Specjalizowana przeglądarka internetowa

Data: 2009-05-17 10:24:23
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Specjalizowana przeglądarka internetowa
Tomek "Grych" Gryszkiewicz wrote:
Cześć,
jest strona w sieci, wyświetla jakieś dane, codziennie aktualizowane - załóżmy że są to kursy walut. Jeśli napiszę specjalną przeglądarkę do tej strony, która będzie wyświetlać np. tylko kurs franka i pomijać wszystko inne (w tym reklamy, co pewnie najistotniejsze) to czy muszę mieć zgodę właściciela strony? A może wystarczy podać źródło, jak to robi np. google news?

Jeżeli odbywa się to bez zgody właściciela pierwotnego serwisu, jest to naruszenie praw autorskich. Pytanie - czyich praw? Pamiętaj, że część danych (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana od innych usługodawców na podstawie licencji/umowy, wtedy łamiesz prawa kilku osób.
Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów zawierających reklamy (są też takie).

M.

Data: 2009-05-17 02:07:06
Autor: SzalonyKapelusznik
Specjalizowana przeglądarka internetowa
On 17 Maj, 10:24, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
<maciej_...@tpsa.waw.pl> wrote:
> [...]

Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych
RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów

Nie. Dlatego pytalem czy na pewno chodzi o przegladarke a nie o
program filtrujacy lub pobierajacy dane na inna strone.
Przegladarka taka pobiera dane jak zwykle "okno na internet" ale z
pewnymi odgornymi blokadami ktore my wgrywamy sobie jako "ficzery" do
naszych przegladarek.

Data: 2009-05-17 15:12:00
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
SzalonyKapelusznik pisze:
[...]
Chodzi o przeglądarkę. Program będzie wyświetlać te kursy walut, nigdzie nie będzie ich zapisywać.

--
Grych

Data: 2009-05-17 18:55:00
Autor: poreba
Specjalizowana przeglądarka internetowa
Dnia Sun, 17 May 2009 10:24:23 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
napisał(a):

jest  strona  w sieci, wyświetla jakieś dane, /.../ Jeśli
napiszę  specjalną  przeglądarkę  do  tej  strony,  która
będzie wyświetlać np. tylko /.../ i pomijać wszystko inne
(w  tym  reklamy,  /.../ czy muszę mieć zgodę właściciela
strony?
Jeżeli  odbywa  się  to  bez zgody właściciela pierwotnego
serwisu,  jest  to naruszenie praw autorskich. /.../ część
danych  (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana
od innych usługodawców na podstawie licencji/umowy,
Mam pewną stronkę, na której prezentuję pewne treści, fotki,
tekst.  Z  logów  serwera widzę, że użytkownicy korzystają z
jakiś tam przeglądarek firefoksy, linksy i inne. AFAIK links
nie   wyświetla  obrazków  (no,  powiedzmy)  autorzy  linksa
naruszają moje prawa autorskie?

--
pozdro
poreba

Data: 2009-05-17 21:25:30
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
napisał(a):

[...]

W pewnym sensie tak ;)

A tak poważniej, to jeżeli przedpisca pisał o przeglądarce, która daje możliwość selekcji konkretnego rodzaju treści i użytkownik sam to może włączyć, to rzeczywiście nie różni się to niczym od FF z Adblockiem czy czymś podobnym. Jednak jeżeli jest to program, który został specjalnie napisany do wyświetlania tych umownych kursów walut, to IMO ewidentnie mamy do czynienia z naruszeniem praw włąściciela serwisu.

Nie jestem tylko pewien, czy jest to naruszenie PA czy np. ustawy o ochronie baz danych czy np. zapisów o nieuczciwej konkurencji.

M.

Data: 2009-05-17 21:37:16
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

[...]

Tak, chodzi mi o wyświetlanie tych kursów.
Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym, że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :) rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

--
Grych

Data: 2009-05-17 22:10:11
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

i nie jest to przeglądarka tylko specjalizowany program, prawda?

Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym, że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :) rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

niezupełnie. Tu prawdopodobnie chodzi o taki sam zapis, jak w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną:
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na żądanie innego podmiotu:
   1)   nie modyfikuje danych,
   2)   posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności technikami informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
   3)   nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.

M.

Data: 2009-05-18 16:04:43
Autor: Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz
[...]

Zdecydowanie. Niemniej, jest to nadal przeglądarka - chyba że jest jakaś definicja przeglądarki, której nie znam..
Anyway, mówimy o specjalizowanym programie.

--
Grych

Data: 2009-05-18 16:26:29
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

Przeglądarkę traktowałbym bardziej swobodnie - może wizualizować dowolne strony. A takim specjalizowanym programem jest np. GaduGadu - ewidentnie posługujące się protokołem http czy https, ale robiącą coś innego.

M.

Specjalizowana przeglądarka internetowa