Smutna wiadomosc

Data: 2013-07-18 10:35:17
Autor: /dev/SU45
Smutna wiadomosc

Jego patent na atywna redukcje halasu doceniaja chyba wszyscy, ktorzy
mieli okazje przeleciec sie avionetka bądz helikopterem.

Szybownicy nie docenią :) Skąd właściwie bierze się taki hałas i dlaczego w samochodzie jest lepiej? Niższe obroty silnika? Hałas wytwarza śmigło a nie silnik? Bardziej szczelna konstrukcja?

moga miec ci z nas, ktorzy musieli wylozyc te $900 na jego zestaw z
pretensjonalnym napisem "BOSE":-)

Ale pod względem lansu to daleko do Ray Banów!

Data: 2013-07-18 09:04:38
Autor: TJ_Blues
Smutna wiadomosc
On Thursday, July 18, 2013 4:35:17 AM UTC-4, /dev/SU45 wrote:

Szybownicy nie docenią :) Skąd właściwie bierze się taki hałas i dlaczego w samochodzie jest lepiej? Niższe obroty silnika? Hałas wytwarza śmigło a nie silnik? Bardziej szczelna konstrukcja?

W samolocie najwazniejsza jest sprawnosc silnika. Tlumiki niestety czesc mocy rozpraszaja. Lotnicze silniki maja w porywach jeden
tlumik a czasem wcale; w samochodach masz najczesciej 3 stopnie
tlumienia. Do tego silniki lotnicze sa mocowane bardziej
"sztywno" niz samochodowe a konstrukcje kompozytowe przenosza halas
i wibracje lepiej niz metalowe. W samolotach GA rzadko stosuje sie wyciszenie konstrukcji; w samochodach blachy sa od wewnatrz pokrywane woskopodobnymi
"maziami". Halas od smigla oczywiscie rowniez nie jest bez znaczenia. W Polsce obowiazuja dotyczace emisji halasu przez silnik samochodu. Nie
przedluzysz rejestracji jesli masz "dziure w tlumiku", nie zarejestrujesz
motocykla bez tlumika. W Stanach i Kanadzie takich ograniczen nie ma i
na drogach czesto slychac amatorow klasycznych Harley'ow i innych chopperow. Halas jest pikielny! A to tylko male silniczki o poj ok 1000cc.

cheers

Data: 2013-07-19 00:33:40
Autor: /dev/SU45
Smutna wiadomosc
[...]

Czy jednak samoloty elektryczne są znacznie cichsze? Nie słyszałem takiego w skali 1:1, ale mam 4-metrowy motoszybowiec RC :), no i jest cichy raczej.

Data: 2013-07-18 19:40:29
Autor: TJ_Blues
Smutna wiadomosc
On Thursday, July 18, 2013 6:33:40 PM UTC-4, /dev/SU45 wrote:
> [...]

Czy jednak samoloty elektryczne są znacznie cichsze? Nie słyszałem takiego w skali 1:1, ale mam 4-metrowy motoszybowiec RC :), no i jest cichy raczej.

Wylacznie elektryczne latadelko:
http://www.flyingmag.com/aircraft/lsasport/germany-certifies-first-electric-airplane-espyder
eSyder: http://www.youtube.com/watch?v=gcmqXHP7jbk

I cudenko choc.. hhmm  troche za drogie :-)  Pipistrel Panthera
http://www.flyingmag.com/pilots-places/pilots-adventures-more/2012-flying-gift-guide
"With a price tag beneath $500,000, as well as hybrid and purely electric versions that also are in the works, "
http://www.youtube.com/watch?v=fgX0aoMvdSs

Powaznych i LATAJACYCH konstrukcji wielkosci Cessny 172 czy Pipera Cherokee
to chyba jeszcze nie ma. Ale te dwa przyklady wyznaczaja pewien trend. Trudno mi dzisiaj wyrokowac jak sie sprawa rozwinie bo na dzis ograniczenie
np. Panthery do dwoch miejsc i znacznym zmniejszeniu zasiegu przy wciaz
b wysokiej cenie jak na ta klase samolotu, osobiscie mi sie nie podoba.
Znaczy sie, samolocik ma sliczna linie ale cena...:-(

Zasieg w wersji nie-eko: 1000nm
zasieg elektryczny 215nm -- - w Ameryce chyba nie bedzie sie dobrze sprzedawac.
jakbym chcial odwiedzic rodzinke w Chicago to z "Toronta" mam 400nm+. O wypadzie
na Floryde nawet nie ma co marzyc; wiecej niz 1000nm. Przy 200kts to tylko 5h.
Powiedzmy jedno miedzyladowanie na kibelek i odswiezenie.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview

"Panthera
Powered by the modern, yet proven and reliable Lycoming IO-390 engine, Panthera is the statement of efficiency – cruising at 200 kts with a fuel consumption of only 10 gallons per hour instead of the »usual« 17 gallons of the competition. The powerful, yet lightweight engine can run on unleaded fuel and is ready for the future! With its titanium trailing-link retractable undercarriage, Pantera is designed to take advantage of short, grass runways and maximise the comfort of operation on longer, hard surfaces. Payload and range is never compromised – with four people aboard, Panthera will easily reach destinations more than 1000 NM away!

 Panthera Hybrid
The 145 kW hybrid-electric powertrain, supported by the state-of-the-art battery system and range-extender generator unit, which is a special in-house development for the Panthera is a true revolution in aviation! The ability of noiseless, pure-electric take-offs and landings is coupled with uncompromised range characteristics. Short-field, powerful climb, extreme aeroefficiency and long-range, which are signature to Panthera are further enhanced with the revolutionary hybrid powertrain. Panthera Hybrid represents a quantum leap forward in thinking and will pave the way for the future of aviation!

Panthera Electro
This version of Panthera with its pure-electric 145 kW powertrain is a treat for the high-tech enthusiasts and those to whom the environment matters. The goal is to demonstrate the ability of covering 400 km (215 NM), quietly, efficiently, with absolutely zero emissions and for a fraction of cost. The platform is open and ready to accept future generations of battery technologies, which will increase the operating range.  Electric flight is ready and Panthera Electro will hopefully shift the authorities to rightfully accept electric flight and enable clean, quiet and cheap flight."

Data: 2013-07-19 23:10:09
Autor: PMG
Smutna wiadomosc
W dniu 2013-07-19 00:33, /dev/SU45 pisze:
[...]

Dobrze kombinujesz ;-). To o czym napisał wcześniej TJ_Blues oczywiście ma znaczenie ale główną przyczyną dużego hałasu samolotów GA jest to, że - w dużej części - są wyposażone w silniki chłodzone powietrzem. Harleye zresztą też.

Data: 2013-07-19 17:28:50
Autor: TJ_Blues
Smutna wiadomosc
On Friday, July 19, 2013 5:10:09 PM UTC-4, PMG wrote:

[...]

Chlodzenie powietrzem ma pewnie jakis wplyw na emisje halasu. Jednak
trudno nie zauwazyc, ze fabryczne Harleye sa ciche, dopiero urwanie tlumika
robi z nich machiny z piekla rodem.

Do tego duze silniki (glownie rzedowe i w ukladzie V) sa czesto chlodzone ciecza. Np. Rolls-Royce Merlin. Na pokazach
latwo sie przekonac jak "cichutko" lataja Mustangi i Spitfire'y :-)

cheers

Data: 2013-07-19 18:11:03
Autor: TJ_Blues
Smutna wiadomosc
On Friday, July 19, 2013 5:10:09 PM UTC-4, PMG wrote:

Dobrze kombinujesz ;-). To o czym napisał wcześniej TJ_Blues oczywiście

Sorki. Mialo byc wesolo a wyszlo mi jak zwykle, czyli nedznie:-(

cheers

Smutna wiadomosc