Sojusze Rosji i Niemiec nie sąnowością

Data: 2009-06-06 09:05:15
Autor: multivatinae
Sojusze Rosji i Niemiec nie sąnowością

Sojusze Rosji i Niemiec nie są nowością

Z prof. Mirosławem Piotrowskim, kierownikiem Katedry Historii Najnowszej
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, rozmawia Marcin Austyn

Jak ocenia Pan wystąpienie pułkownika Siergieja N. Kowalowa z Instytutu Historii
Wojennej Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej?
- Jest to oczywiste fałszowanie historii. Z zaniepokojeniem obserwuję, że tego
typu artykuły wpisują się w logiczny łańcuch polityki historycznej Niemiec. Na
innej płaszczyźnie prowadzona jest zbliżona polityka niemiecko-rosyjska
przypominająca niektóre zabiegi sprzed 1939 roku. Takie głosy świadczą o złej
woli i ignorancji głoszących tego typu poglądy. Każdy z historyków w Polsce i
zagranicą doskonale wie, że na podstawie źródeł historycznych i dostępnych
opracowań eskalowanie żądań pod adresem Polski i tak nie zakończyłoby się na tym
etapie. Hitler dążył do rewizji granic i zburzenia status quo w Europie i na
świecie.

Są to próby usprawiedliwiania się, wybielania przeszłości?
- Głosy ze strony rosyjskiej współgrają z polityką historyczną Niemiec i mają
one służyć temu samemu celowi, dla którego Niemcy niby przypadkiem używają słów:
"polskie obozy koncentracyjne" czy "polskie obozy zagłady", czy też mówią o
możliwości powrotu "wysiedlonych". Idzie o "wybielenie" Niemców jako narodu. W
kontekście zbrodni II wojny światowej mówi się o nazizmie czy hitleryzmie,
których już nie ma, a przecież naród niemiecki był i pozostaje, i musi zmierzyć
się ze swoją przeszłością. Ten głos ze strony rosyjskiej wspiera politykę
historyczną Niemiec prowadzoną na poziomie europejskim.
W mojej ocenie, można, na etapie propagandowym, porównać to do sytuacji sprzed
roku 1939, kiedy Niemcy współgrały ze Związkiem Sowieckim. Przecież pamiętamy
porozumienia tych krajów z tamtego czasu. Dziś może takiego formalnego
porozumienia nie ma, ale na poziomie propagandowym możemy widzieć jego owoce.

Wystąpienie Kowalowa spotkało się ze sporą krytyką, nawet w rosyjskiej prasie...
- Trzeba pamiętać, że także prasa niemiecka przepraszała za użycie
nieprawdziwego sformułowania "polskie obozy koncentracyjne", jednak to nie
przeszkodziło, by ponownie tak pisać i ponownie przepraszać. Doceniam kolegów
zza wschodniej granicy, że powstrzymują absurdalne zapędy historyków,
pseudohistoryków czy wojskowych, ale zwracam uwagę na fakt kształtowania pewnego
klimatu. Nie zdziwiłbym się, gdyby podobne wypowiedzi dotyczące II wojny
światowej pojawiły się w Rosji ponownie. Dla mnie jest to logiczny ciąg zdarzeń,
ogniwo w łańcuchu prowadzonej polityki historycznej, do której przyłączyła się
Rosja. Warto tu spojrzeć też na wypracowywane partnerstwo na linii Unia
Europejska - Rosja. Nie jest tajemnicą, że Niemcy grają w UE "pierwsze
skrzypce". W związku z tym nawiązanie do ich polityki historycznej ze strony
rosyjskiej może być odczytywane jako swoiste porozumienie.

Data: 2009-06-06 12:38:32
Autor: kleczkowski
Sojusze Rosji i Niemiec nie sąnowością
Pogratulowac KUL-owi profesora, a studentom wykladowcy. Nie nazywa sie Niedzwiedzki czy Krasucki, lecz Piotrowski. Z pojedynczych artykulow, histerii ignorantow, ktorzy niczego nie czytali, nie znaja jezykow (przypominaja sie protesty analfabetow muzulmanskich przeciw ksiazce Rushdiego czy karykaturom w dunskiej gazecie), majaczy cos o polityce historycznej Niemiec i "stronie rosyjskiej". Wolnosc i demokracja wyraznie zaszkodzila uczelni?

--
Leszek
-- -- -- -

Data: 2009-06-06 17:51:17
Autor: HaMMeR
kleczkowski wrote:
[...]

A czy szanowny pan przed, czy juz po lustracji???

Data: 2009-06-06 17:52:03
Autor: Panslavista

Użytkownik "HaMMeR" <tranzac@aster.pl> napisał w wiadomości
kleczkowski wrote:
> [...]
> wyraznie zaszkodzila uczelni?

A czy szanowny pan przed, czy juz po lustracji???

He..he!!!

Sojusze Rosji i Niemiec nie sąnowością