Spis powszechny - sprzeczne dane

Data: 2011-05-08 12:42:12
Autor: Marek Dyjor
Spis powszechny - sprzeczne dane
JimS wrote:
Witam,

   Dla prostoty dajmy na to, ze w spisie powszechnym jest pytanie o
dzien tygodnia w ktorym malzonkowie najczesciej uprawiaja sex. Kazdy
z malzonkow podaje inny dzien tygodnia (jeden podal poprawna
informacje, zas drugi bledna).
   Czy mozna ukarac tego, ktory podal bledna informacje? Zakladam, ze
podczas postepowania sadowego oboje malzonkow odmowiloby skladania
wyjasnien.

a czy musz± ten seks ze sob± uprawiać?  :)

Data: 2011-05-08 13:11:07
Autor: BartekK
W dniu 2011-05-08 12:42, Marek Dyjor pisze:
[...]
a czy muszą ten seks ze sobą uprawiać? :)
Normalnemu człowiekowi od razu przychodzą do głowy możliwości sytuacji, które do założeń "poprawności odpowiedzi" spisu nie pasują a są rzeczywiste. Niestety ktoś tak sobie ustawił warunki poprawności odpowiedzi, by móc uzyskać zamierzone wyniki spisu ;) a nie odzwierciedlenie rzeczywistości.

Prosty przykład z prawdziwych pytań, które miałem: dział praca, pytania typu "gdzie pracujesz" - mam DG, zarejestrowana w tym samym budynku, więc podaje adres ten sam. Pytanie któreśtam - ile dojeżdżasz do pracy to wpisuję 200km - średnio dziennie robię 100-400km bo jeżdżę "po klientach" u których faktycznie działalność wykonuję, każdy hydraulik czy ślusarz ma podobnie ;). A spis stwierdza błąd, bo jak mogę robić 200km z adresu A do adresu A

Data: 2011-05-08 13:16:55
Autor: Krzysztof Jodłowski
Spis powszechny - sprzeczne dane
Prosty przykład z prawdziwych pytań, które miałem: dział praca, pytania
typu "gdzie pracujesz" - mam DG, zarejestrowana w tym samym budynku,
więc podaje adres ten sam. Pytanie które¶tam - ile dojeżdżasz do pracy
to wpisuję 200km - ¶rednio dziennie robię 100-400km bo jeżdżę "po
klientach" u których faktycznie działalno¶ć wykonuję, każdy hydraulik
czy ¶lusarz ma podobnie ;). A spis stwierdza bł±d, bo jak mogę robić
200km z adresu A do adresu A

W zasadzie logiczne, bo z domu do pracy (do rozpoczęcia pracy b±dĽ do budynku firmy) dojeżdżasz faktycznie 0 km. Natomiast w czasie pracy przejeżdżasz 100-400 km. To subtelna różnica. Dla Ciebie bez znaczenia.

--
Krzysztof

Data: 2011-05-08 13:37:28
Autor: BartekK
W dniu 2011-05-08 13:16, Krzysztof Jodłowski pisze:
[...]

W zasadzie logiczne, bo z domu do pracy (do rozpoczęcia pracy bądź do
budynku firmy) dojeĹĽdĹĽasz faktycznie 0 km. Natomiast w czasie pracy
przejeżdżasz 100-400 km. To subtelna różnica. Dla Ciebie bez znaczenia.
Nie, przy prowadzeniu DG masz oddzielne sprawy "miejsce rejestracji DG" bÄ™dÄ…ce "adresem firmy" do korespondencji itp (co ludzie podajÄ… przewaĹĽnie w domu przy 1osobowej DG), "miejsce przechowywania papierĂłw firmowych" (u ksiÄ™gowej), i "miejsce wykonywania DG" czyli w takim przypadku np "u klienta, teren  wojewodztwa X", a w spisie jest tylko rubryka "adres firmy w ktĂłrej pracujesz"

Data: 2011-05-08 14:37:06
Autor: Krzysztof Jodłowski
Spis powszechny - sprzeczne dane
a w spisie jest tylko
rubryka "adres firmy w której pracujesz"

Wiem o co Ci chodzi. Niby logiczne, ale nie dla wszystkich. Dla urzędu na pewno nie.
Nie pracujesz w tej firmie (nie jeste¶ pracownikiem), tylko przedsiębiorc±-wła¶cicielem (DG) - czyli jednak dalej logiczne z punktu widzenia formularza. Formularz tylko pewnie nie przewidywał, że kto¶ może mieć DG.

Taka pokrętna logika, wg której np. pracownikowi trzeba sfinansować okulary do pracy przy komputerze i można to wliczyć w koszty, ale już sam wła¶ciciel DG nie może sobie wliczyć w koszty zakupu okularów dla siebie.

--
Krzysztof

Data: 2011-05-08 15:01:01
Autor: BartekK
Spis powszechny - sprzeczne dane
W dniu 2011-05-08 14:37, Krzysztof Jodłowski pisze:
Formularz tylko pewnie nie przewidywał, że ktoś może mieć DG.
No oczywiście, w tym spisie to widać, po co, w Polsce może parę osób ma działalność gospodarczą. Za to 99% społeczeństwa jest w jakiś sposób związana z działalnością rolniczą, pomagają w gospodarstwie itp, i są lekko upośledzone ale nie chcą tego podawać.

Data: 2011-05-08 15:38:59
Autor: Marek Dyjor
BartekK wrote:
[...]

obawiam sie że to jest debilizm informatyków? którzy pisali aplikacje, ciekawe czy ktoś w ogóle sie głębiej zastanowił nad logiką tego wszystkiego. Niestety wiele wskazuje ze cały system spisowy to koszmarna amatorszczyzna.

Data: 2011-05-08 17:48:16
Autor: Andrzej Kłos
Marek Dyjor pisze:
Prosty przykład z prawdziwych pytań, które miałem: dział praca,
pytania typu "gdzie pracujesz" - mam DG, zarejestrowana w tym samym
budynku, więc podaje adres ten sam. Pytanie które¶tam - ile
[...]

obawiam sie że to jest debilizm informatyków? którzy pisali aplikacje, ciekawe czy kto¶ w ogóle sie głębiej zastanowił nad logik± tego wszystkiego. Niestety wiele wskazuje ze cały system spisowy to koszmarna amatorszczyzna.

ale zdajesz sobie sprawę, jakie miejsce w tak dużym projekcie zajmuje informatyk, i za co odpowiada? Bo na pewno nie za założenia projektowe - czyli, pisz±c prosto, za pytania i odpowiedzi

andy_nek

Data: 2011-05-08 18:19:17
Autor: Marek Dyjor
Andrzej Kłos wrote:
Marek Dyjor pisze:
[...]

informatyk jako synonim pracownika firmy która pisała i wdrażała aplikację.

Data: 2011-05-08 19:35:12
Autor: Jotte
Spis powszechny - sprzeczne dane
Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:iq6fq8$3rb$1news.onet.pl...

[...]
Taki nie może być synonimem. To zwykły robol - kazali mu wykonać okre¶lon± robotę z okre¶lonym skutkiem i on to zrobił. Nie ma znaczenia na jakim etapie/poziomie realizacji działał.

--
Jotte

Data: 2011-05-08 20:04:28
Autor: Marek Dyjor
Jotte wrote:
[...]

Z mojej dawnej praktyki wynika że zleceniodwcy zwykle nie maj± pojęcia czego chc±, albo ich pojęcie jest do¶ć marne.

Data: 2011-05-15 01:05:02
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 8 May 2011, Marek Dyjor wrote:

Z mojej dawnej praktyki wynika że zleceniodwcy zwykle nie maj± pojęcia czego chc±, albo ich pojęcie jest do¶ć marne.

http://webhosting.pl/files/groups/editors/programowanie/2009_06/realizacja_projektu.gif
....z:
http://webhosting.pl/Zarzadzanie.projektem.IT.Czesc.I.pierwsze.spotkanie.z.klientem

  Podaj± że Ľródło jest st±d:
http://www.ju.xon.pl/

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-08 22:01:40
Autor: mi
On 08.05.2011 18:19, Marek Dyjor wrote:
informatyk jako synonim pracownika firmy która pisała i wdrażała aplikację.

On nie ma żadnego pojęcia o tre¶ci pytań. Które na tym etapie zapewne jeszcze nie istniej±. Wprowadza funkcjonalno¶ci abstrakcyjne wg. otrzymanej dokumentacji. Za¶ pytania w ustalonym formacie zostan± zintegrowane z aplikacj± póĽniej.

btw, w łańcuszku występuj± jeszcze inne funkcje, w tym analityka i projektanta. Je¶li analityk nie przewidział okre¶lonych relacji między pytaniami to nie licz, że projektant zaprojektuje a programista wykona.

AFAIK analizę wykonał sam GUS.

Data: 2011-05-08 23:08:20
Autor: Marek Dyjor
mi wrote:
[...]

czego efekty niestety widać.

ktos chciał dobrze, chciał wyeliminowac błędy, nie pomy¶lał że to sa błędy wg niego a nie w realnym życiu.

Data: 2011-05-09 10:40:04
Autor: mi
On 08.05.2011 23:08, Marek Dyjor wrote:
ktos chciał dobrze, chciał wyeliminowac błędy, nie pomy¶lał że to sa
błędy wg niego a nie w realnym życiu.

Dlatego niezwykle istotny jest etap analizy, by dostrzec i przygotować się na różne mielizny. Potem kosztuje więcej czasu i ¶rodków. Na etapie analizy można albo wprowadzić potrzebne funkcjonalno¶ci, albo założyć możliwo¶ć póĽniejsz± ich wprowadzenia albo kategorycznie wykluczyć i tym samym przygotować system na unikanie okre¶lonych działań.

Bł±d mogła popełnić osoba przygotowuj±ca pytania, która albo Ľle sformułowała pytanie albo błędnie dodała warunki i relacje.

Nie wypowiadam się konkretnie, nie spisałem się i leję na to po cało¶ci.

Spis powszechny - sprzeczne dane