Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...

Data: 2019-06-30 19:43:38
Autor: Michal Jankowski
Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...
Wyczytałem niedawno, że ojciec naszej gwiazdki tenisa postanowił rozwiązać umowę z agencją reprezentującą zawodniczkę, przy czym m.in. oświadczył, że robi to teraz (tuż przed 18 urodzinami tenisistki), żeby ona mogła samodzielnie wybrać co zechce. Z kolei agencja się wypowiedziała, że ona powodu do rozwiązania umowy w tym trybie nie widzi, a ewentualne wypowiedzenie to raz, wymaga jakiegoś tam terminu, a dwa, zapłacenia jakichś pieniędzy.

I teraz mam pytanie: czy taka umowa podpisana przez rodzica 15-latki może w ogóle obowiązywać zawodnika po ukończeniu 18 lat?

   MJ

Data: 2019-07-01 00:34:06
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30.06.2019 o 19:43, Michal Jankowski pisze:
[...]

Sądzę, że dziennikarze niezbyt wiernie opisali sytuację i stąd Twoje
wątpliwości. W Polsce nie ma niewolnictwa. Zatem sądzę, że umowa z
Agencją jest zawarta przez tenisistkę reprezentowaną przez ojca. Dokąd
tenisistka nie osiągnie 18 lat, to ojciec może ją rozwiązać - ale nadal;
w imieniu tenisistki i ze skutkiem dla niej.

Data: 2019-07-01 12:29:29
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1938e0$0$17356$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A gdyby umowa wydawala sie corce niekorzystna, a ojciec w jej imieniu podpisal na 60 lat  ?

Ojca skarzyc, o odszkodowanie ?
Czy przeczytac w wieku 17 lat i sie zastanowic co tu jeszcze mozna zrobic, zeby obciazylo ojca przed 18-tka dziecka ?

J.

Data: 2019-07-01 18:40:26
Autor: Robert Tomasik
W dniu 01.07.2019 o 12:29, J.F. pisze:

[...]

Jest stosowny przepis karny w kodeksie karnym. Sądzę, że również sąd
mógłby tę umowę rozwiązać.

Ojca skarzyc, o odszkodowanie ?

Też.

Czy przeczytac w wieku 17 lat i sie zastanowic co tu jeszcze mozna
zrobic, zeby obciazylo ojca przed 18-tka dziecka ?

Ojca dziecka nie obciąży raczej.

Data: 2019-07-02 07:37:17
Autor: J.F.
Dnia Mon, 1 Jul 2019 18:40:26 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Ale rozwiazanie brzmi jak cywilnie.

[...]

A kto wyplaci odszkodowanie ?

No i zaraz ... czy mozna obciazyc odszkodowaniem nieletniego ?
-jest nieletni, wiec ma ogranczona zdolnosc do czynnosci prawnych.   Ojciec zawarl umowe w jego imieniu ... ale czy mogl ?

-nieletni umowy nie podpisal -a moze nawet nie czytal, wiec nie zna ...

J.

Data: 2019-07-01 20:35:44
Autor: Michal Jankowski
[...]

Nie zrozumiałeś pytania.

Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat, jest wiążące dla dorosłej córki?

Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek.

   MJ

Data: 2019-07-02 01:12:04
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 20:35:48 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:

> [...]
> Nie zrozumiałeś pytania.

Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat, jest wiążące dla dorosłej córki?

Po pierwsze ojciec samodzielnie może podpisać w imieniu córki tylko taką umowę, która mieści się w granicach tzw. zwykłego zarządu.
Na wszystko inne ponad to musi wydać zgodę sąd.

Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek.

Zapisy nieważne od początku - nikt z ojcem takiej umowy nie podpisze.

Data: 2019-07-02 11:15:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:36175b0e-8465-42eb-94e8-f46091c9d61c@googlegroups.com...
[...]

Dlatego, ze przekracza "zwykly zarzad", czy dlatego, ze do konca zycia ?

Bo jesli takie umowy sa normalne u doroslych sportowcow ... to czemu nie u nieletnich.

Albo ... nieletni ma kamienice.
Wynajecie komus mieszkania to "zwykly zarzad", czy biorac pod uwage, ze to na czas nieokreslony - nikt z ojcem nie podpisze ?

J.

Data: 2019-07-02 18:48:08
Autor: Michal Jankowski
[...]

I myślisz, że taka umowa, o której piszę, była za zgodą sądu?

Jakoś wydajemisie, że jeśli nie chodzi wprost o majątek, to wszelakie sprawy dziecka rodzice załatwiają bez potrzeby chodzenia do sądu. Ot, choćby wybór szkoły czy uczelni...

   MJ

Data: 2019-07-03 01:59:49
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 2 lipca 2019 18:48:14 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:

> [...]

Jakoś wydajemisie, że jeśli nie chodzi wprost o majątek, to wszelakie sprawy dziecka rodzice załatwiają bez potrzeby chodzenia do sądu. Ot, choćby wybór szkoły czy uczelni...

Myślę, że albo była za zgodą sądu - jeśli miałyby w niej być takie odpały, o których piszesz, typu "Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek" - albo nie była za zgodą sądu i takich pierdół w nich nie było - czyli był to zwykły zarząd.

Szkołę to może rodzice dziecku wybrać mogą (ale już ze średnią to ciężko, bo "z niewolnika nie masz pracownika"), uczelnię zaś wybiera już dorosły dzieciak samodzielnie (chyba że na tyle głupi, że musi prosić tatusia o sponsoring - wtedy jeszcze płacący wpływ jakiś mieć będzie).

Data: 2019-07-03 13:27:16
Autor: J.F.
W dniu 02.07.2019 o 10:12, Dawid Rutkowski pisze:
> [...]

Myślę, że albo była za zgodą sądu - jeśli miałyby w niej być takie odpały, o których piszesz, typu "Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że od każdej wygranej >oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek" - albo nie była za zgodą sądu i takich pierdół w nich nie było - czyli był to zwykły zarząd.

A kto decyduje, czy to ma byc za zgoda sadu, czy to zwykly zarzad ? :-)

Do konca zycia jak do konca zycia - 5 lat to juz zgody sadu wymaga, czy zwykla umowa ? :-)

J.

Data: 2019-07-03 18:27:40
Autor: Michal Jankowski
Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...
uczelnię zaś wybiera już dorosły dzieciak samodzielnie

Znak kilka osób, które na studia szły przed osiemnastką. Gdyby dzieci szły do szkoły jako 6-latki, byłoby tego znacznie więcej...

   MJ

Data: 2019-07-03 18:34:21
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1cd780$0$499$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 03.07.2019 o 10:59, Dawid Rutkowski pisze:
uczelnię zaś wybiera już dorosły dzieciak samodzielnie

Znak kilka osób, które na studia szły przed osiemnastką.

Hm, tylko kto powinien podpisac wniosek/formularz zgloszeniowy - nieletni, czy jego rodzic/e :-)

Gdyby dzieci szły do szkoły jako 6-latki, byłoby tego znacznie więcej...

Raczej nie, bo wszak dla tych 6-latkow mamy osobny program, a potem trafi w normalny kierat 8 czy 6 klas.

Ba, o ile dawniej bylo mozliwe poslac dziecko do 1 klasy rok wczesniej,
to teraz pewnie by sie nie dalo, bo oczywiscie serdecznie witamy 6-latka ... w zerowce :-)

J.

Data: 2019-07-03 22:42:28
Autor: Michal Jankowski
W dniu 03.07.2019 o 18:34, J.F. pisze:

Gdyby dzieci szły do szkoły jako 6-latki, byłoby tego znacznie więcej...

Raczej nie, bo wszak dla tych 6-latkow mamy osobny program, a potem trafi w normalny kierat 8 czy 6 klas.

Jakie znów 'raczej nie'? Model edukacji w wersji Gierka lub Kaczyńskiego to jest 12 lat szkoły od 7 lat, czyli matura w wieku 19 lat (dla niektórych przed ukończeniem tych 19).

Model edukacji w wersji Tuska to było 12 lat szkoły od 6 lat, czyli matura w wieku lat 18 (dla niektórych przed ukończeniem). Zresztą jeden rocznik (no, prawie) tym trybem idzie, bo się już ich przecież nie cofnie o jedną klasę...

   MJ

Data: 2019-07-06 13:56:35
Autor: ąćęłńóśźż
Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...
Za Gierka to 25% podchodziło do matury, a 15-25% ją zdawało (często nie udawało się tym w technikach, ale i tak mieli wykształcenie średnie i dyplom technika).
70% to były zasadnicze szkoły zawodowe, zwykle 3-letnie (wychodził z nich teoretycznie 18-latek jeśli nie miał opóźnień w edukacji)

-- -- -
Model edukacji w wersji Gierka lub Kaczyńskiego to jest 12 lat szkoły od 7 lat, czyli matura w wieku 19 lat.

Data: 2019-07-03 16:52:50
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d1b8acb$0$17362$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Szkola obowiazkowa, a przeciez wszystkie zatrudniaja najlepszych nauczycieli,
wiec to decyzja nawet mniejsza niz "zwykly zarzad" :-)

Aczkolwiek ... jakby tak rodzic/e wybrali droga szkole prywatna i placili z odrebnego majatku dziecka ... i jeszcze umowa na 8 lat ...

J.

Data: 2019-07-02 11:00:01
Autor: ąćęłńóśźż
Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...
Zapewne w chwili gdy córka osiąga pełnoletność, to ma wiążący czas na potwierdzenie lub odrzucenie umowy.
Przy czym potwierdzenie może się odbyć także w sposób dorozumiany poprzez jej dalsze wykonywanie, ale to tak sobie gdybam, być może druga strona umowy w swoim interesie powinna uzyskać potwierdzenie od już dorosłej.
Jakby co sąd zdecyduje, którą nogą wstał danego dnia.

-- -- -
Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat, jest wiążące dla dorosłej córki?

Data: 2019-07-01 20:53:52
Autor: A. Filip
Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> pisze:
[...]

IMHO _w praktyce_ to jest dość miękka/płynna granica między
zobowiązaniami "do końca rozpoczętego sezonu" a zobowiązaniami
"na kilka dziesięcioleci".  Jak bym się nie podejmował zgadywania
wyroku sądu bez znajomości "detali" konkretnej umowy i podobnych
typowych umów/praktyk.  Przy czym jak mi się wydaje linia orzecznictwa
("po świecie") w podobnych sprawach się zmienia.

Zawsze można sobie przypomnieć piosenkarza któremu jak się paroletni
kontrakt z wytwórnią nie podobał a sąd (w UK?) kontraktu nie unieważnił
to przez tę parę lat nic nie nagrał. IMHO _Zbyt nachalne_ wymuszanie
takich kontraktów się po prostu nie opłaca, ani się nie zarobi a oberwie
się jako czarnemu charakterowi.

--
A. Filip

Data: 2019-07-01 21:46:23
Autor: Robert Tomasik
W dniu 01.07.2019 o 20:35, Michal Jankowski pisze:

Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat,
jest wiążące dla dorosłej córki?

Tak. Ale można taką umowę próbować obalić albo wypowiedzieć.

Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...