Spadek. Przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza.

Data: 2009-03-20 23:55:09
Autor: byku
Spadek. Przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza.
Witaj,

Przyjąłem spadek z dobrodziejstwem i jestem troszkę na bieżąco z tymi tematami więc postaram się pomóc.

Są dwie opcje - albo odrzucasz spadek i zapominasz o wszystkim albo przyjmujesz z dobrodziejstwem inwentarza.

Pamiętaj jednak, że przyjęcie z dobrodziejstwem oznacza, że i tak będziesz odpowiadał za wszystkie ewentualne długi zmarłego z własnego majątku - podkreślam z własnego, z pensji itd. a nie z czegoś co dziedziczysz - oczywiście do wysokości tego co dziedziczysz, ale tu jest haczyk - musisz sam dopilnować i zrobić z komornikiem spiz z inwentarza - bez tego będzie tak, jakbyś przyjął spadek wprost, bez dobrodziejstwa. Sąd zezwoli na egzekucje każdego długu ojca pomimo przyjęcia z dobrodziejstwem bo powie że nie ma spisu więc nie wiadomo, może odziedziczyłeś wille za milion...Koszt sporządzenia spisu wyniesie Cie różnie mnie np. wyjdzie ok. 3000 zł, liczy się stawka za godzinę pracy komornika (ok. 200 zł chyba?). Taki spis to po prostu Twoja ściana postawiona na drodze wierzycieli.

Ja bym zrobił na Twoim miejscu tak :

a) Udaj się szybko do komornika który jest związany z adresem zameldowania Twojego ojca i wypytaj się w kancelarii komorniczej czy były jakieś długi, tytuły. Jeżeli np. coś znajdziesz, to patrz na datę umorzenia egzekucji przez komornika. Od tej daty musi minąć 10 lat. Jeśli minęło 10 lat, długu nie ma bo uległ przedawnieniu.

b) Wszedłbym ewentualnie na stronę Krajowego Rejestru Długów i po PESELU bym sobie sprawdził sytuacje ojca (można to zrobić chyba 30 zł to kosztuje), zobaczysz czy coś na niego mają czy nie.

Bardzo ważna sprawa - jeśli zdecydujesz się przyjąć z dobrodziejstwem i zrobić spis z inwentarza, pamiętaj o tym aby do spisu podać informacje o długach zmarłego. Jeśli nie podasz informacji o długu, a ktoś Ci udowodni, że wiedziałeś o nim, to ogranicznie odpowiedzialności zostanie zniesione.

Ogólnie w Twojej sytuacji rozważyłbym odrzucenie spadku bo jest z tym wszystkim trochę zabawy, ale nie zaszkodzi dowiedzieć się coś więcej o sytuacji ojca.

Ja mam inny problem bo odziedziczyłem nieruchomość obciążoną hipoteką, odpowiadam z wartości a hipoteka uniemożliwia mi sprzedaż tej nieruchomości :-)

pozdrawiam

Maciek

Data: 2009-03-20 18:09:08
Autor: witek
Spadek. Przyjęcie z dobrodziejstwem inw entarza.
byku wrote:

SÂą dwie opcje - albo odrzucasz spadek i zapominasz o wszystkim

pod warunkiem, że nie ma dzieci, bo inaczej to dopiero go głowa rozboli, szczególnie jak dzieci są małoletnie.

Data: 2009-03-21 10:52:54
Autor: byku
Spadek. Przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza.

pod warunkiem, że nie ma dzieci, bo inaczej to dopiero go głowa rozboli, szczególnie jak dzieci są małoletnie.

słusznie, zapomniałem, że nie dla każdego to oczywiste

Spadek. Przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza.