Spadek po mamie przekazałam synowi i co dale j?

Data: 2012-08-24 23:19:18
Autor: Kobieta
Spadek po mamie przekazałam synowi i co dale j?
Witam

Ślicznie proszę o poświęcenie kilku minut na przeczytanie mojego listu i udzielenie mi kilku cennych wskazówek.

Fakty:

- Na rozprawie sprawy o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej mamie, Sąd Rejonowy wydał postanowienie, w którym stwierdził, że spadek po mojej mamie nabyłam ja i moja siostra - każda z nas w 1/2 (jednej drugiej) części)

- W banku, w którym moja mama była posiadaczem dwóch rachunków, wnieśliśmy o wypłatę odpowiedniej części kwoty salda na naszą rzecz. Ja na swoje konto w innym banku otrzymałam 50% i moja siostra otrzymała 50%

- Po otrzymaniu pieniędzy, jeszcze tego samego dnia wpłaciłam 85% otrzymanych pieniędzy na konto bankowe mojego jedynego syna, który jest pełnoletni

Oczekiwania:

- Chciałabym, żeby mój syn nie musiał płacić podatku od otrzymanych przeze mnie pieniędzy

PYTANIE 1: Co musimy zrobić, żebyśmy nie musieli płacić podatku?

Oczekiwania:

- Chciałabym, żeby mąż, w przeszłości nadużywający alkoholu, do dnia dzisiejszego nie utrzymujący normalnego kontaktu ze swoim synem (tzn. nie ma między nimi żadnej więzi), nie otrzymał (teraz lub po mojej śmierci) pieniędzy, które dostałam od mamy, i które wysłałam
synowi. Problem jest w tym, że jesteśmy małżeństwem (co prawda tylko na papierze, ale jednak) i nie mam z nim do dnia dzisiejszego rozdzielności majątkowej. W dodatku mąż jest zameldowany w mieszkaniu, w którym mieszkam, choć od lat nie pojawia się w tym mieszkaniu

PYTANIE 2: Jak zabezpieczyć syna przed ewentualnymi roszczeniami ojca (teraz lub po mojej śmierci) do pieniędzy, które dostałam od swojej mamy, i które wysłałam na konto syna?

A może interesy syna są zabezpieczone i nic więcej nie muszę w tej sprawie robić?

W końcu pieniądze są teraz na jego syna, nie na moim, więc należą bardziej do niego niż do mnie, zgadza się?

Tych pieniędzy już nigdy nie będzie na moim koncie, więc mąż chyba nie będzie żądał wypłacenia pieniędzy, których nie ma i nie będzie, których część wydałam za życia, a większą część (85%) przekazałam synowi?

Czy syn będzie lepiej zabezpieczony przed ewentualnymi roszczeniami ojca, jeśli coś sobie za te pieniądze kupi np. mieszkanie?

A może po mojej śmierci, mąż zażąda od syna wypłacenia tych pieniędzy?

Będzie miał takie prawo?

Co ja i syn możemy zrobić, żeby mu to uniemożliwić?

Pozdrowienia
Kobieta

Data: 2012-08-24 21:21:46
Autor: witek
Kobieta wrote:

[...]

mam nadzieje, ze przelew, a nie gotĂłwkÄ….

Oczekiwania:

- Chciałabym, żeby mój syn nie musiał płacić podatku od otrzymanych
przeze mnie pieniędzy

PYTANIE 1: Co musimy zrobić, żebyśmy nie musieli płacić podatku?

Pierwsze pytanie, to co powinnas zrobic, zebys sama nie zaplacila podatku.

w ciagu 6 miesiecy (mam nadzieje, ze jeszcze nie minely) od sprawy spadkowej (no moze niedokladnie od sprawy) ale tak bedzie bezpieczniej
zlozyc SD-Z2 w urzedzie skarbowym.

pytanie 1a) co ma zrobic syn?
dokladnie to samo, w ciagu 6 miesiecy od przelewu zlozyc sd-z2 w urzedzie skarbowym

do poczytania art 4A ustawy o podatku od spadkow i darowizn.

Oczekiwania:

- Chciałabym, żeby mąż, w przeszłości nadużywający alkoholu, do dnia
dzisiejszego nie utrzymujÄ…cy normalnego kontaktu ze swoim synem (tzn.
[...]
majÄ…tkowej. W dodatku mÄ…ĹĽ jest zameldowany w mieszkaniu, w ktĂłrym
mieszkam, choć od lat nie pojawia się w tym mieszkaniu

1. wymeldowac w trybie administracyjnym. w biurze meldunkowym powiedza
ci jak to zrobic.
1b) rozwiesc sie jak najszybciej i od razu podzielic majatek

2. polowa majatku i tak jest jego wiec nic nie zrobisz. mozesz tylko postarac sie aby w razie czego nie dostal jeszcze polowy tego co twoje bo wowczas synowi zostanie tylko 1/4 calego. Rozwiazanie. napisac testament, w ktorym calosc majatku przekazujesz synowi.
Proponuje najpierw wizyte u doradcy podatkowego, ktory doradzi ci znacznie lepiej co z tym fantem zrobic, a potem u notariusza w celu sporzadzenia testamentu.

PYTANIE 2: Jak zabezpieczyć syna przed ewentualnymi roszczeniami ojca
(teraz lub po mojej śmierci) do pieniędzy, które dostałam od swojej
mamy, i które wysłałam na konto syna?

nic. bo spadki wchodza do majatku odrebnego. z definicji 100% jest twoje.
  wspolne jest tylko co sie dorobilas w trakcie malzenstwa, ale nie to co dostalas w spadkach lub darowiznach.

pocztaj jeszcze o zachowku. doradca podatkowy doradzi ci jak to zrobic, aby syn nie musial placic zachowku.

A może interesy syna są zabezpieczone i nic więcej nie muszę w tej
sprawie robić?

i tak i nie. czytaj nizej

W końcu pieniądze są teraz na jego syna, nie na moim, więc należą
bardziej do niego niĹĽ do mnie, zgadza siÄ™?

jak wyzej. w tej sprawie jest czystko

Tych pieniędzy już nigdy nie będzie na moim koncie, więc mąż chyba nie
będzie żądał wypłacenia pieniędzy, których nie ma i nie będzie, których
część wydałam za życia, a większą część (85%) przekazałam synowi?

jak wyzej

Czy syn będzie lepiej zabezpieczony przed ewentualnymi roszczeniami
ojca, jeśli coś sobie za te pieniądze kupi np. mieszkanie?

bez znaczenia

A może po mojej śmierci, mąż zażąda od syna wypłacenia tych pieniędzy?

nie

Będzie miał takie prawo?

nie

Co ja i syn możemy zrobić, żeby mu to uniemożliwić?

inne pytanie sobie zadajcie .
co ty i syn mozecie zrobic, aby w przypadku jego smierci nie splacac jego dlugow, ktore jako spadkobiercy odziedziczycie a i za jego zycia nie dokladac do niego.

po pierwsze rozwiesc sie i to juz. utrzymywanie fikcji nie ma sensu a i dlugi przestana leciec na wasze konto jak i wasze dochody na jego.
po za tym zeby nie bylo, ze ktos mu inteligentnie podpowie, ze istnieje cos takiego jak obowiazek alimentacyjny bo jeszcze bedziecie dokladac do jego utrzymania.

po drugie, o ile za jego zycia uda wam sie go dorwac to zaciagnac do notariusza, moze uda wam sie zmusic go do podpisania zrzeczenie dziedziczenia. to jest cos innego niz odrzucenie spadku.
tu tez doradzam doradce podatkowego lub prawniak, bo uwaga, jak mieszkanie masz kupione po slubie to takim zrzeczeniem zalatwicie sobie pol mieszkania, czyli odziedziczy go gmina zamiast was.
jak jest taka sytuacja to zrzeczenie sie nie oplaca, chyba, ze uda sie np. przepisac mieszkanie na syna. to znaczy zmusisz go do podpisania aktu darwizny.

jak nie to pilnowac daty jego smierci i w ciagu 6 miesiecy jak dlugow narobi kosmicznych odrzucic spadek (i pol mieszkania) lub przyjac z dobrodziejstwem inwenatrza, wowczas bedzie musili splacic dlugi tylko do wartosci tego co w spadku czyli rownowartosci pol mieszkania.
jak nie zrobicie nic, to co on przepije wy splacicie w calosci lacznie z ryzykiem straty mieszkania.

najlepiej zebrac pytania, z kilka stow i zaliczyc najpierw prawnika potem doradce podatkowego albo obu jednoczescie i odpowiedzi od niego/niech na pismie, bo szybko zapomnicie. a potem robic co doradza.

Data: 2012-08-24 23:12:18
Autor: JaMyszka
Spadek po mamie przekazałam synowi i co dalej?
W dniu sobota, 25 sierpnia 2012 04:21:46 UTC+2 użytkownik witek napisał:
[...]
[...]

Że pozwolę sobie się dopytać :)
Chodzi o "zrzeczenie dziedziczenia". Bo, przyznaję to ze wstydem, pierwszy raz spotykam się z tym pojęciem. Pamiętam dawny w±tek na psp, gdzie
w±tkotwórca chciał zabezpieczyć się przed spadkiem po ojcu, jeszcze za jego życia. I w owym w±tku była tylko mowa o odrzuceniu spadku i jego konsekwencjach (jednoczesna cesja spadku na dzieci).
Czy zrzeczenie dziedziczenia można dokonać także po ¶mierci spadkodawcy?
Je¶li nie, to czy będzie ono uznane na 5 minut przed ¶mierci±, gdy spadkodawca jest już nieprzytomny?
I dlaczego nie zaproponowałe¶ synowi @Kobiety zrzeczenia dziedziczenia po
ojcu? Przecież ono zabezpieczałoby go przed prawdopodobnymi długami pij±cego ojca - tak mi się wydaje.

--
Pozdrawiam :)
JM

Data: 2012-08-25 10:08:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Aug 2012, JaMyszka wrote:

[...]

  Primo, zaznaczam że nie widzę oryginalnego postu "witka" (pewnie
dopiero idzie gdzie¶ między serwerami)

[...]

  Nie.

Je¶li nie, to czy będzie ono uznane na 5 minut przed ¶mierci±, gdy
spadkodawca jest już nieprzytomny?

  Co to znaczy "uznane"?
  Zrzeczenie jest *umow±*. Obie strony musz± wyrazić ¶wiadom± wolę.
  Bierzesz notariusza i on spisuje: "X o¶wiadczył, że zrzeka się
spadku po Y, w tym mieszkania, które otrzymałby w razie ¶mierci Y"
(tak, to musi być umowa notarialna, 1049KC).

I dlaczego nie zaproponowałe¶ synowi @Kobiety zrzeczenia dziedziczenia po
ojcu? Przecież ono zabezpieczałoby go przed prawdopodobnymi długami
pij±cego ojca - tak mi się wydaje.

  A sk±d wiesz że ojciec nie wygra w totka?
  ;)
  To czego ew. wypadnie dopilnować, to odrzucenia spadku.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-08-25 03:50:59
Autor: JaMyszka
Spadek po mamie przekazałam synowi i co dalej?
W dniu sobota, 25 sierpnia 2012 10:08:27 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
[...]
  Primo, zaznaczam że nie widzę oryginalnego postu "witka" (pewnie
dopiero idzie gdzie¶ między serwerami)

Będ±c w żałobie po Gazecie, @witek przesiadł się na Aioe, a Neostrada w pień wycina wszystko z Aioe. Ot, skutek działania g*wnomózgowców.
Dlatego teraz pozwolę sobie wkleić cały post @witka
[quote by @witek]
Kobieta wrote:

- W banku, w którym moja mama była posiadaczem dwóch rachunków, wnie¶li¶my o wypłatę odpowiedniej czę¶ci kwoty salda na nasz± rzecz. Ja na swoje konto w innym banku otrzymałam 50% i moja siostra otrzymała 50% - Po otrzymaniu pieniędzy, jeszcze tego samego dnia wpłaciłam 85% otrzymanych pieniędzy na konto bankowe mojego jedynego syna, który jest pełnoletni

mam nadzieje, ze przelew, a nie gotówk±.

Oczekiwania: - Chciałabym, żeby mój syn nie musiał płacić podatku od otrzymanych przeze mnie pieniędzy PYTANIE 1: Co musimy zrobić, żeby¶my nie musieli płacić podatku?

[...]
Oczekiwania: - Chciałabym, żeby m±ż, w przeszło¶ci nadużywaj±cy alkoholu, do dnia dzisiejszego nie utrzymuj±cy normalnego kontaktu ze swoim synem (tzn. nie ma między nimi żadnej więzi), nie otrzymał (teraz lub po mojej ¶mierci) pieniędzy, które dostałam od mamy, i które wysłałam synowi. Problem jest w tym, że jeste¶my małżeństwem (co prawda tylko na papierze, ale jednak) i nie mam z nim do dnia dzisiejszego rozdzielno¶ci maj±tkowej. W dodatku m±ż jest zameldowany w mieszkaniu, w którym mieszkam, choć od lat nie pojawia się w tym mieszkaniu

[...]

PYTANIE 2: Jak zabezpieczyć syna przed ewentualnymi roszczeniami ojca (teraz lub po mojej ¶mierci) do pieniędzy, które dostałam od swojej mamy, i które wysłałam na konto syna?

[...]

A może interesy syna s± zabezpieczone i nic więcej nie muszę w tej sprawie robić?

i tak i nie. czytaj nizej

W końcu pieni±dze s± teraz na jego syna, nie na moim, więc należ± bardziej do niego niż do mnie, zgadza się?

jak wyzej. w tej sprawie jest czystko

Tych pieniędzy już nigdy nie będzie na moim koncie, więc m±ż chyba nie będzie ż±dał wypłacenia pieniędzy, których nie ma i nie będzie, których czę¶ć wydałam za życia, a większ± czę¶ć (85%) przekazałam synowi?

jak wyzej

Czy syn będzie lepiej zabezpieczony przed ewentualnymi roszczeniami ojca, je¶li co¶ sobie za te pieni±dze kupi np. mieszkanie?

bez znaczenia

A może po mojej ¶mierci, m±ż zaż±da od syna wypłacenia tych pieniędzy?

nie

Będzie miał takie prawo?

nie

Co ja i syn możemy zrobić, żeby mu to uniemożliwić?

inne pytanie sobie zadajcie . co ty i syn mozecie zrobic, aby w przypadku jego smierci nie splacac jego dlugow, ktore jako spadkobiercy odziedziczycie a i za jego zycia nie dokladac do niego. po pierwsze rozwiesc sie i to juz. utrzymywanie fikcji nie ma sensu a i dlugi przestana leciec na wasze konto jak i wasze dochody na jego. po za tym zeby nie bylo, ze ktos mu inteligentnie podpowie, ze istnieje cos takiego jak obowiazek alimentacyjny bo jeszcze bedziecie dokladac do jego utrzymania. po drugie, o ile za jego zycia uda wam sie go dorwac to zaciagnac do notariusza, moze uda wam sie zmusic go do podpisania zrzeczenie dziedziczenia. to jest cos innego niz odrzucenie spadku. tu tez doradzam doradce podatkowego lub prawniak, bo uwaga, jak mieszkanie masz kupione po slubie to takim zrzeczeniem zalatwicie sobie pol mieszkania, czyli odziedziczy go gmina zamiast was. jak jest taka sytuacja to zrzeczenie sie nie oplaca, chyba, ze uda sie np. przepisac mieszkanie na syna. to znaczy zmusisz go do podpisania aktu darwizny. jak nie to pilnowac daty jego smierci i w ciagu 6 miesiecy jak dlugow narobi kosmicznych odrzucic spadek (i pol mieszkania) lub przyjac z dobrodziejstwem inwenatrza, wowczas bedzie musili splacic dlugi tylko do wartosci tego co w spadku czyli rownowartosci pol mieszkania. jak nie zrobicie nic, to co on przepije wy splacicie w calosci lacznie z ryzykiem straty mieszkania. najlepiej zebrac pytania, z kilka stow i zaliczyc najpierw prawnika potem doradce podatkowego albo obu jednoczescie i odpowiedzi od niego/niech na pismie, bo szybko zapomnicie. a potem robic co doradza. [/quote]

> [...]
  Nie.
> Je¶li nie, to czy będzie ono uznane na 5 minut przed ¶mierci±, gdy

Czy będzie miało moc prawn±. Ale już wiem, bo niżej wytłumaczyłe¶.
Ono po ¶mierci spadkodawcy nie może być zawarte.

[...]

A jeżeli spadkodawca wie, że jego długi przekraczaj± jego maj±tek,
to czy w póĽniejszym czasie jaki¶ dłużnik nie może zakwestionować tego zrzeczenia i dochodzić swoich należno¶ci od spadkobierców?
@witek pisał, że przy zrzeczeniu maj±tek przechodzi na gminę - a gdy s± długi?
I czy zrzeczenie podpisane z wszystkimi spadkobiercami w pierwszej linii (współmałżonek, dzieci), nie ceduje spadku na rodziców lub rodzeństwo spadkodawcy?

> [...]
> ojcu? Przecież ono zabezpieczałoby go przed prawdopodobnymi długami
> pij±cego ojca - tak mi się wydaje.
  A sk±d wiesz że ojciec nie wygra w totka?

Dobre;)
Takim ludziom brakuje groszy na chleb, a Ty przewidujesz że wydadz± 2 zł na luksus (luksus marzeń bycia milionerem);p

  To czego ew. wypadnie dopilnować, to odrzucenia spadku.

Aha. --
Pozdrawiam :) JM http://www.bykom-stop.avx.pl/index.html Bezpieczny wolontariat (Nobel?):  http://zwijaj.pl/

Data: 2012-08-25 10:30:17
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
Primo, zaznaczam że nie widzę oryginalnego postu "witka" (pewnie
dopiero idzie gdzie¶ między serwerami)

z jakiego serwera news korzystasz?

po smierci gazety przeiadlem sie na aioe i szukam dalej jakiegos serwera news co by nie byl blokowany

Data: 2012-08-25 23:10:35
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-08-25 17:30, witek pisze:
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

No wła¶nie. Jak żyć, panie premierze? Ja przesiadłem się na news.icm.edu.pl, ale czy to dobry wybór?

--
Liwiusz

Data: 2012-08-25 17:33:20
Autor: witek
Liwiusz wrote:

No wła¶nie. Jak żyć, panie premierze?

wzi±ć d..ę we własne ręce.

Data: 2012-08-26 01:31:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-08-26 00:33, witek pisze:
Liwiusz wrote:

No wła¶nie. Jak żyć, panie premierze?

wzi±ć d..ę we własne ręce.

Znaczy się, mam postawić swój serwer news? :)

--
Liwiusz

Data: 2012-08-25 18:58:29
Autor: witek
Liwiusz wrote:

No wła¶nie. Jak żyć, panie premierze?

wzi±ć d..ę we własne ręce.

Znaczy się, mam postawić swój serwer news? :)

kazde rozwiazanie inne niz narzekanie i oczekiwanie ze inni zrobia cos za ciebie jest dobre.

Data: 2012-08-28 08:29:12
Autor: zlotowinfo
[OT] Spadek po mamie przekazałam synowi i co dalej?
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:k1bn9g$q7m$1news.icm.edu.pl...
Liwiusz wrote:

No wła¶nie. Jak żyć, panie premierze?

wzi±ć d..ę we własne ręce.

Znaczy się, mam postawić swój serwer news? :)

możesz, hamster do tego jest, kiedy¶ miałem net tylko w pracy
korzystałem z newsów offline z pendrivem
http://www.softpedia.com/get/Internet/Servers/E-mail-Servers/Classic-Hamster.shtml

ja korzystam z news.task.gda.pl
delikatnie wolniejszy od gazetowego

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-08-28 11:55:54
Autor: 666
[OT] Spadek po gazecie przekazałem operze, i i co dalej?
Wła¶nie zainstalowałem Operę (też kobyła, na razie parę godzin w plecy) na  pendrajwie, zobaczymy.

-- -- -
korzystałem z newsów offline z pendrivem

Data: 2012-08-28 11:52:35
Autor: 666
Spadek po mamie przekazałam synowi i co da lej?
http://e-prawnik.pl/narzedzia/narzedzia/grupy-dyskusyjne/

-- -- -
Ja przesiadłem się na news.icm.edu.pl, ale czy to dobry wybór?

Data: 2012-08-28 18:32:21
Autor: a...mx
witek wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Na pl.news.admin parę wymieniono.

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Data: 2012-08-28 20:53:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 25 Aug 2012, witek wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:
Primo, zaznaczam że nie widzę oryginalnego postu "witka" (pewnie
dopiero idzie gdzie¶ między serwerami)

z jakiego serwera news korzystasz?

news.neostrada.pl
(buforowany przez własnego chomika)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-08-28 12:00:06
Autor: 666
Oprocentowanie rachunku w banku po smierci spadkodawcy.
Nieco OT, ale się uczę Opery na pendrajwie i jeszcze nie umiem nowych  w±tków zakł±dać :/
Podobno TK wydał onegdaj wyrok (orzeczenie?), iż pieni±dze spadkodawcy w  banku maj± być po ¶mierci oprocentowane.
Jaka¶ podpowiedĽ, link, sygnatura?

Data: 2012-08-25 10:25:13
Autor: witek
JaMyszka wrote:
[...]

no to googlaj.

[...]

to ze nieb= bylo mowy nie znaczy ze nie istnieja

Czy zrzeczenie dziedziczenia można dokonać także po ¶mierci spadkodawcy?

nie. to jest umowa dwustronna.

Je¶li nie, to czy będzie ono uznane na 5 minut przed ¶mierci±, gdy
spadkodawca jest już nieprzytomny?

sie nie da, bo musi byc notarialne, a jak nawet zaciagniesz notariusza do lozka spadkodawcy to on z nieprzytomnym i tak aktu nie sporzadzi.

I dlaczego nie zaproponowałe¶ synowi @Kobiety zrzeczenia dziedziczenia po
ojcu? Przecież ono zabezpieczałoby go przed prawdopodobnymi długami
pij±cego ojca - tak mi się wydaje.

zaproponowalem zrzeczenie sie dziedziczenia obojgu, bo tylko wtedy to ma sens.  Pod warunkiem, ze facet faktycznie nie ma jakiegos majatku.
Gorzej jak pol mieszkania stoi na niego. Ciezko sie zrzec pol chaty w ktorej sie mieszka. mozna, ale  wtedy ktos te pol chaty dostanie. wychodzi mi ze jego rodzenstwo i ich spadkobiercy, albo gmina.
i sprobuj wtedy polapac te kilkadziesiat osob, zeby cos zrobic ze swoja polowa chaty.

Spadek po mamie przekazałam synowi i co dale j?