrofa - biegli odczytali kolejne slowa z tasm. Cichym naciskiem? "8:40:07 - pierwszy, poprzedzony trzaskiem alarm TERRAIN AHEAD! W kokpicie dochodzi do charakterystycznej rozmowy: - Kto¶ tu zawinił - mówi jeszcze przed TERRAIN jeden z członków załogi. - Mówisz do widzeniaa! - stwierdza drugi pilot. Być może spodziewał się, że alarm wywoła decyzję o odej¶ciu na drugi kr±g. - Nieee, kto¶ za to beknie - rozwiewa złudzenia dowódca. - Po-my-sły! - domaga się DSP. Mówi znacznie gło¶niej od pilotów. 8:40:21 - załoga schodz±cego samolotu obserwuje pomiar wysoko¶ci - 2-8-0 - melduje drugi pilot. - 300! - prostuje nawigator. - Nie musimy dokładnie - stwierdza który¶ z członków załogi. - Zmie¶cisz się ¶miało - zachęca tymczasem DSP, po dwóch sekundach dodaj±cy "230" 8:40:33 - drugi alarm TERRAIN AHEAD. 8:40:38 - trzeci alarm TERRAIN AHEAD, tłumi±cy odczytane dopiero teraz słowa którego¶ z członków załogi "To się nie uda". 8:40:41 - czwarty alarm TERRAIN AHEAD. 8:40:42 - alarm PULL UP. Narwańcy" |
|
Data: 2015-04-07 12:08:55 | |
Autor: J.F. | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomo¶ci
W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 10:13:57 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: Chcieli zejsc ponizej minimow za cichym naciskiem dowodztwa, ale pilot Cichym naciskiem? "8:40:07 - pierwszy, poprzedzony trzaskiem alarm TERRAIN AHEAD! W kokpicie dochodzi do charakterystycznej rozmowy: Jak pisalem - ostrzezenia TAWS sa w Smolensku normalne. Lotniska nie ma w bazie i TAWS ostrzega przed rozbiciem. Zaloga ma je zignorowac. No - moze nie wszystkie, SINK RATE chyba nie ... ale to potrzebne gruntowne przeszkolenie. - Kto¶ tu zawinił - mówi jeszcze przed TERRAIN jeden z członków załogi. Z takich urywkow trudno sie domyslec o czym rozmowa. Ale moze i faktycznie bylo "musimy wyladowac - pomysly ?" 8:40:21 - załoga schodz±cego samolotu obserwuje pomiar wysoko¶ci O ile wiem to nie tyle prostuje, co podaje RW. - Nie musimy dokładnie - stwierdza który¶ z członków załogi. Nawet jesli chcieli zejsc ponizej minimow, to zabrali sie do tego jak ostatnie d*. Chyba ze tu "8:40:48: - Narwańcy - mówi w kokpicie niezidentyfikowany głos. Samolot jest na 100 metrach. - DochodĽ wolniej - radzi drugi pilot. " Nie dochodzil wolniej. Albo sie pomylil co do wysokosci, albo samobojstwo chcial popelnic razem z tymi wszystkimi na pokladzie. Bo ze pilot 100m nad ziemia ma ~10m/s i nie wyrownuje, to trudno uwierzyc. J. |
|
Data: 2015-04-07 17:34:34 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:5523acb9$0$2197$65785112news.neostrada.pl... > A czemu skrecil w lewo? S* |
|
Data: 2015-04-08 00:29:12 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
Dnia Tue, 7 Apr 2015 17:34:34 +0200, szczepan bialek napisał(a):
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5523acb9$0$2197$65785112news.neostrada.pl... http://www.faktysmolensk.gov.pl/aktualnosci/nowy-odcinek-wideoblogu-prof-pawel-artymowicz-przedstawia-rekonstrukcje-trajektorii-wostatnich-sekundach-lotu http://www.faktysmolensk.gov.pl/aktualnosci/Szczegolowa_analiza_obliczeniowa_ostatnich_chwil_lotu -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-08 09:27:35 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:wgytsxmqon8i.kndohq74y015$.dlg40tude.net... Dnia Tue, 7 Apr 2015 17:34:34 +0200, szczepan bialek napisał(a):"Po utracie końcówki skrzydła samolot Tu-145M wykonał półobrót i jednocześnie „górkę”, odchylając tor lotu w lewo." "Podstawowym celem prezentowanej ekspertyzy było określenie zachowania się samolotu po urwaniu się końcowej części lewego skrzydła, które nastąpiło po zderzeniu z brzozą.". A ta brzoza to stala na przedluzeniu pasa? Bo w pierwszy dzien donosili ze samolot mial ogromny przechyl jak tylko wypadl z chmur. S* |
|
Data: 2015-04-08 01:16:35 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu ¶roda, 8 kwietnia 2015 09:27:38 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał:
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:wgytsxmqon8i.kndohq74y015$.dlg40tude.net...Stała ok. 60m na lewo od osi pasa. Do brzozy lecieli równolegle do osi pasa. Dla przypomnienia: to było podej¶cie nieprecyzyjne na dwie NDB. Piloci wspomagali się też FMS. Bo w pierwszy dzien donosili ze samolot mial ogromny przechyl jak tylko wypadl z chmur.A co to ma wspólnego z rzeczywistym przebiegiem lotu zrekonstruowanym podczas dochodzenia KBWLLP? Poczytaj raport. Z pewno¶ci± rozwieje wiele z twoich w±tpliwo¶ci. http://www.faktysmolensk.gov.pl/przebieg-badania -- Bruno |
|
Data: 2015-04-08 12:30:39 | |
Autor: J.F. | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomo¶ci
A ta brzoza to stala na przedluzeniu pasa?Stała ok. 60m na lewo od osi pasa. Do brzozy lecieli równolegle do osi pasa. Dla przypomnienia: to było podej¶cie nieprecyzyjne na dwie NDB. Piloci wspomagali się też FMS. Czy sie myle, jak twierdze ze 2 NDB bylo tylko tylko formalnie, bo kierunkiem sterowal FMS, a ten sie glownie opieral na GPS ? J. |
|
Data: 2015-04-08 05:25:33 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu ¶roda, 8 kwietnia 2015 12:30:50 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomo¶ci"Z nagrań rozmów członków załogi wynika, że ustawili oni dane lotniskowych radiolatarni bezkierunkowych. W zapisie rejestratora MARS-BM słychać meldunek nawigatora o przygotowaniu ARK i częstotliwo¶ci bliższej i dalszej radiolatarni. Słychać także komentarz dotycz±cy przelotu dalszej radiolatarni. Można założyć, znaj±c z raportu producenta TAWS sekwencję wprowadzonych danych do FMS, że system ten był Ľródłem odniesienia dla załogi. Nie można jednak stwierdzić, że FMS był jedynym Ľródłem informacji o położeniu na kursie do l±dowania. System ARK był przygotowany do pracy i mógł być wykorzystywany przez załogę. O godz. 6:30:02 nawigator powiedział: "ILS niestety nie mamy. Kurs l±dowania 259 ustawiony.. ARK mamy przygotowane, 310/640, nastrojone. Pi±tka, szóstka, automat ci±gu"." Tyle mówi raport KBWLLP. Zgodnie z z tymże raportem wprowadzone do FMS dane przekłamywały położenie o 116 m na południe, MAK twierdzi że różnica jest pomijalna. Przed uderzeniem w brzozę samolot był o ok. 50 m od ¶cieżki. Czym się kierowali piloci mogliby powiedzieć tylko oni sami. Dodatkowo były też informacje z wieży które upewniały załogę, że s± na kursie. -- Bruno |
|
Data: 2015-04-08 15:50:56 | |
Autor: J.F. | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomo¶ci grup
W dniu ¶roda, 8 kwietnia 2015 12:30:50 UTC+2 użytkownik J.F. napisał: >Stała ok. 60m na lewo od osi pasa. Do brzozy lecieli równolegle do "W celu zrealizowania opisanej na kartach podej¶cia procedury załoga powinna wykonywać lot, opieraj±c się na wskazaniach radiokompasów ARK-15 ustawionych ..." "Z ustaleń Komisji wynika, że końcowe (po zakończeniu czwartego zakrętu i wyj¶cia na prost±) podej¶cie do l±dowania załoga wykonywała przy wykorzystaniu systemu FMS(32), który za po¶rednictwem ABSU sterował samolotem, utrzymuj±c go na przygotowanej przez załogę trasie lotu (punkty nawigacyjne 10XUB-DRL-XUBS). 32 Było to niezgodne z zał±cznikiem do instrukcji użytkowania w locie samolotu Tu-154M dotycz±cym systemu FMS, w którym nakazuje się odł±czenie autopilota od tego Ľródła nawigacji w procesie podej¶cia do l±dowania. Wysoko¶ć lotu dowódca statku powietrznego utrzymywał, steruj±c samolotem poprzez ABSU przy użyciu pulpitu PU-46. Automat ci±gu sterował silnikami, dostosowuj±c zakres ich pracy do ustawionej na pulpicie PN-6 prędko¶ci 280 km/h. Nastrojone pomoce nawigacyjne NDB traktowane były przez załogę jako pomocnicze (Ľródłem odniesienia do kierunku lotu był system FMS)." Smiem podejrzewac ze na te ARK nikt nawet w koncowce nie spojrzal, choc wskaznik jest obok (pod) wysokosciomierza, wiec byl w zasiegu wzroku. Zgodnie z z tymże raportem wprowadzone do FMS dane przekłamywały położenie o 116 m na południe, MAK twierdzi że różnica jest pomijalna. Wydaje mi sie ze te systemy roznia sie bardziej w dlugosci geograficznej niz w szerokosci. A poniewaz pas jest prawie na linii wschod-zachod, wiec jestem sklonny przyznac racje MAK. Ciekawe skad ta roznica - KBWL sie pomylily kierunki, czy zmierzyla pozycje w/g GPS i sie okazalo ze publikowane rosyjskie dane nie sa dokladne nawet w SK-42. Przed uderzeniem w brzozę samolot był o ok. 50 m od ¶cieżki. Ale chodzi o to ze nie kierowali. W kierunku poziomym kierowal FMS (przez autopilota). Dodatkowo były też informacje z wieży które upewniały załogę, że s± na kursie. Bo to chyba na tyle drobne odchylki na pare km przed pasem, ze poprawnie upewnialy. J. |
|
Data: 2015-04-08 17:13:05 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
Dnia Wed, 8 Apr 2015 15:50:56 +0200, J.F. napisał(a):
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomości grup I to samo w formie skondensowanej było w mojej wklejce ;) A coś nadzwyczajnego by im radiokompas pokazał? Przy oferowanej dokładności dowiedzieli się że lecą w stronę lotniska i FMS nie kłamie. Przygotowali się do podejścia na 2xNBD, a później zrobili jak zawsze. Czy spoglądali, czy nie już się raczej nie dowiemy. Ano ciekawe.Zgodnie z z tymże raportem wprowadzone do FMS dane przekłamywały położenie o 116 m na południe, MAK twierdzi że różnica jest pomijalna. Czyli dochodzimy do konkluzji, że nie zależnie od tego czym się kierowaliPrzed uderzeniem w brzozę samolot był o ok. 50 m od ścieżki. bardziej, a czym mniej, to w zakresie poziomym szło im całkiem nieźle i gdyby lecieli na wymaganej wysokości to wypadek by się nie wydarzył. -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-08 19:48:55 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:10jql19ux1szt.18k2phic1030y.dlg40tude.net... Czyli dochodzimy do konkluzji, że nie zależnie od tego czym się kierowali A jak w zakresie poziomym leciec calkiem niezle jak samolot jest mocno przechylony? S* |
|
Data: 2015-04-08 20:22:56 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
Dnia Wed, 8 Apr 2015 19:48:55 +0200, szczepan bialek napisał(a):
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:10jql19ux1szt.18k2phic1030y.dlg40tude.net...Kiedy się według ciebie rozpoczął ten przechył i jakie masz na to dowody? -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-09 09:39:05 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomości news:7enn6qsnoyob.1720zy712fvpx.dlg40tude.net... Dnia Wed, 8 Apr 2015 19:48:55 +0200, szczepan bialek napisał(a): Jedynym dowodem jest polozenie szczatkow: http://static.rmf.pl/rmf_fm/store/analiza2.jpg Reszta to "bajki" z pierwszych minut. A dzieci zeznaly ze przechylony samolot zaczepil skrzydlem o druty az polecialy iskry. Potem zrobil fikolka. Dzisiaj pani z rzadu powiedziala ze przyczyna jest znana. Pogoda i nieprzestrzeganie procedur. A jaka jest procedura gdy sa niskie chmury a temperatura wynosi 0C? S* |
|
Data: 2015-04-09 00:57:32 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 09:39:07 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał:
Użytkownik "Bruno" <brunoj.NIELUBIEMIELONKI@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:7enn6qsnoyob.1720zy712fvpx.dlg40tude.net...Powtarzam pytanie: czego nie rozumiesz w stwierdzeniu "po uderzeniu w brzozę"? A to co się działo po tym zderzeniu masz opisane tu: http://www.faktysmolensk.gov.pl/przebieg-badania?file=files/pliki/raport/Zalacznik_nr_4_-_Technika_lotnicza_i_jej_eksploatacja.pdf http://www.faktysmolensk.gov.pl/aktualnosci/nowy-odcinek-wideoblogu-prof-pawel-artymowicz-przedstawia-rekonstrukcje-trajektorii-wostatnich-sekundach-lotu http://www.faktysmolensk.gov.pl/aktualnosci/Szczegolowa_analiza_obliczeniowa_ostatnich_chwil_lotu Dzisiaj pani z rzadu powiedziala ze przyczyna jest znana. Pogoda i nieprzestrzeganie procedur.Nie l±dować na lotnisku nie posiadaj±cym wyposażenia umożliwiaj±cego bezpieczne l±dowanie w takich warunkach, bezwzględnie przestrzegać minimów, słuchać komunikatów o warunkach pogodowych panuj±cych na lotnisku. -- Bruno |
|
Data: 2015-04-09 15:38:14 | |
Autor: Tomek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:56bb824f-9f37-4945-bde5-1974844a3babgooglegroups.com... Nie l±dować na lotnisku nie posiadaj±cym wyposażenia umożliwiaj±cego bezpieczne l±dowanie w takich warunkach, bezwzględnie przestrzegać minimów, słuchać komunikatów o warunkach > pogodowych panuj±cych na lotnisku. Wystarczy tylko tyle i aż tyle. Niekórym to jednak do ich wyobraĽni nie przemówi i nie ma na to rady. Tomek. |
|
Data: 2015-04-09 15:28:50 | |
Autor: J.F. | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:10jql19ux1szt.18k2phic1030y.dlg@40tude.net...
Dnia Wed, 8 Apr 2015 15:50:56 +0200, J.F. napisał(a): >Stała ok. 60m na lewo od osi pasa. Do brzozy lecieli równolegle >do "Z ustaleń Komisji wynika, że końcowe (po zakończeniu czwartego I to samo w formie skondensowanej było w mojej wklejce ;) Samolotem kierowal FMS. Ktory z nawiguje w/g GPS, z dodatkiem inercyjnym. Wiec za cholere nie wiem, na jakiej podstawie nazywac to podejscie "na dwie NDB" :-) Smiem podejrzewac ze na te ARK nikt nawet w koncowce nie spojrzal, Zapewne nic. Ale ciekaw jestem czy ktos rzucal na niego okiem i sprawdzal "wskazania w normie" czy nie, bo i po co, FMS sie nie myli :-) Dodatkowo były też informacje z wieży które upewniały załogę, że są Tak, FMS dobrze prowadzil i tu nie ma problemu. Ale ... poprawnosc tej procedury mozna kwestionowac. Zreszta zapisane w instrukcji ze tak nie wolno. Co stawia pod znakiem zapytania kompetencje pilotow. Tym niemniej nie bylo przyczyna tej katastrofy. J. |
|
Data: 2015-04-09 06:44:26 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 15:28:58 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Bruno" napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:10jql19ux1szt.18k2phic1030y.dlg@40tude.net...Bo to było takie nasze autorskie podej¶cie do tematu ;) Tym niemniej ARK przygotowali. Nie mam zamiaru bronić do upadłego tezy, że było to klasyczne podej¶cie na 2xNDB. Tak jak już pisałem: na to pytanie mogłaby odpowiedzieć jedynie załoga. >>>Dodatkowo były też informacje z wieży które upewniały załogę, że s±Co jest zapisane w raporcie KBWLLP. -- Bruno |
|
Data: 2015-04-08 19:44:33 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:3e182ef1-82a7-4059-b816-d756e2240447googlegroups.com... W dniu ¶roda, 8 kwietnia 2015 09:27:38 UTC+2 użytkownik szczepan bialek napisał: >> Stała ok. 60m na lewo od osi pasa. Do brzozy lecieli równolegle do osi pasa. Jak by tak lecieli to srodek masy szczatkow tez by lecial rownolegle do osi pasa. Dla przypomnienia: to było podej¶cie nieprecyzyjne na dwie NDB. Piloci wspomagali się też FMS. Na swiecie co sekunde londuje samolot. Przewaznie przebija chmury. Od 1930r zawsze trafiaja na pas. Bo w pierwszy dzien donosili ze samolot mial ogromny przechyl jak tylkowypadl z chmur. A co to ma wspólnego z rzeczywistym przebiegiem lotu zrekonstruowanym podczas dochodzenia KBWLLP? Szczatki pozwalaja okreslic kierunek lotu. http://static.rmf.pl/rmf_fm/store/analiza2.jpg Widac ze schodzil gwaltownie ze sciezki w lewo. Bo przeciez byl na sciezce. Jak ustalono polozenie samolotu gdy byl w chmurze? Tak leci samolot z duzym przchylem na lewe skrzydlo. S* |
|
Data: 2015-04-08 20:21:08 | |
Autor: Bruno | |
Smolensk po raz n-ty | |
Dnia Wed, 8 Apr 2015 19:44:33 +0200, szczepan bialek napisał(a):
Użytkownik "Bruno" <brunoj@interia.pl> napisał w wiadomości news:3e182ef1-82a7-4059-b816-d756e2240447googlegroups.com...Czego nie rozumiesz w sformułowaniu "do brzozy"? Dopiero po zderzeniu gwałtownie zmienia się kierunek lotu. No i pozamiatałeś. W zasadzie w tym momencie należałoby skończyć tęDla przypomnienia: to było podejście nieprecyzyjne na dwie NDB. Piloci wspomagali się też FMS. dyskusję. Przewaznie przebija chmury.Ten konkretny dotarł do ziemi, a chmury nie przebił. Od 1930r zawsze trafiaja na pas.??? Gdyż uderzył w brzozę i stracił spory kawałek lewego skrzydła.Bo w pierwszy dzien donosili ze samolot mial ogromny przechyl jak tylkowypadl z chmur. Jak ustalono polozenie samolotu gdy byl w chmurze?Czarne skrzynki. Słyszałeś o nich? Tak leci samolot z duzym przchylem na lewe skrzydlo.Tak, oczywiście. -- Pozdrawiam! Bruno |
|
Data: 2015-04-12 13:02:39 | |
Autor: Paweł Kasztelan | |
Smolensk po raz n-ty | |
W dniu 2015-04-07 o 17:34, szczepan bialek pisze:
Odnoszę wrażenie z twoich pytań w tym i następnych postach że nie zdajesz sobie chyba sprawy. Z ogólnie zachowania samolotu i mechaniki lotu. Wiele osób dziwi położenie szcz±tków samolotu w bok od osi pasa i to na kierunku który nie jest równoległy z osi± pasa. Przyczyniły się do tego animacje z telewizji które nie były tworzone przez lotników a zapewne przez grafików komputerowych. Niektóre z nich s± tak nienaturalne że aż zęby bol±. Dla wyja¶nienie położenia wraku trzeba zrozumieć podstawow± reakcję samolotu na przechylenie się na skrzydło. T± reakcj± jest między innymi zmiana kierunku lotu. Piloci dobrze zdaj± sobie sprawę że wychylenie lotek (przechył) spowoduje że samolot zacznie skręcać w stronę na któr± jest przechylony. Czy będzie to samolot czy szybowiec efekt jest ten sam. Zjawisko jest tak pewne i znane że piloci nawet o nim nie wspominaj± bo to oczywisto¶ć. Jest to nawet opisane w procedurach sterowania awaryjnego. Jest to metoda zakręcania/zakręcania w przypadku awarii steru kierunku. Tak więc wszystko się zgadza. Utrata czę¶ci skrzydła w momencie gdy samolot już zaczyna się wznosić. Powoduje przechył i zmianę kierunku lotu. Kontynuacja przechyłu powoduje przy ci±głej zmianie kierunku lotu przej¶cie prawie na plecy i koniec. Pozdrawiam. PK. |
|
Data: 2015-04-12 06:19:42 | |
Autor: TJ_Blues | |
Smolensk po raz n-ty | |
On Sunday, April 12, 2015 at 7:02:12 AM UTC-4, Paweł Kasztelan wrote:
samolotu na przechylenie się na skrzydło. Zgadza sie. Z tym, ze istnieje cos takiego jak "an adverse yaw". Czyli tendencja samolotu podczas "lotkowego" zakretu do skrecania w strone wznoszonego skrzydla: http://www.aero-mechanic.com/wp-content/uploads/2009/08/5-5.gif Dzieje sie tak poniewaz 1. Opuszczenie lotki powoduje zwiekszenie sily nosnej, a co za tym idzie zwiekszenie oporu indukowanego. 2. Ze wzgledu na obrot samolotu wzgledem osi podluznej, wznoszone skrzydlo ma wiekszy kat natarcia niz opadajace skrzydlo - co rowniez powodoje roznice w sile nosnej i oporze indukowanym. Dlatego zakrety lotkowe nalezy koordynowac sterem kierunku. Ciekawe, jak z fizycznego punktu widzienia, wyglada to przy utracie koncowki skrzydla. Czy opory na rozdarciu plata sa wieksze od oporow indukowanych na zdrowym skrzydle? cheers |
|
Data: 2015-04-12 19:01:55 | |
Autor: szczepan bialek | |
Smolensk po raz n-ty | |
Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:ba2fdc87-f14a-4680-9cc2-15dae3354a24googlegroups.com... On Sunday, April 12, 2015 at 7:02:12 AM UTC-4, Paweł Kasztelan wrote: samolotu na przechylenie się na skrzydło. Zgadza sie. Z tym, ze istnieje cos takiego jak "an adverse yaw". Czyli tendencja samolotu podczas "lotkowego" zakretu do skrecania w strone wznoszonego skrzydla: http://www.aero-mechanic.com/wp-content/uploads/2009/08/5-5.gif Dzieje sie tak poniewaz 1. Opuszczenie lotki powoduje zwiekszenie sily nosnej, a co za tym idzie zwiekszenie oporu indukowanego. 2. Ze wzgledu na obrot samolotu wzgledem osi podluznej, wznoszone skrzydlo ma wiekszy kat natarcia niz opadajace skrzydlo - co rowniez powodoje roznice w sile nosnej i oporze indukowanym. Dlatego zakrety lotkowe nalezy koordynowac sterem kierunku. Ciekawe, jak z fizycznego punktu widzienia, wyglada to przy utracie koncowki skrzydla. Czy opory na rozdarciu plata sa wieksze od oporow indukowanych na zdrowym skrzydle? Ciekawe jak zakrecal Ił w lesie kabackim. Wg komunikatow z pierwszych minut samolot mial ogromny przechyl jak wypadl z chmur. Zaczepil o druty koncem lewego skrzydla a nie podwoziem. Teraz o tym cisza. Nikt nawet nie pisze ze to nieprawda. S* |
|