Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstę pna

Data: 2010-08-22 22:02:40
Autor: NotBear
On 2010-08-22 12:30, /// Kaszpir /// wrote:
Czy coś trzeba by w niej zmienić ?

Ustalic czy mieszkanie ma wazne swiadectwo energetyczne (jest wymagane przy sprzedazy lub wynajmie). Poniewaz obecne prawo nie przewiduje zadnych sankcji za brak tego dokumentu, widzialem juz zapis w akcie mowiacy o tym, ze kupujacy zgadza sie na kupno lokalu bez swiadectwa. Jednak gdybym to ja byl kupujacym, to wolalbym, zeby sprzedawca zalatwil ta sprawe przed sprzedaza.

Podstawa:
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. nr 161, poz. 1279).

--
NotBear

Data: 2010-08-22 22:42:53
Autor: MZ
On 2010-08-22 12:30, /// Kaszpir /// wrote:
Czy coś trzeba by w niej zmienić ?

Ustalic czy mieszkanie ma wazne swiadectwo energetyczne (jest wymagane
przy sprzedazy lub wynajmie).
Jest opcjonalne, nie wymagane. Nie strasz.

 Poniewaz obecne prawo nie przewiduje
zadnych sankcji za brak tego dokumentu, widzialem juz zapis w akcie

Właśnie, nie ma sankcji więc póki co to martwy przepis w odniesieniu do
starszych mieszkań.
mowiacy o tym, ze kupujacy zgadza sie na kupno lokalu bez swiadectwa.
Jednak gdybym to ja byl kupujacym, to wolalbym, zeby sprzedawca zalatwil
ta sprawe przed sprzedaza.
http://www.budnet.pl/Sprzedaz_mieszkania_bez_swiadectwa_energetycznego_nadal_jest_mozliwa,przeglad_prasy_budowlanej,i=18767.html

Do 2014 roku sprzedaż bez świadectwa jest możliwa. Powiedz, ile mieszkań
sprzed 2007 roku ma takie świadectwa?

--
MZ

Data: 2010-08-22 23:23:17
Autor: NotBear
Sprzeda¿ mieszkania - umowa przedwstêpna
On 2010-08-22 22:42, MZ wrote:
Jest opcjonalne, nie wymagane. Nie strasz.

Ustawa mowi: "zbywca przekazuje nabywcy odpowiednie ¶wiadectwo charakterystyki energetycznej". Dla mnie jako nieprawnika oznacza to obowiazek.

Tyle teorii, a w praktyce masz racje - ja moge sobie zazadac, a sprzedajacy moze mnie poslac na drzewo i tyle z transakcji. Niemniej jako kupujacy wolalbym takie swiadectwo otrzymac. Jako sprzedajacy wolalbym za to miec wpisana w akcie informacje, ze kupujacy zrzekl sie prawa do otrzymania swiadectwa, aby brak tego dokumentu nie stal sie pretekstem do podwazenia waznosci umowy w przyszlosci.

Szerzej w artykule z Rzepy:
"W wypadku zbycia budynku lub najmu przepisy nie przewiduj± ¿adnej sankcji za brak ¶wiadectwa. Nowe uregulowania mówi± jedynie, ¿e nabywcy budynku (lokalu) powinno byæ udostêpnione ¶wiadectwo. I tyle. Od niego wiêc tak naprawdê zale¿y, czy chce, by zbywaj±cy lub wynajmuj±cy postara³ siê o ¶wiadectwo. Tak te¿ uwa¿aj± notariusze. Krajowa Rada Notarialna przygotowa³a nawet wytyczne dla nich w tej sprawie. Wynika z nich, ¿e certyfikat nie musi byæ do³±czony do aktów notarialnych zbycia nieruchomo¶ci. Rejenci maj± jedynie obowi±zek informowaæ swoich klientów o nowym obowi±zku i mo¿liwo¶ci przedstawienia certyfikatu. Od woli stron bêdzie wiêc zale¿eæ, czy zostanie ono do³±czone do notarialnej umowy czy te¿ nie. "

http://www.rp.pl/artykul/96611,256804_Mozna_sprzedac_budynek_bez_swiadectwa_energetycznego.html

Do 2014 roku sprzeda¿ bez ¶wiadectwa jest mo¿liwa. Powiedz, ile mieszkañ
sprzed 2007 roku ma takie ¶wiadectwa?

Zapewne jakies promile.

--
NotBear

Data: 2010-08-23 07:54:57
Autor: /// Kaszpir ///
[...]

Certyfikat energetyczny to ściema , która nic nie mówi o rzeczywistym zapotrzebowaniu na ciepło ...

Mam znajomego który robi taki certyfikaty i śmieje się że certyfikaty dla developerów są "specjalne" aby mogli oni się "pochwalić" kupującym ...
Są tacy którzy robią takie certyfikaty na "odległość" bez zadnch danych ...

Nikomu nie zależy na rzetelności tych certyfikatów a wszyscy starają się aby załatwić ten certyfikat jak najtaniej ...

Certyfikat ludzie traktują jako następny głupi podatek ...

Certyfikatu nie mam i z tego co wiem nie musze go mieć.

Data: 2010-08-23 08:08:20
Autor: /// Kaszpir ///
Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstępna
Dobra , a czy ktoś się orientuje jakie koszty są w przypadku umowy przedwstępnej u notariusza ?

Nieruchomośc KW nie posiada.

Cena sprzedaży 247tys zł , zadatek 20tys zł.

Czy jeśli mowa przedwstępna i umowa "końcowa" będzie załatwiona u jednego notariusza to są jakieś "zniżki" ?

Może jednak nie proponować kupującemu możliwości "wyboru" a od razu udać się z nim do wyznaczonego przez niego notariusza (on płaci więc moze uda mu sie jakiegoś tańszego znaleźć)

I tak będzie miał taniej bo sprzedaje mieszkanie bez pośredników , więc już na dzień dobry ma kilka mniej procent , bo prowizji pośrednikowi nie zapłaci ;)

Data: 2010-08-23 08:33:03
Autor: /// Kaszpir ///
Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstępna
Aha i jeszcze jedno :)

Klient będzie kupował bez pośrednika więc już zaoszczędzi kilka procent (nie ma prowizji) więc zapewne macie racje i umowę przedwstępną też będzie u notariusza.

I tak kupujący płaci więc czemu mam później się martwić że coś nie tak w umowie ;)

jakie dokumenty muszę mieć do podpisania umowy przedwstępnej ?

Książeczki za prąd ani za czynsz nie mam , bo od wielu lat rachunki płacę przelewem .
Dokumenty wszystkie jakie dostalem po zakupie mieszkania posiadam :)

Data: 2010-08-23 09:56:21
Autor: MZ
W dniu 2010-08-23 08:33, /// Kaszpir /// pisze:

I tak kupujący płaci więc czemu mam później się martwić że coś nie tak w
umowie ;)
RozsÄ…dnie.

jakie dokumenty muszę mieć do podpisania umowy przedwstępnej ?

Najlepiej zadzwonić do notariusza który będzie tą umowę podpisywać i on
Ci poda listę tego co masz dostarczyć.
Mniej więcej to:
1. aktualne zaświadczenie ze spółdzielni potwierdzające własność lokalu
na którym powinna się znaleźć informacja, że dla lokalu nie jest
prowadzona KW
2. aktualne zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z opłatami za lokal
3. opcjonalne - notariusz zapisze w akcie, że sprzedający pozostaje we
wspólnocie małżeńskiej, ale mieszkanie nabył będąc stanu wolnego itd.
Czasami potrzeba do tego odpisu aktu małżeństwa.
4. dokument tożsamości
5. notariusz zapisuje dość szczegółowo co sprzedajesz, więc powinieneś
mieć na zaświadczeniu z p. 1 albo przynajmniej potrafić powiedzieć że
"lokal mieszkalny o powierzchni xx m2 składa się z x pokojów,
przedpokoju, Å‚azienki i kuchni itp". Ad rem powinieneÅ› to ewentualnie
umieścić również w Twojej wersji umowy cywilno-prawnej.
Książeczki za prąd ani za czynsz nie mam , bo od wielu lat rachunki
płacę przelewem .
Dokumenty wszystkie jakie dostalem po zakupie mieszkania posiadam :)
Te dokumenty zostają u Ciebie, przynajmniej większość z nich. Kupującemu
ich nie przekazujesz. Potwierdzenia opłat też nie przekazujesz.
Rozsądnie jest zostawić kupującemu swój nowy adres, ewentualnie mimo
wszystko pojechać razem z nich do ZG i ZE i tam podać adres do
doręczenia rozliczenia końcowego.

--
MZ

Data: 2010-08-23 11:35:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstę pna
On Mon, 23 Aug 2010, MZ wrote:

5. notariusz zapisuje do¶æ szczegó³owo co sprzedajesz, wiêc powiniene¶
mieæ na za¶wiadczeniu z p. 1 albo przynajmniej potrafiæ powiedzieæ ¿e
"lokal mieszkalny o powierzchni xx m2 sk³ada siê z x pokojów,
przedpokoju, ³azienki i kuchni itp".

  Prawdê mówi±c, to w aktach notarialnych widywa³em szkice, zarówno
obejmuj±ce lokal jak i jego po³o¿enie w budynku.
  I to samo dla ew. nieruchomo¶ci przynale¿nych (piwnica itp)
  Chyba nie od rzeczy by³oby cos takiego przygotowaæ :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-23 09:40:50
Autor: MZ
Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstę pna
W dniu 2010-08-23 08:08, /// Kaszpir /// pisze:
Dobra , a czy ktoÅ› siÄ™ orientuje jakie koszty sÄ… w przypadku umowy
przedwstępnej u notariusza ?

http://www.money.pl/banki/kalkulatory/koszty/

Nieruchomośc KW nie posiada.

Cena sprzedaży 247tys zł , zadatek 20tys zł.

Czy jeśli mowa przedwstępna i umowa "końcowa" będzie załatwiona u
jednego notariusza to są jakieś "zniżki" ?

Zależy jakie to miasto, ilu notariuszy, jaka konkurencja. Np. w
Warszawie bez problemu znajdziesz notariusza który zrobi obie umowy w
cenie jednej, doliczając tylko opłaty za wypisy (kilkadziesiąt złotych).
Kwestia dogadania siÄ™.
*Maksymalna* taksa powinna dla tej kwoty wynieść 1 758,00 netto. Tak
negocjujcie, żeby zrobić w tym obie umowy.

--
MZ

Data: 2010-08-24 22:10:30
Autor: NotBear
On 2010-08-23 07:54, /// Kaszpir /// wrote:
Certyfikat energetyczny to ¶ciema , która nic nie mówi o rzeczywistym
zapotrzebowaniu na ciep³o ...

To prawda.

Certyfikat ludzie traktuj± jako nastêpny g³upi podatek ...

Zgadza sie. Ja to traktuje jako kolejny papier wymagany do transakcji. Ale wole, zeby to ktos inny za niego zaplacil ;-)

--
NotBear

Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstę pna