Smsy

Data: 2011-10-17 12:10:58
Autor: Liwiusz
Smsy
W dniu 2011-10-17 12:02, Piotr M pisze:
Szanowni Państwo.

Smsy mog± być form± dowodu np ws gróĽb, molestowania, czy nękania. W
zwi±zku z tym mam pytanie, czy takie smsy musz± być cały czas
przechowywane w telefonie, czy mog± być wyeksportowane np do pliku
tekstowego, html, itd?
Z góry dziękuję.

I jedno i drugie jest bardzo słabym dowodem.

--
Liwiusz

Data: 2011-10-17 12:19:10
Autor: mvoicem
Smsy
(17.10.2011 12:10), Liwiusz wrote:
[...]

Mimo to, eksport do pliku wydaje mi się znacznie słabszym dowodem, mimo niew±tpliwej słabo¶ci dowodu w postaci SMSa w telefonie.

p. m.

Data: 2011-10-17 15:30:47
Autor: Robert Tomasik
Smsy
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:4e9c011e$0$8449$65785112news.neostrada.pl...
[...]

SMS jest silniejszym dowodem, niż zeznanie wła¶ciciela telefonu. Silniejszym, bo wła¶ciciel telefonu moze co¶ przekręcić, za¶ SMS można odczytać wprost. Zabezpeicza sie go poprzez zrobienie ogledzin telefonu albo odczytanie w trakcie innej czynno¶ci (przesłuchanie, zawiadomienie) tre¶ci przez funkcjonariusza. W razie w±tpliwo¶ci można się podeprzeć danymi od operatora. Nie przechowuje on kopii SMS-ów, ale dane techniczne o rozmiarze plików, cyfrach kontrolnych, czasie itd.

Data: 2011-10-17 15:41:03
Autor: Liwiusz
Smsy
W dniu 2011-10-17 15:30, Robert Tomasik pisze:
o rozmiarze plików, cyfrach kontrolnych.

To potwierdzona informacja?

--
Liwiusz

Data: 2011-10-17 15:47:35
Autor: Andrzej Lawa
Smsy
W dniu 17.10.2011 15:41, Liwiusz pisze:
W dniu 2011-10-17 15:30, Robert Tomasik pisze:
o rozmiarze plików, cyfrach kontrolnych.

To potwierdzona informacja?

Doł±czam się do pytania.

Data: 2011-10-17 16:41:29
Autor: Maciej Bebenek
Smsy
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
W dniu 2011-10-17 15:30, Robert Tomasik pisze:
o rozmiarze plikĂłw, cyfrach kontrolnych.

To potwierdzona informacja?

O tych danych normy nie wspominajÄ…, co nie znaczy. ĹĽe oprogramowanie
centrum SMS ich nie realizuje.

Data: 2011-10-17 22:14:32
Autor: Michal Jankowski
Smsy
Maciej Bebenek <mobile.usun.to@bebenek.org> writes:

o rozmiarze plików, cyfrach kontrolnych.

To potwierdzona informacja?

O tych danych normy nie wspominaj±, co nie znaczy. że oprogramowanie
centrum SMS ich nie realizuje.

A co mowi prawo?

  MJ

Data: 2011-10-17 21:43:43
Autor: Maciej Bebenek
Smsy
Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

IMHO nic. Suma kontrolna pliku nie ma nic wspĂłlnego z
przechwytywaniem/rejestrowaniem korespondencji i w zasadzie moĹĽna jÄ…
podciągnąć pod zapewnienie poprawności przekazu.

M.

Data: 2011-10-18 11:17:22
Autor: Michal Jankowski
Smsy
[...]

(Tu było moje pytanie o prawo, nie wiedzieć czemu wycięte... 8-) )

IMHO nic. Suma kontrolna pliku nie ma nic wspólnego z
przechwytywaniem/rejestrowaniem korespondencji i w zasadzie można j±
podci±gn±ć pod zapewnienie poprawno¶ci przekazu.

No ale można sobie wyobrazić sytuację, że np. jaki¶ przepis nakazuje
przechowywać takie dane, albo odwrotnie, że jest enumeratywna lista
parametrów, które należy przechowywać, a innych nie wolno.

Nie wiem, dlatego pytam.

  MJ

Data: 2011-10-17 16:04:14
Autor: szerszen
Smsy
Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:j7hb08$fss$1@inews.gazeta.pl...

W razie w±tpliwo¶ci można się podeprzeć danymi od operatora.

czyjego operatora, odbiorcy czy rzekomego nadawcy?

Data: 2011-10-17 16:41:29
Autor: Maciej Bebenek
Smsy
"szerszen" <szerszen@tlen.pl> wrote:
Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:j7hb08$fss$1@inews.gazeta.pl...

W razie wątpliwości można się podeprzeć danymi od operatora.

czyjego operatora, odbiorcy czy rzekomego nadawcy?

zawsze nadawcy. Operator odbiorcy wie tyle, co jest zawarte w SMSie, czyli
w przypadku podstawienia lewego numeru nadawcy nie wie nic.

Data: 2011-10-17 23:02:53
Autor: Robert Tomasik
Smsy
Użytkownik "Maciej Bebenek" <mobile.usun.to@bebenek.org> napisał w wiadomości news:1855408895340562304.453481mobile.usun.to-bebenek.orgnews.onet.pl...
[...]

I tu trafiasz w sedno sprawy. Jeśli spreparujemy SMS-a w telefonie odbiorcy, to nie bedzie śladu transmisji w centrach oraz na koncie nadawcy. Jeśli spreparujemy tego SMS-a poprzez przerobienie faktycznie wysłanego SMS-a, to jeszcze pozostaje szansa wykrycia, że nie zgadza sie rozmiar wiadomości. Po za tym w telefonie nadawcy bedzie oryginalny SMS. Po za tym wszystkie serwery przejściowe zachowają ślad po transmisji w postaci sum kontrolnych plików. Nie spotkałem się z tym, by ktoś poddawał w wątpliwość treść spisanych z telefonu SMS-ów, wiec trudno mi powiedzieć, jak to zadziała w praktyce, ale moim zdaniem o ile odtworzenie faktycznej treści SMS-a będzie trudne, to stwierdzenie, ze go sfałszowano powinno być prostsze :-)

Data: 2011-10-18 08:20:19
Autor: Andrzej Lawa
Smsy
W dniu 17.10.2011 23:02, Robert Tomasik pisze:

I tu trafiasz w sedno sprawy. Jeśli spreparujemy SMS-a w telefonie
odbiorcy, to nie bedzie śladu transmisji w centrach oraz na koncie
nadawcy.

Niby tak... Z drugiej strony: czy brak śladu jest dowodem nieistnienia?
Może np. system już to skasował albo nastąpił jakiś inny błąd w rejestracji.

Jeśli spreparujemy tego SMS-a poprzez przerobienie faktycznie
wysłanego SMS-a, to jeszcze pozostaje szansa wykrycia, że nie zgadza sie
rozmiar wiadomości.

To jest trywialne.

Po za tym w telefonie nadawcy bedzie oryginalny SMS.

"To on zmienił!"

Poza tym - skąd wiesz, że będzie? Mógł skasować.

Po za tym wszystkie serwery przejściowe zachowają ślad po transmisji w
postaci sum kontrolnych plików. Nie spotkałem się z tym, by ktoś

JesteĹ› pewien?

Poza tym - jeśli to jest jakieś proste CRC to odpowiednia fabrykacja
treści też jest dość prosta.

Smsy