Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje????

Data: 2012-09-28 20:07:34
Autor: KJ
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje????
Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiÄ…zujÄ…?

http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_a_darowizna-a_613.htm

Bo jestem w podobnej sytuacji: dwaj bracia, jeden z nich otrzymał darowiznę od ojca kilka lat przed jego śmiercią, czy teraz ten obdarowany nie ma prawa do spadku jeżeli jego wartość jest znacznie niższa od wartości tej darowizny sprzed kilku lat???

Data: 2012-09-28 13:34:02
Autor: witek
KJ wrote:
Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiÄ…zujÄ…?

http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_a_darowizna-a_613.htm

tak

[...]

nie ma.

"takie sÄ… przepisy"  :)

on juz swoj spadek dostał w darowiznie.

Data: 2012-09-28 21:50:49
Autor: KJ
[...]

czytam i nic z tego nie wiem, kilka pytań:

uściślając mój przypadek: testamentu nie ma, jest ustawowe dziedziczenie, ale nie wiem czy w umowie darowizny był zapis wyłączający "zaliczenia darowizny na schedę spadkową", umowy tej nie mam i nie widziałem na oczy i mogę nie zobaczyć - co zrobić?

darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

Data: 2012-09-28 15:03:32
Autor: witek
KJ wrote:
[...]

"zaliczenia darowizny na schedÄ™ spadkowÄ…", umowy tej nie mam i nie
widziałem na oczy i mogę nie zobaczyć - co zrobić?

z definicji takie darowizny są wliczane, wiec jak ktoś chce tego wliczenia uniknąć to sam przyniesie umowę w zębach do sądu.

generalnie to nie twoj problem

darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

ma
czyli byly dwie "pol-darowizny". na schede w takim razie pojdzie tylko polowa.

matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

no to chyba wie, gdzie sporzadzala umowe i jak bez problemu od notariusza wyciagnie. wowczas sie dowiesz co bylo w tresci.

Data: 2012-09-28 22:09:03
Autor: KJ
[...]

no właśnie problem w tym że nie wie bo nie pamięta :( gdzie i u którego notariusza to było

Data: 2012-09-28 15:18:43
Autor: witek
KJ wrote:

[...]

pewnie najblizszego
dzwon i pytaj

Data: 2012-09-29 09:23:16
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-28 22:18, witek pisze:
KJ wrote:

[...]

Przecież musiał gdzieś tę umowę pokazać, aby udowodnić swoją własność do tego domu, czy-czego. Pewno tam zrobili ksero...
A może jest wpis do Księgi Wieczystej?

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-28 22:05:22
Autor: KJ
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje? ???

darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

nie tak: darowizna była od obojga rodziców na mojego brata i jego żonę

jak ustalić wartość darowizny na jej dzień?

Data: 2012-09-28 15:09:18
Autor: witek
KJ wrote:

darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

nie tak: darowizna była od obojga rodziców na mojego brata i jego żonę

to to sa cztery oddzielne darowizny. kazdy z kazdym.

jak ustalić wartość darowizny na jej dzień?

jest w umowie.

jesli masz na mysli wartosc darowizny na dzien dzisiejszy to sa od tego rzeczoznawcy.

Data: 2012-09-28 22:31:34
Autor: KJ
W dniu 2012-09-28 22:09, witek pisze:
KJ wrote:

[...]

a co oznacza paragraf:
"Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej dokonania, a według cen z chwili działu spadku."

mieszkanie w chwili darowizny było nowe i miało 42 metry czyli mam liczyć 4 część tego mieszkania po cenach obecnych?

Data: 2012-09-28 16:46:10
Autor: witek
KJ wrote:

[...]

to ze nie uwzglednia sie zmian w stanie mieszkania po otrzymaniu spadku.
Chodzi, o to, ze jak ktos dostal ruine i wyremontowal, to zeby nie liczyc mu ile wyremontowane mieszkanie jest warte tylko ile taka ruina jest warta dzis.

mieszkanie w chwili darowizny było nowe i miało 42 metry czyli mam
liczyć 4 część tego mieszkania po cenach obecnych?

czyli liczysz ile 42 m2 nowe kosztuja po cenach obecnych.

po mojemu uwzgledniasz 1/4 tego

Data: 2012-09-29 00:19:59
Autor: Gotfryd Smolik news
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje? ???
On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

a co oznacza paragraf:
"Warto¶æ przedmiotu darowizny oblicza siê wed³ug stanu z chwili jej dokonania, a wed³ug cen z chwili dzia³u spadku."

  Spadkobierca dosta³ 20 lat temu dobry samochód, który dzi¶ jest
w stanie "kto by tu chcia³ dop³aciæ do zez³omowania".
  Drugi spadkobierca dosta³ pieni±dze.
  By³oby nielogiczne, jakby powiedzieæ, ¿e ten drugi jest sam sobie
winien, bo pieni±dze mu nie zardzewia³y :]
  Przyk³ad celowo przeciwny do tego co zapoda³ "witek" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-09-28 20:49:46
Autor: witek
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowi±zuje????
Gotfryd Smolik news wrote:
On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

[...]

wniosek 1:
dokumentowac dokumentowac dokumentowac,

zeby 20 lat pozniej na rozprawie spadkowej mo¿na bylo wykazac, ze dostalo sie rudere, ktor± samemu sie wyremontowa³o, dlatego teraz tak ¶wietnie wygl±da, i ze proba policzenia wartosci dzis tak obficie oblozonej z³otem rezydencji jest lekka pomylka

wniosek 2: (do przypadku gotfryda)

dokumentowac, dokumentowac, dokumentowac,to co kto¶ inny dostal w darowiznie, aby nie mogl twierdzic, ze ten samochod 20 lat temu tez byl takim trupem

Data: 2012-09-29 09:21:04
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-09-28 21:50, KJ pisze:

[...]

Nie ma takiej możliwości. Nawet, jeśliby taki zapis był, to jest nieważny. (IMHO, bo może być jeszcze coś o czym nie wiem...)
Jedyne wyłączenie, to wydziedziczenie wszystkich pozostałych spadkobierców, każdego z osobna i każdego z jakiegoś ważnego powodu.

darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?
Może mieć. Zależnie od tego, czy darowizna była ze wspólnego majątku (współwłasności), czy np. czegoś, czego małżonkowie byli właścicielami w 50%. (np teść mógł podarować pół domu zięciowi, a potem drugie pół odziedziczyła córka)

matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

To nieco zmienia sposób liczenia zachowków, ale wyżej wyjaśniono Ci o co biega.

To tylko nam, niektórym naiwnym wydaje się, że ktoś może być panem swojej własności i dysponować nią dowolnie np. w testamencie. Państwo już zadbało, żeby "sprawiedliwość społeczna" wzięła górę nad sprawiedliwością i logiką.
Witaj w realu :)

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-09-29 09:51:06
Autor: witek
SQLwiel wrote:

Nie ma takiej możliwości. Nawet, jeśliby taki zapis był, to jest
nieważny. (IMHO, bo może być jeszcze coś o czym nie wiem...)

tu zachodzi wlasnie ten drugi przypadek, jest cos o czym nie wiesz.
googlaj scheda spadkowa

Data: 2012-09-29 11:50:42
Autor: spp
W dniu 2012-09-29 09:21, SQLwiel pisze:
[...]

No cóż - jak najbardziej można zawrzeć umowę darowizny z wyłączeniem ze schedy spadkowej i jest to zupełnie co innego niż wydziedziczenie w testamencie.

art. 1039 KC

§ 1. Jeżeli w razie dziedziczenia ustawowego dział spadku następuje między zstępnymi albo między zstępnymi i małżonkiem spadkobiercy ci są wzajemnie zobowiązani do zaliczenia na schedę spadkową otrzymanych od spadkodawcy darowizn, chyba że z oświadczenia spadkodawcy lub z okoliczności wynika, że darowizna została dokonana ze zwolnieniem od obowiązku zaliczenia.

Przy okazji więcej w temacie:

http://www.gsw.com.pl/publikacje/prawo-cywilne/darowizna-a-podzial-spadku-i-prawo-do-zachowka

--
spp

Data: 2012-09-29 12:42:33
Autor: 666
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowi±zu je????
Udowodnij.

-- -- -
on juz swoj spadek dosta³ w darowiznie.

Data: 2012-09-29 09:52:07
Autor: witek
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowi±zuje????
  666 wrote:
Udowodnij.

-- -- -
on juz swoj spadek dosta³ w darowiznie.

co mam udowadniac?
ze mieszkanie ktore dostal nigdy nie istnia³o?

Data: 2012-09-28 21:14:15
Autor: Gotfryd Smolik news
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje????
On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowi±zuj±?

http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_a_darowizna-a_613.htm

  To jest wersja optymistyczna, bo rozwa¿a *wy³±cznie* sprawê dzia³u
spadku. Zupe³nie pominiêto kwestiê zachowków (co zrozumia³e,
bo pytanie tego nie dotyczy³o).

Bo jestem w podobnej sytuacji: dwaj bracia, jeden z nich otrzyma³
darowiznê od ojca kilka lat przed jego ¶mierci±, czy teraz ten
obdarowany nie ma prawa do spadku

  W pewnien sposób ma. W znaczeniu "dorzuciæ siê do spadku".

je¿eli jego warto¶æ jest znacznie
ni¿sza od warto¶ci tej darowizny sprzed kilku lat???

  To ju¿ wiesz.

  Nie wiem czy równie¿ wiesz co zapisano w art.992.2:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
§ 2. Je¿eli uprawniony nie otrzyma³ nale¿nego mu zachowku b¹dŸ
  w postaci uczynionej przez spadkodawcê darowizny, b¹dŸ w postaci
  powo³ania do spadku, b¹dŸ w postaci zapisu, przys³uguje mu przeciwko
  spadkobiercy roszczenie o zap³atê sumy pieniê¿nej potrzebnej
  do pokrycia zachowku albo do jego uzupe³nienia.
-- -

  Wiesz co to jest "zachowek"? Z grubsza - "po³owa tego co
nale¿a³oby siê ze spadku jakby nie by³o darowizn i testamentów".
  Z grubsza, bo to nie do koñca ¶ci¶le, dzieci 2/3 a nie pó³,
warto¶æ liczy siê trochê inaczej, ale na pocz±tek wystarczy.

  To teraz t³umaczenie z przepisu wy¿ej.
  Po polsku: je¶li warto¶æ spadku jest faktycznie ZNACZNIE ni¿sza ni¿
darowizna, tak, ¿e udzia³ spadkowy jest ni¿szy ni¿ po³owa stosownej
czê¶ci spadku która przys³ugiwa³aby jakby tej darowizny nie by³o
(i wchodzi³aby do spadku), to ten brat który dosta³ "za ma³o"
(bo nie dosta³ darowizny), podobnie jak wszyscy pozostali spadkobiercy
(je¶li jeszcze jacy¶ s±), mo¿e przyj¶æ do uprzednio obdarowanego brata
z ¿±daniem "dop³aty" do swojego zachowku. Znaczy po³owy spadku,
ale nie tego który teraz jest, tylko tego co by³oby licz±c
razem z darowizn±.

  Nim za¶ w przepisie znajdziesz "dziesiêciu laty", przejrzyj archiwa,
sprawa podzia³u zdania z³o¿onego by³a ju¿ przedmiotem flejmów :)
(nie dolicza siê [] ani [darowizn na rzecz osób nie bêd±cych
spadkobiercami dokonanych przed dziesiêciu laty])

  Fakt, ¿e niekiedy czê¶æ darowizny trzeba oddaæ mo¿e wzbudzaæ
kontrowersje, ale to jest sprawa stanowienia prawa (polityki
znaczy), a nie samego prawa "jakie jest" (znaczy przepisów).
  Dura lex...

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-09-29 08:06:11
Autor: KJ
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowi±zuje????
pzdr, Gotfryd

dziêki za info ale napisze konkretniej i na spokojnie:

spadkobiercami po ojcu s± JA BRAT i MAMA

Brat dosta³ darowiznê 6 lat temu (rodzice zapisali ma³e mieszkanie BRATOWI i JEGO ¯ONIE), mieszkanie mia³o wówczas 25metrow co po obecnych cenach za u¿ywane: 1m2=6tys=~150tys

Ojciec w spadku zostawi³ PO£OWÊ garsoniery w której mieszka³a matka (warto¶æ tej po³owy dzisiaj to ~70tys) i samochód (warto¶æ 18tys) oraz d³ugi w postaci kredytu (lub ów) bo wiem na razie o jednym w wysoko¶ci 12tys.

Reszta jest tak jak napisa³em: nie by³o testamentu, aktu darowizny nie mam i nie wiem czy by³o wykluczenie ze schedy spadkowej a je¶li nie by³o to jak bêdzie wygl±da³ dzia³ tego maj±tku JW.?

Wg tej strony i przyk³adu tam zamieszczonego, w moim przypadku:

Warto¶æ spadku to : 70 + 18 - 12  tak?
Warto¶æ darowizny to: 25*6tys:4 = 37.5tys
Warto¶æ schedy spadkowej do podzia³u to: 70+18-12+37,5=113.5tys
Udzia³ w spadku przez brata to 113,5:3=37,8

Nie wiem czy tak to siê liczy ale udzia³ w spadku przez BRATA wynosi tyle co warto¶æ darowizny, jakby to nie zawy¿aæ zani¿aæ to wychodzi trochê PLUS lub trochê MINUS, i co teraz?

Data: 2012-09-29 09:57:27
Autor: witek
KJ wrote:
[...]

do wartosci spadku zapomniales doliczyc d³ugi, ktory go trochê pomniejsz±. wiec udzia³ wyjdzie trochê mniejszy

Tylko wyjasnij mi jedn± rzecz.
PO CO to wszystko liczysz tak dok³adnie  i co chcesz osi±gn±æ.
Przeciez to wszystko i tak policzy s±d i jak wyjdzie tak wyjdzie.

jesli bratu zalezy to niech twardo szuka tego aktu darowizny. Naprawde z niego taka sierota, ze nie wie gdzie by³ z ¿on± podpisywaæ akt notarialny?
A jak mu nie zalezy, to tym lepiej dla ciebie, wiecej zostanie do podzia³u.

Data: 2012-09-29 18:36:36
Autor: KJ
Spadek a darowizna czy to jeszcze obowi±zuje????

> do wartosci spadku zapomniales doliczyc d³ugi, ktory go trochê
> pomniejsz±. wiec udzia³ wyjdzie trochê mniejszy

odj±³em w warto¶ci spadku 12 tys które to S¡ kredytem

> Tylko wyjasnij mi jedn± rzecz.
> PO CO to wszystko liczysz tak dok³adnie  i co chcesz osi±gn±æ.
> Przeciez to wszystko i tak policzy s±d i jak wyjdzie tak wyjdzie.

policzy s±d albo i nie, zrobimy notarialnie potwierdzenie dziedziczenia a jak wszyscy bêd± zgodni to siê dogadamy, tylko muszê wiedzieæ ile mi siê nale¿y

> [...]
> A jak mu nie zalezy, to tym lepiej dla ciebie, wiecej zostanie do podzia³u.

sprawa aktu ju¿ nie aktualna bo wiem ¿e nie ma w nim wy³±czenia tej darowizny ze schedy spadkowej czyli jak to podzieli s±d wg danych które poda³em? co z tym zachowkiem gdy zaliczam darowiznê w czê¶æ spadku dla brata?

Data: 2012-09-29 22:19:43
Autor: witek
KJ wrote:

 > do wartosci spadku zapomniales doliczyc d³ugi, ktory go trochê
 > pomniejsz±. wiec udzia³ wyjdzie trochê mniejszy

odj±³em w warto¶ci spadku 12 tys które to S¡ kredytem

a nie patrzylem na liczby :)

> [...]

policzy s±d albo i nie, zrobimy notarialnie potwierdzenie dziedziczenia
a jak wszyscy bêd± zgodni to siê dogadamy, tylko muszê wiedzieæ ile mi

notarialnie was wyjdzie drozej, a sad wezmie jak pamietam 600 zl i jeszcze za was wszystko zalatwi.
Po za tym jak jeszcze troche dorzucicie to od razu z marszu zalatwi was dzial spadku.
Uwaga na polapke, nie wiem czy notariusz czy sad, ale,  zeby ktorys nie zazadal oficjalnej wyceny tego mieszkania i spadku albo bron boze nie wpadl na pomysl zrobienia inwentarza.

> [...]

sprawa aktu ju¿ nie aktualna bo wiem ¿e nie ma w nim wy³±czenia tej
darowizny ze schedy spadkowej czyli jak to podzieli s±d wg danych które

tak jak napisales,
doliczy darowizne do tego co zostalo, podzieli na 3 i jak to co wyszlo bedzie mniejsze niz darowizna to brat odpada z dalszej gry.
to co zosalo zostanie podzielone wtedy na dwa.

co z tym zachowkiem gdy zaliczam darowiznê w czê¶æ spadku dla
brata?

zachowek liczy sie podobnie.

bierzesz spadek  plus polowe darowizny (ha ha, polowe, po w gre wchodzi to co darowal ojciec ale i bratu i jego zonie)

to co ci wyszlo, dzielicie "ustawowo" czyli w waszym przepadku po rowno.

teraz to wszystko na pol, bo zachowek to tylko polowa.
zakladam ze nie ma jakich  niezdolnych do pracy lub malolatow.

I wyszlo wam ile kazdemu nalezy sie zachowku

teraz patrzycie ile faktycznie dostaniecie i jak mniej niz zachowek to nalezy wam sie uzupelnienie.

Od kogo po ile to ci nie powiem, bo to jest tak pokrecone, ze mi sie nie chce tego rozszyfrowywac.
Generalnie wyjdzie na to, ze od brata i bratowej jesli w ogole

Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiÄ…zuje????