Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi

Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi

Data: 2015-03-10 10:24:43
Autor: Tomek
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi
Samoloty majace niewielkie zapotrzebowanie na moc sa umyslach konstruktorów od dawna. W polowie lat 40 we Francji powstawac zaczely pierwsze konstrukcje Hurela np. HD-31 czy HD-34, gdzie male zapotrzebowanie mocy osiagnieto b.duzymi wydluzeniami plata.
Ta zaleta jest jednak okupiona niskimi predkosciami i niska odpornoscia na podmuchy i turbulencje.
Pózniej w 1984 r wzbil sie Rutan Woyager, o krancowo duzym wydluzeniu. Przelecial bez miedzyladowania kule ziemska i ...poszedl do muzeum.
Duze wydluzenia mial inny samolot Rutana- GlobalFlyer. I tez jest w muzeum. Sa dwukadlubowe konstrukcje z duzym wydluzeniem do wynoszenia do statosfery ladunków- zrzucanych nastepnie do lotu swobodnego.

Tego typu konstrukcje to nie wyjda poza poziom eksperymentalny, beda to technicznie zaawansowane ciekawostki.
Predzej beda wykorzystane b.lekkie materialy uzyte od ich budowy w lotnictwie tradycyjnym.

Tomek.


Uzytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisal w wiadomosci news:d963960f-e602-4a49-8196-a9b1f4e87451googlegroups.com...
Solar Impulse 2 rozpoczal podroz dookola swiata z wykorzystaniem *wylocznie*
energii z paneli slonecznych. 22 tys mil / 36 tys km. Piloci André Borschberg
i Bertrand Piccard beda sie zmieniac na kolejnych odcinkach lotu.

Data: 2015-03-10 19:39:48
Autor: TJ_Blues
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi
On Tuesday, March 10, 2015 at 5:24:51 AM UTC-4, Tomek wrote:

Tego typu konstrukcje to nie wyjda poza poziom eksperymentalny, beda to technicznie zaawansowane ciekawostki.
Predzej beda wykorzystane b.lekkie materialy uzyte od ich budowy w lotnictwie tradycyjnym.

I o to w konstrukcjach **eksperymentalnych** chodzi. Sa one w lotnictwie tym,
czym sa badania podstawowe w nauce. Przecieraja szlaki rozwoju i wyznaczaja
nowe kierunki.

I to widac praktycznie w kazdej nowej konstrukcji przeznaczonej do seryjnej
produkcji. Mamy wiec coraz wiecej elektrycznych systemow sterowania. Wiecej kompozytow, oszczedniejsze silniki, zyroskopy solid state, fly by wire w samolotach komunikacyjnych...

Panelami sloneczne nie maja szans by stac sie jedynym zrodlem energii
samolotu. To wynika ze stalej slonecznej, wynoszacej ok 1350W/m^2. Nawet gdyby panele mialy sprawnosc 100% (czysto teoretycznie), to samolot
wielkosci Cessny 172 moglby uzystac max jakies 25kW. Troche malo, zwazywszy,
ze C172 napedza Lycoming IO-360 o mocy 120kW. Jednak, wysokosprawne panele moglyby zasilac mniej wazne systemy samolotu.
Problem w tym, ze zysk bylby tylko w ciagu dnia. W nocy byloby to wozeniem
"dead weight". Warto chyba rowniez wspomniec o konstrukcjach koncepcyjnych. Czyli napedzanych
turbosmiglowo lub propfanami duze "transatlantyki", w ktorych poswiecono
predkosc dla ekonomii. Wiele z proponowanych konstrukcji charaktyzuje sie
tym o czym mowisz; duzym wydluzeniem. cheers

Data: 2015-03-13 21:06:00
Autor: TJ_Blues
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi
On Tuesday, March 10, 2015 at 10:39:49 PM UTC-4, TJ_Blues wrote:
On Tuesday, March 10, 2015 at 5:24:51 AM UTC-4, Tomek wrote:

> Tego typu konstrukcje to nie wyjda poza poziom eksperymentalny, beda to > technicznie zaawansowane ciekawostki.
> Predzej beda wykorzystane b.lekkie materialy uzyte od ich budowy w > lotnictwie tradycyjnym.

I o to w konstrukcjach **eksperymentalnych** chodzi. Sa one w lotnictwie tym,
czym sa badania podstawowe w nauce. Przecieraja szlaki rozwoju i wyznaczaja
nowe kierunki.

I to widac praktycznie w kazdej nowej konstrukcji przeznaczonej do seryjnej
produkcji. Mamy wiec coraz wiecej elektrycznych systemow sterowania. Wiecej kompozytow, oszczedniejsze silniki, zyroskopy solid state, fly by wire w samolotach komunikacyjnych...

Panelami sloneczne nie maja szans by stac sie jedynym zrodlem energii
samolotu. To wynika ze stalej slonecznej, wynoszacej ok 1350W/m^2. Nawet gdyby panele mialy sprawnosc 100% (czysto teoretycznie), to samolot
wielkosci Cessny 172 moglby uzystac max jakies 25kW. Troche malo, zwazywszy,
ze C172 napedza Lycoming IO-360 o mocy 120kW. Jednak, wysokosprawne panele moglyby zasilac mniej wazne systemy samolotu.
Problem w tym, ze zysk bylby tylko w ciagu dnia. W nocy byloby to wozeniem
"dead weight". Warto chyba rowniez wspomniec o konstrukcjach koncepcyjnych. Czyli napedzanych
turbosmiglowo lub propfanami duze "transatlantyki", w ktorych poswiecono
predkosc dla ekonomii. Wiele z proponowanych konstrukcji charaktyzuje sie
tym o czym mowisz; duzym wydluzeniem. cheers

Solar Impuls 2 dolecial do Indii. Pierwszy odcinek lotu dookola swiata
liczyl 792 mile morskie i jest jak do tej pory najdluzszym przelotem samolotu zasilanym bateriami slonecznymi:
http://www.flyingmag.com/news/solar-impulse-2-reaches-india

cheers

Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona