Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany prze lew

Data: 2011-01-31 18:48:49
Autor: Pawe艂 Andziak
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany prze lew
Witam,

chcia艂bym si臋 poradzi膰, co mo偶na zrobi膰 w nast臋puj膮cej sytuacji:

Osoba A posiadaj膮ca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew,
wr臋czaj膮c w okienku faktur臋 VAT, na kt贸rej widniej膮 dane odbiorcy B
(firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji
przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba
prywatna C - zupe艂nie niezwi膮zana. Przelew zostaje wykonany, a osoba A
dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomy艂ki nie zauwa偶a i
podpisuje potwierdzenie. Po ok. 1,5 miesi膮ca firma B wysy艂a
przypomnienie, 偶e faktura nie zosta艂a op艂acona. Osoba A odnajduje
potwierdzenie przelewu i orientuje si臋, 偶e zosta艂 wykonany na
niew艂a艣ciwy numer konta. Sytuacja zostaje ustnie zg艂oszona do banku,
jednak 偶adne satysfakcjonuj膮ce czynno艣ci nie zostaj膮 podj臋te. Nast臋pnie
zostaje zg艂oszona pisemna reklamacja - brak pisemnej odpowiedzi w ci膮gu
2 miesi臋cy. W mi臋dzyczasie czasie bank w rozmowach osobistych i
telefonicznych wielokrotnie zmienia swoje stanowisko. Zostaje z艂o偶ona
kolejna pisemna reklamacja, tym razem do centrali banku. 1,5 miesi膮ca
p贸藕niej przychodzi pismo, w kt贸rym bank stwierdza, 偶e skoro osoba A
podpisa艂a potwierdzenie, to nie jest to wina banku i bank pieni臋dzy nie
odda.

Do reklamacji by艂a do艂膮czona kserokopia faktury, na podstawie kt贸rej
zosta艂a z艂o偶ona dyspozycja przelewu.

Czy mo偶na co艣 zrobi膰, 偶eby odzyska膰 pieni膮dze od banku, nie wchodz膮c w
interakcj臋 z osob膮 C? Osoba A uwa偶a, 偶e to bank jest stron膮, poniewa偶
b艂臋dnie wykona艂 dyspozycj臋 przelewu.

Je偶eli to si臋 nie powiedzie, to jak podej艣膰 do odzyskania pieni臋dzy od
osoby C? Bank jest w kontakcie z osob膮 C - generalnie jest albo
niedost臋pna albo le偶y w szpitalu. Wnioskuj臋, 偶e je艣li po przestawieniu
cyfr pojawi艂 si臋 istniej膮cy numer konta i inne dane osobowe - to osoby A
i C oraz firma B maj膮 konta w tym samym banku.

Sporna kwota to kilka tysi臋cy z艂otych.

Dzi臋kuj臋 z g贸ry za podpowiedzi,

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 12:31:11
Autor: witek
On 1/31/2011 11:48 AM, Pawe艂 Andziak wrote:
[...]

Ci臋偶ka sprawa, bo wreczenie bankowi faktury to nie jest zlecenie wykonania przelewu.
Dlatego wlasnie bank drukuje swoj wlasny druczek, ktory sobie zostawia podpisany, zeby bylo wiadomo co i kto zleci艂.
I w zasadzie po tej stronie bank ma racje. przygotowa艂 wzor polecenia przelewu, a klient go zaakceptowa艂. To ze bez czytania to juz problem klienta.
Jak sie bank postawi a widac, ze sie postawil, to niewiele sie ugra.
Dopiero w sadzie mozna trafic na przytomniejszego sedziego, ktory moze sobie dowolna arguemntacje wymyslec i ja potem udowodnic.
np, ze bank jako istytucja zaufania publicznego itp itd i ze klient moze oczekiwac, ze to co sie wreczylo zostanie przepisane poprawnie i ze to bank sprawdzi czy poprawnie wpisal, a klient tylko podpisuje, bo taka jest formalnosc.
W kazdym razie ja bym sprobowal, niezaleznie od faktu dochodzenia zwrotu od osoby C.

Data: 2011-02-03 09:08:56
Autor: Alek
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂

[...]

My艣lisz, 偶e znajdzie si臋 s臋dzia, kt贸ry zakwestionuje znaczenie prawne podpisu i uzna go tylko za nic nie znacz膮c膮 formalno艣膰?

Data: 2011-02-03 07:40:43
Autor: witek
On 2/3/2011 2:08 AM, Alek wrote:
[...]

tak my艣l臋. i powo艂a si臋 na b艂膮d o艣wiadczenia woli oraz niestaranno艣膰 banku, kt贸ry nie wy艂apuje oczywistych b艂臋d贸w kasjerki.

Data: 2011-01-31 19:16:23
Autor: Maruda
W dniu 2011-01-31 18:48, Pawe艂 Andziak pisze:
[...]

艢ciema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo ma艂o prawdopodobne, aby przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna by艂a prawid艂owa.

Przelew zostaje wykonany, a osoba A
dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomy艂ki nie zauwa偶a i
podpisuje potwierdzenie.

No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutowa膰. Podpisa艂 = zaakceptowa艂.

Do reklamacji by艂a do艂膮czona kserokopia faktury, na podstawie kt贸rej
zosta艂a z艂o偶ona dyspozycja przelewu.

Na tym etapie, to mo偶na sobie by艂o do艂膮czy膰 nawet kupon totolotka z sz贸stk膮 ;)

Kto艣 tu najwyra藕niej szuka jelenia, albo trolluje.

--
Dzi臋kuj臋.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-31 19:44:46
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 19:16, Maruda pisze:
[...]

R贸偶ni膮 si臋 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
wygl膮da jakby kasjerka wpisa艂a dwukrotnie cyfr臋 8, a ostatnia cyfra
prawid艂owego rachunku zosta艂a uci臋ta. Sprawdzi艂em faktur臋 i
potwierdzenie przelewu - osoby A i C oraz firma B maj膮 konto w tym samym
banku, ale w r贸偶nych oddzia艂ach. By膰 mo偶e system bankowy automatycznie
podpowiada numer konta, je艣li nie ma innych pasuj膮cych - chocia偶 na
logik臋 nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka.

Przelew zostaje wykonany, a osoba A
dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomy艂ki nie zauwa偶a i
podpisuje potwierdzenie.

No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutowa膰. Podpisa艂 = zaakceptowa艂.

Podpisa艂 potwierdzenie przelewu. Czy podpis oznacza akceptacj臋 przelewu
przed jego wys艂aniem czy przyj臋cie do wiadomo艣ci, 偶e taki przelew zosta艂
ju偶 zrealizowany? Gdzie to mo偶na sprawdzi膰? Regulamin banku?

[...]

Mam w r臋ku faktur臋 z 21 kwietnia 2010. Mam te偶 potwierdzenie przelewu z
24 maja 2010. Tytu艂 przelewu to numer faktury, kwota przelewu jest r贸wna
warto艣ci na fakturze. R贸偶ni si臋 nieznacznie numer konta oraz nazwa
odbiorcy - ta nazwa pochodzi z systemu bankowego.

Druga cz臋艣膰 pytania pozostaje otwarta - w jaki spos贸b zabra膰 si臋 za
odzyskanie pieni臋dzy od osoby C, je偶eli bank nie chc臋 wzi膮膰 tego na siebie.

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 13:28:55
Autor: witek
On 1/31/2011 12:44 PM, Pawe艂 Andziak wrote:

R贸偶ni膮 si臋 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
wygl膮da jakby kasjerka wpisa艂a dwukrotnie cyfr臋 8, a ostatnia cyfra
prawid艂owego rachunku zosta艂a uci臋ta.

to sugeruje, ze babka nie wpisywala numeru rachunku w calosci, a tylko koncowke, a cyfry kontrolne same sie wygenerowaly, tak aby dac poprawny numer rachunku. pomijajac te cyfry kontrolne wyglada na to, ze babce omsknela sie jedna osemka, reszta sie przesunela generujac nowa sume kontrolna na poczatku.
tereaz tylko udowodnij, ze system bankowy tak dziala, ha ha.

[...]

j.w.
najwyrazniej system bankowy generuje sumy kontrolne, a nie sprawdza je.

[...]

akceptacje przelewu przed jego wyslaniem.
podpisujesz, a potem zapewne dostales jeszcze kolejna karte.
czy na kartce byl tylko numer rachunku, czy byly tez dane osoby?

[...]

j.w. na podpisywanej kartce byl numer czy dane tez?

Druga cz臋艣膰 pytania pozostaje otwarta - w jaki spos贸b zabra膰 si臋 za
odzyskanie pieni臋dzy od osoby C, je偶eli bank nie chc臋 wzi膮膰 tego na siebie.

bezpodstawne wzbogacenie.
Tylko im szybciej poinformujesz osobe C, najlepiej pismem poleconym, ze jej sie te pieniadze nie naleza.
Bo jak je juz wyda艂a, to nie bedzie mia艂a obowi膮zku zwrotu.
Moze bank niechcacy t膮 osob臋 poinformowa艂 i kontaktowa艂 si臋 z ni膮 i jestes w stanie z banku taka informacje o tym fakcie wyciagnac.
Chodzi, o to, ze jak osoba wie, ze to nie jej kasa, to 艂atwie b臋dzie je wyci膮gn膮膰 z powrotem.

Data: 2011-01-31 20:34:02
Autor: Micha艂 Pysz
[...]

gdyby by艂o tak jak piszesz to stosowanie sumy kontrolnej nie mia艂o by sensu, zreszt膮 nikt by jej wtedy nie pisa艂 nigdzie bo po co jak si臋 sama wyliczy.

mp.

Data: 2011-01-31 15:08:40
Autor: witek
On 1/31/2011 1:34 PM, Micha艂 Pysz wrote:

[...]

teoria sobie, a zycie sobie.
pewnie dla wewnatrznych rachunkow posluguja sie tylko koncowka.
A przelew byl wewnatrz banku.
Nawet w 99% moge zgadnac jaki to bank i wcale nie bylbym zdziwiony.
Do dzis wykonujac polecenia jako pe艂nomocnik na wszystkich wydrukach figuruje jako wlasciciel i nie da sie tego odkrecic "bo tak system dziala i co ja na to moge poradzic".

Data: 2011-01-31 20:53:21
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Micha艂 Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii71no$pr1$3srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

No nie do ko艅ca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieni艂a konta, to tak naparwd臋 w艂a艣nie rzucam okiem na cyfr臋 kontroln膮 i bank. Nie chce mi si臋 sparwdza膰 cyfra po cyfrze, czy zak艂ad energetyczny przyk艂adowo nie zmieni艂 jednej z nich, bo wiem, 偶e zmiana ta spowoduje zmian臋 cyfr kontrolnych. Nie chc臋 tu ju偶 dobija膰 pytaj膮cego, bo sam pewnie bym si臋 na tak膮 pu艂apk臋 da艂 z艂apa膰, ale rzut oka na numer powinien spowodowa膰, 偶e cobaczy艂by, 偶e numer jest inny na pocz膮tku. O nazwie wierzyciela nie wspomn臋.

Data: 2011-01-31 15:10:25
Autor: witek
On 1/31/2011 1:53 PM, Robert Tomasik wrote:
No nie do ko艅ca tak jest, jak piszesz. Ja jak sprawdzam przed wpisaniem
kolejnego przelewu do tej samej osoby, czy czasem nie zmieni艂a konta, to
tak naparwd臋 w艂a艣nie rzucam okiem na cyfr臋 kontroln膮 i bank.

to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

Data: 2011-01-31 22:48:18
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii78gd$nnh$6inews.gazeta.pl...
[...]

Dobrze wiedzie膰. Zapami臋tam. Jeszcze kto艣 takie g艂upoty stosuje?

Data: 2011-02-01 01:12:11
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-01-31 22:48, Robert Tomasik pisze:

to sie kiedys niezle przejedziesz, bo inteligo tak generuje numery
rachunkow, aby suma kontrolna zawsze wynosila 50.

Dobrze wiedzie膰. Zapami臋tam. Jeszcze kto艣 takie g艂upoty stosuje?

Dlaczego g艂upoty? Widz膮c numer rachunku z 50 na pocz膮tku masz 99% prawdopodobie艅stwa, 偶e to Inteligo :-)

Data: 2011-01-31 18:41:53
Autor: witek
On 1/31/2011 6:12 PM, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:
[...]

ale jak masz kontrahenta z inteligo, ktory w ramach inteligo zmieni艂 sobie numer konta, to masz 100% pewnosci, ze na pewno na zmiane numeru nie zwrocisz uwagi.
Ja zwykle zerkam na ostatnie 4 cyfry.

Data: 2011-02-01 01:47:02
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7kss$nnh$13inews.gazeta.pl...
[...]

Te偶 zaczn臋. Nie wiedzia艂em o tym po prostu.

Data: 2011-02-03 08:50:44
Autor: NKAB -
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
Wszyscy koncentruj si na numerze konta.
Ja jednak zawsze patrz na adresata przelewu,
jak ma by Kowalski a jest Nowak to jakie ma znaczenie
numer konta.

I to jest sedno tej pomy砶i i trudno舵 w tej sprawie.

Andrzej.

Data: 2011-02-03 10:36:28
Autor: spp
W dniu 2011-02-03 09:50, NKAB - pisze:
Wszyscy koncentruj si na numerze konta.
Ja jednak zawsze patrz na adresata przelewu,
jak ma by Kowalski a jest Nowak to jakie ma znaczenie
numer konta.

Hm, a jak ma by Kowalski i jest Kowalski to numer kota przestaje mie znaczenie?

--
spp

Data: 2011-02-04 08:25:19
Autor: NKAB -
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
spp <spp@op.pl> napisa(a):
> [...]
> numer konta.

Hm, a jak ma by Kowalski i jest Kowalski to numer kota przestaje mie znaczenie?

Nadal ma najwi阫sze, ale je秎i przelew powinien trafi do Kowalskiego
to egzekucja od Nowaka jest mimo wszystko 砤twiejsza, bo Nowak widzi,
縠 przelew jest dla Kowalskiego. Dla banku pomy砶a staje si oczywista,
ale i s眃zie ma swoje znaczenie.

Andrzej.

Data: 2011-02-01 01:32:20
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7j57$ihv$2news.onet.pl...
[...]

Ale na 100% odczytam to z kolejnych 7 cyfr.

Data: 2011-02-01 08:37:07
Autor: niusy.pl
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew

U偶ytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl>

[...]

Od razu g艂upoty. Ta suma jest po to by liter贸wki wychwytywa膰 a nie sprawdza膰 czy numer si臋 nie zmieni艂 do czego Ty j膮 wykorzystujesz.

Data: 2011-01-31 23:04:43
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 20:53, Robert Tomasik pisze:

[...]

Sprawa nie dotyczy bezpo艣rednio mnie, ale starsz膮 osob臋 z rodziny, kt贸ra
zawsze p艂aci艂a faktury daj膮c je kasjerce w banku. Jest jeszcze jeden
szczeg贸艂, o kt贸rym si臋 w艂a艣nie dowiedzia艂em. Nasza osoba A prowadzi
dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 (nie jest p艂atnikiem VAT) i u偶ywa tego konta
przy rozliczeniu ze swoimi klientami i dostawcami. Z tego co si臋
dowiedzia艂em, to konto jest zarejestrowane na osob臋 A, jako osob臋
prywatn膮, poniewa偶 X lat temu bank udzieli艂 informacji, 偶e je艣li
prowadzi jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, to nie musi mie膰 dw贸ch kont.

Czy to jest prawda? Zawsze mi si臋 wydawa艂o, 偶e nawet prowadz膮c
dzia艂alno艣膰 trzeba za艂o偶y膰 oddzielne konto.

Hipotetycznie: czy je艣li umowa o prowadzenie rachunku bankowego by艂aby
na dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, to co艣 by to zmieni艂o w temacie odzyskania
nieprawid艂owo przekazanej kwoty?

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 17:52:07
Autor: witek
On 1/31/2011 4:04 PM, Pawe艂 Andziak wrote:
[...]

DG nie ma obowiazu miec oddzielnego konta i nigdy takiego obowiazku nie bylo. W oddzielnym koncie latwie wykazac co pochodzi z dzialnosci, a co nie, ale to wszystko jeden worek.
Jedynie regulamin banku nakazywal miec oddzielne konto, bo automatycznie zdzierali 10 razy tyle za to samo. Ale za zlamanie regulaminu banku grozi co najwyzej pogrozenie palcem.

Nic to nie zmienia.
rozwiazania sa dwa: bezpodstawne wzbogacenie i sciaganie kasy z C, albo walka z bankiem, raczej z gory przegrana

Data: 2011-02-01 01:07:23
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7hvi$nnh$11inews.gazeta.pl...
[...]

Nie zgodz臋 si臋, 偶e to nic nie zmienia. Jak nasza zainteresowana zwr贸ci bankowi uwag臋 na fakt, 偶e tego konta u偶ywa w dzia艂ano艣ci od lat, to bank znajdzie podstaw臋 do przeliczenia prowizji na pewnie trzy lata wstecz z odsetkami :-) Ale w temacie w膮tku, to faktycznie niczego nei zmieni.

Data: 2011-02-01 05:42:06
Autor: Andrzej Kubiak
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 01:07:23 +0100, Robert Tomasik napisa(a):

Jak nasza zainteresowana zwr骳i bankowi uwag na fakt, 縠 tego konta u縴wa w dzia砤no禼i od lat, to bank znajdzie podstaw do przeliczenia prowizji na pewnie trzy lata wstecz z odsetkami

Podstawa prawna?

AK

Data: 2011-02-01 14:04:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 Feb 2011, Andrzej Kubiak wrote:

[...]

  Hm...
  A dobrowolne wyra縠nie zgody w umowie z bankiem?
(tak, wiem, "kto by tam czyta te 5 stron za潮cznik體 maczkiem 3 pica" ;))

  Obstawiam co w stylu "je秎i posiadacz konta przeprowadza operacje
z kt髍ych bankowi nale縜砤 si zap砤ta, a zosta砤 ona nienaliczona
wskutek nieprawid硂wych dzia砤 posiadacza, posiadacz zgadza si
zap砤ci nale縩o禼i do 98 lat wstecz" ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-01 17:46:13
Autor: Andrzej Kubiak
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 14:04:31 +0100, Gotfryd Smolik news napisa(a):

[...]

Ja. Nie mam nic takiego w umowie z 縜dnym z bank體, a jest tego troch :)

[...]

Ale TOiP jasno precyzuje, kiedy bankowi nale縴 si zap砤ta, nie mam te
nigdzie definicji nieprawid硂wych dzia砤 :)

AK

Data: 2011-02-02 00:43:45
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  :)

Ale TOiP jasno precyzuje, kiedy bankowi nale縴 si zap砤ta, nie mam te
nigdzie definicji nieprawid硂wych dzia砤 :)

  Ale zapis "nie b阣zie wykorzystywany do DG" masz?
(sprawdzi砮m przed chwil w regulaminie mBanku - jest)
  Nie wystarczy on aby do uznania, 縠 nale縜砤 si op砤ta wg TOiP?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-01 14:33:02
Autor: Robert Tomasik
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
U縴tkownik "Andrzej Kubiak" <none@inv.invalid> napisa w wiadomo禼i news:shpy6zeo5j7a.x3ldyjvh7sfc$.dlg40tude.net...
[...]

Czego? dania? Zawsze bank mo縠 jeszcze zawiadomienie o oszustwie z硂縴 dla grandy, cho pewnie nie b阣zie chcia.

Data: 2011-02-01 17:47:37
Autor: Andrzej Kubiak
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
Dnia Tue, 1 Feb 2011 14:33:02 +0100, Robert Tomasik napisa(a):

Czego? dania? Zawsze bank mo縠 jeszcze zawiadomienie o oszustwie z硂縴 dla grandy, cho pewnie nie b阣zie chcia.

W celu o秏ieszenia si czy wyp砤cenia odszkodowania roze糽onemu klientowi?

AK

Data: 2011-02-01 18:42:55
Autor: Robert Tomasik
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
U縴tkownik "Andrzej Kubiak" <none@inv.invalid> napisa w wiadomo禼i news:1k11ow9gat7bo$.1blq0t4yc4a82$.dlg40tude.net...
[...]

Nie, w celu 禼igania. Z bankiem nie przerabia砮m. Ostatnio jednak widzia砮m wyrok, 縠 podanie Zak砤dowi Energetycznemu danych, kt髍e spowodowa硑 zastosowanie korzystniejszej taryfy jest oszustwem. Fakt, 縠 w konkretnej sprawie, ale jednak dostrzegam sporo analogii.

Data: 2011-02-01 14:11:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 31 Jan 2011, Pawe Andziak wrote:

W dniu 31.01.2011 20:53, Robert Tomasik pisze:

dzia砤lno舵 gospodarcz (nie jest p砤tnikiem VAT) i u縴wa tego konta
przy rozliczeniu ze swoimi klientami i dostawcami. Z tego co si
dowiedzia砮m, to konto jest zarejestrowane na osob A, jako osob
prywatn, poniewa X lat temu bank udzieli informacji, 縠 je秎i
prowadzi jednoosobow dzia砤lno舵 gospodarcz, to nie musi mie dw骳h kont.

Czy to jest prawda? Zawsze mi si wydawa硂, 縠 nawet prowadz眂
dzia砤lno舵 trzeba za硂縴 oddzielne konto.

  Nie trzeba.

  Elementy tego "nie" s dwa:

- mo縩a w og髄e nie regulowa nale縩o禼i i nie pobiera wierzytelno禼i
  gospodarczych  przez konto, za z konta regulowa jedynie nale縩o禼i
  *osobiste*.
  Przy 1. osobowej DG jest to mo縧iwe (ZUS i podatki s "osobiste"),
r體nie przy S.C. bez VAT (podatek dochodowy jest osobisty, nie
"sp蟪kowy") - o ile nie ma si pracownik體 itede (ZUS "za nich"
ju "osobisty" nie jest, jest tylko osobista odpowiedzialno舵 :D)

- z p. widzenia administracyjnego, jest poj阠ie "konto wykorzystywane
  w DG". I mimo, 縠 wg umowy konto jest "osobiste", podlega pod
  restrykcje "wykorzystywania" - trzeba je zg砤sza do ZUS i US,
  odsetki dolicza do przychod體 z DG itede. Je秎i te formalno禼i
  s dope硁ione, urz眃 nie ma podstaw aby si czepia.
   Fakt 砤mania umowy z bankiem ju urz阣u nie obchodzi - to bank sobie
  w razie czego sam wyci眊nie umow zza pazuchy i zaproponuje aby kt髍e
  punkty zastosowa ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-31 20:18:21
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Pawe艂 Andziak" <ganda@ganda.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d47031e$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
[...]

I to raczej wyklucza jej celowe dzia艂anie. System powinien taki b艂膮d wychwyci膰 na zasadzie b艂臋du cyfry kontrolnej. Wpisz ten nowy rachunek do sparwdzarek, kt贸re s膮 w sieci, czy daje to poprawny numer rachunku - ale id臋 o zak艂ad, 偶e tak.

Data: 2011-01-31 20:29:32
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 20:18, Robert Tomasik pisze:

[...]

Ale ja nigdzie nie m贸wi艂em, 偶e kto艣 co艣 zrobi艂 celowo. Mam w膮tpliwo艣ci
co do prawid艂owego dzia艂ania systemu informatycznego w banku, bo wygl膮da
to jakby system podpowiada艂 najbardziej zbli偶ony numer rachunku.
Dopuszczam r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰, 偶e jednak zupe艂nie losowo uda艂o si臋
kasjerce trafi膰 w istniej膮cy rachunek.

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 20:16:28
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Maruda" <null@com.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii6u9l$2sg$1news.onet.pl...
[...]

Na dw贸ch pierwszych cyfrach masz cyfr臋 kontroln膮. Czyli jak wpiszesz przypadkowe cyfry, to masz 1 %, 偶e trafisz przypadkowo. Dodatkowo 10 cyfra zawiera cyfr臋 kontroln膮 dla cyfr 3-9, bo te cyfry okre艣laj膮 bank i dawniej by艂a to jedyna cyfra kontrolna. Tu szansa jest 10%. Przyznam si臋, 偶e nie chce mi sie my艣le膰, jaka jest szansa pomy艂ki takiej, by akurat obie cyfry kontrolne si臋 "sprawdzi艂y" i dlatego napisa艂em, 偶e szansa jest mniej, ni偶 1%. Wydaje mi si臋 na pierwszy rzut oka, 偶e to b臋dzie 0,1% prawdopodobie艅stwa, 偶e b臋dzie dobrze, ale te prawdopodobie艅stwa nie s膮 do ko艅ca niezale偶ne. W kazdym razie raz na 1000 razy przypadkowo wpisuj膮c dane powinno si臋 uda膰 uzyska膰 prawid艂owe cyfry kontrolne.

Data: 2011-01-31 19:28:53
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Pawe艂 Andziak" <ganda@ganda.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d46f602$0$2455$65785112news.neostrada.pl...

Moim zdaniem z przyczyn dowodowych racj臋 w tym wypadku ma bank. Nie ma mo偶liwo艣ci dowie艣膰, 偶e da艂e艣 kasjerce faktur臋, a ona pomyli艂a si臋 wpisuj膮c cyfry. Co wi臋cej prawdopodobie艅stwo takiej pomy艂ki wynosi znacznie mniej ni偶 1 %, bowiem w numerze rachunku s膮 tzw cyfry kontrolne, kt贸re maj膮 zapobiega膰 takim przypadkom. Tw贸j podpis na zlecenia ko艅czy wszelkie dyskusje w tym zakresie, bowiem nie kasjerka zapewne nawet nie bedzie pami臋ta艂a, czy spisywa艂a ten numer z faktury, czy kartki, czy te偶 ustnie go poda艂e艣 - pomijam, 偶e ma osobisty interes w tym, by upiera膰 si臋, 偶e nie spisywa艂a tego z faktury.

Data: 2011-01-31 19:55:39
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 19:28, Robert Tomasik pisze:
[...]

Zgadza si臋. Je偶eli wykonam przelew np. przez internet i podam
nieprawid艂owy numer konta, to przelew wr贸ci. W tym przypadku prawid艂owy
(w sensiue numeru konta) odbiorca zosta艂 wstawiony - tego system bankowy
nie powinien umo偶liwi膰. R贸wnie偶 do tego odbiorcy nie by艂 nigdy
wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znaj膮 si臋.

[...]

W pierwszej rozmowie przedstawiciel banku stwierdzi艂, 偶e pieni膮dze
zostan膮 oddane przez bank (albo 艣ci膮gn膮 je od osoby C albo z wyp艂aty
kasjerki). W nast臋pnej rozmowie bank si臋 z tego wycofa艂. By艂y to rozmowy
telefoniczne/osobiste. Nie by艂y nagrywane, wi臋c nie ma 偶adnych dowod贸w.

Czy jest sens toczy膰 dalej walk臋 z bankiem? Obawiam si臋, 偶e niewiele to
da, ale z drugiej strony jakby osoba C by艂a sk艂onna odda膰 te pieni膮dze,
to by to pewnie ju偶 zrobi艂a. Bank twierdzi, 偶e wys艂a艂 2 listy do osoby
C, natomiast nie wiadomo co w tych listach by艂o i jaka by艂a odpowied藕
(je艣li w og贸le by艂a).

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 13:45:57
Autor: witek
On 1/31/2011 12:55 PM, Pawe艂 Andziak wrote:
[...]

tak jak napisalem wczesniej. wyciagniej z banku pisemne potwierdzenie, ze kontaktowal sie z ta osoba.
Teraz sie zastanow kogo pociagnac pierwszego.
jesli ta osoba C na biedna nie wyglada i miala swiadomosc otrzymania nienaleznej kasy to bym pociagnal od niej. W sumie kasa jej sie nie nalezy.
Dopiero potem bank.

Data: 2011-01-31 20:47:48
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii73i1$nnh$3inews.gazeta.pl...
[...]

Moim zdaniem nie ma zadnych szans uzyskania tych pieni臋dzy od banku. Brak mo偶liwo艣ci udowodnienia w praktyce b艂臋du kasjerki.

Data: 2011-01-31 15:14:00
Autor: witek
On 1/31/2011 1:47 PM, Robert Tomasik wrote:
Moim zdaniem nie ma zadnych szans uzyskania tych pieni臋dzy od banku.
Brak mo偶liwo艣ci udowodnienia w praktyce b艂臋du kasjerki.

wszystko zalezy od nawiedzonego sedziego.
jakby sad przyjal jego tlumaczenie i poprosil bank o wyjasnienie czy da sie zrobic przelew nie wpisujac calego rachunku a w szczegolnosci sumy kontrolnej, odrzucil te dwie cyfry i przyjal, ze babka przez przypadek nacisnela 8 dwa razy, to moglby pojechac po bandzie i zarzucic bankowi niestarannosc w dzia艂aniu.
Z tym, ze szansa mniejsza niz odzyskanie kasy od osoby C, dlatego zaczalbym od drugiej strony.

Data: 2011-01-31 20:08:39
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Pawe艂 Andziak" <ganda@ganda.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d4705ac$0$2448$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie przeceniasz czasem mo偶liwo艣ci banku? Ma jeszcze 艣ledzi膰, czy jak zlecasz przeelw, to na pewno tego chcesz?

[...]

Przedstawiciel banku po prostu gada艂 g艂upoty. Z konta "C" w og贸le 偶adnej mo偶lwio艣ci tego 艣ci膮gn膮膰 nie maj膮. Z pensji kasjerki te偶 zasadniczo nie, chyba, 偶e przyzna si臋, 偶e celowo to zrobi艂a.

[...]

Od osoby "C" mozesz dochodzi膰 zwrotu na zasadzie tzw. bezpodstawnego wzbogacenia. Poszukaj w sieci, bo nie ma sensu, bym to po raz n-ty tu opisywa艂, a jak czego艣 nie b臋dziesz wiedzie膰, to wr贸膰 tu, a kto艣 podpowie szczeg贸艂y. Masz dane w艂a艣ciciela tamtego konta?

Data: 2011-01-31 20:20:43
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 20:08, Robert Tomasik pisze:

[...]

System ma da膰 kasjerce mo偶liwo艣膰 wpisania numeru konta i poinformowania
je艣li jest on nieprawid艂owy. Sk膮d zatem wzi臋艂o si臋 zupe艂nie niezwi膮zane
imi臋 i nazwisko? Nawet je艣li zlecaj膮cy przelew podyktowa艂by numer konta
z kartki i pozamienia艂 cyfry - system powinien zwr贸ci膰 informacj臋 o
b艂臋dnym koncie, a nie wybra膰 to najbardziej podobne.

[...]

Mam imi臋, nazwisko i numer konta. To wszystko. Bank wys艂a艂 2 listy do
tego cz艂owieka - nie mam poj臋cia jaka by艂a ich tre艣膰.

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 20:29:40
Autor: Micha艂 Pysz
[...]
Sk膮d wiesz, 偶e wybra艂o podobne? Nie znam dok艂adnie algorytmu sumy kontrolnej ale mo偶liwe jest, 偶e np. powt贸rzenie jakiej艣 cyfry a nast臋pnie pomini臋cie ostatniej da prawid艂ow膮 sum臋 kontroln膮.

mp.

Data: 2011-01-31 20:36:48
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 20:29, Micha艂 Pysz pisze:
[...]

2 pierwsze cyfry te偶 si臋 nie zgadzaj膮. Ko艅c贸wka wygl膮da jak faktyczna
pomy艂ka, ale pomyli膰 88 z 65 na samym pocz膮tku to ju偶 ci臋偶ko... St膮d
wnioskuj臋, 偶e kasjerka mog艂a wpisa膰 tylko cz臋艣膰 numeru i system dopisa艂
reszt臋. By膰 mo偶e system prosi o potwierdzenie, a kasjerka z
przyzwyczajenia wciska Enter nie sprawdzaj膮c. Tak samo jak osoba A
podpisa艂a potwierdzenie.

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-01-31 20:46:38
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Pawe艂 Andziak" <ganda@ganda.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d470f50$0$2507$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Co do zasady nie powinno to dzia艂a膰 poprzez akceptacj臋. Ale istnieje 1%, 偶e przypadkowo wpisa艂a 88, a pozosta艂e cyfry przypadkowo da艂y tak膮 sum臋 kontroln膮.

Data: 2011-01-31 21:28:19
Autor: Andrzej Lawa
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
W dniu 31.01.2011 20:46, Robert Tomasik pisze:

Co do zasady nie powinno to dzia砤 poprzez akceptacj. Ale istnieje 1%,
縠 przypadkowo wpisa砤 88, a pozosta砮 cyfry przypadkowo da硑 tak sum
kontroln.

Jest gorzej: algorytm jest na tyle prymitywny, 縠 poprawny numer konta
uzyskujesz "dodaj眂" liczb 97 (lub jej wielokrotno舵) w prawie dowolnym
miejscu kodu.

Polecam stron http://www.teledb.pl/walidator/iban/ - wrzu w砤sny numer
konta a potem po鎤icz dodawanie. Np. masz ko馽體k 111, zamie j na 208
- i numer b阣zie poprawny.

Troch gorzej jest w przypadku pomy砶i w cz甓ci oznaczaj眂ej bank i
oddzia, ale zmiana numeru konta w ramach danego oddzia硊 jest trywialna.

Data: 2011-01-31 15:16:30
Autor: witek
On 1/31/2011 2:28 PM, Andrzej Lawa wrote:
[...]

ale prawdopodobienstwo pomylki o 97 ca砶iem ma砮.

Data: 2011-01-31 20:40:31
Autor: Olgierd
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
On Mon, 31 Jan 2011 21:28:19 +0100, Andrzej Lawa wrote:

Jest gorzej: algorytm jest na tyle prymitywny, 偶e poprawny numer konta
uzyskujesz "dodaj膮c" liczb臋 97 (lub jej wielokrotno艣膰) w prawie dowolnym
miejscu kodu.

Do艣膰 trudno wstrzeli膰 si臋 z takim b艂臋dem.

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-02-01 03:02:34
Autor: Feromon
[OT] Re: Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew

U偶ytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisa艂 w wiadomo艣ci news:pan.2011.01.31.20.40.30rudak.org...
[...]

Gdy moje dzieci mia艂y oko艂o 10 lat (czyli 13 lat temu oko艂o nomen omen)
mia艂em komputer zabezpieczony has艂em na BIOS.
Dzieciaki wesz艂y jednak. Wydoby艂em z nich (bez tortur)  jakie wpisywa艂y has艂o.
To by艂o ZUPE艁NIE INNE HAS艁O NI呕 MOJE.
BIOS trzyma jedynie sym臋 kontroln膮 hase艂, zatem wiele hase艂
prowadzi do BIOSU.

By膰 mo偶e taki przypadek zaistnia艂 i w tym przypadku.
Gdybym by艂 paranoikiem, nie odwa偶y艂bym si臋 korzysta膰 z hase艂, PIN贸w
i innych darmowych pieprzot...

Feromon

Data: 2011-02-01 14:39:04
Autor: Robert Tomasik
[OT] Re: Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Feromon" <fer0m0n@wp.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d4769bf$0$2500$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Nie wiem, jak teraz, ale do starszych p艂yt has艂a do BIOS-a mo偶na w internecie znale藕膰, bo by艂y tzw serwisowe.

Data: 2011-02-01 14:40:16
Autor: Gotfryd Smolik news
[OT] Re: Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
On Tue, 1 Feb 2011, Feromon wrote:

mia砮m komputer zabezpieczony has砮m na BIOS.
Dzieciaki wesz硑 jednak. Wydoby砮m z nich (bez tortur)  jakie wpisywa硑 has硂.
To by硂 ZUPEIE INNE HAS NI MOJE.
BIOS trzyma jedynie sym kontroln hase, zatem wiele hase
prowadzi do BIOSU.

  Bardzo podobny efekt wyst阷uje przy szyfrowaniu.
  Jedynie kwesti d硊go禼i klucza (i maszynogodzin/lat/wiek體 ;))
jest trafienie w tre舵 kt髍a "co przypomina" (bardzo prawdopodobne,
oczywi禼ie relatywnie "bardzo" w skali jeden do faftyliard體 :))
b眃 wr阠z "jest czym".
  Tyle, 縠 nie oryginaln zaszyfrowan tre禼i, a czym zupe硁ie innym.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-01 17:48:34
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[OT] Re: Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
[...]

Wydaje mi si, 縠 w砤秐ie uniewa縩i砮 ca潮 teori kryptologii :-)

Data: 2011-02-01 18:40:18
Autor: Robert Tomasik
[OT] Re: Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
U縴tkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisa w wiadomo禼i news:ii9dhf$chv$2news.onet.pl...
[...]

Nie akurat w tym wypadku. Poczytaj o zasadzie podpisywania czy szyfrowania tekstu przez PGP. W celu bezpeicze駍twa klucza prywatnego jest to tak zrobione, 縠 kluczem publicznym mo縠sz sparwdzi podpis, ale klucza prywatnego nie wyliczysz.

Data: 2011-02-02 01:23:10
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 Feb 2011, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

Wydaje mi si, 縠 w砤秐ie uniewa縩i砮 ca潮 teori kryptologii :-)

  Ale nie - po prostu wniosek, 縠 *jakie* has硂 pozwala uzyska
*jakie* dane, nie uprawnia do twierdzenia 縠 podane has硂 to
by硂 *to* has硂 kt髍ego u縴 szyfruj眂e i uzyskane dane s
*tymi* danymi kt髍e zosta硑 zaszyfrowane!
  Ryzykiem "砤macza" jest 縠 znajdzie 秏ieci kt髍e uzna za dane.
  Ryzyko to jest ma砮, jak klucz jest bardzo kr髏ki i przeszukiwany
zbi髍 mo縧iwych rozwi眤a r體nie (*RELATYWNIE*) ma硑.

  A obawiam si, 縠 mniej zorientowani (co gorsza, kiedy mo縠
trafi si taki s阣zia, i chyba nikogo na grupie takie podejrzenie
nie zdziwi) przyjmuj za pewnik 縠 "skoro znalaz砮m has硂 kt髍e
pozwala odczyta *jakie* dane, to odszyfrowa砮m, a oryginalna
tre舵 by砤 *w砤秐ie* taka".
  To jest nieprawda - aby metoda szyfrowania by砤 "mocna",
*musi* dawa wiele wynik體 o kt髍ych nie da si 砤two powiedzie
縠 s "z砮". Za to mog to by wyniki kt髍e "砤macz" zakwalifikuje
jako "odszyfrowane dane", bo b阣 wygl眃a硑 jak co spodziewanego.
  *JEIBY* przytaczane w prasie (a chyba i na grupie) gro糱y
policmajstr體 nt. "z砤miemy has硂 TrueCrypta" by硑 prawdziwe,
tzn. rzeczywi禼ie po秝i阠anoby exaflopsy na pr骲 "szukania
danych", to tylko kwesti czasu jest a p骿dzie siedzie
kto zupe硁ie niewinny.
  Bo w pozornie "odszyfrowanych" danych "znalezionoby" jaki
"nielegalny program", "nielegaln pornografi" albo tre舵
notatki s硊縝owej premiera.
  Jaki pocz眛ek filmu, 秗odek zdj阠ia albo kilka zda s
pewne. O ca硑 obraz DVD mo縠 by trudniej ;)
  To si MUSI zdarzy (je秎iby tak post阷owa)!
  Nic to, 縠 w "odszyfrowanym" zbiorze naprawd by硑 秏ieci
zamazane shredderem :> a dane zosta硑 tak naprawd stworzone
przez szum i pracowicie w tym szumie odszukane.

BTW:
  Podejrzewam, 縠 niejedna "s硊縝owa" jednostka zajmuj眂a si
szyfrowaniem pracuje w砤秐ie nad znalezieniem takiego szyfrowania,
aby prawdopodobie駍two znalezienia "z砮go" klucza daj眂ego
"czytelne" wyniki by硂 wysokie :P

  Ad rem.
  Wniosek o koniecznej ostro縩o禼i jest oczywisty, je秎i kto
si przyjrzy najskuteczniejszej znanej metodzie szyfrowania,
czyli szyfrowania XOR *jednokrotnie* u縴wanym *tajnym*
kluczem o d硊go禼i nie mniejszej ni d硊go舵 danych
(kluczy mo縠 by wi阠ej, przy przes砤niu r罂nymi kana砤mi
k砤dzie to szanse z砤mania mimo przechwycenia n-1 kluczy).
  Skuteczno舵 zale縴 wy潮cznie od losowo禼i samego klucza
(a mo縩a u縴 "fizycznej" losowo禼i), nie ma *縜dnego* sk砤dnika
pochodz眂ego od metody, a tym samym szansy na znalezienie
"uproszczenia" pozwalaj眂ego dawa jak眐olwiek szans
"z砤mania" szyfru bez znajomo禼i klucza - teraz lub
w przysz硂禼i.

  I doskonale wida, 縠 mo縩a otrzyma z tego *dowolny* wynik,
je秎i pr骲owa 砤ma metod "to wypr骲ujemy/dopasujemy klucz".

  Wystarczy dobra klucz (do *wynikowej* tre禼i), co (akurat
w tej metodzie) jest trywialnie 砤twe (bo symetryczne).
  I potem "twierdzi", ze na p硑tce by nielegalny program.
  Albo cokolwiek innego w tym stylu.

BTW: mo縠 kto przypomnie, kt髍y to element "zabezpiecze" DVD
  zosta wystawiony publicznie na stronie, bo kto odkry
  縠 gzip z tego jest liczb pierwsz? :)
(oczywi禼ie wystawiona zosta砤 "du縜 liczba pierwsza", a nie
jaki tam gzip czego chronionego prawem :P)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-31 20:43:45
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Pawe艂 Andziak" <ganda@ganda.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4d470b8b$0$2441$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie s膮dz臋, by system dopasowywa艂 dane do wpisanych przez kasjerk臋 co do numeru rachunku. To by nie mia艂o sensu. Natomiast nie wykluczone, 偶e proponuje nazw臋 w艂膮艣ciciela konta z danych, kt贸e wczesniej wprowadzano, by przyspieszy膰 wpisywanie. Tak jest przyk艂膮dowo w programach do fakturowania. Wpisujesz nr NIP, a dane sie wstawiaj膮. Masz mo偶liwo艣膰Mo偶e kto艣 inny podpowie.  ich edycji.

[...]

No to bedzie problem z pozwem, albowiem w pozwie musisz poda膰 adres, kt贸rego nie masz. Chwilowo nie mam pomys艂u, jak ten adres zdoby膰. Mo藕e kto艣 inny podpowie. By膰 mo偶e wniosek do s膮du, by ten wyst膮poi艂 o te dane do banku.

Data: 2011-01-31 15:05:42
Autor: witek
On 1/31/2011 1:43 PM, Robert Tomasik wrote:

Nie s膮dz臋, by system dopasowywa艂 dane do wpisanych przez kasjerk臋 co do
numeru rachunku.

wlasnie sadze, ze wlasnie tak robi. ale to by musial kto z banku po cichu powiedziec.

Data: 2011-01-31 22:46:38
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii787i$nnh$4inews.gazeta.pl...
[...]

Dane co do numeru rachunku? W jakim celu mia艂oby to tak dzia艂a膰?

Data: 2011-01-31 17:39:11
Autor: witek
On 1/31/2011 3:46 PM, Robert Tomasik wrote:
[...]

dla uproszczenia wklepywania, zeby tyle nie klepac.
w ramach odzialu tylko koncowke wklepuja, reszta wylicza sie sama, potrzebna tylko do wydruku.
Przekrec do paru oddzia艂贸w. Nieraz spotka艂em sie, ze prosili tylko koncowke rachunku, zeby im podac. nie potrzebwali calego numeru, zeby dostac sie do danych.

Data: 2011-02-01 00:58:49
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7h7a$nnh$10inews.gazeta.pl...
[...]

W BPH wystarczy poda膰 numer klienta, a maj膮 dost臋p do danych. S膮dz臋, 偶e w ka偶dym innym banku te偶. Ale to co innego, ni偶 przelew na inny rachunek. Kto艣 kiedy艣 na grupie bankowej pisa艂, 偶e zdaje sie w EUROBANK-u, albo innym - nie pami臋tam - mo偶na by艂o ustali膰 dane w艂a艣ciciela rachunku wp艂acaj膮c na jego konto z艂ot贸wk臋, by wyrzuca艂o reszt臋 danych.

Natomiast w mojej ocenie bez sensu jest autouzupe艂nianie cyfry kontrolnej. Rachunek ma kilkana艣cie cyfr (nie chce mi si臋 liczy膰), i te dwie w te czy we wte ju偶 wi臋kszej r贸偶nicy nie zrobi膮. Co wi臋cej, to chyba lepiej wpisywa膰 wszystkie cyfry, ni偶 wybrane.

Data: 2011-01-31 18:39:43
Autor: witek
On 1/31/2011 5:58 PM, Robert Tomasik wrote:

[...]

niepotrzebnie zakladasz, ze postepowanie banku jest z sensem

Data: 2011-02-01 01:43:50
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7kor$nnh$12inews.gazeta.pl...
[...]

Nie zgodz臋 si臋 z Tob膮. Oczywi艣cie, bank jak ka偶da du偶a korporacja rz膮dzi si臋 do艣膰 pokr臋tn膮 logik膮, ale moim zdaniem nie b臋dzie sobie sam gola strzela艂. Kilku niezadowolonych klient贸w, kt贸rzy zaczn膮 dym robi膰 w sieci moze im wi臋cej strat przynie艣膰, ni偶 strata u艂amk贸w sekund na wpisanie dw贸ch dodatkowych cyferek.

Data: 2011-02-01 10:06:43
Autor: mvoicem
(01.02.2011 01:43), Robert Tomasik wrote:
[...]

Niepotrzebnie zak艂adasz 偶e bank wyka偶e si臋 takim przewidywaniem
konsekwencji dzia艂ania ich oprogramowania :).

p. m.

Data: 2011-02-01 01:10:31
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-02-01 00:58, Robert Tomasik pisze:

[...]

IBAN to 26 cyfr.

Natomiast je艣li jest to bank z 偶贸艂t膮 kropk膮, to pierwsze 10 cyfr (czyli suma kontrolna + numer oddzia艂u) mog膮 by膰 wygenerowane z pozosta艂ych 16.
Ale... w tych pozosta艂ych 16 cyfrach numeru rachunku te偶 s膮 sumy kontrolne. Dlatego to wszystko jako艣 mi si臋 nie podoba.

Data: 2011-02-01 01:31:37
Autor: Robert Tomasik
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii7j24$ihv$1news.onet.pl...
[...]

W pozosta艂ych cyfrach? Wiesz co艣 konkretnego na ten temat? Wiem o dw贸ch pierwszych oraz dziesi膮tej cyfrze kontrolnej. Gdzie艣 jeszcze s膮 jakie艣?

Data: 2011-02-01 08:43:20
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-02-01 01:31, Robert Tomasik pisze:

[...]

W "starych" bankach, kt贸rych numeracja pochodzi jeszcze sprzed ery IBAN-owej, cz臋sto stosowano sumy kontrolne w samym numerze rachunku. Tu oczywi艣cie nie ma regu艂y, ka偶dy bank robi艂 to na w艂asn膮 r臋k臋. Po przej艣ciu na IBAN t臋 zasad臋 chyba pozostawiono.
W banku z 偶贸艂t膮 kropk膮 by艂o jeszcze ciekawiej, bo numer rachunku generowano na podstawie PESEL-a. Od razu m贸wi臋, 偶e nie wiem jak ;)
W ka偶dym razie ta sama osoba, w r贸偶nych oddzia艂ach, mia艂a ten sam numer rachunku wewn臋trznego, jedynie zmieniony by艂 numer oddzia艂u.

Data: 2011-02-01 11:35:01
Autor: Michal Jankowski
Sp髍 z bankiem o b酬dnie wykonany przelew
"Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> writes:

W banku z 矿硉 kropk by硂 jeszcze ciekawiej, bo numer rachunku
generowano na podstawie PESEL-a. Od razu m體i, 縠 nie wiem jak ;)
W ka縟ym razie ta sama osoba, w r罂nych oddzia砤ch, mia砤 ten sam
numer rachunku wewn阾rznego, jedynie zmieniony by numer oddzia硊.

Czyli na podstawie numery wewn阾rznego nie da sie wygenerowac calego
numeru, bo numeru oddzialu zakodowanego w numerze wewn阾rznym nie ma. A poprzednio pisales, ze da sie.

Chyba ze czegos nie rozumiem.

  MJ

Data: 2011-02-01 17:47:07
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

Bo rachunki tam s odmiejscowione, numer generowany z PESEL-a, a w ca硑m Banku z 硉 Kropk BP mo縠sz mie tylko jeden rachunek.

Data: 2011-02-01 08:49:28
Autor: niusy.pl
[...]

Raczej ograniczone. IBAN mo偶e zawiera膰 nawet litery.

Data: 2011-02-03 09:01:32
Autor: Alek
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
U偶ytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisa艂

Kto艣 kiedy艣 na grupie bankowej pisa艂, 偶e zdaje sie w EUROBANK-u, albo innym - nie pami臋tam - mo偶na by艂o ustali膰 dane w艂a艣ciciela rachunku wp艂acaj膮c na jego konto z艂ot贸wk臋, by wyrzuca艂o reszt臋 danych.

Na pewno by艂o tak w BZWBK w przypadku przelewu wewn膮trz banku.
Na potwierdzeniu operacji drukowane by艂y dane zaczerpni臋te
z systemu bankowego a nie ze z艂o偶onej dyspozycji.

Data: 2011-02-01 08:30:08
Autor: niusy.pl
[...]

A w jakim celu mia艂oby dzia艂a膰 inaczej ? Przecie偶 wprowadzanie tych danych przy ka偶dym przelewie kompletnie nie ma sensu, znacznie pro艣cie por贸wna膰 z zachowanymi danymi skojarzonymi z danym rachunkiem. Odwrotnie ni偶 z numerem rachunku.

Data: 2011-02-01 11:33:09
Autor: Tomasz Chmielewski
On 31.01.2011 20:20, Pawe艂 Andziak wrote:

[...]

Bank podal imie i nazwisko tamtej osoby? Co na to tajemnica bankowa?

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2011-02-01 11:37:28
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 01.02.2011 11:33, Tomasz Chmielewski pisze:
[...]

Imi臋 i nazwisko figuruje na potwierdzeniu przelewu.

Pozdrawiam,
Pawe艂

Data: 2011-01-31 19:55:35
Autor: barbakan
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew
Osoba A posiadaj膮ca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew,
Do reklamacji by艂a do艂膮czona kserokopia faktury, na podstawie kt贸rej
zosta艂a z艂o偶ona dyspozycja przelewu.

Czy posiadasz kopi臋 (kserokopi臋) dyspozycji przelewu?
Czy dyspozycja przelewu zawiera dane kontrahenta,
numer rachunku bankowego?
--
pozdro
barbakan

Data: 2011-01-31 19:58:56
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 31.01.2011 19:55, barbakan pisze:
[...]

Osoba A da艂a w okienku faktur臋. Jest tam numer faktury, numer konta i
nazwa odbiorcy oraz kwota. Nast臋pnie osoba A dosta艂a "Potwierdzenie
przelewu", kt贸re zawiera艂o tytu艂 przelewu taki jak numer faktury,
prawid艂ow膮 kwot臋, nieprawid艂owy numer konta oraz nieprawid艂ow膮 nazw臋
odbiorcy (imi臋 i nazwisko). To potwierdzenie osoba A podpisa艂a.

Mam orygina艂 faktury oraz kserokopi臋 potwierdzenia.

Pozdrawiam,
Pawe艂

Data: 2011-01-31 20:31:51
Autor: Micha艂 Pysz
[...]

faktura nie jest istotna, masz natomiast kopi臋 dyspozycji, na kt贸rej podpisa艂e艣 inne konto. Bank jest czysty, ka偶dy mo偶e si臋 pomyli膰, Ty powiniene艣 t膮 pomy艂k臋 wykry膰. Bank nie mo偶e Ci tej kasy odda膰 bo nie ma do tego podstaw. Gdyby to co piszesz mia艂o zadzia艂a膰 to bank jutro by splajtowa艂 wyp艂acaj膮c w ten spos贸b kas臋 naci膮gaczom.

mp.

Data: 2011-02-01 03:08:45
Autor: Feromon
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany przelew

U偶ytkownik "Micha艂 Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ii71jk$pr1$2srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

A Pomy艂kowy Odbiorca powinien wystosowa膰 do Darczy艅cy podzi臋kownie
za bezinteresowne wsparcie i odprowadzi膰 podatek od darowizny.
Mo偶e donosik do Urz臋du Skarbowego?

Feromon

Data: 2011-01-31 23:12:23
Autor: witek
On 1/31/2011 8:08 PM, Feromon wrote:

A Pomy艂kowy Odbiorca powinien wystosowa膰 do Darczy艅cy podzi臋kownie
za bezinteresowne wsparcie i odprowadzi膰 podatek od darowizny.

nie powinien.
bo darowizn do oswiadczeneie dwoch stron o darowaniu i przyjeciu darowizny.
A tu ani jedna ani druga strona czegos takiego oswiadczyc raczej nie maja ochoty.

Data: 2011-02-01 15:11:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 31 Jan 2011, witek wrote:

On 1/31/2011 8:08 PM, Feromon wrote:

A Pomy砶owy Odbiorca powinien wystosowa do Darczy馽y podzi阫ownie
za bezinteresowne wsparcie i odprowadzi podatek od darowizny.

nie powinien.
bo darowizn do oswiadczeneie dwoch stron o darowaniu i przyjeciu darowizny.

....i do tego obwarowane "zamiarem wzbogacenia obdarowanego" (wystarczy
brak zamiaru i darowizny nie ma, mimo 縠 *p蠹niej* strony (za)akceptuj
taki stan).
  Ale podatek dochodowy od "innego przychodu" jak najbardziej :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-31 20:47:15
Autor: barbakan
[...]

Czy mo偶esz udowodni膰, 偶e przelew zosta艂 wykonany na podstawie
danych z faktury?

--
pozdro
barbakan

Data: 2011-02-03 09:10:57
Autor: Alek
[...]

Nie podpisa艂a "potwierdzenia przelewu" tylko "polecenie przelewu".

Data: 2011-02-03 16:37:26
Autor: Pawe艂 Andziak
W dniu 03.02.2011 09:10, Alek pisze:
[...]

Dokument, kt贸ry podpisa艂a ma tytu艂 "Potwierdzenie przelewu". Wi臋c dla
mnie to jest potwierdzenie, a nie polecenie.

Pozdrawiam,

Pawe艂

Data: 2011-02-03 11:18:37
Autor: witek
On 2/3/2011 9:37 AM, Pawe艂 Andziak wrote:
[...]

bo to co ona podpisala tobie to jest potwierdzenie dla ciebie, ze przelew zostal przyjety
to co ty podpisales bylo zleceniem przelewu dla banku.

Data: 2011-02-04 10:23:06
Autor: Pawe艂 Andziak
Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany p rzelew
Witam,

na chwil臋 obecn膮 bank zaoferowa艂 pomoc jako po艣rednik w kontaktach z
osob膮, kt贸ra otrzyma艂a nienale偶ny przelew. B臋dziemy pr贸bowa膰 odzyska膰
pieni膮dze od tej osoby.

Dzi臋kuj臋 za pomoc i pozdrawiam,

Pawe艂

Sp贸r z bankiem o b艂臋dnie wykonany prze lew