Spór z bankiem o błędnie wykonany p rzelew

Data: 2011-01-31 19:16:23
Autor: Maruda
Spór z bankiem o błędnie wykonany p rzelew
W dniu 2011-01-31 18:48, Paweł Andziak pisze:
Witam,

chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji:

Osoba A posiadajÄ…ca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew,
wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B
(firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji
przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba
prywatna C - zupełnie niezwiązana.
Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa.

Przelew zostaje wykonany, a osoba A
dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i
podpisuje potwierdzenie.

No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował.

Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której
została złożona dyspozycja przelewu.

Na tym etapie, to można sobie było dołączyć nawet kupon totolotka z szóstką ;)

Ktoś tu najwyraźniej szuka jelenia, albo trolluje.

--
DziÄ™kujÄ™.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-31 19:44:46
Autor: Paweł Andziak
W dniu 31.01.2011 19:16, Maruda pisze:
[...]

Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra
prawidłowego rachunku została ucięta. Sprawdziłem fakturę i
potwierdzenie przelewu - osoby A i C oraz firma B majÄ… konto w tym samym
banku, ale w różnych oddziałach. Być może system bankowy automatycznie
podpowiada numer konta, jeśli nie ma innych pasujących - chociaż na
logikÄ™ nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka.

Przelew zostaje wykonany, a osoba A
dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i
podpisuje potwierdzenie.

No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował.

Podpisał potwierdzenie przelewu. Czy podpis oznacza akceptację przelewu
przed jego wysłaniem czy przyjęcie do wiadomości, że taki przelew został
już zrealizowany? Gdzie to można sprawdzić? Regulamin banku?

[...]

Mam w ręku fakturę z 21 kwietnia 2010. Mam też potwierdzenie przelewu z
24 maja 2010. Tytuł przelewu to numer faktury, kwota przelewu jest równa
wartości na fakturze. Różni się nieznacznie numer konta oraz nazwa
odbiorcy - ta nazwa pochodzi z systemu bankowego.

Druga część pytania pozostaje otwarta - w jaki sposób zabrać się za
odzyskanie pieniędzy od osoby C, jeżeli bank nie chcę wziąć tego na siebie.

Pozdrawiam,

Paweł

Data: 2011-01-31 13:28:55
Autor: witek
On 1/31/2011 12:44 PM, Paweł Andziak wrote:

Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra
prawidłowego rachunku została ucięta.

to sugeruje, ze babka nie wpisywala numeru rachunku w calosci, a tylko koncowke, a cyfry kontrolne same sie wygenerowaly, tak aby dac poprawny numer rachunku. pomijajac te cyfry kontrolne wyglada na to, ze babce omsknela sie jedna osemka, reszta sie przesunela generujac nowa sume kontrolna na poczatku.
tereaz tylko udowodnij, ze system bankowy tak dziala, ha ha.

[...]

j.w.
najwyrazniej system bankowy generuje sumy kontrolne, a nie sprawdza je.

[...]

akceptacje przelewu przed jego wyslaniem.
podpisujesz, a potem zapewne dostales jeszcze kolejna karte.
czy na kartce byl tylko numer rachunku, czy byly tez dane osoby?

[...]

j.w. na podpisywanej kartce byl numer czy dane tez?

Druga część pytania pozostaje otwarta - w jaki sposób zabrać się za
odzyskanie pieniędzy od osoby C, jeżeli bank nie chcę wziąć tego na siebie.

bezpodstawne wzbogacenie.
Tylko im szybciej poinformujesz osobe C, najlepiej pismem poleconym, ze jej sie te pieniadze nie naleza.
Bo jak je juz wydała, to nie bedzie miała obowiązku zwrotu.
Moze bank niechcacy tą osobę poinformował i kontaktował się z nią i jestes w stanie z banku taka informacje o tym fakcie wyciagnac.
Chodzi, o to, ze jak osoba wie, ze to nie jej kasa, to łatwie będzie je wyciągnąć z powrotem.

Data: 2011-01-31 20:34:02
Autor: Michał Pysz
[...]

gdyby było tak jak piszesz to stosowanie sumy kontrolnej nie miało by sensu, zresztą nikt by jej wtedy nie pisał nigdzie bo po co jak się sama wyliczy.

mp.

Data: 2011-01-31 15:08:40
Autor: witek
On 1/31/2011 1:34 PM, Michał Pysz wrote:

[...]

teoria sobie, a zycie sobie.
pewnie dla wewnatrznych rachunkow posluguja sie tylko koncowka.
A przelew byl wewnatrz banku.
Nawet w 99% moge zgadnac jaki to bank i wcale nie bylbym zdziwiony.
Do dzis wykonujac polecenia jako pełnomocnik na wszystkich wydrukach figuruje jako wlasciciel i nie da sie tego odkrecic "bo tak system dziala i co ja na to moge poradzic".

Data: 2011-01-31 20:53:21
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:ii71no$pr1$3srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

No nie do końca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieniła konta, to tak naparwdę właśnie rzucam okiem na cyfrę kontrolną i bank. Nie chce mi się sparwdzać cyfra po cyfrze, czy zakład energetyczny przykładowo nie zmienił jednej z nich, bo wiem, że zmiana ta spowoduje zmianę cyfr kontrolnych. Nie chcę tu już dobijać pytającego, bo sam pewnie bym się na taką pułapkę dał złapać, ale rzut oka na numer powinien spowodować, że cobaczyłby, że numer jest inny na początku. O nazwie wierzyciela nie wspomnę.

Data: 2011-01-31 15:10:25
Autor: witek
On 1/31/2011 1:53 PM, Robert Tomasik wrote:
No nie do końca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem
kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieniła konta, to
tak naparwdę właśnie rzucam okiem na cyfrę kontrolną i bank.

to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

Data: 2011-01-31 22:48:18
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ii78gd$nnh$6inews.gazeta.pl...
[...]

Dobrze wiedzieć. Zapamiętam. Jeszcze ktoś takie głupoty stosuje?

Data: 2011-02-01 01:12:11
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-01-31 22:48, Robert Tomasik pisze:

to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery
rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

Dobrze wiedzieć. Zapamiętam. Jeszcze ktoś takie głupoty stosuje?

Dlaczego głupoty? Widząc numer rachunku z 50 na początku masz 99% prawdopodobieństwa, że to Inteligo :-)

Data: 2011-01-31 18:41:53
Autor: witek
On 1/31/2011 6:12 PM, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:
[...]

ale jak masz kontrahenta z inteligo, ktory w ramach inteligo zmienił sobie numer konta, to masz 100% pewnosci, ze na pewno na zmiane numeru nie zwrocisz uwagi.
Ja zwykle zerkam na ostatnie 4 cyfry.

Data: 2011-02-01 01:47:02
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ii7kss$nnh$13inews.gazeta.pl...
[...]

Też zacznę. Nie wiedziałem o tym po prostu.

Data: 2011-02-03 08:50:44
Autor: NKAB -
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
Wszyscy koncentruj± siê na numerze konta.
Ja jednak zawsze patrzê na adresata przelewu,
jak ma byæ Kowalski a jest Nowak to jakie ma znaczenie
numer konta.

I to jest sedno tej pomy³ki i trudno¶æ w tej sprawie.

Andrzej.

Data: 2011-02-03 10:36:28
Autor: spp
W dniu 2011-02-03 09:50, NKAB - pisze:
Wszyscy koncentruj± siê na numerze konta.
Ja jednak zawsze patrzê na adresata przelewu,
jak ma byæ Kowalski a jest Nowak to jakie ma znaczenie
numer konta.

Hm, a jak ma byæ Kowalski i jest Kowalski to numer kota przestaje mieæ znaczenie?

--
spp

Data: 2011-02-04 08:25:19
Autor: NKAB -
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
spp <spp@op.pl> napisa³(a):
> [...]
> numer konta.

Hm, a jak ma byæ Kowalski i jest Kowalski to numer kota przestaje mieæ znaczenie?

Nadal ma najwiêksze, ale je¶li przelew powinien trafiæ do Kowalskiego
to egzekucja od Nowaka jest mimo wszystko ³atwiejsza, bo Nowak widzi,
¿e przelew jest dla Kowalskiego. Dla banku pomy³ka staje siê oczywista,
ale i s±dzie ma swoje znaczenie.

Andrzej.

Data: 2011-02-01 01:32:20
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości news:ii7j57$ihv$2news.onet.pl...
[...]

Ale na 100% odczytam to z kolejnych 7 cyfr.

Data: 2011-02-01 08:37:07
Autor: niusy.pl
Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl>

[...]

Od razu głupoty. Ta suma jest po to by literówki wychwytywać a nie sprawdzać czy numer się nie zmienił do czego Ty ją wykorzystujesz.

Data: 2011-01-31 23:04:43
Autor: Paweł Andziak
W dniu 31.01.2011 20:53, Robert Tomasik pisze:

[...]

wspomnÄ™.

Sprawa nie dotyczy bezpośrednio mnie, ale starszą osobę z rodziny, która
zawsze płaciła faktury dając je kasjerce w banku. Jest jeszcze jeden
szczegół, o którym się właśnie dowiedziałem. Nasza osoba A prowadzi
działalność gospodarczą (nie jest płatnikiem VAT) i używa tego konta
przy rozliczeniu ze swoimi klientami i dostawcami. Z tego co siÄ™
dowiedziałem, to konto jest zarejestrowane na osobę A, jako osobę
prywatną, ponieważ X lat temu bank udzielił informacji, że jeśli
prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, to nie musi mieć dwóch kont.

Czy to jest prawda? Zawsze mi się wydawało, że nawet prowadząc
działalność trzeba założyć oddzielne konto.

Hipotetycznie: czy jeśli umowa o prowadzenie rachunku bankowego byłaby
na działalność gospodarczą, to coś by to zmieniło w temacie odzyskania
nieprawidłowo przekazanej kwoty?

Pozdrawiam,

Paweł

Data: 2011-01-31 17:52:07
Autor: witek
On 1/31/2011 4:04 PM, Paweł Andziak wrote:
[...]

DG nie ma obowiazu miec oddzielnego konta i nigdy takiego obowiazku nie bylo. W oddzielnym koncie latwie wykazac co pochodzi z dzialnosci, a co nie, ale to wszystko jeden worek.
Jedynie regulamin banku nakazywal miec oddzielne konto, bo automatycznie zdzierali 10 razy tyle za to samo. Ale za zlamanie regulaminu banku grozi co najwyzej pogrozenie palcem.

Nic to nie zmienia.
rozwiazania sa dwa: bezpodstawne wzbogacenie i sciaganie kasy z C, albo walka z bankiem, raczej z gory przegrana

Data: 2011-02-01 01:07:23
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ii7hvi$nnh$11inews.gazeta.pl...
[...]

Nie zgodzę się, że to nic nie zmienia. Jak nasza zainteresowana zwróci bankowi uwagę na fakt, że tego konta używa w działaności od lat, to bank znajdzie podstawę do przeliczenia prowizji na pewnie trzy lata wstecz z odsetkami :-) Ale w temacie wątku, to faktycznie niczego nei zmieni.

Data: 2011-02-01 05:42:06
Autor: Andrzej Kubiak
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 01:07:23 +0100, Robert Tomasik napisa³(a):

Jak nasza zainteresowana zwróci bankowi uwagê na fakt, ¿e tego konta u¿ywa w dzia³ano¶ci od lat, to bank znajdzie podstawê do przeliczenia prowizji na pewnie trzy lata wstecz z odsetkami

Podstawa prawna?

AK

Data: 2011-02-01 14:04:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 Feb 2011, Andrzej Kubiak wrote:

[...]

  Hm...
  A dobrowolne wyra¿enie zgody w umowie z bankiem?
(tak, wiem, "kto by tam czyta³ te 5 stron za³±czników maczkiem 3 pica" ;))

  Obstawiam co¶ w stylu "je¶li posiadacz konta przeprowadza³ operacje
z których bankowi nale¿a³a siê zap³ata, a zosta³a ona nienaliczona
wskutek nieprawid³owych dzia³añ posiadacza, posiadacz zgadza siê
zap³aciæ nale¿no¶ci do 98 lat wstecz" ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-01 17:46:13
Autor: Andrzej Kubiak
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 14:04:31 +0100, Gotfryd Smolik news napisa³(a):

[...]

Ja. Nie mam nic takiego w umowie z ¿adnym z banków, a jest tego trochê :)

[...]

Ale TOiP jasno precyzuje, kiedy bankowi nale¿y siê zap³ata, nie mam te¿
nigdzie definicji nieprawid³owych dzia³añ :)

AK

Data: 2011-02-02 00:43:45
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  :)

Ale TOiP jasno precyzuje, kiedy bankowi nale¿y siê zap³ata, nie mam te¿
nigdzie definicji nieprawid³owych dzia³añ :)

  Ale zapis "nie bêdzie wykorzystywany do DG" masz?
(sprawdzi³em przed chwil± w regulaminie mBanku - jest)
  Nie wystarczy on aby do uznania, ¿e nale¿a³a siê op³ata wg TOiP?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-01 14:33:02
Autor: Robert Tomasik
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
U¿ytkownik "Andrzej Kubiak" <none@inv.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:shpy6zeo5j7a.x3ldyjvh7sfc$.dlg40tude.net...
[...]

Czego? ¯±dania? Zawsze bank mo¿e jeszcze zawiadomienie o oszustwie z³o¿yæ dla grandy, choæ pewnie nie bêdzie chcia³.

Data: 2011-02-01 17:47:37
Autor: Andrzej Kubiak
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 14:33:02 +0100, Robert Tomasik napisa³(a):

Czego? ¯±dania? Zawsze bank mo¿e jeszcze zawiadomienie o oszustwie z³o¿yæ dla grandy, choæ pewnie nie bêdzie chcia³.

W celu o¶mieszenia siê czy wyp³acenia odszkodowania roze¼lonemu klientowi?

AK

Data: 2011-02-01 18:42:55
Autor: Robert Tomasik
Spór z bankiem o b³êdnie wykonany przelew
U¿ytkownik "Andrzej Kubiak" <none@inv.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:1k11ow9gat7bo$.1blq0t4yc4a82$.dlg40tude.net...
[...]

Nie, w celu ¶cigania. Z bankiem nie przerabia³em. Ostatnio jednak widzia³em wyrok, ¿e podanie Zak³adowi Energetycznemu danych, które spowodowa³y zastosowanie korzystniejszej taryfy jest oszustwem. Fakt, ¿e w konkretnej sprawie, ale jednak dostrzegam sporo analogii.

Data: 2011-02-01 14:11:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 31 Jan 2011, Pawe³ Andziak wrote:

W dniu 31.01.2011 20:53, Robert Tomasik pisze:

dzia³alno¶æ gospodarcz± (nie jest p³atnikiem VAT) i u¿ywa tego konta
przy rozliczeniu ze swoimi klientami i dostawcami. Z tego co siê
dowiedzia³em, to konto jest zarejestrowane na osobê A, jako osobê
prywatn±, poniewa¿ X lat temu bank udzieli³ informacji, ¿e je¶li
prowadzi jednoosobow± dzia³alno¶æ gospodarcz±, to nie musi mieæ dwóch kont.

Czy to jest prawda? Zawsze mi siê wydawa³o, ¿e nawet prowadz±c
dzia³alno¶æ trzeba za³o¿yæ oddzielne konto.

  Nie trzeba.

  Elementy tego "nie" s± dwa:

- mo¿na w ogóle nie regulowaæ nale¿no¶ci i nie pobieraæ wierzytelno¶ci
  gospodarczych  przez konto, za¶ z konta regulowaæ jedynie nale¿no¶ci
  *osobiste*.
  Przy 1. osobowej DG jest to mo¿liwe (ZUS i podatki s± "osobiste"),
równie¿ przy S.C. bez VAT (podatek dochodowy jest osobisty, nie
"spó³kowy") - o ile nie ma siê pracowników itede (ZUS "za nich"
ju¿ "osobisty" nie jest, jest tylko osobista odpowiedzialno¶æ :D)

- z p. widzenia administracyjnego, jest pojêcie "konto wykorzystywane
  w DG". I mimo, ¿e wg umowy konto jest "osobiste", podlega pod
  restrykcje "wykorzystywania" - trzeba je zg³aszaæ do ZUS i US,
  odsetki doliczaæ do przychodów z DG itede. Je¶li te formalno¶ci
  s± dope³nione, urz±d nie ma podstaw aby siê czepiaæ.
   Fakt ³amania umowy z bankiem ju¿ urzêdu nie obchodzi - to bank sobie
  w razie czego sam wyci±gnie umowê zza pazuchy i zaproponuje aby które¶
  punkty zastosowaæ ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-31 20:18:21
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Paweł Andziak" <ganda@ganda.pl> napisał w wiadomości news:4d47031e$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
[...]

I to raczej wyklucza jej celowe działanie. System powinien taki błąd wychwycić na zasadzie błędu cyfry kontrolnej. Wpisz ten nowy rachunek do sparwdzarek, które są w sieci, czy daje to poprawny numer rachunku - ale idę o zakład, że tak.

Data: 2011-01-31 20:29:32
Autor: Paweł Andziak
W dniu 31.01.2011 20:18, Robert Tomasik pisze:

[...]

Ale ja nigdzie nie mówiłem, że ktoś coś zrobił celowo. Mam wątpliwości
co do prawidłowego działania systemu informatycznego w banku, bo wygląda
to jakby system podpowiadał najbardziej zbliżony numer rachunku.
Dopuszczam również możliwość, że jednak zupełnie losowo udało się
kasjerce trafić w istniejący rachunek.

Pozdrawiam,

Paweł

Data: 2011-01-31 20:16:28
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Maruda" <null@com.pl> napisał w wiadomości news:ii6u9l$2sg$1news.onet.pl...
[...]

Na dwóch pierwszych cyfrach masz cyfrę kontrolną. Czyli jak wpiszesz przypadkowe cyfry, to masz 1 %, że trafisz przypadkowo. Dodatkowo 10 cyfra zawiera cyfrę kontrolną dla cyfr 3-9, bo te cyfry określają bank i dawniej była to jedyna cyfra kontrolna. Tu szansa jest 10%. Przyznam się, że nie chce mi sie myśleć, jaka jest szansa pomyłki takiej, by akurat obie cyfry kontrolne się "sprawdziły" i dlatego napisałem, że szansa jest mniej, niż 1%. Wydaje mi się na pierwszy rzut oka, że to będzie 0,1% prawdopodobieństwa, że będzie dobrze, ale te prawdopodobieństwa nie są do końca niezależne. W kazdym razie raz na 1000 razy przypadkowo wpisując dane powinno się udać uzyskać prawidłowe cyfry kontrolne.

Spór z bankiem o błędnie wykonany p rzelew