Sprezyny progresywne

Data: 2012-06-10 13:00:58
Autor: Michal
Sprezyny progresywne
Witam uprzejmie,
Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam, motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na oko" ?

Pozdrawiam
Michal

Data: 2012-06-10 16:12:03
Autor: Magic
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-10 13:00, Michal pisze:
Witam uprzejmie,
Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

Dla działania sprężyny nie ma to znaczenia.

A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam,
motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na
oko" ?

Jakbyś napisał jaki motocykl to może jednak informacja by się znalazła.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.

Data: 2012-06-10 20:06:14
Autor: Hinek
Sprezyny progresywne
Użytkownik "Michal" <mwajs222_23-@o2.pl> napisał

Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

Są dwie szkoły.
Najlepiej jedną włóż tak, a drugą siak :))

--
Hinek

Data: 2012-06-11 02:33:51
Autor: zarafiq
Sprezyny progresywne
On Sunday, 10 June 2012 12:00:58 UTC+1, Michal  wrote:
Witam uprzejmie,
Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

Cześć,

Ja mam następującą teorię: Skoro im mniejsza masa nieresorowana
tym lepiej to zakładałbym gęstymi zwojami w dół.
W przybliżeniu to gęste zwoje pracują kiedy jest mała amplituda
pracy zawieszenia - rzadkie zwoje prawie wcale. Jeśli założysz gęstymi
do góry to zanim gęste zwoje zostaną sciśnięte trzeba pokonać bezwładność
rzadkich. Chętnie się dowiem co inni mają do powiedzenia na ten temat..
W internecie przeważa opinia żeby gęstymi do góry, ale nie rozumiem
dlaczego.

A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam, motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na oko" ?

Na oko to się chyba nie da. Już prędzej metodą prób i błędów.

Pozdrawiam,
zarafiq

Data: 2012-06-11 11:46:11
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 11:33 AM, zarafiq wrote:

Ja mam następującą teorię: Skoro im mniejsza masa nieresorowana
tym lepiej to zakładałbym gęstymi zwojami w dół.

Masa niereserowana to koło, błotnik, golenie, zaciski hamulcowe więc jakie tu znaczenie mają sprężyny?

[...]

A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana od góry czy od dołu??

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 02:52:09
Autor: zarafiq
Sprezyny progresywne
On Monday, 11 June 2012 10:46:11 UTC+1, AZ  wrote:

[...]
A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana od góry czy od dołu??

Jak wciśniesz hamulec to od góry, jak najedziesz na nierówność to od dołu.

Pozdrawiam,
zarafiq

Data: 2012-06-11 12:15:00
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 11:52 AM, zarafiq wrote:
A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana
od góry czy od dołu??

Jak wciśniesz hamulec to od góry, jak najedziesz na nierówność to od dołu.

Aha. To w sumie nie mam więcej pytań.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 03:16:15
Autor: zarafiq
Sprezyny progresywne
> [...]
Masa niereserowana to koło, błotnik, golenie, zaciski hamulcowe więc jakie tu znaczenie mają sprężyny?

Poruszamy się oczywiście w obszarze voodoo i zapewne
zwykły śmiertelnik nie odczuje czy sprężyna jest założona tak
czy siak ale skoro pytasz.
Zakładam że sprężyna jest sciskana od dołu, powiedzmy o milimetr.
Gęste zwoje na dole pochłoną większość tego milimetra, rzadkie zwoje
na górze prawie się nie przemieszczą.
Jeśli założymy odwrotnie to gęste zwoje oczywiście znowu pochłoną
większość tego milimetra ale najpierw rzadkie muszą się o ten milimetr
do góry przesunąć - trzeba pokonać ich bezwładność.

Temat wygląda na świetną alternatywę dla wątków olejowych i
tych poświęconych światłom drogowym :)
Korzystając z okazji: Na pohybel jeżdżacym na długich!

Pozdrawiam,
zarafiq

Data: 2012-06-11 11:55:19
Autor: Marcin N
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 11:46, AZ pisze:
[...]

Progresywna ściskana jest od strony cieńszego zwoju. Nieprogresywna równomiernie na całej długości.

Data: 2012-06-11 11:59:54
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 11:55 AM, Marcin N wrote:

Progresywna ściskana jest od strony cieńszego zwoju. Nieprogresywna
równomiernie na całej długości.

No i jaki ma związek czy zamontowana jest do góry cieńszymi zwojami czy do dołu?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 12:54:03
Autor: Marcin N
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 11:59, AZ pisze:
[...]

Zarafiq opisał to poniżej.

Data: 2012-06-11 13:17:22
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 12:54 PM, Marcin N wrote:

No i jaki ma związek czy zamontowana jest do góry cieńszymi zwojami czy
do dołu?

Zarafiq opisał to poniżej.

To te sprężyny to całkiem mądre istoty biorąć pod uwagę, że są tylko kawałkami zwiniętego metalu, wie czy motocykl hamuje czy najechał na nierówność i wtedy kompresuje się zaczynając od jednej albo drugiej strony...

Weź kolegę Zarafiq i sprężynę, jeden niej oprze sprężyne o glebę i ją ściśnie a później odwróci i zrobi to samo, drugi natomiast niech obserwuje od której strony sprężyna się kompresuje.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 13:30:43
Autor: Kuczu
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 13:17, AZ pisze:

Weź kolegę Zarafiq i sprężynę, jeden niej oprze sprężyne o glebę i ją
ściśnie a później odwróci i zrobi to samo, drugi natomiast niech
obserwuje od której strony sprężyna się kompresuje.

A juz liczylem ze poradzisz im aby je..li sie tymi sprezynami w czola.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2012-06-11 13:37:04
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 01:30 PM, Kuczu wrote:
[...]

Ale którą stroną?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 13:41:00
Autor: Kuczu
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 13:37, AZ pisze:
[...]

To wlasnie maja wyprobowac !

Data: 2012-06-11 13:42:11
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 01:40 PM, Marcin N wrote:

[...]

Zobaczysz.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 14:52:34
Autor: Marcin N
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 13:42, AZ pisze:
[...]

Konkretnie: czy coś innego, niż napisałem wcześniej? Czy może znowu szukasz haka zamiast ćwiczyć pozycję?

Data: 2012-06-11 14:58:50
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 02:52 PM, Marcin N wrote:

[...]

Jesteś nudny do wyrzygania... Sprężyna ugnie się w "najmiększym" miejscu czy była by gęstszymi zwojami, w dół, w górę, w bok...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 15:34:06
Autor: Marcin N
Sprezyny progresywne
W dniu 2012-06-11 14:58, AZ pisze:
[...]

No więc najpierw głupio pytasz, potem udajesz, że doskonale wiedziałeś; tylko patrzeć, jak przyznasz rację zarafiqowi tłumaczącemu, że masa resorowana i nieresorowana zmienia się w zależności od ułożenia tych sprężyn.

Data: 2012-06-11 15:37:51
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 03:34 PM, Marcin N wrote:

[...]

Chłopie o czym Ty gadasz? Czy sprężyna jest gęstszymi zwojami w dól czy w górę zmienia to masę niereserowaną? To sprężyna mniej waży jak jest zwojami do góry a więcej jak zwojami w dół? Już nie mówiąc o tym, że ciężko zaliczać masę sprężyny do masy nieresorowanej.

Tylko czekać jak zaraz ktoś napisze, że jak gęstymi zwojami jest do góry to podnosimy środek ciężkości motocykla...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-11 08:01:08
Autor: zarafiq
Sprezyny progresywne
On Sunday, 10 June 2012 12:00:58 UTC+1, Michal  wrote:
Witam uprzejmie,
Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

Zapomniałem że wszystko już na preclu było:
https://groups.google.com/d/topic/pl.rec.motocykle/ngBftYUO6a8/discussion

Pozdrawiam,
zarafiq

Data: 2012-06-11 08:09:03
Autor: zarafiq
Sprezyny progresywne
Zapomniałem że wszystko już na preclu było:
https://groups.google.com/d/topic/pl.rec.motocykle/ngBftYUO6a8/discussion

Chodzi mi o cały wątek, a nie tylko o ostatni wpis, bo z nim akurat się nie
zgadzam ;)

Data: 2012-06-11 17:18:19
Autor: AZ
Sprezyny progresywne
On 06/11/2012 05:09 PM, zarafiq wrote:
[...]

A mi się wydaje, że zalecenia w dół/gorę biorą się z jednego powodu - wkładając gęstym w dół podnosimy poziom oleju bardziej niż wkładając rzadkim a to może mieć już wpływ na pracę zawieszenia. Nic więcej. Ano i ten hałas.

--
Artur
ZZR 1200

Sprezyny progresywne