Data: 2009-07-21 09:59:54 | |
Autor: Tzva Adonai | |
Socjalizm - dzieło etnicznych Polaków... | |
Do protosocjalistycznego nurtu nowożytnych utopii należy napisana i
przedstawiona do oceny 1817 Towarzystwu Królewskiemu Przyjaciół Nauk (odszukana przez Z. Grossa i ogłoszona drukiem dopiero 1956) Podróż do Kalopei, której autorem był Wojciech G u t k o w s k i (1755-1826); w postulowanym tam modelu "szczęśliwego społeczeństwa" wartością naczelną miała być zasada własności publicznej "do wszystkich należącej, na którą wszyscy bez żadnego wyłączenia pracować powinni stosownie do swych stopni i nadanych im zatrudnień, a za to pobierać też wszyscy będą z własności narodowej jak najprzyzwoitsze utrzymanie" (tamże, Warszawa 1956, 181); idealne społeczeństwo Kalopów jest zarazem hierarchiczne (z elekcyjnym cesarzem na szczycie, prezydującym w Rządzie Najwyższym, i jego zastępcą - królem) i egalitarne, gdyż każdy może dojść z czasem - przechodząc aż 11 szczebli awansu - do najwyższych godności; dzieci wszystkich Kalopów, nie wyłączając dzieci cesarskich, przechodzą ten sam system edukacyjny, a stopni awansu nikt nie może przeskakiwać; państwo nakazuje uznawać Najwyższą Istotę, z zachowaniem swobody wariantów kultu, jednak z likwidacją "niepotrzebnej" instytucji kleru; ponieważ twórcą Kalopei jest w tej utopii król Bolesław Śmiały, który po wygnaniu go z kraju przybył ze swą drużyną do Australii i założył tam państwo, któremu nadał konstytucję (a "Kalop" jest anagramem słowa "Polak"), uniwersalistyczna w założeniu wizja zdaje się być tu jednak podporządkowana polskiej kwestii narodowej. 1. 1 8 3 4 - 1 8 9 2. Początki polskiego s. wiąże się zazwyczaj z radykalnie lewicowym odłamem Wielkiej Emigracji po powstaniu listopadowym; stanowili go "dysydenci" Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, którzy 1834 założyli pierwszą polską organizację socjalistyczną - G m i n ę L o n d y n; proklamowała ona zniesienie prawa dziedziczenia oraz uspołecznienie wszystkich narzędzi pracy; po nawiązaniu kontaktów z 12 chłopami-żołnierzami, którzy zdołali dotrzeć do Anglii po dwuletniej niewoli w więzieniach pruskich, i których szlacheccy inteligenci z Gminy nauczyli czytać i pisać, zapoznając ich jednocześnie z poglądami babuwisty Buonarrotiego i chrześcijańskiego socjalisty Bucheza, 1835 założono Gromadę Grudziąż, a 1836 Gromadę Humań; wkrótce obie zaczęto nazywać G r o m a d a m i L u d u P o l s k i e g o; skrajnie antykapitalistyczny i antyokcydentalistyczny program Gromad prezentował przyszłą Polskę jako społeczeństwo rolnicze, oparte na wspólnocie ziemi i narzędzi oraz na chrześcijańskim braterstwie, co pozwala określić go jako s. agrarny; głównymi ideologami Gromad byli: mason Stanisław Gabriel hr. W o r c e l l (1799-1857), który w rozprawie O własności (1836) dowodził, że własność nie jest prawem natury, Tadeusz K r ę p o w i e c k i (1798-1847) oraz Zenon Ś w i ę t o s ł a w s k i (1811-1875), którego utopia Ustawy Kościoła Powszechnego miała charakter zarazem kolektywistyczny, teokratyczny i totalitarny (nieposłuszeństwo religijno-politycznym władzom Ludu Kościelnego miało być karane śmiercią); przyjęcie 1844 Ustaw jako programu Gromad spowodowało wystąpienie z nich Worcella; inną i samodzielną wersję (heterodoksyjnego) s. chrześcijańskiego reprezentował na emigracji uczeń i zastępca autora Podróży do Ikarii É. Cabeta, wydawca "Polski Chrystusowej" (1842-46) - Ludwik K r ó l i k o w s k i (1799 - ok. 1878/81) http://haggard.w.interia.pl/socpol.html |
|