Spółka Cywilna....

Data: 2009-03-20 11:11:19
Autor: Tristan
Spółka Cywilna....
W odpowiedzi na pismo z piątek 20 marzec 2009 11:04 (autor stebi publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gpvpn4$1mim$1@opal.icpnet.pl>):

Chcę ze znajomym założyć własną firmę. Oboje wkładamy tyle samo kasy i
dzielimy się równo zyskami/stratami. Wyczytałem, że najlepiej jest
założyć S.C.,

O ile mu ufasz bezgranicznie. Bo jak zechce, to tak cię wyciula, że
popłyniesz na 5 pokoleń w przód.
ale mogę się mylić? O ile dobrze rozumiem, to sens jest taki, że każdy z nas zakłada własną działalność, a potem zawiązujemy
spółkę, tak?

Tak.
Każdy z nas płaci osobno podatki, ZUSy i inne rzeczy?

I tak i nie. PKPiR (zakładam, że chcecie być na PKPiR) prowadzicie wspólną i
rejestry VAT wspólne. VAT rozliczacie wspólnie jako s.c., a PIT zgodnie z
udziałami (pewnie 50/50, ale niekoniecznie)

Jakie są opłaty związane z prowadzeniem takiej działalności z
wyłączeniem podatków (mam na myśli ZUS, zdrowotne, itp.)

Takie same, jak w przypadku niespółki. Każdy przedsiębiorca jest osobno,
tylko dla danych celów gospodarczych prowadzą wspólną księgowość oraz
wspólne działania podejmują.
Jestem jeszcze studentem, a kolega posiada umowę o pracę na pełen etat.

No więc ty płacisz pełny ZUS, z dokładnością do ulg dla nowodziałających, a
on płaci tylko zdrowotne (około 200zł). PIT zgodnie z wyliczeniami z ksiąg. --
Tristan

Spółka Cywilna....