Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)

Data: 2010-04-23 12:37:57
Autor: Johny
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Witam serdecznie.

Mam ma³± zagwozdkê dotycz±c± licencji na wykorzystanie bazy MySQL. Jest to licencja typu GPL. Chcê napisaæ aplikacjê w PHP, która bêdzie korzysta³a z tej¿e bazy, jako no¶nika danych. Licencja GPL stanowi, ¿e je¶li wykorzystam elementy kodu danej aplikacji to swoj± aplikacjê musze udostêpniæ na takiej samej licencji (GPL), czyli za darmo. W tym przypadku nie bedê korzysta³ z kodu MySQL'a (serwer), ale sa jeszcze biblioteki "³±czoce" PHP z MySQL'em (st±d wynika moja niepewno¶c)/ Swoj± aplikacjê chcia³bym sprzedawaæ i pozostaæ w zgodzie z prawem. Czy wykorzystanie w aplikacji (PHP) jako no¶nika danych bazy MySQL narusza postanowienia licencji GPL w tym konkretnym przypadku (baza MySQL). Mo¿e kto¶ ju¿ przerabia³ podobny temat?

Pozdrawiam
Johny

Data: 2010-04-23 10:44:23
Autor: to
Johny wrote:

[...]

Trochę to enigmatycznie napisałeś, jeśli masz na myśli aplikację napisaną w PHP która po prostu korzysta z bazy MySQL (ale samego serwera MySQL nie dołączasz do swojego programu) to nie widzę problemu. Inaczej mówiąc taką, którą dostarczysz klientowi w postaci kodu PHP, a on ją już sobie uruchomi korzystając z własnego interpretera PHP i własnego serwera MySQL. Analogicznie każdy program napisany pod Windows wymaga tego systemu do działania, ale nie musisz przecież posiadać jakiejkolwiek licencji Microsoftu żeby go rozprowadzać. Jeśli serwer MySQL byłby integralną częścią Twojej aplikacji to sprawa byłaby już nieco bardziej skomplikowana.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 12:47:46
Autor: Tomasz Kaczanowski
Johny pisze:
[...]

Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-23 12:58:15
Autor: Johny
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

Ech... zagalopowa³em siê. Nie chcia³bym udostêpniaæ kodu tej aplikacji na takiej samej licencji :]

Johny

Data: 2010-04-23 13:00:53
Autor: Tomasz Kaczanowski
Johny pisze:
Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

Ech... zagalopowa³em siê. Nie chcia³bym udostêpniaæ kodu tej aplikacji na takiej samej licencji :]

A da sie napisaæ ja tak, aby by³a mniej zale¿na od tego, czy serwerem bedzie mysql, czy posgresql (na przyk³ad?). Wtedy nie bêdzie problemu, na czym zainstalujesz i w ogóle nie bêdziesz musia³ siê tym przejmowaæ. Inna sprawa, ¿e pisz±c w jêzyku skryptowym i tak przekazujesz ¼ród³a kupuj±cemu.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-23 11:42:15
Autor: to
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Tomasz Kaczanowski wrote:

A da sie napisać ja tak, aby była mniej zależna od tego, czy serwerem
bedzie mysql, czy posgresql (na przykład?).

A niby dlaczego ma być niezależna? Czy każdy program działający w środowisku Linuksa musi być na GPL? Przecież Linux jest.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 13:45:08
Autor: Tomasz Kaczanowski
Sprzedaż aplikacji, a licencja GPL (M ySQL)
to pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

System operacyjny ma troszkę inne zapisy w licencji (z tego co pamiętam).

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-23 11:47:35
Autor: to
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

System operacyjny ma troszkÄ™ inne zapisy w licencji (z tego co
pamiętam).

To znaczy na czym Twoim zdaniem polega różnica i jakie ma znaczenie?

Jeśli omawiana aplikacja nie zawiera w sobie serwera MySQL a jedynie jest przystosowana do łączenia się z nim to nie ma żadnego powodu by musiała być na licencji GPL.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 13:53:47
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-23 13:47, to pisze:
Jeśli omawiana aplikacja nie zawiera w sobie serwera MySQL a jedynie jest przystosowana do łączenia się z nim to nie ma żadnego powodu by musiała być na licencji GPL.

Tylko że kto mu napisał biblioteki do łączenia? Bo biblioteki
dostarczane przez AB były GPL, czyli zarażające. Jak jest teraz, to nie
wiem, bo ostatecznie całość teraz chyba należy do Oracla. Więc jak ma
aplikację zlinkowaną z bibliotekami GPL, to go to zaraża.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-23 11:56:38
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-04-23, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

Tylko ¿e kto mu napisa³ biblioteki do ³±czenia? Bo biblioteki
dostarczane przez AB by³y GPL, czyli zara¿aj±ce. Jak jest teraz, to nie
wiem, bo ostatecznie ca³o¶æ teraz chyba nale¿y do Oracla. Wiêc jak ma
aplikacjê zlinkowan± z bibliotekami GPL, to go to zara¿a.

Sugerujesz, ¿e ka¿da aplikacja napisana w PHP, a dzia³aj±ca z MySQL
ma byæ rozprowadzana na zasadzie GPL? Odwa¿na teza.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-04-23 15:25:13
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
On 2010-04-23, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

No w PHP nie, o ile nie jest kompilowana. Jak dostarcza kota ¼ródlanego,
to to nie linkuje z bibliotekami.

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-23 15:25:41
Autor: Adam KÅ‚obukowski
On 2010-04-23, Przemysław Adam Śmiejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

Sugerujesz, że każda aplikacja napisana w PHP, a działająca z MySQL
ma być rozprowadzana na zasadzie GPL? Odważna teza.

Szczególnie, jeśli weźmie się pod uwagę że PHP*1 nie jest na licencji
GPL, zaś licencja MySQL*2 to (między innymi) GPL + specjalne wyjątki

*1 http://php.net/license/index.php
*2 http://www.mysql.com/about/legal/licensing/foss-exception/

Adam KÅ‚obukowski

Data: 2010-04-23 18:31:18
Autor: to
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

[...]

Ale przecież ta biblioteka nadal nie jest integralna częścią jego programu, tylko, jeśli już, interpretera PHP.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-24 09:46:13
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-23 20:31, to pisze:
[...]

No w przypadku klasycznego PHP tak. Bo dostarczasz kota źródlanego
klientowi bez reszty. Ale przy kompilowanych programach już zaraża MSZ.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-24 07:52:58
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

Ale przecie¿ ta biblioteka nadal nie jest integralna czê¶ci± jego programu, tylko, je¶li ju¿, interpretera PHP.

No w przypadku klasycznego PHP tak. Bo dostarczasz kota ¼ródlanego
klientowi bez reszty. Ale przy kompilowanych programach ju¿ zara¿a MSZ.

To ¿e kto¶ dostarczy kod ¼ród³owy nic nie znaczy.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-04-24 10:32:48
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
> [...]
> klientowi bez reszty. Ale przy kompilowanych programach ju¿ zara¿a MSZ.
To ¿e kto¶ dostarczy kod ¼ród³owy nic nie znaczy.

Dlaczego nie znaczy? Skoro nie jest ³±czone z bibliotekami, a ³±czenia
dokonuje sobie sam klient....

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-24 11:01:42
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

Bo samo udostêpnienie ¼róde³ nie okre¶la licencji na jakiej s± one udostêpnione.

a ³±czenia dokonuje sobie sam klient....

Klient mo¿e tylko tyle, na ile zezwalaj± mu nabyte prawa.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-04-24 13:34:25
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:
[...]
[...]

No i? Czemu siê maj± zaraziæ od PHP?

a ³±czenia dokonuje sobie sam klient....
Klient mo¿e tylko tyle, na ile zezwalaj± mu nabyte prawa.

No i uwa¿asz, ¿e PHP mu je zarazi?

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-24 12:09:24
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

a ³±czenia dokonuje sobie sam klient....
Klient mo¿e tylko tyle, na ile zezwalaj± mu nabyte prawa.
No i uwa¿asz, ¿e PHP mu je zarazi?

NIE. Uwa¿am, ¿e fakt dostarczania KODU ¬RÓD£OWEGO ma siê nijak
do kwestii czy co¶ zarazi/nie zarazi czymkolwiek, bo o tym decyduje
stricte licencja.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-04-24 14:17:49
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

Ale nie chodzi o to, ¿e dostarczony kod ¼ród³owy jego programu ma co¶
zara¿aæ, ale ¿e JEGO program siê zara¿a lub nie od licencji biblioteki.
Je¿eli jest to program w PHP dostarczony jako kod, to nie bêdzie siê wg
mnie zara¿a³. A je¶li to jest program w jakim¶ jêzyku (równie¿ w PHP)
skompilowany i po³±czony z bibliotek± (dyskusja czy ³±czenie dynamiczne
zara¿a jest dla mnie otwarta) to wtedy zara¿a.

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-24 13:29:24
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-04-24, Przemys³aw Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl> wrote:

[...]

[...]

PHP dostajesz w wersji *skompilowanej*, driver do mysql tako¿, a mimo to nie jest to zara¿one. Magia? :) Wszystko jest kwesti± licencji i postanowieñ licencyjnych, a nie dostarczania lub nie wersji skompilowanej.
--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-04-25 23:44:21
Autor: to
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Wojciech Bancer wrote:

PHP dostajesz w wersji *skompilowanej*, driver do mysql takoż, a mimo to
nie jest to zarażone. Magia? :) Wszystko jest kwestią licencji i
postanowień licencyjnych, a nie dostarczania lub nie wersji
skompilowanej.

Nie o to chodzi, skrypt/program udostępniony w postaci kodu źródłowego nie może być zarażony niczym, co nie jest napisane w php, bo niby jak? Z jakąś quasi binarką to już różnie bywa, szczerze mówiąc nie wiem, jakie rozwiązania stosuje się w przypadku php, ale często taka quasi-binarka zawiera jakieś biblioteki czy elementy bibliotek i wtedy już licencja na której zostały one udostępnione ma znaczenie. Nie wydaje mi się jednak, żeby miało to związek z mysql-em o który było pytanie, bo umieszczenia fragmentów kodu samego mysql-a w quasi-binarce php-owej sobie raczej nie wyobrażam.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 14:13:54
Autor: Tomasz Kaczanowski
to pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

Chodzi o dynamiczne linkowanie - tu jest trochę niejasności. Ogólnie jest to licencja, której należy unikać, jeśli nie ma się czasu na szczegółowe jej analizowanie i późniejsze ew. problemy....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-23 18:32:50
Autor: to
Tomasz Kaczanowski wrote:

Chodzi o dynamiczne linkowanie - tu jest trochę niejasności. Ogólnie
jest to licencja, której należy unikać, jeśli nie ma się czasu na
szczegółowe jej analizowanie i późniejsze ew. problemy....

O dynamiczne linkowanie czego do czego? Rozumiem, ze można dyskutować o tym w przypadku "dynamicznej" binarki która korzysta z bibliotek na GPL, ale jak to ma związek z, właściwie, skryptem napisanym w php? --
cokolwiek

Data: 2010-04-26 08:23:35
Autor: Tomasz Kaczanowski
to pisze:
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

Napisałem, że przy zwykłym php nie ma to znaczenia, bo i tak kody zrodlowe przekazuje.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-26 09:31:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-26 08:23, Tomasz Kaczanowski pisze:
Napisałem, że przy zwykłym php nie ma to znaczenia, bo i tak kody
zrodlowe przekazuje.

Przekazanie kodów ma się nijak do licencji. Licencja GPL oznacza
przekazanie i UWOLNIENIE. Przy innej (np. swojej) licencji gość może
kody przekazać, ale i tak zastrzec sobie prawa własności.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-30 10:37:15
Autor: to
[...]

Ale nadal nie umieścisz kodu w C w skrypcie napisanym w PHP, więc w jaki sposób można taką licencję złamać? No chyba, ze jako string czy comment, tylko po co?

--
cokolwiek

Data: 2010-04-30 12:41:37
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-30 12:37, to pisze:
[...]

Ale którą? Bo dyskusja chyba się rozjechała. Ja mówię, że w przypadku
PHP GPL nie zaraża.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-30 21:37:58
Autor: to
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Przemysław Adam Śmiejek wrote:

Ale którą? Bo dyskusja chyba się rozjechała. Ja mówię, że w przypadku
PHP GPL nie zaraża.

Jeśli pisałeś ogólnie, a nie w kontekście pierwotnego pytania to zgoda, oczywiście samo udostępnienie kodu nie zawsze wystarczy (a czasem może być wręcz złamaniem licencji).

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 13:07:54
Autor: JaromirD
Johny wrote:

Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

Ech... zagalopowa�em si�. Nie chcia�bym udost�pnia� kodu tej aplikacji na
takiej samej licencji :]

Johny

Czyli chciałbyś za darmo wziąć i nic nie dać w zamian, tak?

JaromirD

Data: 2010-04-23 11:43:12
Autor: to
JaromirD wrote:

Czyli chciałbyś za darmo wziąć i nic nie dać w zamian, tak?

Niby co chce wziąć i co miałby za to dać?

--
cokolwiek

Data: 2010-04-23 13:22:49
Autor: Micha³ Pysz
W dniu 2010-04-23 12:58, Johny pisze:
Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

Ech... zagalopowa³em siê. Nie chcia³bym udostêpniaæ kodu tej aplikacji na
takiej samej licencji :]

Ale i tak bêdziesz udostêpnia³ kod w zbli¿onej zasadzie przecie¿.
PHP jest z natury interpretowana a nie kompilowana wiêc kod ¼ród³owy przekazujesz klientowi.
Wiêc w czym obawy?

Mo¿e ¼le zrozumia³e¶ licencjê, przeczytaj jeszcze raz :-)

mp.

Data: 2010-04-23 11:44:54
Autor: to
Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
Michał Pysz wrote:

Ale i tak będziesz udostępniał kod w zbliżonej zasadzie przecież. PHP
jest z natury interpretowana a nie kompilowana więc kod źródłowy
przekazujesz klientowi.

Niekoniecznie.

Więc w czym obawy?

Choćby w tym, żeby klient nie rozprowadzał aplikacji dalej?

--
cokolwiek

Data: 2010-04-24 09:47:43
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sprzeda� aplikacji, a licencja GPL ( MySQL)
W dniu 2010-04-23 12:37, Johny pisze:
Witam serdecznie.

Mam ma�� zagwozdk� dotycz�c� licencji na wykorzystanie bazy MySQL. Jest to

http://www.grzegorz.net/oe/config.php

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-24 14:37:29
Autor: Krzyma
Sprzeda� aplikacji, a licencja GPL ( MySQL)
W dniu 2010-04-23 12:37, Johny pisze:
Witam serdecznie.

Mam ma�� zagwozdk� dotycz�c� licencji na wykorzystanie bazy MySQL. Jest to
licencja typu GPL. Chc� napisa� aplikacj� w PHP, kt�ra b�dzie korzysta�a z
tej�e bazy, jako no�nika danych. Licencja GPL stanowi, �e je�li wykorzystam
elementy kodu danej aplikacji to swoj� aplikacj� musze udost�pni� na takiej
samej licencji (GPL), czyli za darmo. W tym przypadku nie bed� korzysta� z
kodu MySQL'a (serwer), ale sa jeszcze biblioteki "��czoce" PHP z MySQL'em
(st�d wynika moja niepewno�c)/ Swoj� aplikacj� chcia�bym sprzedawa� i
pozosta� w zgodzie z prawem. Czy wykorzystanie w aplikacji (PHP) jako
no�nika danych bazy MySQL narusza postanowienia licencji GPL w tym
konkretnym przypadku (baza MySQL). Mo�e kto� ju� przerabia� podobny temat?

Pozdrawiam
Johny

ZAcznijmy od tego, ze PHP  nie jest kompilowany, tylko interpretowany, wiec kient dotaje kod zrodlowy, chyba , ze robisz mu instalacje i szyfrujesz zrodla.Twoja aplikacja moze komunikowac sie z bazami, bibliotekami elementami systemow na dowolnej licencji. W zaden sposob nie zarazaja twojej aplikacji odpowiednia licencja. Jesli twoja aplikacja wymaga zmodyfikowanej biblioteki ktora musisz dostarczyc - wziales zrodlo biblioteki X na licencji GPL i uzupelniles ja, rozbudowales jej funkcjonalnosc i dolaczyles do aplikacji to udostepnic musisz na tej samej licencji kod biblioteki, a nie calej aplikacji ktora ja wykorzystuje.
Jesli wykorzystujesz w swoim kodzie czesc kodu, lub kod udostepniony na licencji GPL, bo na przyklad chciales rozbudowac juz jakies istniejace rozwiazanie, to musisz swoj udostepnic na tej samej licencji.
Jesli 'klepiesz' od poczatku swoj kod to nie masz zadnego problemu.
Jak znam zycie, wykorzystujesz istniejace juz skrypty, czesci kodu itp,modyfikujesz juz jakas istniejaca aplikacje 'Webowa', w zwiazku z tym z pewnoscia twoje rozwiazanie powinno byc udostepnione z licencja GPL.

Krzyma

Data: 2010-04-26 08:27:21
Autor: Tomasz Kaczanowski
Krzyma pisze:

[...]

Jeśli jest na GPL (a nie LGPL) to zaraża...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Sprzeda¿ aplikacji, a licencja GPL (MySQL)