Spółka Cywilna....

Data: 2009-03-20 11:04:21
Autor: stebi
Spółka Cywilna....
Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest założyć S.C., ale mogę się mylić? O ile dobrze rozumiem, to sens jest taki, że każdy z nas zakłada własną działalność, a potem zawiązujemy spółkę, tak?
Każdy z nas płaci osobno podatki, ZUSy i inne rzeczy?
Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)
Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdr.
stebi

Data: 2009-03-20 11:11:19
Autor: Tristan
Spółka Cywilna....
W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:04 (autor stebi publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpvpn4$1mim$1@opal.icpnet.pl>):

Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i
dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest
założyć S.C.,

O ile mu ufasz bezgranicznie. Bo jak zechce, to tak cię wyciula, że
popłyniesz na 5 pokoleń w przód.
[...]

I tak i nie. PKPiR (zakładam, że chcecie być na PKPiR) prowadzicie wspólną i
rejestry VAT wspólne. VAT rozliczacie wspólnie jako s.c., a PIT zgodnie z
udziałami (pewnie 50/50, ale niekoniecznie)

Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z
wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)

Takie same, jak w przypadku niespółki. Każdy przedsiębiorca jest osobno,
tylko dla danych celów gospodarczych prowadzą wspólną księgowość oraz
wspólne działania podejmują.
Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

No więc ty płacisz pełny ZUS, z dokładnością do ulg dla nowodziałających, a
on płaci tylko zdrowotne (około 200zł). PIT zgodnie z wyliczeniami z ksiąg. --
Tristan

Data: 2009-03-20 11:13:07
Autor: HANA
Spółka Cywilna....

Użytkownik "stebi" <michalsnielupiespamu@net.pl> napisał w wiadomości news:gpvpn4$1mim$1opal.icpnet.pl...
[...]

Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie oddzielne
Ja bym w takim ukladzie raczej pomyslal o Sp. z o.o.
troche wiecej zachodu i papierow ale odpadnie wam ZUS wiec poza ksiegowoscia i podatkami nie ma innych kosztow dodatkowych

--
Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2009-03-20 10:48:34
Autor: Budzik
Spółka Cywilna....
Osobnik posiadający mail hana33@poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie oddzielne

znaczy wpis do EDG na s.c.????
Od kiedy?

jest mniemanie, że się nie ma go wcale."  Nikos Kazantzakis

Data: 2009-03-20 14:01:09
Autor: Tristan
Spółka Cywilna....
W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:48 (autor Budzik publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <20032009.0B8BC833@budzik61.poznan.pl>):

znaczy wpis do EDG na s.c.????
Od kiedy?

Nie od a do. Tak było na pewno jeszcze w 2000. Chyba w 2001 albo 2 się
zmieniło. --
Tristan

Data: 2009-03-20 21:33:31
Autor: Budzik
Spółka Cywilna....
Osobnik posiadający mail niechce@spamu.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

znaczy wpis do EDG na s.c.????
Od kiedy?

Nie od a do. Tak było na pewno jeszcze w 2000. Chyba w 2001 albo 2 się
zmieniło.
ze kiedys tak było to ja wiem.
Pytam sie, od kiedy znowu tak jest...

Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

Data: 2009-03-21 23:09:18
Autor: Piotr Wojcicki
Spółka Cywilna....
Budzik pisze:
ze kiedys tak było to ja wiem.
Pytam sie, od kiedy znowu tak jest...

Nie jest tak.

Data: 2009-03-20 11:19:44
Autor: Tristan
Spółka Cywilna....
W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:13 (autor HANA publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpvq7j$md1$1@news.onet.pl>):

Jesli spolka cywilna to razem zakladacie jedna dzialalnosc a nie dwie
oddzielne

Tak, 10 lat temu. Chyba że znów wrócili do starego...

Ja bym w takim ukladzie raczej pomyslal o Sp. z o.o.
troche wiecej zachodu i papierow ale odpadnie wam ZUS wiec poza
ksiegowoscia i podatkami nie ma innych kosztow dodatkowych

No ale trzeba się znać, jak wyprowadzać kasę. Z tym ZUSem to też chyba nie
do końca tak, bo czy może być zoo bez pracowników całkiem? Czy przypadkiem
choć jeden z nich nie musi pracować tam?

--
Tristan

Data: 2009-03-20 13:08:42
Autor: HANA
Spółka Cywilna....

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gpvpo6$41t$1news.interia.pl...
[...]

mozliwe, przeszedlem na zoo i moglo sie zmienic

[...]

Wynagrodzenia za zarzad

Z tym ZUSem to też chyba nie
do końca tak, bo czy może być zoo bez pracowników całkiem?

moze byc

Czy przypadkiem
choć jeden z nich nie musi pracować tam?

Tylko wtedy gdy jest jeden wlasciciel placi sie zus

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2009-03-20 14:00:38
Autor: Tristan
Spółka Cywilna....
W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 13:08 (autor HANA publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gq0109$c4s$1@news.onet.pl>):

[...]

I one nie są ozusowane?

Z tym ZUSem to też chyba nie
do końca tak, bo czy może być zoo bez pracowników całkiem?
moze byc

I funkcjonuje spółka bez pracowników? A kto wykonuje jej pracę? Kto jedzie
do klienta, kto wykonuje różne rzeczy?

--
Tristan

Data: 2009-03-20 22:48:24
Autor: HANA
Spółka Cywilna....

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gq035s$ggl$1news.interia.pl...
[...]

nie sa, jest to chyba jedyny jeszcze nie ozusowany dochod.

Zarzad ;-) zreszta w to nikt nie wnika

--
Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2009-03-20 11:16:43
Autor: .B:artek.
Spółka Cywilna....
stebi wyskrobał(a):
[...]

Nie baw się w spółkę cywilną. Lepiej spółka jawna albo sp. z o.o.

--
..B:artek.

Data: 2009-03-22 00:14:09
Autor: Arek
Spółka Cywilna....
Użytkownik stebi napisał:
Chcę ze znajomym założyć własną firmę.

Czyli chcecie zostać dojnymi krowami polityków, emerytów, górników, rolników i innych srolników ?
Tylko pochwalić , pochwalić :)

Oboje wkładamy tyle samo kasy i dzielimy się równo zyskami/stratami

Żadna firma nie przynosi zysku.
A stratami to się nigdy nie podzielicie równo - zawsze zapłaci ten co ma więcej.

Wyczytałem, że najlepiej jest  założyć S.C., ale mogę się mylić?

I to tragicznie!

> O ile dobrze rozumiem, to sens jest taki,

Sens jest taki, że wtedy Biuro Zabioru Mienia - obłudnie zwane BOM - zabierze Wam cały dorobek życia, z domami, autami itd.
Ba! Także Waszym żonom a nawet dzieciom jak zapomną na czas wypowiedzieć magicznej formułki "z dobrodziejstwem inwentarza".

[..]
Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

To ratuj się póki możesz ucieczką z tego baraku, a nie pchaj w niewolnictwo.
Zaczniecie działalność, najdzie Wam tona zobowiązań i już się nie wygrzebiecie.

A co do spółek to tylko spółki akcyjne. Nic innego.
Ponieważ już tu był na ten temat wątek, nie będę się powtarzał, zobacz
sobie w archiwum.

pozdrawiam i życzę szybkiego ochłonięcia z niemądrego pomysłu i złej drogi życia.

Arek

--

www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2009-03-22 09:55:37
Autor: Patryk Włos
Spółka Cywilna....
Wyczytałem, że najlepiej jest  założyć S.C., ale mogę się mylić?

I to tragicznie!

To popieram.

Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

A co do spółek to tylko spółki akcyjne. Nic innego.

S.A. dla studenta i etatowca?

Przy S.A. i Sp. z o.o. dochodzi kapitał założycielski, odpowiednio 500.000 PLN i 50.000 PLN, no i dochodzi koszt pełnej księgowości.

Ale: za niedługo wejdą w życie nowe przepisy, redukujące dolną granicę kapitału założycielskiego do odpowiednio 100.000 PLN i 5.000 PLN, a dodatkowo wprowadzają wymóg prowadzenia pełnej księgowości dopiero od przekroczenia (zdaje mi się) 120.000 PLN obrotu rocznie.

A zatem można już będzie na poważnie pomyśleć o Sp. z o.o. - i o ile nie będzie się przekraczać średnio 10.000 PLN obrotu miesięcznie, to poza koniecznością włożenia kapitału 5.000 PLN (może być to np. jeden dobry komputer zamiast kasy!), żadnych innych kosztów nie będzie.

--
Zobacz, jak się pracuje w Google:
http://pracownik.blogspot.com

Data: 2009-03-22 09:10:30
Autor: Olgierd
Spółka Cywilna....
Dnia Sun, 22 Mar 2009 09:55:37 +0100, Patryk Włos napisał(a):

Ale: za niedługo wejdą w życie nowe przepisy, redukujące dolną granicę
kapitału założycielskiego do odpowiednio 100.000 PLN i 5.000 PLN

Halo! Już wiosna! Te przepisy obowiązują od bodajże 8 stycznia!

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-03-22 11:47:53
Autor: Patryk Włos
Spółka Cywilna....
Ale: za niedługo wejdą w życie nowe przepisy, redukujące dolną granicę
kapitału założycielskiego do odpowiednio 100.000 PLN i 5.000 PLN

Halo! Już wiosna! Te przepisy obowiązują od bodajże 8 stycznia!

O, widzisz, przegapiłem. A to dla wątkoczyńcy nawet lepiej.

Data: 2009-03-22 12:13:12
Autor: Arek
Spółka Cywilna....
Użytkownik Patryk Włos napisał:
Ale: za niedługo wejdą w życie nowe przepisy, redukujące dolną granicę kapitału założycielskiego do odpowiednio 100.000 PLN i 5.000 PLN, a

Już od ponad miesiąca obowiązują te przepisy :)
Przy tym wystarczy wnieść 25% kapitału na dzień dobry , w praktyce nawet
na 1 dzień. Więc 25 tys. plus 3 tys. na koszty wystarcza na założenie spółki akcyjnej.
Jeżeli ktoś tyle niema gdzie pożyczyć nawet na chwilę to znaczy, że nie powinien w ogóle za nic się zabierać.

dodatkowo wprowadzają wymóg prowadzenia pełnej księgowości dopiero od przekroczenia (zdaje mi się) 120.000 PLN obrotu rocznie.

W spółkach prawa handlowego nie ma to znaczenia - zawsze obowiązuje pełna księgowość.
Ale to żaden problem - jak ktoś zauważył wyjdzie im to tyle co musieliby płacić ZUSu.

pozdrawiam
Arek

Data: 2009-03-22 12:47:16
Autor: Patryk Włos
Spółka Cywilna....
[...]

Ale przede wszystkim: po co od razu S.A.? Przecież Sp. z o.o. w zupełności wystarczy.

[...]

A przypadkiem nie jest/będzie tak, że nawet w spółkach prawa handlowego teraz pełna księgowość ma obowiązywać dopiero po przekroczeniu 120.000 PLN obrotu rocznego?

Tak przynajmniej wyczytałem w jakiejś gazecie niby-fachowej. Że ten obrót jest ustalony na tak niskim poziomie, że w praktyce i tak się prawie każdy ma łapać na pełną księgowość, ale teoretycznie jeśli ktoś wyrabia poniżej 10.000 PLN średnio miesięcznie *obrotu*, to jest z pełnej księgowości zwolniony. I że ponoć było to zaleceniem UE.

Data: 2009-03-22 18:07:02
Autor: Arek
Spółka Cywilna....
Użytkownik Patryk Włos napisał:
Ale przede wszystkim: po co od razu S.A.? Przecież Sp. z o.o. w zupełności wystarczy.

Spółka z o.o. to PORAŻKA.
Już o tym tu pisałem, więc wystarczy zajrzeć do archiwum.

Jeżeli już jakaś spółka to tylko akcyjna, w żadnym razie z o.o.

[...]

To w takim razie rzeczywiście jest gazeta niby fachowa.
Spółki prawa handlowego obowiązuje pełna księgowość i basta.

pozdrawiam
Arek

--

www.arnoldbuzdygan.com