Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Sprawność przekładni manualnych i CVT

Sprawność przekładni manualnych i CVT

Data: 2018-08-13 07:16:15
Autor: Bok
Sprawność przekładni manualnych i CVT
Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii idzie na straty przekładni)

Sprawność manualnej skrzyni 5 biegowej to aż 96% (4% to straty)

Data: 2018-08-13 19:25:56
Autor: Jacek
Sprawność przekładni manualnych i CVT
W dniu 13.08.2018 o 07:16, Bok pisze:
Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii idzie na straty przekładni)
Pierwsza z brzegu informacja z Wikipedii, co jest zalecane do wierzenia to 88%:
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission
Jacek

Data: 2018-08-14 00:11:26
Autor: Tomasz Pyra
Sprawność przekładni manualnych i CVT
Dnia Mon, 13 Aug 2018 19:25:56 +0200, Jacek napisał(a):

W dniu 13.08.2018 o 07:16, Bok pisze:
Poszukuje potwierdzenia, podobno sprawność CVT to tylko 87% (13% energii idzie na straty przekładni)
Pierwsza z brzegu informacja z Wikipedii, co jest zalecane do wierzenia to 88%:
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission
Jacek

Do tego są konstrukcje (w skrzyniach sterowanych elektronicznie), gdzie na
stożkach są specjalne wgłębienia dla pewnych przełożeń typowych dla często
powtarzających się sytuacji (np. jazda ze stałą prędkością 50/90/130/max),
dzięki czemu w takich warunkach sprawność jest nieco wyższa.

Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.

Data: 2018-08-15 13:46:40
Autor: Irek.N.
Sprawność przekładni manualnych i CVT
Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.

OK, a mnie zastanawia inna rzecz.
Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Miłego.
Irek.N.

Data: 2018-08-15 14:17:59
Autor: Tomasz Pyra
Sprawność przekładni manualnych i CVT
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.

Data: 2018-08-15 19:00:11
Autor: T.
Sprawność przekładni manualnych i CVT
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.


Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)
T.

Data: 2018-08-15 20:15:26
Autor: Czarek
Sprawność przekładni manualnych i CVT


W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.


Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)

Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:

https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-budowa-zasada-dzialania-zastosowanie

https://tinyurl.com/y7kyo9mo
https://tinyurl.com/yayds7c4

--
Czarek

Data: 2018-08-16 12:42:11
Autor: T.
Sprawność przekładni manualnych i CVT
W dniu 2018-08-15 o 20:15, Czarek pisze:


W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.


Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)

Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:

https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-budowa-zasada-dzialania-zastosowanie https://tinyurl.com/y7kyo9mo
https://tinyurl.com/yayds7c4


Bo ja doczytałem. że olej tylko jest w mechanizmach przepychających pasek lub łańcuch. Jak w takim razie "na oleju" wytwarzana jest siła tarcia niezbędna do wytworzenia momentu obrotowego?
Na tym zdjęciu widać, że łańcuch współpracuje z wałkiem o różnej średnicy. Jak to ma prawidłowo pracować, jeśli będzie w oleju?
T.
Ps. W informacje od specjalistów motoryzacji (tych gazetowych) nie zawsze wierzę. Pamiętam, jak kiedyś specjalistka od sprzętu komputerowego we Wprost pisała, że najpopularniejsze są monitory marki Noname. :-)

Data: 2018-08-16 19:38:17
Autor: Czarek
Sprawność przekładni manualnych i CVT


W dniu 16.08.2018 o 12:42, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 20:15, Czarek pisze:


W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.


Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)

Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:

https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-budowa-zasada-dzialania-zastosowanie https://tinyurl.com/y7kyo9mo
https://tinyurl.com/yayds7c4


Bo ja doczytałem. że olej tylko jest w mechanizmach przepychających pasek lub łańcuch. Jak w takim razie "na oleju" wytwarzana jest siła tarcia niezbędna do wytworzenia momentu obrotowego?

Sprzęgieł mokrych pracujących w oleju nie widziałeś? Działają od kilkudziesięciu lat

Na tym zdjęciu widać, że łańcuch współpracuje z wałkiem o różnej średnicy. Jak to ma prawidłowo pracować, jeśli będzie w oleju?

Są w sieci filmy producentów samochodów i skrzyni a nie wątpliwej jakości redaktorków.
Zobacz na tej stronie https://autokult.pl/15892,przekladnie-bezstopniowe-cvt film od Subaru, widać na nim, że przekładnia CVT jest w tej samej obudowie co pozostałe układy i jest w tym samym oleju.

Zobacz te zdjęcia i przeczytaj: http://www.auto-swiat.pl/porady/skrzynie-bezstopniowe-cvt-budowa-dzialanie-usterki/1dtem9

Tu masz przykładową budowę łańcucha (paska metalowego) w CVT: https://youtu.be/VI_xK4BAsRM?t=4m25s - bez smarowania i chłodzenia olejem bardzo szybko by się zatarł




--
Czarek

Data: 2018-08-20 09:15:44
Autor: T.
Sprawność przekładni manualnych i CVT
W dniu 2018-08-16 o 19:38, Czarek pisze:


W dniu 16.08.2018 o 12:42, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 20:15, Czarek pisze:


W dniu 15.08.2018 o 19:00, T. pisze:
W dniu 2018-08-15 o 14:17, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):

Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją
dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Wariatory w skuterach chłodzone są powietrzem którego obieg wymuszony jest
przez wentylator na jednym z kół.

W samochodach z tego co mi wiadomo - pracują w oleju skrzyni biegów i to do
niego oddają swoje ciepło.
A dalej to pewnie chłodnica oleju skrzyni biegów - popularna rzecz również
w hydrokinetycznych skrzyniach automatycznych.


Czy na pewno przekładnia pasowa pracuje w oleju? :-)

Może nie we wszystkich ale chyba w większości samochodowych tak, bo w nich "pasek" jest metalowym łańcuchem:

https://autokult.pl/4819,skrzynia-bezstopniowa-cvt-budowa-zasada-dzialania-zastosowanie https://tinyurl.com/y7kyo9mo
https://tinyurl.com/yayds7c4


Bo ja doczytałem. że olej tylko jest w mechanizmach przepychających pasek lub łańcuch. Jak w takim razie "na oleju" wytwarzana jest siła tarcia niezbędna do wytworzenia momentu obrotowego?

Sprzęgieł mokrych pracujących w oleju nie widziałeś? Działają od kilkudziesięciu lat

Na tym zdjęciu widać, że łańcuch współpracuje z wałkiem o różnej średnicy. Jak to ma prawidłowo pracować, jeśli będzie w oleju?

Są w sieci filmy producentów samochodów i skrzyni a nie wątpliwej jakości redaktorków.
Zobacz na tej stronie https://autokult.pl/15892,przekladnie-bezstopniowe-cvt film od Subaru, widać na nim, że przekładnia CVT jest w tej samej obudowie co pozostałe układy i jest w tym samym oleju.

Zobacz te zdjęcia i przeczytaj: http://www.auto-swiat.pl/porady/skrzynie-bezstopniowe-cvt-budowa-dzialanie-usterki/1dtem9 Tu masz przykładową budowę łańcucha (paska metalowego) w CVT: https://youtu.be/VI_xK4BAsRM?t=4m25s - bez smarowania i chłodzenia olejem bardzo szybko by się zatarł




Dziękuję za wyjaśnienia - pooglądam :-)
T.

Data: 2018-08-16 07:55:34
Autor: J.F.
Sprawność przekładni manualnych i CVT
Dnia Wed, 15 Aug 2018 13:46:40 +0200, Irek.N. napisał(a):
Tam jeszcze na Wiki jest ciekawa informacja, że pomimo że sprawność jest
niższa niż przekładni zębatej, to dzięki możliwości jazdy zawsze z
optymalnymi obrotami - zużycie paliwa może być na bardzo podobnym poziomie.

OK, a mnie zastanawia inna rzecz.
Co się dzieje z ciepłem generowanym w takiej przekładni? Ma swoją dedykowaną chłodnicę, czy korzysta z silnika?

Moga to byc na tyle male moce, ze wystarczy sama obudowa, czy np jedna
rurka.

Choc np 12kW to nie jest malo ... ale 4kW tez nie mało, a zwykla
skrzynia nie ma dodatkowego chlodzenia .
Widac przy 160km/h powietrze wystarczy :-)


J.

Sprawność przekładni manualnych i CVT

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona