Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN

Data: 2017-06-01 07:50:25
Autor: A. Filip
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Jak w tej kwestii wyglądają jurysdykcję SN i TK?

Bo jak rozumiem SN w praktyce wyinterpretował ograniczenia/zakres praw
prezydenta zapisanych bezpośrednio w konstytucji?
Jak rozumiem praktyka w tej konkretnej kwestii w różnych krajach jest różna.

http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
139. Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie
stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu

--
A. Filip

Data: 2017-06-01 07:01:12
Autor: Budzik
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Użytkownik A. Filip anfi@buntownik.pl ...

Jak w tej kwestii wyglądają jurysdykcję SN i TK?

Chyba jurysdykcje...
A gugle nic nie podało?

Bo jak rozumiem SN w praktyce wyinterpretował ograniczenia/zakres praw
prezydenta zapisanych bezpośrednio w konstytucji?

Przesadzasz. W sumie zinterpretował tylko znaczenie słów w kontekscie jezyka polskiego. Czy słusznie? Prawnikiem nie jestem wiec daleki jestem od przesadzania sprawy, trzeba by Zenka zapytac ;-P
Zapewne jak zwykle znajda sie prawnicy ktorzy stwierdza ze słusznie i inni ktorzy stwierdza ze niesłusznie. Ktorych bedzie wiecej?

Jak rozumiem praktyka w tej konkretnej kwestii w różnych krajach jest
różna.

Dziwne zeby była taka sama jak kazdy kraj ma lub nie ma własną konstytucję...

 --
Pozdrawia... Budzik
"To są cycki szczęścia (.)(.) prześlij je do trzech osób w przeciągu

Data: 2017-06-01 09:21:19
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 09:01 Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>  pisze:

[...]

Cała zadyma jest bardzo na rękę PiS-owi :)

Przypominam, PiS chce doprowadzić do zmiany konstytucji, a na razie szuka  akceptacji społeczeństwa dla tego pomysłu i ew. większości konstytucyjnej.
Cóż to za Konstytucja, nad której zapisami prawnicy zaczynają "głosowanie"  i każdy czuje się uprawniony do jej analizy - nawet jakieś kolesie z  pl.soc.prawo (w tym Trefniś)?
SN też wpisuje się w grono "pożytecznych idiotów" - dostarcza PiS  argumentów za zmianą.

PiS chce wykazać, że za Piłsudkim:

"Ja tego, proszę pana, nie nazywam Konstytucją, ja to nazywam konstytutą.  I wymyśliłem to słowo, bo ono najbliższe jest do prostituty. Pierdel,  serdel, burdel."

Zmiana konstytucji IMHO jest potrzebna, ale nie wiem czy przy takiej  sytuacji politycznej.
Skrajnie nieudaczna opozycja, silny PiS i życzliwy jej Kukiz'15.

Rzepliński już wcześniej został pożytecznym idiotą, teraz dołączył SN.
"Funkcyjni" sędziowie dokładają swoje...
Zobaczycie - piszczcie więcej, to Kaczyński zmieni wam konstytucję!

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 09:34:51
Autor: A. Filip
Trefniś <trefnis1@mailinator.com> pisze:
[...]

A dyskutujemy na pl.soc.PRAWO czy na pl.soc.POLITYKA?

SN w składzie siedmioosobowym WYBRAŁ taką interpretacje z paru+
możliwych.  Wiec pytanie PRAWNE w to czy SN jest w tej sprawie nieomylny
*bo jest ostateczny* w obecnym kształcie prawa?

https://en.wikiquote.org/wiki/Robert_H._Jackson [Sędzia Sądu Najwyższego USA]
Reversal by a higher court is not proof that justice is thereby better
done. There is no doubt that if there were a super-Supreme Court, a
substantial proportion of our reversals of state courts would also be
reversed. We are not final because we are infallible, but we are
infallible only because we are final.
Tłumaczenie: Nie jesteśmy ostateczni, ponieważ jesteśmy nieomylni, ale
jesteśmy nieomylni tylko dlatego, że jesteśmy ostateczni.

--
A. Filip

Data: 2017-06-01 09:56:14
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 09:34 A. Filip <anfi@buntownik.pl> pisze:

Trefniś <trefnis1@mailinator.com> pisze:

SN w składzie siedmioosobowym WYBRAŁ taką interpretacje z paru+
możliwych.

:)
SN ma konstytucję w rzyci, dlatego wybrał.
Wybrał z trzech możliwości: pierdel, serdel, burdel.

Kaczyński już ma pewnie nową konstytucję dla was.
Rzepliński, SN et consortes pomogli mu, pożyteczni idioci.

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 10:04:42
Autor: A. Filip
[...]

Po kiego wuja ludzie by chodzili do sądów jakby z wyrokami WSZYSCY się
zgadzali?  Sąd rozsądza SPÓR czyli sprzeczność interesów stron.
Jaki wyrok by SN nie wydał KTOŚ byłby niezadowolony.
Jak SN jest w miarę niezależny to wyroki dające po dupie totalnej
opozycji też powinien zdążyć zaliczyć do końca tej kadencji PiS.
Zaliczy? :-)

--
A. Filip

Data: 2017-06-01 10:14:32
Autor: Olin
Dnia Thu, 01 Jun 2017 10:04:42 +0200 (CEST), A. Filip napisał(a):

Jak SN jest w miarę niezależny to wyroki dające po dupie totalnej
opozycji też powinien zdążyć zaliczyć do końca tej kadencji PiS.

Zupełnie się na tym nie znam, ale sądy powinny chyba wydawać wyroki
kierując się prawem, a nie parytetem. Tak przy okazji; dla kolesi z Nowogrodzkiej każdy, kto nie wychwala Dumy
Żoliborza jest "totalną opozycją", czy można uniknąć tego określenia
mówiąc, że Prezes Prezesów jest wprawdzie geniuszem, ale miewa problemy z
kulturą osobistą?

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

wykorzystania do prac domowych"
św. Tomasz z Akwinu

Data: 2017-06-01 10:42:58
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 10:14 Olin <kuku@adres.w.stopce> pisze:

[...]

Niestety, prawo nigdy nie będzie jednoznaczne.
Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej oceny  dowodów, doświadczenia życiowego itd.

[...]

Chwileczkie...
Określenie "opozycja totalna" pochodzi od PO i Nowoczesnej, sami wymyślili  to określenie.

http://wpolityce.pl/polityka/283147-rada-krajowa-po-schetyna-zaostrza-przekaz-bedziemy-opozycja-totalna-najtwardsza-z-mozliwych-bedziemy-w-sposob-totalny-walczyc-z-totalna-wladza

W Kukiz'15 nikt nigdy nie powiedział jesteśmy "opozycją totalną"..  Dotychczas zachowuje choć pozory konstruktywności.

Poza tym to właśnie zwolennicy owej "opozycji totalnej" każdego, kto nie  kocha III RP, nazywa PISdziakami, PiSiorstwem itd.

Na pewno wielu zwolenników Kukiz'15 zostało tutaj też określonych  PiSdziakiem!

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 10:59:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 10:42, Trefniś pisze:
[...]

Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne. A na pewno może być jednoznaczne w kwestii dopuszczalności ułaskawienia.

Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej
oceny dowodów, doświadczenia życiowego itd.

Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 11:41:29
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 10:59 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Piszę na podstawie praktyki, nie teorii!
Teoretycznie prawo jednoznaczne może być oczywiście. Ale wtedy gdzie  miejsce na interpretację, która stoi u podstaw istnienia zawodów  prawniczych? Prawo tworzą prawnicy...
:)

Nie da się w sposób rozsądny skodyfikować dokładnie _wszystkich_  przypadków życiowych - to po prostu nierealne. Znacznie łatwiej i  skuteczniej jest opisać ogólne ramy, interpretację pozostawiając prawnikom  (w konsekwencji sądom). Taka jest _praktyka_ na cały świecie, chyba jedyna  możliwa.

Dlatego powtarzam - prawo w ogólności jednoznaczne nigdy nie będzie.

Artykuł konstytucji o ułaskawieniu _mógłby_ być jednoznaczny, ale ktoś  wykazał się brakiem wyobraźni i dał możliwość interpretacji. Nawet, jeśli  ta możliwość jest mocno naciągana, to jednak jest faktem!

Zwłaszcza, że ułaskawienie nie podlega ocenie prawnej - jak prezio  zarządził, tak jest i już.

Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej
oceny dowodów, doświadczenia życiowego itd.

Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

Bzdura! Żeby zastosować nawet idealnie jednoznaczne prawo, najpierw trzeba  ocenić dowody!

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 11:59:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 11:41, Trefniś pisze:
[...]

O jednoznaczności prawa decyduje jego treść, a nie to, jakie dowody się przeprowadzi.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 12:03:53
Autor: A. Filip
[...]

Prawo uwzględniające wprost wszystkie mało prawdopodobne możliwości
byłoby koszmarnie opasłe.

--
A. Filip

Data: 2017-06-01 12:10:35
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 12:03 A. Filip <anfi@buntownik.pl> pisze:

[...]

Liwiusz jest teoretykiem, poza tym lubi polemizować :)

Opasłość takiego "jednoznacznego" prawa byłaby jego wcale nie największą  wadą!

Nikt _nigdy_ nie skodyfikuje wszystkich przypadków życiowych enumeratywnie.
Można w to wierzyć pod warunkiem skrajnego braku wyobraźni, graniczącej z  upośledzeniem umysłowym.

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 12:32:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 12:10, Trefniś pisze:
[...]

Nikt nie skodyfikuje, dlatego są dwa-trzy wentyle bezpieczeństwa, w stylu tych dyskutowanych już na tej grupie "zasad współżycia społecznego", są to jednak ostre wyjątki, a co do zasady prawo ma być jednoznaczne, to znaczy, na przykładzie, jeśli prezydent może ułaskawiać, to ma być wiadomo z samej normy prawnej, czy może ułaskawić dopiero po prawomocnym wyroku, czy może już po nieprawomocnym.

Po drugie - sądy mają stosować prawo literalnie. Obecnie jest dużo orzeczeń, gdzie sądy stawiają się na miejscu prawodawcy i chcą poprawiać błędne prawo - zamiast stosować takie, jakie jest, i postulować jego zmianę (jeśli rzeczywiście prawo byłoby złe). Można podać ciekawe dwa przykłady, jak sądy psują prawo:

Przykład 1.

zawezwanie do próby ugodowej przerywa bieg przedawnienia (art. 123kc). Czyli - mamy wierzytelność, która zaraz się przedawni, ale nie chcemy wytaczać powództwa, więc wszczynamy postępowanie ugodowe przed sądem, które nawet jak nie zakończy się uznaniem długu przez dłużnika, to daje nam kolejny okres przedawnienia.

Co zrobić jeśli zacznie mijać nam ten kolejny okres? Patrząc na przepis, logicznie, można zawezwać do ugody raz jeszcze.

Ale tu zonk, sąd w końcu orzekł, że tylko pierwsze zawezwanie przerywa bieg przedawnienia. Drugie już nie? Dlaczego? Jakoś sobie to uzasadnił, że byłoby to nadużycie ze strony wierzyciela.

Tylko że: skąd wierzyciel miałby to wiedzieć, skoro nie jest to zapisane w przepisie?
I dlaczego jest to nadużycie prawa, skoro ustawodawca takie przepisy uchwalił?

Przykład 2.

Artykuł 745kpc. określa możliwość dochodzenia przez wierzyciela kosztów postępowania zabezpieczającego.

Paragraf 2 określa, że koszty powstałe przed wszczęciem sprawy mogą być dochodzone w ciągu 2 tygodni od ich powstania (termin zawity).

Paragraf 1 określa, że koszty powstałe w toku sprawy lub po sprawie mogą być dochodzone na wniosek uprawnionego, a przepis nie zakreśla w jakim terminie.

Logicznym jest zatem, że koszty określone w par. 1 powinny być możliwe do dochodzenia przynajmniej do ustawowego okresu przedawnienia (3 lata przy roszczeniach gospodarczych lub 10 lat przy roszczeniach ogólnych).

Tymczasem sądy sobie wykoncypowały, że koszty z paragrafu 1 też mają 2-tygodniowy termin na wysunięcie roszczenia, mimo że z przepisu jasno wynika, że termin ten dotyczy tylko kosztów określonych w par. 2.

***

Ktoś, kto tylko czyta przepisy ze zrozumieniem, ale nie zna "logiki" "bandytów w togach" może się srodze zawieść na naszym mało przejrzystym prawie, którego nawet jednoznaczne zapisy są błędnie interpretowane przez sądy.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 13:33:59
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 12:32 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Ale fakty są takie - wiadomo _tylko_ że nie wolno ułaskawić skazanego  przez Trybunał Stanu, wszyscy inni mogą zostać ułaskawieni.
Jasny konkret, bez żadnych wątpliwości IMHO (ale czytać poniżej o  domniemaniu niewinności!).
Nie ma nic o prawomocności wyroku - jasny sygnał, że to nieistotne (ważne  określenie - nieistotne).
Nie można tego wyczytać inaczej, taka jest litera prawa!

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że "walka" polityków w togach nie dotyczy  samego ułaskawienia, tylko złamania Art. 42 ust. 3 Konstytucji RP -  "Każdego uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie  stwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu". A to pociąga za sobą wniosek, że  prezydent "wyręczył" sąd uznając Kamińskiego winnym bez prawomocnego  wyroku, poza sądem, przejmując jego rolę (złamanie trójpodziału władzy).
Ale skoro Konstytucja uznaje prawomocność za _nieistotną_ to należy ją  poprawić, bo nie broni skutecznie sądów przed władzą wykonawczą!
Ale to nie wina prezydenta - to wina złej konstytucji!

Kaczyński już przebiera nóżkami, żeby Konstytucję nam poprawić :)

[...]

Ależ to się świetnie wpisuje w casus uniewinnienia Kamińskiego!
To właśnie staram się wykazać!
SN, a wcześniej Rzepliński et consortes, zamiast postulować naprawę  niejednoznacznej w spr. ułaskawień (czyli złej) konstytucji, próbują tę  konstytucję "poprawiać" pokrętnymi, naciąganymi interpretacjami.
Konstytucja _jest_ zła, bo umożliwiła ten precedens - należy ją zmienić!

[...]

Nie ciąłem tych cytatów, bo w tym akurat nie różnimy się :)

Idealnie przejrzyste prawo jest jednocześnie ideałem, ale i szkodliwą  utopią, jeśliby miało być wyliczeniem wszystkich możliwych przypadków. A  jak widać, prawnicy nie potrafią stworzyć dobrego prawa!

Na takie sądowe interpretacje "bandytów w togach" masz paremię "iura novit  curia - sąd prawo zna".
To dyskusji nie podlega :)
Niestety.

--
Trefniś

Data: 2017-06-05 19:49:31
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-01 o 13:33, Trefniś pisze:
[...]

czyli mozna ułaskawić przed odpowiedzialnością konstytycyjną kogoś kto jeszcze nie został skazany przez TS?
Hello! Chyba nie taki był zamiar twórców KRP?

Problem jest taki, ze od pierwszej konstytucji PRL (53 rok) było wpisane "Prezydent(Rada Panstwa) stosuje prawo łaski". I tak było "przepisywane" w każdej następnej a z do 1997 gdzie tylko dodano kolejne zdanie. Nikt nie zauważył ze to wywołuje problem logiczny, bo nie da się wpisać członu o TS w taki sposob by nie wzruszał wczesniejszej praktyki. Potencjalnie, bo przed Dudą nikt tego nie robił. W 1997 roku w KRP powinno być uściślone w pierwszym zdaniu ze dotyczy to ludzi skazanych prawomocnie. Taka była zapewne intencja. Nikt nie przewidział Flandyszów z PIS ;)

--
@foe_pl

Data: 2017-06-01 13:41:47
Autor: Shrek
W dniu 01.06.2017 o 12:32, Liwiusz pisze:

[...]

Ale to jest akurat oczywiste, bo z samej zasady ułaskawienie dotyczy skazanego. Skazany nieprawomocnie jak sama nazwa mówi z punktu widzenia prawa skazanym (póki co) nie jest. Zresztą SN to potwierdził.

To że pełniący obowiązki prezydenta pieprzy trzy po trzy i nic go nie przekona że czarne jest czarne nic nie zmienia. Ani nie ma takiego prawa które mogłoby być jednoznaczne, bo prezio zawsze może powiedzieć, że dla niego oczywiste jest wszystko na odwrót. I co mu zrobisz?

Shrek

Data: 2017-06-01 13:47:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 13:41, Shrek pisze:
[...]

To już twoja interpretacja. Skazany nieprawomocnie, jak sama nazwa wskazuje, jest skazanym.

Zresztą SN to potwierdził.

Teraz tak, kiedyś inaczej, tak jak z BTE, który mógł się stać niezgodnym z konstytucją, mimo że nic się nie zmieniło.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 14:14:12
Autor: Shrek
W dniu 01.06.2017 o 13:47, Liwiusz pisze:

[...]

A to tylko twoja. Idąc dalej tym tropem można ułaskawić każdego uzasadniając tym, że jest skazany na sukces. Czyli jak sama nazwa mówi - skazany.

Zresztą SN to potwierdził.

Teraz tak, kiedyś inaczej

Kiedy?

A zresztą, że prawnicy robią akrobacje - mówienie że przecież czarne nie jest czarne to część ich zawodu. Co nie zmienia tego, że akurat tu prawo jest jasne i jednoznaczne.

Shrek

Data: 2017-06-01 16:42:02
Autor: Shrek
[...]

W sumie to tam nie ma nic napisane o skazanych czy nie.

"Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu."

PO Prezydent może mieć taką interpretację.

"W swojej łaskawości gwarantowanej mi przez art 139 konstytucji łaskawie   udzielam ojcu Rydzykowi dotacji bezcelowej w wysokości 2 mld PLN".

Ma prawo - ma - Rydzyk nie był skazany przez trybunał a pełniący obowiązki prezydenta lepszego sortu łaski udzielił, bo miał taki kaprys - konstytucja mu pozwala.

Shrek

Data: 2017-06-02 09:08:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 16:42, Shrek pisze:
[...]

Do tego nie potrzeba prezydenta, sam możesz być też taki łaskawy dla ojca dyrektora.

Ma prawo - ma - Rydzyk nie był skazany przez trybunał a pełniący
obowiązki prezydenta lepszego sortu łaski udzielił, bo miał taki kaprys
- konstytucja mu pozwala.

Przypominam mi to historię jak w zamierzchłych wiekach pewien architekt został skazany we Francji na banicję, a król ułaskawił go, zmieniając mu wymiar kary na dożywocie :)

--
Liwiusz

Data: 2017-06-02 09:17:12
Autor: Shrek
W dniu 02.06.2017 o 09:08, Liwiusz pisze:

[...]

Ale ja nie mam dwóch miliardów, a prezydent może mieć - nie jego to co mu wisi? Tak czy inaczej - jak już zakładamy, że pełniący obowiązki prezydenta leci w chuja, to żadne prawo nie pomoże. Zawsze może powiedzieć, że to tylko twoja interpretacja, a po prezydent ma inną.

Shrek.

Data: 2017-06-05 19:58:38
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-01 o 13:47, Liwiusz pisze:
To już twoja interpretacja. Skazany nieprawomocnie, jak sama nazwa
wskazuje, jest skazanym.

KPK i KK nie użwa ani razu frazy "nieprawomocnie skazany". Zamiast tego używa frazeologii "nieprawomocny wyrok" i "nieprawomocne roztrzygnęcie sprawy". Za to używa pojęcia "prawomocnie skazany".

--
@foe_pl

Data: 2017-06-06 10:49:19
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-05 o 19:58, the_foe pisze:
[...]

Opierasz swoją znajomość języka tylko na zwrotach zawartych w KPK i KK?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-07 17:07:39
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-06 o 10:49, Liwiusz pisze:
[...]

przy czystej wykładni językowej to nie trzeba by się zastanawiać. Prawo łaski wg słowników to darowanie częsciowo lub całkowicie kary orzeczonej w prawomocnym wyroku.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-07 17:13:16
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-07 o 17:07, the_foe pisze:
[...]

*Sprawdzić, czy "prawomocnym" nie zostało wpisane "niedawno" :)

Pomijając już fakt, że w sjp jest błędna definicja - dotychczasowe komentarze dopuszczały łaskę na nieprawomocnym wyroku, historia też zna takie przypadki, więc tutaj raczej uznałbym, że to jest błąd słownika, podobnie jak ten sam sjp ma błędną definicję weksla na przykład.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-07 18:08:58
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oh956c$oes$1@node2.news.atman.pl...
[...]

A masz lepsze zrodlo w kwestiach prawnych?
Tu przynajmniej kodeksy wykazuja sie logika - skazany, nie skazany, skazany, znow nie skazany - w miare skladania kolejnych pism, to by naruszalo powage sadu :-P

Co nie  zabrania prezydentowi rozumiec inaczej.

[...]

Przez PiS ? Czy na odchodnym przez PO ?

[...]

SJP ma definicje jezykową, niekoniecznie scisle prawna.

J.

Data: 2017-06-07 22:31:30
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Wed, 7 Jun 2017 18:08:58 +0200, w <5938251b$0$643$65785112@news.neostrada.pl>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

Co nie  zabrania prezydentowi rozumiec inaczej.

Ze strony... prezydent.pl :)
"Akt łaski nie zmienia wyroku sądu i nie podważa winy skazanego. Celem
postępowania ułaskawieniowego jest ustalenie, czy po wydaniu wyroku zaistniały
w życiu skazanego szczególne wydarzenia powodujące nadmierną dolegliwość
wymierzonej kary. Prezydent stosując prawo łaski rozważa opinie i sugestie
pozostałych organów, biorących udział w procedurze ułaskawieniowej, to znaczy
stanowiska sądu orzekającego w sprawie, opinie administracji zakładów karnych
oraz wnioski Prokuratora Generalnego."

Data: 2017-06-08 18:19:18
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-07 o 17:13, Liwiusz pisze:

Pomijając już fakt, że w sjp jest błędna definicja - dotychczasowe
komentarze dopuszczały łaskę na nieprawomocnym wyroku, historia też zna
takie przypadki, więc tutaj raczej uznałbym, że to jest błąd słownika,

polska historia nie zna, to pierwszy przypadek ever.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-08 20:02:39
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 18:19 the_foe <the_foe@costamcostam.pl> pisze:

[...]

Te, "historyk" sądownictwa, hehehe...

Od kiedy w Polsce znano i stosowano wieloinstancyjność procesu karnego???
Kiedy i w jakich sytuacjach mogła być stosowana, kogo dotyczyła i kiedy  wyrok się uprawomacniał?
Ale konkrety proszę, ze źródłami!

--
Trefniś

Data: 2017-06-12 21:50:01
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-08 o 20:02, Trefniś pisze:
[...]

z tego co kojarzę to prawo łaski wprowadzała dopiera Konstytucja PRL 1953 i tam była już wieloinstancyjność. Choc ofc nie było prezydenta, była Rada Państwa.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-12 21:53:59
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-12 o 21:50, the_foe pisze:
[...]

ok sprawdziłem, konstytucje przedwojenne jednak dawały prawo łaski, ale wykluczały stricte abolicję indywidualną. Więc pozostaje te nieszczesna Konstytucja RP i lakoniczne stosowanie prawa łaski przez Radę Panstwa.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-09 06:51:01
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-08 o 18:19, the_foe pisze:
[...]

Nie pisałem, że polska.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-09 09:19:29
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 06:51 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Ależ polska historia również i to było czasem bardzo powszechne!

Właśnie czytałem dość zabawną pozycję:
"Seksualność w średniowiecznej Polsce" Adama Krawca

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/114743/seksualnosc-w-sredniowiecznej-polsce

Nawet nie wyobrażacie sobie, jak ciekawie wyglądało sądownictwo w sprawach  dot. moralności. Zwłaszcza, że często sięgano wręcz po rozwiązania  przedchrześcijańskie, ulegano zabobonom.
Prawo łaski zaś przysługiwało wielu "instancjom", często zależnie od  godności i bogactwa sprawcy, czy ofiary.

--
Trefniś

Data: 2017-06-09 16:59:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ohd9fm$kd1$1@node2.news.atman.pl...
[...]

To czemu nie pisales, ze zagraniczna ?

Obca historia byla tworzona na obcych przepisach i obcej konstytucji, i do nas nie ma zastosowania.

J.

Data: 2017-06-09 20:30:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-09 o 16:59, J.F. pisze:
[...]

Nie pisałem, że zagraniczna.

Obca historia byla tworzona na obcych przepisach i obcej konstytucji, i
do nas nie ma zastosowania.

Czym się różnią nieaktualne przepisy obce od naszych?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-09 20:48:49
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ohepfk$q72$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Ale zagraniczna czy polska w koncu ?

Obca historia byla tworzona na obcych przepisach i obcej konstytucji, i
do nas nie ma zastosowania
Czym się różnią nieaktualne przepisy obce od naszych?

Jesli nie napisano dokladnie, to mozna przypuszczac, ze chodzi o to, jak to bylo do tej pory rozumiane.
Ale u nas rozumiane, a nie gdzies hen daleko, w USA, Chinach czy Brazylii.

Takie powolywanie sie na "doktryne prawa" w ogolnosci, czy w szczegolnosci np zakaz prowadzenia pojazdow mechanicznych.

J.

Data: 2017-06-09 22:08:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-09 o 20:48, J.F. pisze:

Jesli nie napisano dokladnie, to mozna przypuszczac, ze chodzi o to, jak
to bylo do tej pory rozumiane.
Ale u nas rozumiane, a nie gdzies hen daleko, w USA, Chinach czy Brazylii.

A czemu wykluczasz gdzieś blisko, w naszym kręgu cywilizacyjnym?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-09 19:11:04
Autor: 007
Liwiusz w <news:ohd9fm$kd1$1node2.news.atman.pl>:

[...]

LOL Panie Malinowski, piszesz pan na polskiej grupie, piszesz pan o słowniku
języka polskiego, piszesz pan o historii...

I nagle okazuje się, że nie piszesz pan o historii związanej z Polską, tylko
z jakimś swoim wymysłem.

A wystarczyło zamilknąć -- ale, nie, wolałeś na własne życzenie zostać...

--
'Tom N'

Data: 2017-06-07 17:22:46
Autor: Animka
[...]

Pisemne uzasadnienie:

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/na-stronie-sn-opublikowano-pisemne-uzasadnienie-uchwaly-ws-ulaskawienia-kaminskiego/rtme2y3

--
animka

Data: 2017-06-05 19:52:07
Autor: the_foe
[...]

ale tu gra jest o co inne, Adrian miał być zabezpieczeniem, kiedy w 2019 jednak PIS musiałby oddawać władzę, to Adrian zacząłby ułaskawiać wszystkich jak leci... Szczególnie Szydło to by się przydało, bo niedrukowaniem orzeczenia TK wystawiła się na pewną odsiadkę.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-05 19:56:48
Autor: A. Filip
[...]

TK (PiS) który zastąpił TK (PO) nie poprawi SN?

--
A. Filip

Data: 2017-06-05 20:17:20
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-05 o 19:56, A. Filip pisze:
[...]

co ma poprawić? Najpierw PIS musi napisać ustawę którą TK przyklepie. Ale PIS ma ból głowy, bo raczej musi czekać az pełny skład bedzie ich bez konieczności używania dublerów. Inaczej jest pewne, ze SN takie orzeczenia bedzie ignorował.
To chyba prościej i szybciej po prostu wymienić SN na swój.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-06 11:57:58
Autor: J.F.
Użytkownik "the_foe"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oh45o7$1nh$2@node2.news.atman.pl...
[...]

Tylko jak to sobie wyobrazasz - prezydent ulaskawi osobe nawet nie oskarzona ?

Czy przed koncem kadencji prezydent doniesie, Ziobro oskarzy, jakis dyzurny sad szybko skarze, prezydent ulaskawi :-)

J.

Data: 2017-06-01 13:57:50
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ogoqgl$sbv$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Ale duch prawa tez jest wazny. I czesto litera wyraznie powoluje sie na ducha.

Najlepiej by bylo, gdyby litera byla zgodna z duchem.

Można podać ciekawe dwa przykłady, jak sądy psują prawo:
Przykład 1.

a teraz powiedz - to ile stron liczylby KC, gdyby to wszystko literalnie zapisac ?
Nie tylko te dwa przyklady, ale pewnie cala mase innych, ktore znasz.

Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.

[...]

Ale komornik ma zawsze racje, o ile pamietam nasze wczesniejsze spory ;-)

J.

Data: 2017-06-01 14:00:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 13:57, J.F. pisze:
[...]

Ale co zapisać? Podałem ci przykłady, gdzie wszystko jest krótko i jednoznacznie zapisane, a sądy stosują coś zupełnie innego.

Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.

Do likwidacji, po co komu taki podatek.

Źle pamiętasz.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 17:27:04
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ogovlo$jc7$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ale tu sie akurat z sadem zgadzam, i chyba Ty tez - powod chce pieniedzy, to niech sklada normalny pozew, a nie propozycje ugody.
Raz moze zlozyc, ale wiecej nie.

Ewentualnie - przedluza bieg przedawnienia tylko o tyle dni, ile zajelo pozwanemu odrzucenie propozycji.

Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.
Do likwidacji, po co komu taki podatek.

A mnie sie podoba. Byleby tylko ustawe uproscic.

Ale sie nie podoba, to wez inna ustawe. o PIT chocby.
Albo i KC.

J.

Data: 2017-06-02 09:11:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-01 o 17:27, J.F. pisze:
[...]

Ale dlaczego raz może, a drugi raz nie? Przepis nie stosuje takiego ograniczenia.

Ewentualnie - przedluza bieg przedawnienia tylko o tyle dni, ile zajelo
pozwanemu odrzucenie propozycji.

To też wbrew przepisowi. Po przerwaniu biegu przedawnienia zaczyna ono biec na nowo "od zera".

Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.
Do likwidacji, po co komu taki podatek.

A mnie sie podoba. Byleby tylko ustawe uproscic.

Nie da się uprościć, bo jest to podatek podatny na wyłudzenia.

Ale sie nie podoba, to wez inna ustawe. o PIT chocby.
Albo i KC.

A co masz do KC?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-02 20:57:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ogr32j$gva$2@node2.news.atman.pl...
[...]

Bo to zly przepis jest :-)

Ewentualnie - przedluza bieg przedawnienia tylko o tyle dni, ile zajelo
pozwanemu odrzucenie propozycji.
To też wbrew przepisowi. Po przerwaniu biegu przedawnienia zaczyna ono biec na nowo "od zera".

Ale tak powinno byc.
Bo chyba sie zgadzamy, ze wierzyciel nie powinien moc przedluzac wierzytelnosci w nieskonczonosc samymi propozycjami.

[...]

A jaka alternatywe proponujesz ?

Ale sie nie podoba, to wez inna ustawe. o PIT chocby.
Albo i KC.
A co masz do KC?

Tez pogrubial. Procentowo nie az tak bardzo, bo juz w 64 byl gruby, ale dodaja.

J.

Data: 2017-06-04 22:03:05
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-02 o 20:57, J.F. pisze:

Ale tak powinno byc.
Bo chyba sie zgadzamy, ze wierzyciel nie powinien moc przedluzac
wierzytelnosci w nieskonczonosc samymi propozycjami.

Po pierwsze - nie dyskutujemy o tym, na co się zgadzamy, a na co nie.
Po drugie - nie widzę powodu, aby wierzyciel nie mógł przedłużać w nieskończoność. Wszczynając egzekucję może przedłużać w nieskończoność, to dlaczego nie poprzez mediacje?
Po trzecie - (ad po pierwsze) - dyskutujemy o tym, jaki jest przepis, a nie jakie kto ma życzenia, aby było.

[...]

Podatek obrotowy, jedna stawka, bez odliczeń.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-04 23:01:03
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 22:03 Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:

W dniu 2017-06-02 o 20:57, J.F. pisze:

(...)
[...]

Do tego akcyza?

--
Trefniś

Data: 2017-06-05 11:59:49
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oh1p28$omq$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Poniekad to wlasnie dyskutujemy, bo gdzies tam sady opieraja sie na "zasadach wspolzycia".

Po drugie - nie widzę powodu, aby wierzyciel nie mógł przedłużać w nieskończoność. Wszczynając egzekucję może przedłużać w nieskończoność, to dlaczego nie poprzez mediacje?

Wlasnie dlatego, ze przewidziana forma "przedluzania" jest przez egzekucje (platna).

Taki przyklad - np operator telefoniczny uwaza, ze naleza mu sie ode mnie jakies pieniadze.
A ja uwazam, ze sie nie naleza. Ja pisze reklamacje, on je odrzuca.

Chce, niech idzie do sadu, sad powie ze trzeba, to zaplace, powie ze nie trzeba - sprawa sie skonczy.
A tak to on bedzie wysylal propozycje ugody i dlug bedzie wisial pare lat - a przeciez inny przepis mowi, ze sie przedawnia juz po kilku.

P.S. A ja moge wystapic do sadu ? Tylko o co pozwac, skoru mu nie zaplacilem ?

Po trzecie - (ad po pierwsze) - dyskutujemy o tym, jaki jest przepis, a nie jakie kto ma życzenia, aby było.

No i sad nie neguje, ze raz mozna :-)

[...]

Maly na kazdym cyklu sprzedazy, czy duzy tylko na ostatnim szczeblu i jak hurtownia sprzedaje sklepowi, to bez podatku ?

J.

Data: 2017-06-05 12:06:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-05 o 11:59, J.F. pisze:

[...]

1. Mediacja też jest płatna
2. Forma przedłużania przez mediację też jest przewidziana.

Sytuacja analogiczna byłaby, gdyby nagle sąd stwierdził, że przez komornika już nie można dwukrotnie przedłużać.

[...]

W takim razie abonent może:

- nic nie robić. Wiszenie długu to nie jest jakiś negatywny stan, ja też mogę twierdzić, że JF jest mi winien 100zł i na tym poprzestać.

- jeśli mu bardzo zależy na uregulowaniu stanu, może wytoczyć powództwo o stwierdzenie nieistnienia zobowiązania

Ponadto zauważ, że przedawnienie roszczenia nie oznacza, że "dług przestanie wisieć".

Po trzecie - (ad po pierwsze) - dyskutujemy o tym, jaki jest przepis,
a nie jakie kto ma życzenia, aby było.

No i sad nie neguje, ze raz mozna :-)

Wykracza poza ramy przepisu.

Maly na kazdym cyklu sprzedazy, czy duzy tylko na ostatnim szczeblu i
jak hurtownia sprzedaje sklepowi, to bez podatku ?

Z definicji - na każdym.
Dobry podatek obrotowy, i możemy VAT i podatek dochodowy wywalić.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-05 15:17:40
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oh3af0$7jq$1@node2.news.atman.pl...
[...]

No widzisz, na pierwszy rzut oka tak sie wydaje.
A procenty rosna.
Poczekac, poczekac i od spadkobiercow zabrac.
Albo poczekac az na urlop pojedzie i pism procesowych nie bedzie odbieral.

I jakies tam zapisy w BIK, ktore z czasem moga przeszkadzac.

Dlatego jestem za instytucja przedawnienia.

- jeśli mu bardzo zależy na uregulowaniu stanu, może wytoczyć powództwo o stwierdzenie nieistnienia zobowiązania
Ponadto zauważ, że przedawnienie roszczenia nie oznacza, że "dług przestanie wisieć".

Ciekawym jak to z BIK.
I jestem za tym, aby to rzekomy wierzyciel musial do sadu pojsc :-)

Po trzecie - (ad po pierwsze) - dyskutujemy o tym, jaki jest przepis,
a nie jakie kto ma życzenia, aby było.
No i sad nie neguje, ze raz mozna :-)
Wykracza poza ramy przepisu.

Albo stosuje "ducha prawa", skoro litera jest nieprecyzyjna ...

[...]

No coz, niby mozna, ale warto pamietac:
-bedzie tendencja do likwidacji posrednikow w handlu, skoro kazdy cos tam placi.
  Posrednicy nie beda zadowoleni.

-czy jak zawre umowe z klientem na zakup w jego imieniu w hurtowni, to juz bedzie przestepstwo podatkowe, czy nie ?

- eksporterzy ... beda drozsi. To ich zagraniczna konkurecja wyprze.
  Pewnie napiszesz - i dobrze, przeciez od eksportu nie ma VAT, to po co nam taka gospodarka, ktora panstwu nie przynosi pieniedzy :-)

Ciekaw jestem jak to robia w USA.
Chyba jednak nie tak, jak piszesz.

J.

Data: 2017-06-05 16:09:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-05 o 15:17, J.F. pisze:
[...]

Jesteś, bo nic nie rozumiesz, Gorzej jak dziecko.

Jeśli problemem jest, że pism nie odbierasz, to problemem nie jest to, że coś ci się przedawni. Nawet żadnego roszczenia do ciebie nie potrzebuję - w pozwie napiszę, że pożyczyłem ci wczoraj 100zł, nakaz się wyda, ty nie odbierzesz pozwu, to się nakaz uprawomocni.

Strasznie męcząca z tobą dyskusja, nie masz racji, skaczesz z tematu na temat (od spadkobierców po nieodbieranie korespondencji), byleby tylko coś wykazać, a nawet nie wykazać, tylko aby przeskoczyć z dyskusją na inny temat, jak już się okaże, że to, na czym się wcześniej okopałeś, okazało się bzdurą.

Ogarnij się, chłopaku.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 12:14:05
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2017-06-01 o 12:03, A. Filip pisze:
[...]

Zależy - czasami wystarczy dać pewne algorytmy, na zasadzie:
W tych i tych sprawach, wszystko co nie jest zabronione, jest dozwolone,
w tych i tych, można robić tylko to co jest jawnie dozwolone,

To oczywiście tylko przykład, ale algorytm jest prosty

--
http://kacczus.ppa.pl
http://kaczanowska.info

Data: 2017-06-01 12:35:05
Autor: k0pe
[...]

Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi.
Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non leadere, suum
cuique tribuere

Reszta jest stworzona, żeby zbudować "płot dla bydła"

Data: 2017-06-01 13:51:32
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ogol2p$mo4$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2017-06-01 o 10:42, Trefniś pisze:
Niestety, prawo nigdy nie będzie jednoznaczne.

Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne.

Praktycznie niestety nie ..

A na pewno może być jednoznaczne w kwestii dopuszczalności ułaskawienia.

Ale czy powinno ?

W koncu jesli mamy wyrok, zatwierdzony przez 3 instancje (a przynajmniej moze byc), to co tu robi jakiej ulaskawienie ?

Wiec jesli chcemy, aby w szczegolnych przypadkach prezydent mogl ulaskawiac ... to moze go nie ograniczac w tym prawie ?

No - to akurat mozna jednoznacznie zapisac, ze ma wolna reke w ulaskawianiu :-)

A i tak pewnie wyjda watpliwosci - jak chocby widac - czy wyrok musi byc prawomocny, czy w ogole musi byc wyrok ...

Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej
oceny dowodów, doświadczenia życiowego itd.

Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

Taa, szczegolnie jak sad moze odrzucic te, co mu nie pasuja :-)

J.

Data: 2017-06-05 19:39:29
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-01 o 10:59, Liwiusz pisze:

Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne. A na pewno może być
jednoznaczne w kwestii dopuszczalności ułaskawienia.

tak, specjalnie dla PISu 1. artykuł KRP powinien brzmieć: "słowa użyte w tej Konstytucji, należy rozumieć w brzmieniu definicji Słownika PWN wyd z roku 1996" ;)

--
@foe_pl

Data: 2017-06-23 09:36:45
Autor: ąćęłńóśźż
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Prawdopodobnie m.in. po to jest ułaskawienie, żeby przeskoczyć właśnie niejednoznaczności prawa.

-- -- -
Prawo może być jednoznaczne.

Data: 2017-06-23 10:04:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-23 o 09:36, ąćęłńóśźż pisze:
Prawdopodobnie m.in. po to jest ułaskawienie, żeby przeskoczyć właśnie niejednoznaczności prawa.

Raczej po to, kiedy literalne zastosowanie prawa (nawet jednoznacznego) kłóciłoby się ze sprawiedliwością. Dzięki prawie łaski prawo możemy mieć bardziej jednoznaczne (czyli bez rozmydlania - że a może tak, a może inaczej, aby przypadkiem nikogo nie skrzywdzić).

Na przykład można by było zrezygnować z niejasnych reguł obrony koniecznej jako kontratypu, gdyby była pewność, że w sprawach tych po wydaniu wyroku skazującego (ułatwienie na etapie prowadzenia sprawy, bo nie rozpatrujemy wyjątków), prezydent dokonuje łaski.

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 11:09:22
Autor: Olin
Dnia Thu, 01 Jun 2017 10:42:58 +0200, Trefniś napisał(a):

[...]

Trudno się nie zgodzić. Osiedlowy osiłek dostał już kilka wyroków za pobicie staruszki, znęcanie
się nad psem, zakłócanie ciszy nocnej, groźby karalne i kradzież torebki
pani Haliny.
Dla przyzwoitości i okazania obiektywizmu sądu, pan Mietek też dostanie 5
lat ciężkich robót za krzywe spojrzenie, którym nasz bohater poczuł się
urażony.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

Data: 2017-06-01 11:45:34
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 11:09 Olin <kuku@adres.w.stopce> pisze:

[...]

A to już coś wymyślasz pod swoje "zupełnie się na tym nie znam", z czym  należy się zgodzić.

Ale spokojnie - niewiedza jest początkiem drogi mądrości, masz jeszcze  szansę.

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 12:25:21
Autor: k0pe
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Trefniś on 01.06.2017 08:42 wrote
[...]

*Doświadczenia* *życiowego* to jest najlepsze. :D
Człowiek, który całe życie wszystko dostał od państwa ma bogate
doświadczenie życiowe.
Szczególnie asesor, czy młody sędzia sądu rejonowego.
Proszę...
To jest najlepsza część KK.

Data: 2017-06-01 14:42:02
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 14:25 k0pe <xxx@xxx.xxx> pisze:

[...]

Sorry za wersaliki, ale może zrozumie, z dziećmi tak łatwiej...

POMYŚL - czym jest doświadczenie życiowe???

Czy musisz wszystko przeżyć osobiście, żeby zaliczyć do doświadczenia  życiowego?
Czy _wiedza_ nie jest doświadczeniem?
Czy obserwacja i wnioskowanie nie jest doświadczeniem?

Po co bierzesz się za dyskusję, nie dysponując niezbędnymi  kwalifikacjami???
EOD

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 12:56:49
Autor: k0pe
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Trefniś on 01.06.2017 12:42 wrote
[...]

Nie osłabiaj mnie. Wiedza i doświadczenie. Szczególnie po "Duraczówce".
Ilu mamy *znakomitych* sędziów po tej znamienitej uczelni?
Może ty nie, ale ja słyszałem przy stole w domu, jak mówiono o wyroku, a
posiedzenie było dopiero za kilka dni.

Data: 2017-06-01 15:18:00
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 14:56 k0pe <xxx@xxx.xxx> pisze:

[...]

Nie zmieniaj frontu.
Najpierw jęczysz "młodzi, nie zaznali życia, dużo zarabiają, asesorzy -  brak doświadczenia życiowego..."
A teraz nagle sięgasz do czasów tuż po wojnie, jeszcze za życia Ziutka  Stalina.

Ilu mamy *znakomitych* sędziów po tej znamienitej uczelni?

Stefan Michnik, brat swojego brata Mimimimichnika. Jeszcze żyje, ale w  Szwecji.
Znasz następnych? Ale skoro piszczysz - to niekoniecznie czynnych sędziów,  ale chociaż pod polską jurysdykcją! Wal śmiało!

Może ty nie, ale ja słyszałem przy stole w domu, jak mówiono o wyroku, a
posiedzenie było dopiero za kilka dni.

Michnik też pewnie słyszał takie opowiastki od brata - dobrałeś się z nim  świetnie, widzę powinowactwo!

Brak lustracji sędziów to rzeczywiście błąd systemowy III RP, powinieneś  kibicować PiS w walce z "kastą nadzwyczajnych ludzi". Ale skoro słyszałeś  o wyrokach przed posiedzeniem, to rodziny wkopywać nie musisz. Masz do  tego prawo.

To ciekawe, jak niektórzy w ogóle nie potrafią się umiejscowić w  rzeczywistości - idą za tłumem jak barany...

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 13:32:08
Autor: k0pe
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Trefniś on 01.06.2017 13:18 wrote
[...]

Absolwenci "Duraczówki" mieli wpływ na wiele karier prawniczych. Zresztą
wielu bezpośrednio uczyli *rzemiosła*.
Wśród ich uczniów są aktywni sędziowie, prokuratorzy i adwokaci. Ja nie
jestem od wskazywania.
Nadal uważam, że *doświadczenie życiowe* sędziów, to jest kpina z ludzi.
Orzekać o winie lub jej braku powinni ludzie - czynnik społeczny, a nie
sędzia. To jest człowiek, który może być alkoholikiem, narkomanem. Musi
być kontrola społeczna.
Już w tym wątku nie będę się wypowiadał.

Data: 2017-06-01 15:46:36
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 15:32 k0pe <xxx@xxx.xxx> pisze:

[...]

W zasadzie można Cię zrozumieć - bardzo ostrożnie, "czynnik społeczny" to  już brzmi jak sąd kapturowy i pewnie do tego zmierza!

Tylko dość zabawne jest to, że wyjmujesz broń i chcesz walczyć z tymi,  którzy właśnie wykazują i krytykują zaangażowanie polityczne sędziów.  Schizofrenia!

--
Trefniś

Data: 2017-06-02 13:08:35
Autor: Olin
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Dnia Thu, 01 Jun 2017 10:42:58 +0200, Trefniś napisał(a):

W Kukiz'15 nikt nigdy nie powiedział jesteśmy "opozycją totalną".  Dotychczas zachowuje choć pozory konstruktywności.

Może orientujesz się, dlaczego członkowie tego ugrupowania już w nazwie
chwalą się swym średnim IQ.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

żeby rozpalić grilla."
autor nieznany

Data: 2017-06-02 13:23:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-02 o 13:08, Olin pisze:
[...]

Ale chciałeś zadać pytanie, czy jak?
Bo to zdanie trochę bez sensu, jako stwierdzenie.
15 to twoje IQ?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-02 14:26:31
Autor: Olin
Dnia Fri, 2 Jun 2017 13:23:37 +0200, Liwiusz napisał(a):

Ale chciałeś zadać pytanie, czy jak?

Przecie pytam, czy Trefniś się orientuje.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Kobieta winna zasłaniać oblicze, bowiem nie zostało ono stworzone na obraz
Boga."
Ambroży, mędrzec Kościoła

Data: 2017-06-02 17:19:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-02 o 14:26, Olin pisze:
Dnia Fri, 2 Jun 2017 13:23:37 +0200, Liwiusz napisał(a):

Ale chciałeś zadać pytanie, czy jak?

Przecie pytam, czy Trefniś się orientuje.

Ile masz IQ, że nie opanowałeś stosowania znaku zapytania?
Dobijasz chociaż do tej średniej Kukiza?

--
Liwiusz

Data: 2017-06-02 17:38:29
Autor: 007
Liwiusz w <news:ogrvll$cat$6node2.news.atman.pl>:

[...]

Uppsssss...
<http://www.jezykowedylematy.pl/2013/01/zdanie-zlozone-ze-zdaniem-pytajacym-pytajnik-czy-kropka/>

--
'Tom N'

Data: 2017-06-02 19:00:54
Autor: Budzik
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Użytkownik 007 news@intf.dyndns.org.invalid ...

Z tym ze tu oba zdania były pytające...
Moze orientujesz sie?
Czy...?

--
Pozdrawia... Budzik
"Dziedzina ortografi to dziedzina ktura mnie delikatnie muwiac 'wali' i mam ja gdzies"  MikeXex

Data: 2017-06-05 13:31:49
Autor: 007
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
[...]

[...]

Nie, to jest pierwsze zdanie (nadrzędne): Może orientujesz się

"chciałabym zapytać/dowiedzieć się - to zdania oznajmujące"

Drugie zdanie (podrzędne): dlaczego członkowie tego ugrupowania już w nazwie
chwalą się swym średnim IQ

"jak do Państwa dojechać/czy sprzedajecie Państwo te poduszki w kolorze
[...]
A gdy nadrzędnym jest zdanie oznajmujące, na końcu zdania musi stać kropka."

Tak więc Malinowski dał ciała (a mógł milczeć), jaki masz interes by go
bronic?

--
'Tom N'

Data: 2017-06-05 14:51:20
Autor: Animka
W dniu 2017-06-05 o 13:31, 007 pisze:
"jak do Państwa dojechać/czy sprzedajecie Państwo te poduszki w kolorze

Zawsze się pisało państwa, pani z małej litery.
Dopiero teraz niedawno zaczęto pisać z wielkiej litery jak do jakiejś/jakiegoś świętego.

--
animka

Data: 2017-06-05 15:08:14
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 14:51 Animka <animka@tonieja.wp.pl> pisze:

[...]

:O
Ooooo...
Ta forma grzecznościowa jest stosowana od niedawna???

Tzn. sztuka epistolarna jest znana od samych początków piśmiennictwa,  czyli chyba rzeczywiście od niedawna. Cóż to do wieczności...

--
Trefniś

Data: 2017-06-05 16:59:04
Autor: Animka
W dniu 2017-06-05 o 15:08, Trefniś pisze:
[...]

Szanowny panie Trefnisiu,

Mnie nie przekonuje włażenie komuś w....

Tzn. sztuka epistolarna jest znana od samych początków piśmiennictwa,
czyli chyba rzeczywiście od niedawna. Cóż to do wieczności...

To zależy w jakich latach (na pewno w innych) chodziliśmy do podstawówki.
Zawsze coś się z tej szkoły utrwala w pamięci.

--
animka

Data: 2017-06-05 15:17:41
Autor: Olin
Dnia Mon, 5 Jun 2017 14:51:20 +0200, Animka napisał(a):

Zawsze się pisało państwa, pani z małej litery.
Dopiero teraz niedawno zaczęto pisać z wielkiej litery jak do jakiejś/jakiegoś świętego.

Jesteś niewyczerpanym źródłem zadziwiających wiadomości.

Nawiasem mówiąc, poprawnie "się pisze" małą, wielką ewentualnie od małej
lub od wielkiej litery. "Z małej litery" to rusycyzm, po którym łatwo można
poznać szpiega, nawet bez teczki.

http://sjp.pwn.pl/slowniki/z%20du%C5%BCej%20wielkiej%20litery.html

Data: 2017-06-05 16:53:07
Autor: Animka
W dniu 2017-06-05 o 15:17, Olin pisze:
[...]

Jesteś świetnym polonistą i za to Cię cenię.

Jeśli chodzi o tytułowanie, zwrot grzecznościowy dawniej się pisało tak jak to mialam na myśli, czyli małą literą. Chyba, że Pani/Pan/Państwo Iksińscy zaczyna zdanie.
Te wygłupy (pisane z dużej litery) wymyślili za rządów Wałęsy bodajże ci, którzy włazili mu w *.

Wie pan co? Nie będę pisała wielką literą.

http://sjp.pwn.pl/slowniki/z%20du%C5%BCej%20wielkiej%20litery.html

Dzięki, ale nie chce mi się teraz tego czytać.
Pozdrawiam.

--
animka

Data: 2017-06-05 11:06:09
Autor: Olin
Dnia Fri, 2 Jun 2017 17:38:29 +0200, 007 napisał(a):

Uppsssss...
<http://www.jezykowedylematy.pl/2013/01/zdanie-zlozone-ze-zdaniem-pytajacym-pytajnik-czy-kropka/>

To jakaś lewacka strona dla lemingów. Każdy ormowiec dobrej zmiany dobrze
wie, że teraz polszczyzna wstała z kolan i obowiązują nowe normy językowe;
np. należy pisać "wziąść". --

Data: 2017-06-05 11:08:06
Autor: Olin
Dnia Fri, 2 Jun 2017 17:19:02 +0200, Liwiusz napisał(a):

Ile masz IQ, że nie opanowałeś stosowania znaku zapytania?
Dobijasz chociaż do tej średniej Kukiza?

Nie mam złudzeń, że kiedykolwiek mu dorównam i to nie tylko jeśli chodzi o
IQ.

Przy okazji pragnę wyrazić niekłamane zdziwienie, że nie napisałeś nic o
mej przydługiej sygnaturce.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

 Niestety, jest to rząd."
Woody Allen

Data: 2017-06-05 11:13:52
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-06-05 o 11:08, Olin pisze:
[...]

G. mnie obchodzą sygnaturki rosyjskich szpiegów ;) A nawet niech sobie mają - od razu można takiego szpiega rozpoznać po sygnaturce, tak jak kiedyś rozpoznawano niemieckiego szpiega po teczce, którą niemiecki wywiad zakupywał hurtowo dla swoich agentów wysyłanych za granicę (panie, świeć im nad ich duszami z rozstrzelanych ciał, głupich nie sieją :)

--
Liwiusz

Data: 2017-06-01 10:48:54
Autor: A. Filip
[...]

Sam Grzegorz Schetyna (PO) *osobiście* obiecał że PO będzie opozycją
totalną. PO nie jest już przewodnią/pierwszą siłą opozycji?
Grzegorz Schetyna nie jest przewodnią siłą PO?

http://wpolityce.pl/polityka/283147-rada-krajowa-po-schetyna-zaostrza-przekaz-bedziemy-opozycja-totalna-najtwardsza-z-mozliwych-bedziemy-w-sposob-totalny-walczyc-z-totalna-wladza
Rada Krajowa PO. Schetyna zaostrza przekaz: "Będziemy opozycją
totalną! Najtwardszą z możliwych! Będziemy w sposób totalny walczyć z
totalną władzą!"
opublikowano: 2016-02-26 12:36:20+01:00, aktualizacja: 2016-02-26 12:43:12+01:00

[...]  Polska nie jest ojczyzną jednej partii i jednego jej prezesa!
To nasza wspólna odpowiedzialność. Jesteśmy racjonalną opozycją, ale
jak jeden z dziennikarzy napisał: Platforma zamierza być totalną
opozycją. Nie odbieram tego jako zarzutu. Tak, będziemy opozycją
totalną!  Najtwardszą z możliwych! Będziemy w sposób totalny walczyć z
totalną władzą!  - mówił Schetyna. [...]

--
A. Filip

Data: 2017-06-01 10:05:31
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2017-06-01 o 09:56, Trefniś pisze:
[...]

Cóż w rzyci konstytucje to mają wszyscy zainteresowani (co było widać niejednokrotnie, zaczynając od trybunału, przez prezydenta, sejm, senat, rządy, az po SN), co widać. Niestety ale nie ma niczego dobrego sie spodziewać, skoro robi się z nas republike bananową od lat (nie jest to pierwsza taka władza...)

--
http://polpodroznik.com
http://kaczanowska.info

Data: 2017-06-01 10:23:38
Autor: Trefniś
  dniu .06.2017 o 10:05 Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> pisze:

[...]

Niestety, to prawda.
Szkoda, że większość ludzi ma mentalność niewolnika i bezrozumnie staje  murem za jakąś jedną opcją polityczną.

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 13:02:40
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Thu, 01 Jun 2017 09:56:14 +0200, w
<op.y049n0ggmtaby1@tncap.wroclaw.vectranet.pl>, Trefniś
<trefnis1@mailinator.com> napisał(-a):

> SN w składzie siedmioosobowym WYBRAŁ taką interpretacje z paru+
> możliwych.

:)
SN ma konstytucję w rzyci, dlatego wybrał.
Wybrał z trzech możliwości: pierdel, serdel, burdel.

Ale z tym orzeczeniem SN Duda się zgadza.
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/506283,andrzej-duda-w-2011-roku-o-ulaskawieniu-adama-s-wspolnika-marcina-dubienieckiego-wideo.html
Więc wszyscy są zgodni -- prawo jest jednoznaczne -- nie można ułaskawić
niewinnego :)

Data: 2017-06-01 13:34:33
Autor: J.F.
Użytkownik "rg"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:k0tvichpliit9s6bbb5487cptju8b76fve@4ax.com...
Thu, 01 Jun 2017 09:56:14 +0200, w <op.y049n0ggmtaby1@tncap.wroclaw.vectranet.pl>, Trefniś
> SN w składzie siedmioosobowym WYBRAŁ taką interpretacje z paru+
> możliwych.
:)
[...]

Ale z ostroznosci procesowej napisal "uznane przez sady za winne".
A Kaminski zostal uznany ... a ze nieprawomocnie ...

Z drugiej czesci wypowiedzi mozna by wnioskowac, ze Kaminski pozostaje winny i skazany, wiec tylko kwestia moralnosci PiS czy taka osoba moze wejsc do rzadu ... no ale przeciez prawomocnego wyroku nie ma :-)

J.

Data: 2017-06-02 11:13:29
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Thu, 1 Jun 2017 13:34:33 +0200, w <592ffbca$0$639$65785112@news.neostrada.pl>,
> [...]

Ale z ostroznosci procesowej napisal "uznane przez sady za winne".
A Kaminski zostal uznany ... a ze nieprawomocnie ...

Nieprawomocnie, czyli bez mocy prawnej -- w świetle prawa wciąż jest niewinny.
(Dlatego wiem, że stosuje się w prawie także dodatkowe zabezpieczenie typu "i
wobec której nie toczy się postępowanie karne").
Tak samo umowa przedwstępna sprzedaży nie oznacza jeszcze przeniesienia
własności, mimo że w nazwie ma "umowa" i "sprzedaży".

Data: 2017-06-01 13:58:58
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 13:02 rg <nie_ma_emaila@onet.pl> pisze:

> [...]
<trefnis1@mailinator.com> napisał(-a):

> SN w składzie siedmioosobowym WYBRAŁ taką interpretacje z paru+

:)
[...]

Kolejnemu (już trzeciemu!) mam tłumaczyć - _gdzie_ Duda tam mówi o  prawomocnym skazaniu???

Który następny?

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 14:35:46
Autor: Olin
Dnia Thu, 01 Jun 2017 13:58:58 +0200, Trefniś napisał(a):

Kolejnemu (już trzeciemu!) mam tłumaczyć - _gdzie_ Duda tam mówi o  prawomocnym skazaniu???

Ważne, co mówi prawo, a nie wyrób prezydentopodobny.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

Data: 2017-06-01 14:45:58
Autor: Trefniś
W dniu .06.2017 o 14:35 Olin <kuku@adres.w.stopce> pisze:

Dnia Thu, 01 Jun 2017 13:58:58 +0200, Trefniś napisał(a):

Kolejnemu (już trzeciemu!) mam tłumaczyć - _gdzie_ Duda tam mówi o
prawomocnym skazaniu???

Ważne, co mówi prawo, a nie wyrób prezydentopodobny.

Co mówi prawo - już przewałkowane do znudzenia, poczytaj.
Teraz próbujecie udawać, że rozumiecie zdania złożone. Już czwarty  "geniusz".
Nie zawracaj dupy, OK?

--
Trefniś

Data: 2017-06-01 14:50:55
Autor: Olin
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Dnia Thu, 01 Jun 2017 14:45:58 +0200, Trefniś napisał(a):

Nie zawracaj dupy,

To smutne, że tak brzydko wypowiadasz się o głowie państwa.

Data: 2017-06-01 17:13:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Olin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1jm6qmarzbdrx$.1ccwltsptd8kd$.dlg@40tude.net...
Dnia Thu, 01 Jun 2017 13:58:58 +0200, Trefniś napisał(a):
Kolejnemu (już trzeciemu!) mam tłumaczyć - _gdzie_ Duda tam mówi o
prawomocnym skazaniu???

Ważne, co mówi prawo, a nie wyrób prezydentopodobny.

SIe gleboko mylisz ... niestety :-)

Choc moze nie tak gleboko, zobaczymy jak sie sprawa rozwinie dalej :-)

J.

Data: 2017-06-02 11:14:02
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Thu, 1 Jun 2017 17:13:41 +0200, w <59302f27$0$643$65785112@news.neostrada.pl>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

>Ważne, co mówi prawo, a nie wyrób prezydentopodobny.

SIe gleboko mylisz ... niestety :-)

Choc moze nie tak gleboko, zobaczymy jak sie sprawa rozwinie dalej :-)

To jeszcze nie było posiedzenia S.N.? :)

Data: 2017-06-01 13:40:07
Autor: J.F.
Użytkownik "A. Filip"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:anfi+hb7lsviaaf-h614@buntownik.pl...
[...]

Ale widzisz - nie "ułaskawia" tylko "stosuje prawo łaski".
Co to za prawo ... dokladnie nie wiadomo, ale po trochu opisane w ustawie.

Wiec moze nie tak bardzo ograniczal/interpretowal.

Gdyby prezydent postepowal zgodnie z tymi przepisami ... ale Prawo to przeciez nie dla PiS :-)

J.

Data: 2017-06-02 09:37:29
Autor: Danusia
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Odnośnie grubości prawa to chcę przypomnieć kolegom obowiązujące w USA prawo precedensu i związaną z nim grubość ksiąg tym zapisanych.

Natomiast rozwiązanie sporu plitycznego:

Art. 188. Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach:
5) skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1.

Art. 79. 1. Każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.

Napisane wyraźnie "Sąd" co ozncza każdy Sąd w tym również Sąd Najwyższy. Wynika z tego że TK może uznać wyrok SN za niezgodny z Konstytucją i automatycznie stanie się on nieważny, co rozwiązuje problem prawa łaski i rozważania na grupie.
Oczywiście skargę konstytucyjną wnosi Kamiński, nie Prezydent.

Data: 2017-06-02 10:00:51
Autor: Budzik
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Użytkownik Danusia dan5@wp.pl ...

[...]

Przepis *na podstawie ktorego* a nie sam wyrok... Tak jest napisane w zacytowanym artykule...

--
Pozdrawia... Budzik
"Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,

Data: 2017-06-02 20:44:39
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA78871E24CEFDbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

Prezydent tez moze, jesli uznaje ze jego prawa zostaly naruszone :-P

Przepis *na podstawie ktorego* a nie sam wyrok... Tak jest napisane w
zacytowanym artykule...

Dokladnie.
I tu by trzeba przeczytac uzasadnienie SN ... powolali sie na jakas ustawe, czy tylko na Konstytucje ?

J.

Data: 2017-06-03 08:40:55
Autor: Danusia

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5931b219$0$661$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Konstytucja RP
Art. 189. Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.

Zgodnie z tym art Prezydent może zwrócić sie do TK o stwierdzenie że SN nie ma prawa do interpretacji Konstytucji, bo jest to zadanie TK.

Data: 2017-06-03 08:57:59
Autor: Shrek
W dniu 03.06.2017 o 08:40, Danusia pisze:

[...]

Sprawa zostanie rozpatrzona w kolejności zgłoszeń, tzn jak pan Kamiński zgnije w sztumie. Chyba, że sprawy wnoszone przez po prezydenta są rozpatrywane poza kolejnością.

Shrek

Data: 2017-06-03 09:41:41
Autor: A. Filip
Shrek <1@wp.pl> pisze:
[...]

Wyrok Kamińskiego był _prawomocny_ że zapomniałeś o (rzekomej) istocie sporu? :-)

--
A. Filip

Data: 2017-06-03 14:55:30
Autor: Shrek
W dniu 03.06.2017 o 09:41, A. Filip pisze:

Wyrok Kamińskiego był _prawomocny_ że zapomniałeś o (rzekomej) istocie sporu? :-)

W sumie racja. Ale jeśli nie zdążą odzyskać sądów, to będzie skazany prawomocnym. A na tym mu bardzo niezależało:P

Shrek

Data: 2017-06-03 15:06:50
Autor: A. Filip
Shrek <1@wp.pl> pisze:
[...]

Prawno-politycznie mają dwie podstawowe opcję:
a) dociągnąć do prawomocnego wyroku *przed* wyborami prezydenckimi i
   *ewentualnie* powtórzyć ułaskawienie. Tylko że takie powtórne
   ułaskawienie "niekoniecznie" będzie dobrze wyglądać przed wyborami
b) przeciągnąć sprawę poza wybory.  Jak PiS przegra wybory sejmowe i
   prezydenckie to dla PiS wyrok na Kamińskiego będzie propagandowo
   "prześladowaniem PiS".  PiS będzie miał szansę zyskać a Kamiński
   niech się o siebie troszczy ;-)

--
A. Filip

Data: 2017-06-05 12:54:49
Autor: J.F.
[...]

Raczej bedzie w miare dobrze wygladalo.
Przynajmniej dla sporej czesci wyborcow.

Kaminski to nie jest jakis wielki przestepca, zeby Prezydent sie musial wstydzic ulaskawienia.
Zasluzony w walce z lapowkarstwem w PO :-)

[...]

Tylko zasluzony dzialacz bedzie siedzial.

I tu jest IMO ryzyko - boja sie, ze sprawy nie da sie zakonczyc za tej kadencji.
A teraz to juz szczegolnie, bo coraz mniej czasu.

Poza tym zostaja sprawy ambicjonalne - nie po to sie powolujemy na suwerena, aby teraz jacys oderwani od obywateli sedziowie mieli racje :-)

J.

Data: 2017-06-05 12:57:50
Autor: J.F.
Użytkownik "Danusia"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ogtlm3$m8b$3@node1.news.atman.pl...
[...]

Przede wszystkim to niniejsze orzeczenie SN podwaza prawa Prezydenta, wiec zgodnie z tym co poprzednio cytowalas - Prezydent tez moze wniesc skarge.

J.

Data: 2017-06-05 13:11:58
Autor: A. Filip
"Danusia" <dan5@wp.pl> pisze:
[...]

SN nie ma prawa orzekać zgodności praw/ustaw z konstytucją bo to zadanie TK.
IMHO Sytuacja gdy chodzi o stosowanie konstytucji "wprost" *w uproszczeniu*
robi z konstytucji takie samo prawo jak każde inne dla SN.  IMHO SN był w
prawie "wyinterpretować" znaczenie zapisu w konstytucji a TK będzie w
prawie się zająć tą interpretacją i uznać ją za trafną *lub nie*.

--
A. Filip

Data: 2017-06-03 08:33:34
Autor: Danusia

Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news:XnsA78871E24CEFDbudzik61pocztaonetpl127.0.0.1...
[...]

Przecież uchwała SN jest przepisem a nie wyrokiem.

Data: 2017-06-04 00:21:21
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Sat, 3 Jun 2017 08:33:34 +0200, w <ogtlm3$m8b$2@node1.news.atman.pl>, "Danusia"
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Przecież uchwała SN jest przepisem a nie wyrokiem.

Daj sobie spokój z prawem...

Data: 2017-06-04 22:16:49
Autor: Sonn
W dniu 2017-06-03 o 08:33, Danusia pisze:

[...]

Ty w ogóle biedactwo rozumiesz co piszesz i o czym piszesz?

--
Sonn

Data: 2017-06-05 08:30:42
Autor: Danusia

Użytkownik "Sonn" <xxx123xxx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:59346a9a$0$24725$b1db1813$b96de544news.astraweb.com...
[...]

O WIELKI PRAWNIKU który umiesz czytać ze zrozumieniem, to przeczytaj wyżej co napisał inny wielki prawnik:
^^Przepis *na podstawie którego* a nie sam wyrok... Tak jest napisane w zacytowanym artykule...^^
Napisał "przepis" choć w zacytowanym artykule słowo takie nie występuje.
A uchwała SN stworzyła akt normatywny określający że Prezydent nie miał prawa... i nie był to wyrok Izby Karnej SN, lecz tylko uchwała. Jak wiadomo nawet kiepskim prawnikom każda uchwała SN stanowi "nowe prawo" dla sądów niższych instancji które mają go przestrzegać.
Jest oczywiste że na tą uchwałę Kamiński może skierować do TK skargę konstytucyjną.

Data: 2017-06-05 17:24:51
Autor: Sonn
W dniu 2017-06-05 o 08:30, Danusia pisze:

[...]

Oczywistym jest jedynie to, że nie masz najmniejszego pojęcia o czym piszesz. Jak zwykle zresztą.

--
Sonn

Data: 2017-06-05 22:15:39
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Mon, 5 Jun 2017 08:30:42 +0200, w <oh2tqi$ri1$1@node2.news.atman.pl>, "Danusia"
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Jest oczywiste że na tą uchwałę Kamiński może skierować do TK skargę konstytucyjną.

Czasami żal, że pisanie bzdur nie jest karalne.

Data: 2017-06-05 22:26:21
Autor: A. Filip
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Jest oczywiste że na tą uchwałę Kamiński może skierować do TK skargę konstytucyjną.

Czasami żal, że pisanie bzdur nie jest karalne.

Niektórzy wydają się usilnie starać wywrzeć wrażenie iż są
"niewystarczająco mądrzy" by napisać prosto *dlaczego* nazywają coś
bzdurą.  Różni ludzie mają interes widzieć inaczej także w tej sprawie
"jak przeważnie".

--
A. Filip

Data: 2017-06-05 23:12:56
Autor: Sonn
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

[...]

Wstaw lepiej jeszcze trochę więcej gwiazdek i zmień z 5 razy temat wątku.

Nie mam zamiaru tłumaczyć niczego durnocie, która i tak wie lepiej, że uchwała SN jest przepisem prawa i że wyrok SN można zaskarżyć do TK, tudzież skierować na uchwałę SN skargę konstytucyjną, co jest już skrajnym kretynizmem. Jest taka stara zasada - nie dyskutuj nigdy z idiotą, bo sprowadzi cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem. Z tego powodu nie będę dyskutować ani niczego tłumaczyć komuś, kto intelektem dorównuje Stokrotce i mkarwanowi razem wziętym. Mało tego, komuś komu nawet nie chce się przeczytać co w ogóle może być przedmiotem skargi konstytucyjnej, ale za to snuje durne teorie, będąc w dodatku przekonanym o swojej nieomylności.

--
Sonn

Data: 2017-06-05 23:22:41
Autor: A. Filip
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

[...]

To jako "mądrali" zadam ci pytanie inaczej:  Co prezydent (PiS) ma szanse
ugrać przez TK (PiS) bez (bardzo) nachalnego naginania prawa?
Jak dla mnie linia "sporu kompetencyjnego" nie jest nachalnym nagięciem.

IMHO PiSowi nachalne przepychanie szerszej interpretacji niż ta
wybrana/wskazana przez SN się nie opłaci _politycznie_.

"Świat nie jest taki jaki być powinien"

--
A. Filip

Data: 2017-06-06 03:35:23
Autor: Sonn
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

[...]

Najpierw musimy mieć TK, a nie bandę niekompetentnych idiotów (vide Przybłędzka) czy tępych sługusów partyjnych wsadzonych tam wyłącznie z klucza partyjnego.

Jak dla mnie linia "sporu kompetencyjnego" nie jest nachalnym nagięciem.

Tu nie ma mowy o sporze kompetencyjnym z jednego prostego powodu. TK nie jest uprawniony do oceny wyroków SN, tylko do badania zgodności aktów normatywnych z konstytucją. SN z kolei nie jest uprawniony do orzekania o zgodności przepisów prawa z konstytucją. Jeśli ktoś twierdzi, że uchwała SN jest aktem normatywnym, który w dodatku może być zaskarżony do TK, to jest po protu idiotą.

IMHO PiSowi nachalne przepychanie szerszej interpretacji niż ta
wybrana/wskazana przez SN się nie opłaci _politycznie_.

Może się opłacić. Banda głosujących na nich kretynów i tak wszystko kupi, bo kompletnie nie rozumie o co w tym chodzi i patrzy na wszystko tylko przez pryzmat koryta. Dla nich ważne nie jest spojrzenie perspektywiczne ale życie jak świnia - krótko ale dostatnio.
Prosty przykład. Wielka korupcja w sądzie i wymiarze sprawiedliwości i ile spraw po prawie dwóch latach rządów "walczących z korupcją" prowadzi wydział wewnętrzny prokuratury krajowej? DWIE i to wszczęte pod rządami poprzedniej ekipy i przejęte do prowadzenia za rządów PiS. A debilny naród dalej powtarza wciskane im brednie o rzekomej korupcji w wymiarze sprawiedliwości. Ta tępa i durna masa zagłosowałaby dzisiaj na Hitlera gdyby zmartwychwstał i dał im 1000+ zamiast 500+. hołota kupi wszystko, a im większy populistyczny chłam im się wciśnie tym lepiej

"Świat nie jest taki jaki być powinien"

Świat jak świat, ale ten kraj to banda kretynów.

--
Sonn

Data: 2017-06-06 09:36:13
Autor: Danusia

Użytkownik "Sonn" <xxx123xxx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:593606c6$0$17964$b1db1813$1367588fnews.astraweb.com...
[...]
<dan5@wp.pl> napisał(-a):
[....]
[...]

O WIELKI  PRAWNIKU to może napiszesz dlaczego TY mógłbyś cokolwiek tłumaczyć, czy dlatego że jesteś profesorem prawa konstytucyjnego na UW lub UJ? Nie schylisz sie tak nisko, co? Moim zdaniem nie jesteś żadnym profesorem tylko politycznym kretynem który został odsunięty od koryta, sługusem tych którzy nie mogą się pogodzić z tym że oni już nie rządzą  i dlatego siejesz jadem nienawiści. Brak konkretntych argumentów zasłaniasz swoją wielkością, a w rzeczywistości jesteś taki mały, malutki.....

[....]
Najpierw musimy mieć TK, a nie bandę niekompetentnych idiotów (vide Przybłędzka) czy tępych sługusów partyjnych wsadzonych tam wyłącznie z klucza partyjnego.

BRAWO. Kolejna trafna wypowiedź WIELKIEGO PRAWNIKA, to dokładnie odzwierciedla co w Tobie siedzi i jaki jesteś politycznie spełniony, kogo jesteś sługusem i kto Ci płaci za brednie które rozsiewasz na tej grupie.

[....]
[...]

TAK. To powiedziałeś TY o WIELKI  PRAWNIKU. Nic dodać nic odjąć. TY który znasz wszelkie prawa i TY który jesteś upoważniony do ich interpretacji na tej grupie dyskusyjnej.
A przecież nie znasz nawet netetykiety, to za mądre dla takiego płatnego sługusa.

IMHO PiSowi nachalne przepychanie szerszej interpretacji niż ta
wybrana/wskazana przez SN się nie opłaci _politycznie_.

Może się opłacić. Banda głosujących na nich kretynów i tak wszystko [...]

No i tylko to jedno zdanie całkowicie dyskwalifikuje cię jako człowieka, jesteś zwykłym bydlakiem. Szkoda słów....

Data: 2017-06-06 09:56:31
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Tue, 6 Jun 2017 09:36:13 +0200, w <oh5m1m$l2o$1@node1.news.atman.pl>, "Danusia"
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

> Może się opłacić. Banda głosujących na nich kretynów i tak wszystko [...]

No i tylko to jedno zdanie całkowicie dyskwalifikuje cię jako człowieka, jesteś zwykłym bydlakiem. Szkoda słów....

Nawet jeżeli jest, to co z tego, skoro ma rację?

Data: 2017-06-07 09:18:31
Autor: Danusia

<dan5@wp.pl> napisał(-a):

> [...]

jesteś zwykłym bydlakiem. Szkoda słów....

Nawet jeżeli jest, to co z tego, skoro ma rację?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Więc napisz dlaczego ma rację, samo stwierdzenie to za mało na grupie dyskusyjnej.

Data: 2017-06-07 09:51:46
Autor: A. Filip
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

> [...]

Więc napisz dlaczego ma rację, samo stwierdzenie to za mało na grupie

Miałby _swoją_ "rację" na grupie pl.soc.POLITYKA.
Na grupie pl.soc.PRAWO stosuje wyzwiska zamiast argumentów.

A to przysłowie ze stopki _naprawdę się mi wylosowało_ :-)

--
A. Filip

Data: 2017-06-06 11:55:07
Autor: Olin
Dnia Tue, 6 Jun 2017 09:36:13 +0200, Danusia napisał(a):

Może się opłacić. Banda głosujących na nich kretynów i tak wszystko [...]

No i tylko to jedno zdanie całkowicie dyskwalifikuje cię jako człowieka, jesteś zwykłym bydlakiem. Szkoda słów....

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
"Grunt to dobre wychowanie!"
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Pierwszy osioł wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
"Widział kto takiego osła?!"
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka gniewna i surowa
Zawołała: "A to krowa!"
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
"Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!"
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: "Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno... Wszyscy się wynoście!"
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana? Jan Brzechwa - KWOKA

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

Data: 2017-06-02 11:16:30
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Fri, 2 Jun 2017 09:37:29 +0200, w <ogr4k3$5ne$1@node1.news.atman.pl>, "Danusia"
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Wynika z tego że TK może uznać wyrok SN za niezgodny z Konstytucją

TK nie ocenia wyroków, w przeciwieństwie do SN.

Data: 2017-06-03 08:31:20
Autor: Danusia

<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Wynika z tego że TK może uznać wyrok SN za niezgodny z Konstytucją

TK nie ocenia wyroków, w przeciwieństwie do SN.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Oczywiście że ocenia, wystarczy przejrzeć wyroki TK w rozpatrzonych skargach konstytucyjnych z ostatnich 20 lat.

Data: 2017-06-04 00:20:14
Autor: rg
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Sat, 3 Jun 2017 08:31:20 +0200, w <ogtlm3$m8b$1@node1.news.atman.pl>, "Danusia"
<dan5@wp.pl> napisał(-a):

Oczywiście że ocenia, wystarczy przejrzeć wyroki TK w rozpatrzonych skargach konstytucyjnych z ostatnich 20 lat.

To znaczy, że nie potrafisz czytać wyroków TK.

Data: 2017-06-08 17:25:54
Autor: smokeustachy
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
Konstytucyjne uprawnienie prezydenta nie może byc ograniczone ustawa, chyba ze konstytucja mówi, ze może

Data: 2017-06-02 14:59:42
Autor: Olin
Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
"Należy z pełną stanowczością stwierdzić: wypowiedzi władzy publicznej
twierdzące, jakoby Sąd Najwyższy przekroczył swoje kompetencje, naruszają
fundamenty państwa prawa" - napisał w komunikacie rzecznik Sądu
Najwyższego.

,,Orzeczenia sądów mogą być wzruszane wyłącznie w drodze przewidzianej
przepisami procedury. Ich podważanie na innej drodze przez przedstawicieli
władzy stanowi niedopuszczalną ingerencję w wymiar sprawiedliwości
zarezerwowany dla sądów i trybunałów" - napisał sędzia Michał Laskowski,
rzecznik SN.

całość:
http://wyborcza.pl/7,75398,21901287,sad-najwyzszy-stanowczo-odpowiada-politykom-pis-i-urzednikom.html

Niecierpliwie czekam, kiedy Trefniś wszystkim wyciemni, że Laskowski to
pożyteczny idiota Kaczyńskiego.

Data: 2017-06-05 19:36:22
Autor: the_foe
W dniu 2017-06-01 o 07:50, A. Filip pisze:
[...]

Nasz system prawny wykształcił się do absurdu, gdzie korzystanie bezpośrednio z KRP jest słabsze niż korzystanie z ustawy sejmowej podpartej domniemnaniem konstytucyjnosci.
W tym przypadku przecież PRP też dokonał interpretacji KRP do której nie miał prawa.
Bez wątpienia jakieś ograniczenie prawa łaski być musi, tylko nie wiadomo do jakiego stopnia. I kto miałby to uczynić? Najlepiej Sejm w ustawie - bo PRP musi to podpisać, czyli się zgodzić na ramowanie własnych uprawnien konstytucyjnych. Gdyby się nie zgadzał z pomysłem Sejmu mógłby dac to TK.
SN wystąpił tu w pewnym przymusie ochorny konstytucyjnej niezależności aparatu sądowego. Ułaskawianie na tym etapie groziłoby eskalacją, z abolicji szybko pzrekształciłoby się to zapewnie w nadawanie immunitetu. W naszym systemie prawnym abolicja indywidualna jest mocno podejrzana, moze godzić w równość wobec prawa. Ale to kwestia do roztrzygnięcia przez TK. Tyle, ze TK nie ma zgodnego z prawem składu.

--
@foe_pl

Data: 2017-06-09 01:20:54
Autor: Smok Eustachy
W dniu 01.06.2017 o 07:50, A. Filip pisze:
Jak w tej kwestii wyglądają jurysdykcję SN i TK?

Nijak:
Interpretacja zmieniająca
I Sens
W Konstytucji Kwietniowej z roku 1935 znajduje się Artykuł 69:
Art. 69.
 (1) Prezydent Rzeczypospolitej władny jest aktem łaski darować lub złagodzić skazanemu karę, wymierzoną orzeczeniem prawomocnym, tudzież uchylić skutki skazania.
 (2) Amnestja wymaga aktu ustawodawczego.

Jak widać rozpasana sanacja potrafiła konkretnie i precyzyjnie sformułować uprawnienia prezydenta w kwestii stosowania łaski. I tu pojawił się problem: powtórzenie tych sformułować oznacza polityczny akt aprobaty dla zamachu majowego, sanacji, Berezy, faszyzacji i w ogóle reżimu. Stąd po wojnie mamy rezygnację z tych sformułowań, co zaowocowało chaosem konstytucji z 1997 roku. Źle było?

II Bezsens
W doktrynie prawniczej, jakoś się tam nazywającej - albo i nie, najwyższa pora wyróżnić pojęcie interpretacji zmieniającej. W ostatnich latach była owa interpretacja stosowana m. i. jako środek ekspresji kaczofobicznej. Jako środek działania ostatnich antykaczystowskich redut oporu. Prezes Trybunału Konstytucyjnego prof. Andrzej Rzepliński coś tam nawijał, że skoro w konstytucji stoi, że ów trybunał działa wg ustawy to znaczy, że nie działa. Trybunał padł i teraz na pierwszej linii frontu znalazł się Sąd Najwyższy. Wydał on uchwałę, że niby prawa łaski ni ma, a raczej że jest tylko wobec prawomocnego wyroku sądu. Wziąwszy w dłoń ów artykuł konstytucji ni jak podstaw do wysnucia takiego wniosku nie znajdziemy. Artykuł o tej całej łasce brzmi tak:
Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu.
I jest on po prostu głupio sformułowany. Ryszard Bugaj twierdzi teraz, że było dla niego oczywiste, że mowa jest tu o prawomocnych wyrokach. Ciekawe, bo w owej doktrynie był obecny również pogląd odmienny. Się douczyć mógł. Oceniając ten artykuł wypada stwierdzić, że sąd, nawet najwyższy nie może modyfikować konstytucyjnych uprawnień prezydenckich. Konstytucja może być zmieniona tylko na drodze parlamentarnej, w uzasadnionych przypadkach popartej referendum.
Teraz mogą orzec, że zapis w konstytucji, że jest 460 posłóow oznacza, że jest trzystu. I 160 posłów PiS won i Kaczor traci większość. Jeśli jest jakiś zapis bezsensowny to próba nadania mu jakiegoś sensu jest zmianą jego znaczenia. Wyobraźmy sobie że ktoś wprowadził przepis o treści; ,,apentuła niewdziosek te będy gruwaśne". Każda próba wyinterpretowania tego to zmiana znaczenia, bo nadanie jakiegokolwiek znaczenia tekstowi bez znaczenia to zmiana.

III
Dlaczego mogliśmy zaobserwować procesje różnych profesorów prawnych, którzy wywodzili, że co prawda kiedyś pisali o prezydencie, że może, ale to tylko tak i pisiora nie dotycz?. Sami pokazują, co jest warta ta cała ich doktryna i wywody. Gdyby to nie było żałosne to by było śmieszne. Nie rozumieją  przy okazji koncepcji podziału władz. Artykuł 10 wprowadza trzy rodzaje władz: ustawodawczą, prawodawczą i sądowniczą. I ma on charakter dogmatyczny, czyli definiuje konkretne ustalenia. Podobnie jeśli ktoś wprowadzi przepis, że Giewont jest w Sopocie to Giewont będzie w Sopocie, niezależnie od tego, że naprawdę jest w Tatrach. Oto dalej pojawia się samorząd, który nie jest przypisany ani do władzy ustawodawczej, ani do wykonawczej, ani do sadowniczej. Władza wykonawcza ma uprawnienia ustawodawcze, poseł może być ministrem i nie jest to podzielone. Niemniej skoro w artykule jest napisane, że mamy 3 władze to mamy trzy i już. Choćby dalej było wprowadzone nawet piętnaście. Więc opowiadanie, ze ułaskawienie zakłóci jakiś trójpodział, którego nie można zakłócić -, bo jest to dogmat - to sadzenie farmazonów jakich mało. Dodatkowo prezydent, dziedziczący królewskie prerogatywy, został przydzielony do władzy wykonawczej z braku jakiegoś lepszego pomysłu. Tak naprawdę to ma on uprawnienia we wszystkich władzach i dlatego nie zakłoca owego podziału (którego nie można zakłócić z przyczyn powyższych).
Jednym z podstawowych przyczyn stosowania prawa łaski jest sytuacja, w której sądy skazują osoby ewidentnie niewinne. I tu po co narażać takiego na koszty adwokatów, pisania apelacji itp.? Ewidentny przykład jest chyba wszystkim znany, proszę oto link https://youtu.be/jJmJ-Ig_S_M Tu było pole do popisu dla ułaskawień. I nie ma co ciągać ofiarę przemocy sądowej po sądach, tylko sprawę trzeba zakończyć i już.

IV
Talmudyczne wywody Sądu Najwyższego spowodowały powstanie poważnego pęknięcia, gdyż nie ma on kompetencji ograniczenia konstytucyjnych uprawnień prezydenta. W zasadzie to tylko prezydent może tu decydować, jakie są tu ramy stosowania owego przepisu. Trybunał Konstytucyjny też nie bardzo chyba. Nie? Czyli ułaskawienie jest w ogóle ważne ale procesowo nieskuteczne? Kto to teraz będzie roztrząsał?
Jedynie zmiana brzmienia owego artykułu może rozjaśnić tu sytuacją. Ale szans na większość konstytucyjną obecnie nie ma. Zwracam tez tu uwa?e, ze Konstytucji Marcowej Sąd Najwyższy tez nie przeczytał, zapewne z powodu jej reakcyjnego charakteru. W artykule 47. jest tam jasno objaśnione:
 Prawo darowania i złagodzenia kary, oraz darowania skutków zasądzenia karno-sądowego w poszczególnych wypadkach -- przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej. Prezydent nie może stosować tego prawa do ministrów, zasądzonych na skutek postawienia ich w stan oskarżenia przez Sejm.  Amnestja może być udzielona tylko w drodze ustawodawczej.

Data: 2017-06-09 17:16:46
Autor: J.F.
Użytkownik "Smok Eustachy"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5939dbd7$0$657$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

trzeba przyznac, ze pare spraw zapisala jasno.

pojawił się problem: powtórzenie tych sformułować oznacza polityczny akt aprobaty dla zamachu majowego, sanacji, Berezy, faszyzacji i w ogóle reżimu.

eee ... zamach majowy byl przed 1935. No i prezydenta obalil.

A gdzie w powyzszym zezwolenie na uwiezenie czlowieka nakazem wladzy a nie sadu ?
Owszem, prezydent moglby wladze uniewinnic, ale najpierw musialaby sie prawomocnie skazac.

Stąd po wojnie mamy rezygnację z tych sformułowań, co zaowocowało chaosem konstytucji z 1997 roku. Źle było?

Ale juz nie napisali, ze prezydent nie moze ulaskawic skazanego przez TS.
Mogl ?

Poza tym zobacz na prezydenta. Odpowiedzialny przed Bogiem i historją.
Dobrze bylo ?

Sa tez w tej konstytucji dwa inne Trybunaly ... bez szczegolow.
To moze je Prezydent obsadzic jak chce ?

J.

Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN