Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu

Data: 2012-06-15 10:19:32
Autor: Marek
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
Witam,

spotkał mnie przypadek, gdzie prosząc sprzedawcę po wydrukowaniu paragonu o fakturę, stwierdził, ze już za późno i oni tak księgują, że albo faktura albo paragon. Niedawno rozmawiałem jednak z kuzynem, który pracuje w US i własnie poruszalismy ten temat, z tytułu, że ja równiez prowadzę sprzedaż. Jezeli dobrze pamiętam to mówił, że w ciągu 3 miesięcy mam obowiązek wystawić fakturę VAT firmir na podstawie paragonu. Może ktoś z Was głębiej liznął tematu i to potwiedzi ? Szukając po internecie wygląda na to, że kuzynma rację.

Pozdrawiam
Jacek Krysiak

Data: 2012-06-15 10:52:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

[...]

  Wyjasnij nam, co Ci wyszło *z przepisów* i z których.
  W szczególnosci, intryguje mnie, skad wziałes tezę że "firmie"
  :)

Szukając po internecie wygląda na to, że kuzyn ma rację.

  Wyglada.
  Tylko pamiętaj, że nas obowiazuja *ustawy*, a nie "teksty z internetu".
  Obojętnie czy to "kuzyn gada" czy "czytasz w internecie" sprawdzaj tzw.
"podstawę prawna".

  Skoro "również prowadzisz sprzedaż", to rzecz jasna przepisy znasz ;)
  Mam na mysli np. te:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,23,63,767,,,ustawa-z-dnia-29081997-r-ordynacja-podatkowa.html
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-15 07:44:49
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
  Skoro "również prowadzisz sprzedaż", to rzecz jasna przepisy znasz ;)

robisz duze bledne zalozenie, ze ktos kto cos robi zna sie na tym co robi.
Szlag mnie za kazdym razem trafia, ze nie moge zostawic fachowca i przyjsc jak zadzwoni, ze gotowe tylku musze mu na rece patrzec, bo jak go spuszcze na minute z oka to cos spieprzy.

Data: 2012-06-17 21:45:38
Autor: Kriss

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:jrfao1$8eo$1inews.gazeta.pl...
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

To tacy ciency ci fachowcy w tym Missouri ?!? Wracaj do ojczyzny ....

Data: 2012-06-15 15:00:25
Autor: Marek
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał

 Tylko pamiętaj, że nas obowiazuja *ustawy*, a nie "teksty z internetu".
 Obojętnie czy to "kuzyn gada" czy "czytasz w internecie" sprawdzaj tzw.
"podstawę prawna".

Oczywista sprawa.

[...]

To co mi potrzebne na co dzień znam, jednak niestety nie mam czasu nieustannie śledzić ustaw i ich zmian oraz zastanawiać się nad ich interpretacją ( która de facto bywa różna pomiedzy różnymi US). Dlatego zapytałem na grupie, gdyż siedzą tu ludzie, którzy zajmują się tym zawodowo i to jest ich główna dziedzina. Chętnie przeczytam konkretną odpowiedź, która oszczędziłaby mi czasu na wertowanie wielostronicowych treści i odwołań do kolejnych.

Pozdrawiam
Marek

Data: 2012-06-15 15:07:57
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

To co mi potrzebne na co dzień znam, jednak niestety nie mam czasu
nieustannie śledzić ustaw i ich zmian

  Ale akurat tu dosc dawno zmian nie było.
  Szczególnie w sprawie "3 miesięcy".

gdyż siedzą tu ludzie, którzy zajmują się tym zawodowo

  Acha.
  To ja się do nich nie zaliczam, tak dla jasnosci.
  Szarym podatnikiem jestem.

Chętnie przeczytam konkretną odpowiedź

"Konkretnosc" odpowiedzi mierzona jest kwota zadeklarowanego
odszkodowania ;)

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT)

Data: 2012-06-15 15:39:14
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

Chętnie przeczytam konkretną odpowiedź

"Konkretnosc" odpowiedzi mierzona jest kwota zadeklarowanego
odszkodowania ;)

Ja myślę, że on nie zna przepisów aż tak dokladnie :-)

Data: 2012-07-31 06:16:15
Autor: JaMyszka
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
W dniu piątek, 15 czerwca 2012 15:07:57 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
[...]
  Acha.
[...]

Puff...
Drugi raz mam Cię!
Aha to nie achanie;p

--
Pozdrawiam :)
JM

Data: 2012-08-01 19:13:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
On Tue, 31 Jul 2012, JaMyszka wrote:

Drugi raz mam Cię!

  Zakonotowane, ale obawiam się ze w pamięci ulotnej!
(thx!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-15 15:41:47
Autor: cef
Marek wrote:

[...]

Możesz podlinkować to co znalezłeś i co coś tam potwierdza.

Data: 2012-06-15 15:52:10
Autor: Marek
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał

Możesz podlinkować to co znalezłeś i co coś tam potwierdza.

http://www.podatki.biz/artykuly/4_12925.htm - tym się sugerowałem miedzy innymi

Pozdrawiam
Marek

Data: 2012-06-16 00:12:44
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
On Fri, 15 Jun 2012, Marek wrote:

http://www.podatki.biz/artykuly/4_12925.htm - tym się sugerowałem miedzy innymi

  Z widocznej bez zalogowania częsci wynika, że obstawiaja tezę
ogólna, "dla każdego klienta".
  W zupełnosci z tym się zgadzam.
  Ba, znane mi "oporne interpretacje" usiłuja isc w druga stronę
- twierdzić mianowicie, że "firmie" nie musza wystawiać po
7 dniach (IMO zupełnie bez uzasadnienia, w mysl logiki "czyjs
obowiazek nie skierowany do mnie nie tworzy prawa dla mnie").
  W pierwszym poscie zas napisałes z naciskiem na to, że własnie
*dla firmy* (a nie klienta, jakiegokolwiek) maja obowiazek
wystawiania przez 3 miesiace.
  Skad ten poglad miałby wynikać?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-16 09:27:49
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Często widujemy w sklepach wywieszki i komunikaty, mówiące, w jakim terminie od momentu wydania paragonu możemy oczekiwać wystawienia faktury. I często sprzedawcy informują konsumentów, że termin ten nie powinien przekraczać np. tygodnia lub dwóch. Czy sprzedawca ma prawo ustalić ten termin według swojego uznania? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest negatywna - sprzedawca jest bowiem związany przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisami ordynacji podatkowej.

Jeśli sprzedawcy ustalą termin do wydania faktury na podstawie paragonu na okres krótszy niż 3 miesiące od dnia wydania towaru (wykonania usługi), naruszają prawo podatkowe - co może mieć poważne konsekwencje związane z penalizacją takiego postępowania w Kodeksie Karnym Skarbowy

§ 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.
§ 2. Kto fakturę lub rachunek, określone w § 1, wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.
§ 3. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje wystawionej lub otrzymanej faktury lub rachunku, bądź dowodu zakupu towarów.
§ 4. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.
§ 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej (dalej: Ordynacji), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Podatnicy, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, mają obowiązek wystawić rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Jest jedno zastrzeżenie, wymienione w § 4 art. 87 Ordynacji. Mianowicie: podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku (a faktura jest jego szczególną formą), jeśli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Obowiązek wystawiania faktur VAT na czynnych podatników podatku od towarów i usług nakłada art. 106 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Nie ma jednak takiego obowiązku w przypadku wystawiania faktur dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jednak na żądanie tych osób sprzedawca jest obowiązany taką fakturę wystawić (art. 106 ust. 4 ustawy VAT).

Jak wynika z powyższego, sprzedawca może odmówić wystawienia faktury na podstawie paragonu fiskalnego dopiero po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Nie oznacza to jednak, że faktury wystawić nie może (konsument często spotyka się z tym wyjaśnieniem). Wystawienie faktury po upływie 3 miesięcy zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Inną sprawą jest, że oznacza to dodatkowe kłopoty (trzeba te faktury odrębnie ewidencjonować, aby nie dublować wartości w ewidencji sprzedaży, trzeba je odpowiednio opisywać, aby nie było z nimi problemów w księgowości itp.). Konsumenci powinni wobec tego rozumieć postawę sprzedawców, którzy nie wystawiają faktur po upływie 3 miesięcy. A sprzedawcy powinni pamiętać, że często spotykany termin 7 dni dla wystawienia faktury nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach i naraża ich na odpowiedzielność karną skarbową.

Romuald Gabrysz

Podstawa prawna:

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 14 stycznia 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

Data: 2012-06-16 11:41:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 Jun 2012, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

[...cytat...]

  Jak rozumiem, cytat służy wyjasnieniu opisu w podatki.biz,
który to w 100% zgadza się z moim pogladem.
  Pozostaje pytanie skad Marek wział tezę wyrażona
w sugestii, że *dla firm* ma być szczególne traktowanie,
sugestię odebrałem w tę stronę: "dla firmy musi przez
trzy miesiace".
  Acz nie jest to niesprzeczne z "dla każdego musi przez 3 miesiace",
to akcentowanie owej firmy mnie dziwi :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-16 13:36:00
Autor: Marek
[...]

Nie doszukuj się sensu, sam nie wiem dlaczego mi wskoczyło "dla firmy" nigdzie o takim rozróżnieniu firma a osoba fizyczna odnośnie tego tematu nie czytałem.

Pozdrawiam
Marek

Data: 2012-06-16 17:40:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
On Sat, 16 Jun 2012, Marek wrote:

Nie doszukuj się sensu

 A to nie ma sprawy :)
 Swoja droga, przepis z Ordynacji przeczytałes?
 Przecież opornemu sprzedawcy nie powiesz "w internecie
wyczytałem", bo Cię wysmieje.

BTW: przypomni ktos który akt prawny wprost stwierdza "faktura
 jest rachunkiem"? Bo zapis odwrotny na potrzeby któregos watku
 niedawno sprawdziłem - jest w rozporzadzeniu o wystawianiu
 f-r, ale jakos mi wywietrzało gdzie jest "litera" odwrotna,
 a z przeszłych dyskusji pamiętam że istnieje (mimo że to nie jest
 w tym przypadku krytyczne - jak zainteresowany nie chce, niech
 spróbuje wystawić rachunek wg nakazu z Ordynacji, już "organy"
 mu znajda podstawę prawna do wykazania co jest nie tak :))

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-16 18:26:39
Autor: Marek
[...]

Nie zamierzam się kłócić, bo nie jestem z tych, ale chciałem się upewnić czy mam rację. Sprzedawca twierdził, że nie musi bo tak im nakazała księgowa, a ona już 20 lat w branzy. Nie chciałem się spierać bo nie w tym rzecz, ale bardziej chodziło o to kto ma rację.

Pozdrawiam
Marek

Data: 2012-06-16 19:35:30
Autor: m
W dniu 16.06.2012 18:26, Marek pisze:

[...]

Dla niektórych księgowych to jest wada nie zaleta. Bo jeżeli jest 20 lat w branży, to może oznaczać że przestała się interesować przepisami jakieś 17 lat temu.

p. m.

Data: 2012-06-16 13:41:43
Autor: cef
Marek wrote:

Możesz podlinkować to co znalezłeś i co coś tam potwierdza.

http://www.podatki.biz/artykuly/4_12925.htm - tym się sugerowałem
miedzy innymi

I co na to sprzedawca?

Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu