Spis inwentarza gdzie i kiedy

Data: 2012-09-16 17:33:34
Autor: KJ
Spis inwentarza gdzie i kiedy
Kiedy i gdzie składam wniosek o spis inwentarza?

Jako spadkobierca ustawowy chciałbym się dowiedzieć przez przyjęciem wprost lub z dobrodziejstwem inwentarza jaki majątek/obciążenia posiadał zmarły spadkodawca.

Normalnie to po przyjęciu spadku z "dobrodziejstwem" sąd zwraca się do komornika o taki spis ale pytanie moje brzmi czy przed rozpoczęciem procedury spadkowej mogę sam wniosek złożyć.

Data: 2012-09-16 18:59:21
Autor: spp
W dniu 2012-09-16 17:33, KJ pisze:
[...]

Z sieci:

(KPC)

Art. 637.   § 1. Na wniosek tego, kto uprawdopodobni, że jest spadkobiercÄ…, uprawnionym do zachowku lub zapisobiercÄ…, albo wykonawcy testamentu, wierzyciela majÄ…cego pisemny dowód należnoÅ›ci przeciwko spadkodawcy lub wÅ‚aÅ›ciwego urzÄ™du skarbowego sÄ…d postanowi sporzÄ…dzenie spisu inwentarza.

Jeżeli spadkobierca zdecydował się na przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a inwentarz nie był wcześniej sporządzony, sąd z urzędu wydaje postanowienie o sporządzeniu spisu inwentarza. O wydanie takiego postanowienia można również wnioskować. Uprawniony do złożenia wniosku jest:
- każdy, kto uprawdopodobni, że jest spadkobiercą, uprawnionym do zachowku lub zapisobiercą,
- wykonawca testamentu,
- wierzyciel mający pisemny dowód należności przeciwko spadkodawcy (w takim wypadku sąd przed wydaniem postanowienia powinien wysłuchać spadkobiercę),
- właściwy urząd skarbowy (w takim wypadku sąd przed wydaniem postanowienia powinien wysłuchać spadkobiercę).
Przedkładając wniosek, należy uiścić opłatę stałą w kwocie 50 zł.
Spis sporządza na mocy postanowienia sądowego komornik sądowy lub skarbowy (sąd w postanowieniu decyduje o tym, któremu z nich zlecić wykonanie postanowienia). Za dokonanie spisu inwentarza komornik sądowy pobiera opłatę stałą w wysokości 10% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego za każdą rozpoczętą rodzinę.

Bardzo ważne: nie wiem, czy komornik w tym przypadku nie może uzależnić wszczęcia procedury od wpłacenia odpowiedniej zaliczki od wnioskodawcy.

--
spp

Data: 2012-09-16 19:57:57
Autor: spp
W dniu 2012-09-16 18:59, spp pisze:

Bardzo ważne: nie wiem, czy komornik w tym przypadku nie może uzależnić
wszczęcia procedury od wpłacenia odpowiedniej zaliczki od wnioskodawcy.

No i znalazłem - co do zasady płaci wnioskodawca chyba że Sąd go zwolni (jeżeli strona wykaże, że nie jest ich w stanie ponieść bez uszczerbku dla koniecznego utrzymania własnego i rodziny. )

"
Ze spisem inwentarza wiążą się pewne koszty.

I tak, jak wskazuje art. 49 pkt 3 Ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych od wniosku o sporządzenie spisu inwentarza pobiera się opłatę stałą w wysokości 50 zł.

Natomiast zgodnie z art. 53 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, za dokonanie spisu inwentarza albo innego spisu majątku pobiera się stałą opłatę w wysokości 10 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego za każdą rozpoczętą godzinę.

Można się ubiegać o zwolnienie z w/w kosztów. Sąd może zwolnić stronę z obowiązku uiszczenia kosztów sądowych jeżeli strona wykaże, że nie jest ich w stanie ponieść bez uszczerbku dla koniecznego utrzymania własnego i rodziny.

Jeżeli sąd zwolni stronę z kosztów sporządzenia spisu inwentarza to zastosowanie będzie miał § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 października 1991 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy zabezpieczaniu spadku i sporządzaniu spisu inwentarza. Stosownie do tego przepisu, jeżeli postanowienie o zabezpieczeniu spadku lub o sporządzeniu spisu inwentarza wydane zostało, z urzędu lub na wniosek osoby nie mającej obowiązku uiszczenia kosztów sądowych, sąd postanawia ściągnięcie tych kosztów z majątku spadkowego."

--
spp

Data: 2012-09-16 20:35:49
Autor: KJ
Spis inwentarza gdzie i kiedy

o kosztach wiem ale lepiej zapłacić 4 tysiące niż brać spadek z długami, a jak się zdecyduje na branie spadku z dobrodziejstwem to spis inwentarza będzie jak znalazł

Data: 2012-09-16 21:08:53
Autor: spp
W dniu 2012-09-16 20:35, KJ pisze:

o kosztach wiem ale lepiej zapłacić 4 tysiące niż brać spadek z długami,
a jak siÄ™ zdecyduje na branie spadku z dobrodziejstwem to spis
inwentarza będzie jak znalazł

Przy dobrodziejstwie inwentarza koszt z urzędu idzie w masę spadkową
A 4000 to całkiem poważna kwota - choć wiem że przy znacznym majątku i tyle może wyjść.
--
spp

Data: 2012-09-19 07:17:26
Autor: szerszen
Spis inwentarza gdzie i kiedy

Użytkownik "spp"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:k353vc$r22$1@news.task.gda.pl...

a tak z ciekawości, czy spis z inwentarza "ma moc ostateczną"? :)
chodzi mi o to, czy jeśli dostanę spis sporządzony przez właściwy organ, przyjmę spadek, a wyjdą jakieś długi po fakcie, do których nie udało się dokopać, to czy te długi należy pokryć, czy nie?

znając życie i w sumie logicznym byłoby że tak, ale to oznacza, że taki spis ma charakter poglądowy i tak naprawdę niczego nie załatwia do końca

Data: 2012-09-19 07:52:30
Autor: spp
W dniu 2012-09-19 07:17, szerszen pisze:

[...]

Spis inwentarza broni raczej przed obciążeniem osobistego majątku spadkobiercy przez długi spadkodawcy, tak więc do wartości majątku ujawnionego w spisie długi należy pokryć.
Działa to też w drugą stronę - ujawniony po sporządzeniu spisu majek w nim nieujęty zostaje dopisany i jest jak najbardziej dziedziczony. :)

--
spp

Spis inwentarza gdzie i kiedy