Data: 2015-03-10 10:24:43 | |
Autor: Tomek | |
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi | |
Samoloty majace niewielkie zapotrzebowanie na moc sa umyslach konstruktorów od dawna. W polowie lat 40 we Francji powstawac zaczely pierwsze konstrukcje Hurela np. HD-31 czy HD-34, gdzie male zapotrzebowanie mocy osiagnieto b.duzymi wydluzeniami plata.
Ta zaleta jest jednak okupiona niskimi predkosciami i niska odpornoscia na podmuchy i turbulencje. Pózniej w 1984 r wzbil sie Rutan Woyager, o krancowo duzym wydluzeniu. Przelecial bez miedzyladowania kule ziemska i ...poszedl do muzeum. Duze wydluzenia mial inny samolot Rutana- GlobalFlyer. I tez jest w muzeum. Sa dwukadlubowe konstrukcje z duzym wydluzeniem do wynoszenia do statosfery ladunków- zrzucanych nastepnie do lotu swobodnego. Tego typu konstrukcje to nie wyjda poza poziom eksperymentalny, beda to technicznie zaawansowane ciekawostki. Predzej beda wykorzystane b.lekkie materialy uzyte od ich budowy w lotnictwie tradycyjnym. Tomek. Uzytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisal w wiadomosci news:d963960f-e602-4a49-8196-a9b1f4e87451googlegroups.com... Solar Impulse 2 rozpoczal podroz dookola swiata z wykorzystaniem *wylocznie* energii z paneli slonecznych. 22 tys mil / 36 tys km. Piloci André Borschberg i Bertrand Piccard beda sie zmieniac na kolejnych odcinkach lotu. |
|
Data: 2015-03-10 19:39:48 | |
Autor: TJ_Blues | |
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi | |
On Tuesday, March 10, 2015 at 5:24:51 AM UTC-4, Tomek wrote:
Tego typu konstrukcje to nie wyjda poza poziom eksperymentalny, beda to technicznie zaawansowane ciekawostki. I o to w konstrukcjach **eksperymentalnych** chodzi. Sa one w lotnictwie tym, czym sa badania podstawowe w nauce. Przecieraja szlaki rozwoju i wyznaczaja nowe kierunki. I to widac praktycznie w kazdej nowej konstrukcji przeznaczonej do seryjnej produkcji. Mamy wiec coraz wiecej elektrycznych systemow sterowania. Wiecej kompozytow, oszczedniejsze silniki, zyroskopy solid state, fly by wire w samolotach komunikacyjnych... Panelami sloneczne nie maja szans by stac sie jedynym zrodlem energii samolotu. To wynika ze stalej slonecznej, wynoszacej ok 1350W/m^2. Nawet gdyby panele mialy sprawnosc 100% (czysto teoretycznie), to samolot wielkosci Cessny 172 moglby uzystac max jakies 25kW. Troche malo, zwazywszy, ze C172 napedza Lycoming IO-360 o mocy 120kW. Jednak, wysokosprawne panele moglyby zasilac mniej wazne systemy samolotu. Problem w tym, ze zysk bylby tylko w ciagu dnia. W nocy byloby to wozeniem "dead weight". Warto chyba rowniez wspomniec o konstrukcjach koncepcyjnych. Czyli napedzanych turbosmiglowo lub propfanami duze "transatlantyki", w ktorych poswiecono predkosc dla ekonomii. Wiele z proponowanych konstrukcji charaktyzuje sie tym o czym mowisz; duzym wydluzeniem. cheers |
|
Data: 2015-03-13 21:06:00 | |
Autor: TJ_Blues | |
Solar Impulse 2 wystartowal z Abu Dhabi | |
On Tuesday, March 10, 2015 at 10:39:49 PM UTC-4, TJ_Blues wrote:
On Tuesday, March 10, 2015 at 5:24:51 AM UTC-4, Tomek wrote: Solar Impuls 2 dolecial do Indii. Pierwszy odcinek lotu dookola swiata liczyl 792 mile morskie i jest jak do tej pory najdluzszym przelotem samolotu zasilanym bateriami slonecznymi: http://www.flyingmag.com/news/solar-impulse-2-reaches-india cheers |
|