Spadek, dział i mieszkanie

Data: 2013-05-08 18:44:16
Autor: Waz
Spadek, dział i mieszkanie
Mam poświadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku wchodzi m.innymi udział w mieszkaniu, robimy dział spadku umowny czyli rzeczami dzielimy się w formie darowizn natomiast mieszkanie musimy przeprowadzić notarialnie.

Jeżeli robimy umowny dział spadku w formie aktu notarialnego to rozumiem że ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku całości czy tylko mieszkania?

Bo skoro resztę rzeczy podzieliliśmy zgodnie za pomocą darowizn to nie wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

Data: 2013-05-08 21:23:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Spadek, dział i mieszkanie
On Wed, 8 May 2013, Waz wrote:

Mam po¶wiadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku wchodzi m.innymi udział w mieszkaniu,

  Przyjęto.
  Ja w sprawie formalnej:

robimy dział spadku umowny czyli rzeczami
dzielimy się w formie darowizn

  Nie da się.
  Albo robicie dział spadku, albo robicie darowizny, albo robicie
czę¶ciowo dział spadku a czę¶ciowo darowizny, choć z góry mówię
że IMO te darowizny wygl±daj± mało sensownie i kwalifikuj±
się pod "czynno¶ci pozorne".
  Dział spadku to jest odrębna czynno¶ć prawna - nie darowizna.

natomiast mieszkanie musimy przeprowadzić notarialnie.

  Sk±din±d.
  Dlatego po¶wiadczenie również :)

Jeżeli robimy umowny dział spadku w formie aktu notarialnego to rozumiem że ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć za¶wiadczenie
o uregulowaniu podatku od spadku cało¶ci czy tylko mieszkania?

  A ten podatek sk±d, czy na spadek z mocy testamentu załapały się jakie¶
osoby, ktore nie korzystaj± ze zwolnienia z art.4a ustawy o podatku
od spadków i darowizn, czy nie powiadomoli¶cie US w terminie?

Bo skoro resztę rzeczy podzielili¶my zgodnie za pomoc± darowizn to nie wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

  IMO nie zajrzeli¶cie do kodeksu ... czy te "darowizny" s± już gdzie¶
na pi¶mie? Bo może jednak nikt czego¶ takiego nie robił, a pisałe¶
"pod wpływem" i to co pisałe¶ jest nieważne prawnie ;) i pora jeszcze
na wyprostowanie sytuacji?
  Dla jasno¶ci - JEST możliwe wzięcie spadku "w czę¶ciach" i póĽniejsze
manipulowanie np. poprzez znoszenie współwłasno¶ci, ale pytanie
po co... (podatki od tego niższe się nie zrobi±, co najwyżej
można wtopić złym ruchem w drug± stronę).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-09 17:55:36
Autor: Waz
Spadek, dział i mieszkanie

  A ten podatek sk±d, czy na spadek z mocy testamentu załapały się jakie¶
osoby, ktore nie korzystaj± ze zwolnienia z art.4a ustawy o podatku
od spadków i darowizn, czy nie powiadomoli¶cie US w terminie?

nie, wszystkie 3 osoby s± zwolnione i złożyły odpowiedni SDZ2

[...]

darowizny samochodów zrobili¶my sobie już wcze¶niej (na pi¶mie), jako że mieszkanie trzeba notarialnie, dlatego pytam co i jak z mieszkaniem które dotychczas było zarz±dzanie przez 3 osoby a teraz chcemy uregulować

pozdrawiam

Data: 2013-05-10 23:19:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Spadek, dział i mieszkanie
On Thu, 9 May 2013, Waz wrote:

  A ten podatek sk±d [...]

nie, wszystkie 3 osoby s± zwolnione i złożyły odpowiedni SDZ2

  Ergo, nie może być za¶wiadczenia o zapłaceniu podatku :),
dlatego pytałem.

darowizny samochodów zrobili¶my sobie już wcze¶niej (na pi¶mie),

  Jak pisałem wcze¶niej, IMO formalnie sprawa "nie gra".
  Podszedłbym do tego w wersji optymistycznej - z mocy art.65 KC
to nie były darowizny, lecz dział spadku, tyle że Ľle zatytułowany.
  Zajrzałe¶ do KC?
  WeĽ jak±¶ stronę, np. tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
....i czytasz od art.1035. Dział spadku.

jako że mieszkanie trzeba notarialnie, dlatego pytam co i jak z mieszkaniem
które dotychczas było zarz±dzanie przez 3 osoby a teraz chcemy uregulować

IMVHO:
- spróbuj pogodzić się z faktem, iż wyraĽnie sugeruję iż dokonali¶cie
  pozornej czynno¶ci prawnej, to *nie były* darowizny, nie mam nic przeciw
  krytyce :), ale mam przeciw niezauważeniu tego faktu: IMO "efekt
  końcowy" wskazuje, że darowizn nie było
- skoro bez notariusza i tak się nie obejdzie, wydaje się wysoce
  prawdopodobne iż on ujmie cało¶ć prawidłowo.

  Niemniej zapoznaj się z pojęciem "dział spadku".
  Podlega pod PCC, ale tylko w przypadku dokonywania "spłat lub dopłat",
więc podział samego spadku go nie implikuje.
  A idzie o to, że dzielenie się spadkiem "zasadniczo" jest dwufazowe,
przy czym w 1 fazie następuje "wzięcie spadku" ale *CAŁEGO* spadku
a nie "w czę¶ciach" (dajmy na to, 1/3 spadku składaj±ca się z domu,
mieszkania i samochodu, ale NIE 1/3 domu, 1/3 mieszkania i 1/3
samochodu), a potem dzieleniu się składnikami tego spadku na
zasadzie "tobie mieszkanie mi samochód".
  Podział "tobie 1/3 domu i 1/3 samochodu i mi też tyle a potem się
zamienimy obdarowuj±c się wzajemnie 1/3 domu i samochodu" wydaje
się również poprawna, ale IMVHO wła¶nie tylko "wydaje się" - bo
celem czynno¶ci był wła¶nie dział spadku, nazwana czynno¶ć
cywilnoprawna. Darowizna była pozorna, nieważna prawnie.

  Pasuje?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-13 22:08:10
Autor: Dezeusz
Spadek, dział i mieszkanie
W dniu 2013-05-08 18:44, Waz pisze:
Mam poświadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku
wchodzi m.innymi udział w mieszkaniu, robimy dział spadku umowny czyli
rzeczami dzielimy siÄ™ w formie darowizn natomiast mieszkanie musimy
[...]

Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o spadkach i darowiznach notariusz zażąda od was zaświadczenia dotyczącego wywiązania się z rozliczenia z podatku od spadków w zakresie mieszkania będącego przedmiotem działu spadku czy też umowy darowizny.
Notariusz zażąda również szeregu innych dokumentów (długa lista :P).

> Bo skoro resztę rzeczy podzieliliśmy zgodnie za pomocą darowizn to nie
wymieniamy juĹĽ tego przy podziale mieszkania?

Co do darowizn innych niż nieruchomości, co do zasady dla oświadczenia darczyńcy wymagana jest forma aktu notarialnego, ale przepis czyni wyjątek dla darowizn już wykonanych, np. darowałem synowi pieniądze (przelałem na jego konto) lub samochód - syn jest już w posiadaniu samochodu, kompletu kluczyków i dokumentów.
Uczulam, że nie da się w ten sposób darować rzeczy zmaterializowanych np. udziałów w spółce z o.o. (do darowizny stosujemy przepisy kc a nie ksh, czyli obowiązuje forma aktu notarialnego, a nie poświadczenie podpisu).

Nie zgadzam się, że darowizna w tym wypadku jest czynnością pozorną. Co więcej, darowizna rodzi zupełnie inne skutki po stronie darczyńcy niż dział spadku = np. darowiznę z przyczyn wskazanych w kc darczyńca może odwołać :)

Nie zgadzam się również z koncepcją zniesienia współwłasności, gdyż w przypadku gdy wszyscy dziedziczą spadek, może być mowa tylko o dziale spadku; w przypadku gdy jednym ze spadkobierców jest współmałżonek, któremu przypadł udział w lokalu wskutek ustania wspólności ustawowej, mielibyśmy do czynienia z częściowym działem spadku wraz z podziałem majątku dorobkowego.

pozdr
DEzeusz

Spadek, dział i mieszkanie