Specjalizowana przeglądarka internetowa

Data: 2009-05-16 18:09:00
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
Specjalizowana przeglądarka internetowa
Cześć,
jest strona w sieci, wyświetla jakieś dane, codziennie aktualizowane - załóżmy że są to kursy walut. Jeśli napiszę specjalną przeglądarkę do tej strony, która będzie wyświetlać np. tylko kurs franka i pomijać wszystko inne (w tym reklamy, co pewnie najistotniejsze) to czy muszę mieć zgodę właściciela strony? A może wystarczy podać źródło, jak to robi np. google news?

--
Grych

Data: 2009-05-16 15:03:47
Autor: SzalonyKapelusznik
Specjalizowana przeglądarka internetowa
On 16 Maj, 18:09, "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <gr...@nospam.tg.pl>
wrote:
[...]

Na pewno przegladarke?

Data: 2009-05-17 10:01:30
Autor: wspolna-flaszka.pl
Specjalizowana przeglądarka internetowa

Na pewno przegladarke?

no tak, korzysta z protokolu http, tyle ze przegladarka jest tak prymitywna ze potrafi wyswietlic fragment jednej ze stron.

--
DUMPINGOWIEC.pl - Program do faktur/rachunków/paragonów imiennych/fiskalnych z magazynem za 29,99 zł. !

Data: 2009-05-17 10:24:23
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Tomek "Grych" Gryszkiewicz wrote:
[...]

Jeżeli odbywa się to bez zgody właściciela pierwotnego serwisu, jest to naruszenie praw autorskich. Pytanie - czyich praw? Pamiętaj, że część danych (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana od innych usługodawców na podstawie licencji/umowy, wtedy łamiesz prawa kilku osób.
Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów zawierających reklamy (są też takie).

M.

Data: 2009-05-17 02:07:06
Autor: SzalonyKapelusznik
Specjalizowana przeglądarka internetowa
On 17 Maj, 10:24, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
<maciej_...@tpsa.waw.pl> wrote:
> [...]

Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych
RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów

Nie. Dlatego pytalem czy na pewno chodzi o przegladarke a nie o
program filtrujacy lub pobierajacy dane na inna strone.
Przegladarka taka pobiera dane jak zwykle "okno na internet" ale z
pewnymi odgornymi blokadami ktore my wgrywamy sobie jako "ficzery" do
naszych przegladarek.

Data: 2009-05-17 15:12:00
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
SzalonyKapelusznik pisze:
[...]
Chodzi o przeglądarkę. Program będzie wyświetlać te kursy walut, nigdzie nie będzie ich zapisywać.

--
Grych

Data: 2009-05-17 18:55:00
Autor: poreba
Specjalizowana przeglądarka internetowa
Dnia Sun, 17 May 2009 10:24:23 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
napisał(a):

jest  strona  w sieci, wyświetla jakieś dane, /.../ Jeśli
napiszę  specjalną  przeglądarkę  do  tej  strony,  która
będzie wyświetlać np. tylko /.../ i pomijać wszystko inne
(w  tym  reklamy,  /.../ czy muszę mieć zgodę właściciela
strony?
Jeżeli  odbywa  się  to  bez zgody właściciela pierwotnego
serwisu,  jest  to naruszenie praw autorskich. /.../ część
danych  (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana
od innych usługodawców na podstawie licencji/umowy,
Mam pewną stronkę, na której prezentuję pewne treści, fotki,
tekst.  Z  logów  serwera widzę, że użytkownicy korzystają z
jakiś tam przeglądarek firefoksy, linksy i inne. AFAIK links
nie   wyświetla  obrazków  (no,  powiedzmy)  autorzy  linksa
naruszają moje prawa autorskie?

--
pozdro
poreba

Data: 2009-05-17 21:25:30
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
napisał(a):

[...]

W pewnym sensie tak ;)

A tak poważniej, to jeżeli przedpisca pisał o przeglądarce, która daje możliwość selekcji konkretnego rodzaju treści i użytkownik sam to może włączyć, to rzeczywiście nie różni się to niczym od FF z Adblockiem czy czymś podobnym. Jednak jeżeli jest to program, który został specjalnie napisany do wyświetlania tych umownych kursów walut, to IMO ewidentnie mamy do czynienia z naruszeniem praw włąściciela serwisu.

Nie jestem tylko pewien, czy jest to naruszenie PA czy np. ustawy o ochronie baz danych czy np. zapisów o nieuczciwej konkurencji.

M.

Data: 2009-05-17 21:37:16
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

[...]

Tak, chodzi mi o wyświetlanie tych kursów.
Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym, że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :) rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

--
Grych

Data: 2009-05-17 22:10:11
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

i nie jest to przeglądarka tylko specjalizowany program, prawda?

Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym, że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :) rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

niezupełnie. Tu prawdopodobnie chodzi o taki sam zapis, jak w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną:
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na żądanie innego podmiotu:
   1)   nie modyfikuje danych,
   2)   posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności technikami informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
   3)   nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.

M.

Data: 2009-05-18 16:04:43
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
[...]

Zdecydowanie. Niemniej, jest to nadal przeglądarka - chyba że jest jakaś definicja przeglądarki, której nie znam..
Anyway, mówimy o specjalizowanym programie.

--
Grych

Data: 2009-05-18 16:26:29
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

Przeglądarkę traktowałbym bardziej swobodnie - może wizualizować dowolne strony. A takim specjalizowanym programem jest np. GaduGadu - ewidentnie posługujące się protokołem http czy https, ale robiącą coś innego.

M.

Data: 2009-05-18 09:47:27
Autor: jureq
Specjalizowana przeglądarka internetowa
Dnia Sat, 16 May 2009 18:09:00 +0200, Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
napisał(a):

[...]

Chyba nie bardzo wiesz o co pytasz.

Na *napisanie* takiej "przeglądarki" nie musisz mieć żadnej zgody. Ale chciałeś zapewne wiedzieć czy musisz mieć mieć zgodę na jej używanie,  jej rozpowszechnianie albo może rozpowszechnianie uzyskanych za jej pomocą danych.....

Sprecyzuj pytanie.

Data: 2009-05-18 16:03:15
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
napisał(a):

[...]

Chodzi mi o rozpowszechnianie samego programu, nie danych przez nią uzyskanych. Tak jak w tym przykładzie: chciałbym napisać i rozpowszechniać program, który będzie wyświetlał kursy walut pobrane na przykład ze strony NBP czy onet.

--
Grych

Specjalizowana przeglądarka internetowa