Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami

Data: 2012-03-24 17:33:02
Autor: zbowid
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
Witam.

W umowie mam taki zapis:

  Powierzony sprzêt
1. Wykonawca zobowi±zuje siê do nieingerowania w powierzony sprzêt
komputerowy i telekomunikacyjny, a w szczególno¶ci do:
 - samodzielnego pod³±czania i od³±czania komputerów,
telefonów oraz innego sprzêtu,
 - instalowania, odinstalowywania programów komputerowych na
powierzonym sprzêcie,

Tymczasem wiêkszo¶æ moich obowi±zków polega w³a¶nie na tych
czynno¶ciach: przygotowywaniu stanowisk dla nowych pracowników.
(Pracujê w siedzibie firmy w okre¶lonych godzinach; zlecenie jest
pozorne, to w istocie umowa o pracê).

Dalej w umowie jest:

W przypadku odst±pienia od Umowy z przyczyn zale¿nych od Wykonawcy,
Zamawiaj±cy mo¿e naliczyæ karê umown± [bardzo wysok±+inne szkody...]

Dopiero w pi±tek, po 10 dniach od rozpoczêcia pracy otrzyma³em umowê.
Wcze¶niej wykonywa³em w³a¶nie te czynno¶ci. Jak powinienem teraz
post±piæ?

Ju¿ teraz widaæ, ¿e wspó³praca u³o¿y siê ¼le, samemu nie wolno mi
odst±piæ od umowy przed up³ywem pó³ roku (kary umowne), a na propozycje
rozwi±zania za porozumieniem stron zleceniodawca nie reaguje. Unika te¿
udzielania odpowiedzi na pi¶mie, a rozmowy zawsze organizuje bez
¶wiadków.

Moje pytanie ma charakter defensywny. Ju¿ s± naciski, ¿ebym zostawa³ w
firmie po godzinach, pretensje, ¿e nie znam (napisanego w firmie!)
oprogramowania, przyjêtych procedur (których "sam powinienem siê
nauczyæ" - jak?) itd. Wiem te¿, ¿e przez moje stanowisko przewinê³o siê
sporo osób, a z czê¶ci± z nich firma siê procesuje. Mam obawy, ¿e nie o
pracê tu chodzi, a o naci±gniêcie na te "wyrz±dzone szkody" i kary.

Jak z tego wybrn±æ? Mam obowi±zki, których wykonywania wyra¼nie
zabrania mi umowa.

Data: 2012-03-24 19:58:33
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
On Sat, 24 Mar 2012,  zbowid wrote:

Witam.

W umowie mam taki zapis:

 Powierzony sprzêt
1. Wykonawca

  No logiki w tym nie ma.
  Jak zlecenie, to nie "wykonawca".
  Chyba ¿e to umowa o dzie³o z tytu³ wpisa³es nie ten.

[...]

  Tak w sprawie formalnej (nie mam dobrego pomys³u, ale jesli
ktos ma miec, to przecie¿ jasne ¿e ta informacja jest potrzebna):
to w koñcu jakie obowiazki masz wpisane w umowie?

(Pracujê w siedzibie firmy w okre¶lonych godzinach; zlecenie jest pozorne, to w istocie umowa o pracê).

  Masz kierownika, czy tylko "oddajesz" gotowe konfiguracje?
  Bo praca "od-do" jest jednym z kryteriów, ale nie jedynym.

Dalej w umowie jest:

W przypadku odst±pienia od Umowy z przyczyn zale¿nych od Wykonawcy, Zamawiaj±cy mo¿e naliczyæ karê umown± [bardzo wysok±+inne szkody...]

  No celuja w umowê o dzie³o.
  Skad wzia³es "zlecenie"?

Ju¿ teraz widaæ, ¿e wspó³praca u³o¿y siê ¼le,

  Ta... :(

Jak z tego wybrn±æ? Mam obowi±zki, których wykonywania wyra¼nie
zabrania mi umowa.

  Nie poda³es TYCH OBOWIAZKÓW wg umowy!

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-24 19:36:22
Autor:
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisa³(a):
> [...]
  No logiki w tym nie ma.
  Jak zlecenie, to nie "wykonawca".
  Chyba ¿e to umowa o dzie³o z tytu³ wpisa³es nie ten.

Nie tylko w tym nie ma logiki. Dlatego tak siê bojê, ¿e mnie potem zjedz± w
jakim¶ s±dzie. Nag³ówek umowy:

  Umowa zlecenie
> [...]
ktos ma miec, to przecie¿ jasne ¿e ta informacja jest potrzebna):
to w koñcu jakie obowiazki masz wpisane w umowie?

Wstawili co¶, co mo¿na okre¶liæ mianem "wszystko":

==============
1. W ramach niniejszej umowy Wykonawca zobowi±zuje siê na zlecenie
Zleceniodawcy do:

a) Zarz±dzenia oraz administrowania wydzielon± czê¶ci± dzia³u
programistyczno informatycznego Zleceniodawcy oraz dzia³u obs³ugi
klienta.

b) Organizacji, implementacji i bie¿±cej administracji systemami oraz
zasobami elektrycznymi, informatycznymi, technicznymi,
programistycznymi, serwisowymi i zapleczowymi Zleceniodawcy.

c) Planowania, budowania i sprawowania nadzoru nad zespo³em
zleceniobiorców, podwykonawców oraz pracowników, wspó³pracowników,
rotacj± (powstrzymywanie lub skuteczne niwelowanie)

d) Przygotowywania raportów na potrzeby zewnêtrznych klientów
Zleceniodawcy, oraz zarz±du.

e) Doradztwa Zarz±dowi i Menad¿erom Spó³ki w zakresie podejmowania w³a¶ciwych decyzji programistycznych, informatycznych, personalnych
oraz szkoleniowych.

f) Wdro¿enia i sprawowania bie¿±cej administracji systemu nadzoru,
jako¶ci oraz szkoleñ dzia³u programistyczno informatycznego.

g) Wspó³pracy z innymi dzia³ami Zleceniobiorcy.

h) W razie potrzeby doradztwo tak¿e wobec klientów zewnêtrznych.

i) Badania i analizy potrzeb programistyczno informatycznych
Zleceniodawcy.

j) Podnoszenie jako¶ci, efektywno¶ci i poziomu dzia³ania zespo³u
 programistyczno informatycznego.

k) Przygotowania oraz wdra¿ania specyfikacji technicznych oraz planów i
programów wdro¿eniowych, optymalizacyjnych modernizacyjnych i
optymalizacyjnych w dziale oraz dzia³ach technicznie podleg³ych i
zale¿nych.

l) Przygotowania materia³ów dla wspó³pracowników, podwykonawców,
z1eceniobiorców.
=============

> [...]
  Masz kierownika, czy tylko "oddajesz" gotowe konfiguracje?
  Bo praca "od-do" jest jednym z kryteriów, ale nie jedynym.

Jak widaæ z zakresu obowi±zków, muszê mieæ szefa, bo przecie¿ codziennie nie
da siê tego wszystkiego robiæ. I mam.

> [...]
> W przypadku odst±pienia od Umowy z przyczyn zale¿nych od Wykonawcy, > Zamawiaj±cy mo¿e naliczyæ karê umown± [bardzo wysok±+inne szkody...]

Taki jest tytu³ umowy.

  Nie poda³es TYCH OBOWIAZKÓW wg umowy!

Ju¿ tak. Ca³a umowa ma 3 strony maczkiem z mas± kar umownych, zastrze¿eñ itp.
Nawet z gwarancj± na pielêgnacjê ew. napisanego oprogramowania po jej ustaniu,
przekazaniem praw autorskich...

Nie pytajcie, dlaczego podpisa³em... Mam 50+ i by³em zdesperowany. To moje
pierwsze zlecenie. Nie spodziewa³em siê, ¿e to mo¿e byæ jaki¶ przekrêt. Umowa
zawiera progresywn± tabelê p³ac za ka¿dy miesi±c. Na starcie jest g... ale
ro¶nie do sensownej warto¶ci. Obowi±zuje do koñca przysz³ego roku.

Data: 2012-03-24 15:43:00
Autor: witek
On 3/24/2012 2:36 PM, leksykot@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
Obowi±zuje do koñca przysz³ego roku.

Robiæ co ka¿± i po¿egnaæ siê w pierwszym dopuszczalnym terminie.
Rok szybko zleci.

Data: 2012-03-24 23:25:55
Autor: m4rkiz
<leksykot@NOSPAM.gazeta.pl> wrote in message news:jkl7nm$3uq$1inews.gazeta.pl...

Wiem te¿, ¿e przez moje stanowisko przewinê³o siê
sporo osób, a z czê¶ci± z nich firma siê procesuje. Mam obawy, ¿e nie o
pracê tu chodzi, a o naci±gniêcie na te "wyrz±dzone szkody" i kary.
[...]
Na starcie jest g... ale ro¶nie do sensownej warto¶ci.

gdybym byl w tej sytuacji to juz bym zaczynal prowadzic liste przepracowanych
godzin, wykonanych czynnosci oraz nosic przy sobie dyktafon...

Data: 2012-03-25 06:32:05
Autor:
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
m4rkiz <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com> napisa³(a):
> [...]
gdybym byl w tej sytuacji to juz bym zaczynal prowadzic liste przepracowanych
godzin, wykonanych czynnosci oraz nosic przy sobie dyktafon...

Niestety, s³usznie siê obawiam. Znalaz³em opinie o firmie. Wcze¶niej by³a
tylko jedna, krótka i negatywna. W lutym/marcu pojawi³y sie obszerniejsze.
Mowa w nich o niejasnej i miejscami sprzecznej z prawem umowie-zleceniu, a w
drugiej o tym, ¿e nie p³ac± i naci±gaj± na kary. I inne rzeczy, które
zauwa¿y³em. Jakbym sam pisa³ o swoich obawach.

Wymy¶li³em tylko tyle, ¿eby jutro z rana z³o¿yæ pismo:
- ¿e muszê mieæ pisemne polecenie instalowania oprogramowania i ³±czenia
komputerów, skoro zabrania tego umowa,
- ¿e niezbêdne jest przeszkolenie z pozosta³ych obowi±zków (Odmówiono mi. W
cztery oczy.).

Nie wiem jednak, co zrobiæ, je¶li odmówi± potwierdzenia przyjêcia. A odmówi±.
Nie mogê ptzecie¿ odmówiæ pracy:

"W przypadku odst±pienia od Umowy z przyczyn zale¿nych od Wykonawcy,
Zamawiaj±cy mo¿e naliczyæ karê umown± w wysoko¶ci" (150% tego, co zarobi³bym w
sumie pracuj±c do koñca przysz³go roku). Oraz "utracone korzy¶ci".

Z drugiej strony, nie mogê wykonywaæ czynno¶ci, których zabrania mi umowa, bo
wtedy jak najbardziej maj± podstawy do kary.

Czy kto¶ zna prawo na tyle, ¿eby powiedzieæ, co powinienem zrobiæ?

Jeszcze jedno. W umowie jest taki zapis:

"2. Strony zgodnie ustalaj±, ¿e Zleceniobiorca bêdzie realizowa³  przedmiot umowy w dniach otwarcia centrum operacyjnego, które
funkcjonuje od poniedzia³ku do pi±tku w godzinach jego otwarcia od 7:45
do 16:00, opcjonalnie do 18.00 wg dodatkowych ustaleñ z za³o¿eniem
realizacji ustaleñ normy (8 godzin na 1 dzieñ realizacji zlecenia)."

Czy maj± *obowi±zek* potwierdziæ mi pisemnie polecenie, ¿ebym zosta³ d³u¿ej?
Jak dot±d, nie by³o takiej sytuacji przy ¶wiadkach, jedynie "sugestie" w
cztery oczy.

Data: 2012-03-30 15:13:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 25 Mar 2012,   wrote:

Nie wiem jednak, co zrobiæ, je¶li odmówi± potwierdzenia przyjêcia. A odmówi±.

  Ba, z tym jest dosc powa¿ny problem.
  W przypadku kiedy obie strony maja prawników i idzie "na powa¿nie"
zdarzaja siê ca³kiem absurdalne akcje, parê lat temu w prasie
by³o o takiej, w której przyniesiono pismo i po³o¿ono na srodku
pod³ogi, pod okiem notariusza który zaprotoko³owa³ o którego to
godzinie "mogli siê zapoznaæ".
  Trudna sprawa, nie wiem co mo¿e byæ dobrym dowodem (w watku
ju¿ cos pad³o o dyktafonach).

Czy kto¶ zna prawo na tyle, ¿eby powiedzieæ, co powinienem zrobiæ?

  Nie znam, ale w kontekscie sprzecznych zapisów umowy mam pytanie
do grupowiczów: co z art.378 ew. 58.2 KC?
  Nie da³oby siê zastosowaæ?

Czy maj± *obowi±zek* potwierdziæ mi pisemnie polecenie, ¿ebym zosta³ d³u¿ej?

  Nie znam podstawy prawnej.
  Ewentualne wykonanie takiego polecenia IMVHO tak, powinni pokwitowaæ
na podstawie art.462 KC

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-25 13:56:21
Autor: m
W dniu 25.03.2012 00:25, m4rkiz pisze:
[...]

Czy je¿eliby Zbowid na podstawie tak zebranych dowodów ustali³ stosunek pracy, to czy czê¶æ umowy zlecenia dotycz±ca kar umownych nadal bêdzie obowi±zywaæ czy nie?

p. m.

Data: 2012-03-25 12:13:18
Autor: Zbowid
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
m <mvoicem@gmail.com> napisa³(a):
Czy je¿eliby Zbowid na podstawie tak zebranych dowodów ustali³ stosunek pracy, to czy czê¶æ umowy zlecenia dotycz±ca kar umownych nadal bêdzie obowi±zywaæ czy nie?

W³a¶nie! Chêtnie bym i o to zapyta³... ale pechowo siê trafi³o, ¿e to koniec
tygodnia i stali grupowicze zapewne gdzie¶ wypoczywaj±. Pracownika mo¿na
obci±¿yæ co najwy¿ej do 3 pensji, o ile wiem.

Data: 2012-03-25 17:01:24
Autor: Marek Dyjor
m wrote:
[...]

kary. [...] Na starcie jest g... ale ro¶nie do sensownej warto¶ci.

[...]

imho nie...

imho Zbowid powienien sie udaæ do PIPu z tym czym¶.

Data: 2012-03-25 16:10:00
Autor: zbowid
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> napisa³(a):
imho Zbowid powienien sie udaæ do PIPu z tym czym¶.

By³em. Nie chcieli rozmawiaæ widz±æ nag³ówek "umowa-zlecenie".

Data: 2012-03-30 15:16:55
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 25 Mar 2012,  zbowid wrote:

Marek Dyjor <mdyjor@poczta.onet.pl> napisa³(a):
imho Zbowid powienien sie udaæ do PIPu z tym czym¶.

By³em. Nie chcieli rozmawiaæ widz±æ nag³ówek "umowa-zlecenie".

....i to podsumowuje kompetencje "organów"...
(jak sadzê, istotna wiêkszosc zarówno uczestników jak i czytelników
grupy zna art.65.2 KC, zreszta wytkniêty mi przez WAM :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-25 16:58:43
Autor: Marek Dyjor
U¿ytkownik wrote:
[...]

s±dz±c po zakresie to za te kilkanascie tysiaków miesiêczni warto siê wysiliæ :)

bo nie mów mi ¿e to robisz za mniej ni¿ 5000.

Data: 2012-03-25 18:54:17
Autor: WAM
Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami
On Sat, 24 Mar 2012 19:58:33 +0100, Gotfryd Smolik news
<smolik@stanpol.com.pl> wrote:
 Powierzony sprzêt
1. Wykonawca

 No logiki w tym nie ma.
 Jak zlecenie, to nie "wykonawca".
Strony mog± sobie dowolnie zdefiniowac swoje nazwy w umowie.
Np "strona 1", "wykonawca", "blabla13" itp.
Wtedy do tej definicji sie w tresci odwoluja.
Skoro zdefiniowali  bioracego zlecenie jako "wykonawce" to tym sie
posluguja.

WAM

Data: 2012-03-30 15:17:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 25 Mar 2012, WAM wrote:

[...]

  Ale ja nie pisa³em ¿e nie moga, tylko ¿e to nielogiczne ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-25 13:51:39
Autor: m
W dniu 24.03.2012 18:33,  zbowid pisze:
Dopiero w pi±tek, po 10 dniach od rozpoczêcia pracy otrzyma³em umowê.

Czy "otrzyma³em" == "podpisa³em" ?

Je¿eli tak, to czy "podpisa³em" == "podpisa³em bez czytania"?

Ju¿ teraz widaæ, ¿e wspó³praca u³o¿y siê ¼le, samemu nie wolno mi
odst±piæ od umowy przed up³ywem pó³ roku

Nie podpisywaæ, odst±piæ od umowy teraz.

p. m.

Data: 2012-03-25 16:05:13
Autor: zbowid
> [...]
m <mvoicem@gmail.com> napisa³(a):
W dniu 24.03.2012 18:33,  zbowid pisze:
> Dopiero w pi±tek, po 10 dniach od rozpoczêcia pracy otrzyma³em umowê.

Nie. Podpisa³em kilka dni przed rozpoczêciem pracy. Nie da³ mi mojego
egzemplarza [1], t³umacz±c to jako¶ bzdurnie. Brakiem odpowiedniej piecz±tki.

[1] Ostatni punkt umowy: 10. Umowê sporz±dzono w dwóch jednobrzmi±cych
egzemplarzach po jednym dla ka¿dej strony.

W pi±tek otrzyma³em te¿ nie egzemplarz, tylko ksero z postawionymi piecz±tkami.

Je¿eli tak, to czy "podpisa³em" == "podpisa³em bez czytania"?

Czyta³em. Omawiali¶my kolejne punkty. Trzy strony drobnym maczkiem. Go¶æ ma
gadane, wszystko umia³ g³adko wyja¶niæ. Nie nale¿a³o podpisywaæ, tylko siê z
tym przespaæ, ale sta³o siê.

Nie podpisywaæ, odst±piæ od umowy teraz.

Za pó¼no. Teraz idzie ju¿ tylko o to, jak siê broniæ.

Jakie s± skutki, gdyby s±d uzna³, ¿e to w istocie umowa o pracê? (poza kar±
dla zleceniodawcy, idzie mi o to, na ile zaczyna mnie wtedy chroniæ prawo pracy)

I który s±d? Z tym siê idzie do cywilnego, czy s±du pracy?

Data: 2012-03-25 17:01:47
Autor: Marek Dyjor
 zbowid wrote:
[...]

Czyli podpisa³e¶ umowê w ciemno?

Sprzeczno¶æ umowy-zlecenia z obowi±zkami