SprzedaĹź cudzego towaru

Data: 2014-08-09 13:36:46
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
SprzedaĹź cudzego towaru
Cześć,

kolega ma sklep, ja prowadzę działalność usługową. Ale czasami moi klienci potrzebują jakiś towar przy okazji. Biorę go więc ze sklepu kolegi. Ale fakturowanie każdej duperelki na żywo jest mało wygodne. Chciałbym brać towar ,,na zeszyt'' i dostawać od kolegi fakturę zbiorczą na koniec miesiąca (ZTCW to tak wolno), ale sam chciałbym sprzedać towar od razu z fakturą, jeśli kontakt z klientem jest jednorazowy. Czasami taki wzięty towar chciałbym koledze oddać z powrotem.

Czyli fakturę zakupu miałbym po dokonaniu przeze mnie sprzedaży. Jak to zrobić? Prowadzę PKPiR na zasadach ogólnych + rejestry VAT. Jednoosobowa DG wpisana w CEiDG. Nie prowadzę magazynu.

--
  PAŚ

Data: 2014-08-09 22:23:07
Autor: Gotfryd Smolik news
SprzedaĹź cudzego towaru
On Sat, 9 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Cześć,

kolega ma sklep, ja prowadzę działalność usługową. Ale czasami moi klienci potrzebują jakiś towar przy okazji.

  A offtopicznie i nieetycznie mogę powarczeć za mieszanie dopełniacza,
celownika lub (stosownie do słowa) biernika, przykładowo przez
nauczyciela? ;)

[...]

  Paragraf 16.2 rozporządzenia o prowadzeniu KPiR.
  "Opis" plus wpis do księgi. Nie ma zmiłuj.
  "Jeśli materiał <...> lub towar <...> Został dostarczony do zakładu
lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury <...>" (to jest
cytat z przepisu!)
  Ale wystawienia f-ry się unika a "opis" i wpis do KPiR mogą przecież
być "komputerowe", więc IMVHO stosowna adnotacja załatwia problem.

Prowadzę PKPiR na zasadach ogólnych + rejestry VAT. Jednoosobowa DG wpisana w CEiDG. Nie prowadzę magazynu.

  Pasuje.

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT)

Data: 2014-08-10 09:24:04
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzedaż cudzego towaru
W dniu 09.08.2014 o 22:23, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Po pierwsze primo: byłego

Po drugie primo: nigdy tych przypadków nie rozumiałem i do teraz nie wiem o którego fragmenta biega (Więc jak już chcesz warczeć, to konstruktywnie)

Po trzecie primo: towarzysz Bralczyk niejednokrotnie odpowiadają, że przypadki są umowne

A po pierwsze secundo: mam już dość tego chamowania na wogóli i idę zjeść loda w roku dwutysięcznym czternastym.

[...]

Niestety jak zwykle za bardzo zawile. Rozumiem, że mam sporządzić opis tej duperelki i zaksięgować opis, czyli nadal mam codzienną babraninę w papierkach dla czegoś za grosze, tylko co, sprawa się komplikuje, bo mam fafnoście opisów w PKPiR codziennych, do tego dostaję fakturę miesięczną i wtedy z nią mam problem? No i pozostaje kwestia rejestrów VAT... Te opisy jak rozumiem nie idą do rejestrów VAT, więc potem muszę zmusić jakoś mój program, żeby zaksięgował nową fakturę tylko do Vat?

Strasznie to zawiłe... Przynajmniej na tyle, na ile rozumiem... Nie można jakoś prowadzić księgowości Miesięcznie a nie Codziennie? Rachunkowo i kwotowo przecie im na to samo wyjdzie.

Data: 2014-08-11 09:49:59
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż cudzego towaru
On Sun, 10 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

W dniu 09.08.2014 o 22:23, Gotfryd Smolik news pisze:
On Sat, 9 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
klienci potrzebują jakiś towar przy okazji.
[...]
Po drugie primo: nigdy tych przypadków nie rozumiałem i do teraz nie wiem
o którego fragmenta biega (Więc jak już chcesz warczeć, to konstruktywnie)

  CZEGO klienci potrzebują? (towaru! "jakiegoś towaru", w tym zdaniu)

Po trzecie primo:

  No dobra, dobra. Tylko pytałem ;)

[...]

  Jeśli jest to towar, czyli coś co się sprzedaje dalej, lub materiał,
z którego idzie "bieżąca produkcja", no to tak minister napisał.
  Z zastrzeżeniem zaksięgowania o czym niżej, bo przeczytałem drugi raz
i wychodzi mi, że jest sensowna interpretacja, acz za interpretację
skarbówki nie ręczę.

tylko co, sprawa się komplikuje, bo mam fafnoście opisów w PKPiR codziennych, do tego dostaję fakturę miesięczną
i wtedy z nią mam problem?

  IMO nie, bo wystarczy dołączyć opisy do f-ry.
  Ale przyznam, że można mieć wątpliwości, co minister miał na myśli
w punkcie 3:
+++
3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis, o którym mowa w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
-- -

  Najpierw wymaga, aby opis BYŁ WPISANY DO KSIĘGI, a potem pisze coś
przeciwnego. Powiem tak - jak to są drobne kwoty, to ja bym twierdził
iż stosuję się do p.3 :> bo jest to przepis "bardziej szczegółowy"
i jedynym sensownym wyjaśnieniem jest, że p.1 musi być stosowany
wyłącznie w przypadku, kiedy otrzymanie f-ry następuje później,
po terminie określonym w p.3, acz, jako rzeczono: "każdy odpowiada
za siebie" :)

  Krótko mówiąc, kupujemy, jak to określiłeś, duperelę 1, bierzemy
kwitek, piszemy co to jest, kupujemy duperelę 2, dopisujemy do kwitka,
i tak aż do otrzymania f-ry, kwitek do faktury i spokój.
  Ew. na kwitku można dopisywać daty (jakby kto pytał, kiedy wobec tego
był zakup).
  IMO bezsensowny jest wymog "otrzymania f-ry w tym samym miesiącu",
skoro wystarcza, aby otrzymać ją do terminu rozliczenia księgi,
czyli na początku następnego miesiąca.
  No ale nie ja pisałem rozporządzenie.
  Wychodzi, że aby nie ujmować "opisu" w KPiR trzeba pilnować, aby
f-ra zbiorcza była w tym samym miesiącu.

No i pozostaje kwestia rejestrów VAT... Te opisy jak rozumiem nie idą do rejestrów VAT, więc potem muszę zmusić jakoś mój program, żeby zaksięgował nową fakturę tylko do Vat?

  IMO można rozważyć jak wyżej, oprzeć się na p.3, uznać że "i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu" w p.1 dotyczy tylko "dużych" opóźnień
(ponad miesiąc)... ale jak wyżej, nigdy nie szukałem interpretacji tego
kawałka.
  Ponadto, "opis" może być ujęty bez kwot - w KPiR jest kolumna na
adnotacje uboczne, jak jakieś "zdarzenie" jest lub może być ujmowane dwa razy,
to oczywiście kwotę do "ważnej" kolumny wpisuje się raz.

Strasznie to zawiłe... Przynajmniej na tyle, na ile rozumiem... Nie można jakoś prowadzić księgowości Miesięcznie a nie Codziennie?

  To chyba ma na celu utrudnienie obracania towarami pochodzącymi z "szarej
strefy".
  No i jak wyżej - po drugim rzucie okiem do rozporządzenia wyszło mi, że
jest prawie tak jak chcesz, oprócz obowiązku zrobienia świcha z "bieżącymi"
nabyciami, później dołączonego do f-ry :)

Rachunkowo i kwotowo przecie im na to samo wyjdzie.

  I dla pozostałych kosztów w zasadzie tak jest.
  Znaczy poza nabyciem towarów handlowych oraz wypłaty wynagrodzenia.
  Przy "pozostałych" nie ma obowiązku "bieżącego" ujmowania.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-11 12:01:18
Autor: Adam
Sprzedaż cudzego towaru
On Sun, 10 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
(...)
[...]

Merytorycznie nic nie wniosę - przynajmniej teraz.

Ale technicznie: znam kilka firm, które dla swoich odbiorców wystawiają dokumenty WZ (Wydanie na Zewnątrz), czasem kilka dziennie. Poźniej ich klient zwraca niewykorzystany/niepotrzebny towar (korekta do WZ), po czym dla wybranych lub wszystkich WZ jest tworzona faktura. Cykl jest tygodniowy (np. piekarnie) lub miesięczny.

Czasem towar jest wydawany na zasadach(?) komisu.
Wtedy nie musi(?) być fakturowany w terminie wymaganym ustawowo - np. niektóre sezonowe nawozy sztuczne.

Jeśli coś namieszałem, to proszę o sprostowanie.
Ale dopiero za kilka dni mógłbym przepytać ichniejsze księgowe, na czym się opierają.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-08-11 16:39:37
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż cudzego towaru
On Mon, 11 Aug 2014, Adam wrote:

[...]

  Pasowałoby do wersji dołączania "opisu" do faktury - w tymże paragrafie
jest obok zapis, że "specyfikacja dostawcy" może zastąpić opis.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-11 20:03:41
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzedaż cudzego towaru
W dniu 11.08.2014 o 12:01, Adam pisze:

[...]

Wiesz, ale jak mam generować WZ na Myszkę albo inny szajs, a potem to korygować, to równie dobrze mogę wygenerować FV... Chodzi o to, żeby właśnie zająć się pracą, a nie papierkologią stosowaną. To są małe firemki. Nie mamy Działów Sprzedaży i Magazynu generujących tony papierzysk. Po to chcę ,,na zeszyt'', żeby było sprawnie i bez grzebania się w papierach

Data: 2014-08-11 21:31:48
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzedaż cudzego towaru
W dniu 11.08.2014 o 09:49, Gotfryd Smolik news pisze:
  No i jak wyżej - po drugim rzucie okiem do rozporządzenia wyszło mi, że
jest prawie tak jak chcesz, oprócz obowiązku zrobienia świcha z "bieżącymi"
nabyciami, później dołączonego do f-ry :)

Czyli robię tabelkę, wpisuje pobrane rzeczy i daty i już, a potem dołączam ją do faktury... No to byłoby właśnie OK.

Data: 2014-08-11 23:55:54
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż cudzego towaru
On Mon, 11 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

[...]

  Jeszcze parafa. Sprawdź w rozporządzeniu, ale na ok. 100% jest tam mowa,
że KAŻDY dokument przyjęcia towaru handlowego musi być podpisany przez
osobę przyjmującą.

a potem dołączam ją do faktury... No to byłoby właśnie OK.

  Mi wychodzi, że tak można.

  Opisane przez Adama manewry z "WZ" IMO kwalifikują się pod "opis" zastąpiony
"specyfikacją dostawcy", przy czym IMO przepis nie pozwala, aby tę  specyfikację
oddać i robić korektę (skoro towar został już przekazany).
  Na mój gust WZ powinna zostać i powinna stanowić właśnie podstawę wydania
faktury (a nie korekty).
  Jako rzeczono, "każdy odpowiada za siebie" :D
  No i oczywiście, tak jak piszesz - wg rozporządzenia, pierwotną formą
"opisu" jest własny świch nabywcy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-12 00:41:14
Autor: Adam
Sprzedaż cudzego towaru
(...)
[...]

Dokumentu WZ nie oddaje się.
"Odbiorca" oddaje towar (nie sprzedane bułki, nie wykorzystane klocki hamulcowe, itp) - na tej podstawie jest u "sprzedawcy" generowany dokument korekcyjny do WZ, po czym jedna WZ (wraz z korektą/korektami do niej) lub wiele WZ (wraz z korektami do nich) są przekształcane do jednej faktury zbiorczej, oczywiście uwzględniającej obustronne ruchy magazynowe - czyli WZ pomniejszone o korekty.
Jest to jasne i przejrzyste, dużo prostsze niż odrębna ewidencja w arkuszu czy na papierze - zawsze wiadomo, co jest u "odbiorcy" lub "nabywcy".
Tak, jak już pisałem - działają tak z powodzeniem zarówno piekarnie, mające raptem tylko kilkadziesiąt kartotek magazynowych, jak i hurtownie samochodowe, mające po ponad 200 tys. kartotek magazynowych. Podkreślam: kartotek - nie pozycji.

Oczywiście mam też na myśli programy umożliwiające taką pracę.

Dla przejrzystości pomijam tu dokumenty inne, jak np. wydanie/odbiór kaucji, dokumenty międzymagazynowe (jeśli sprzedawca prowadzi magazyn odbiorcy), dokumenty kompletacji/dekompletacji, itd.

Zresztą (już poza tematem) wreszcie można oficjalnie robić jedną korektę do wielu faktur, bo dotychczas to była korekta wartościowa, ilościowa, VAT lub graniczna.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-08-12 09:44:12
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż cudzego towaru
On Tue, 12 Aug 2014, Adam wrote:

Dokumentu WZ nie oddaje się.

  A to źle zrozumiałem, OK.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-13 16:19:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzedaż cudzego towaru
W dniu 11.08.2014 o 23:55, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Czyli odpada robienie komputerowe tabelki, pozostaje ręczne pisanie?
A jak zwrot, to wpisać datę zwrotu i podpis?

Data: 2014-08-16 10:54:22
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż cudzego towaru
On Wed, 13 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Czyli odpada robienie komputerowe tabelki, pozostaje ręczne pisanie?

  Poproszę o łatwieszy zestaw pytań.
  Zestaw łatwiejszych pytań też może być.
  Pytanie pomocnicze: czy kwalifikowany podpis cyfrowy z datą pewną
to są "komputerowe tabelki"?
  Nie wiem jak ewentualna kontrola zareaguje na "komputerowe tabelki" :(

A jak zwrot, to wpisać datę zwrotu i podpis?

  Nie sprawdzałem, więc z przezorności tak bym zrobił (mając i tak
papier z datami).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-08-17 18:25:40
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzedaż cudzego towaru
W dniu 16.08.2014 o 10:54, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

I tak nie mam cyfrowego podpisu...
Więc pozostaje ręczne pisanie na papierze... OK.

SprzedaĹź cudzego towaru