Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego

Data: 2010-04-06 12:49:05
Autor: Paweł Socha
Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego
Witam,

mam następujący problem. Rok temu sprzedałem moje mieszkanie, które stało się moją własnością w wyniku darowizny (rodziców). Mieszkanie to stanowiło więc odrębną własność (jestem żonaty, byłem w momencie darowizny i sprzedaży ). Jako że od momentu darowizny do sprzedaży nie upłynął okres 5 lat, więc aby uniknąć zapłaty podatku napisałem stosowne pismo do US, że środki ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat przekażę na cele mieszkaniowe. No i teraz przyszła pora zrealizować obietnicę złożoną urzędowi - chcę nabyć nową nieruchomość. Problem polega na tym, że wartość nowej nieruchomości jest zbliżona do wartości sprzedanego mieszkania - z tym tylko że nową nieruchomość nabywamy już z żoną wspólnie - a więc teoretycznie nasz udział to 50/50 (nie mamy rozdzielności majątkowej). I teraz pytanie - czy jeśli np. sprzedałem mieszkanie za 300000 (ale sam) i teraz kupujemy nowe za 300000 (ale razem) to US będzie to widział tak, że mój wkład jest 150000 i od pozostałych 150000 będę musiał zapłacić podatek?? (jako że wszystko idzie na starych przepisach to w moim przypadku jest to 19% :-( )

Pozdrawiam
Paweł __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4974 (20100325) __________

Data: 2010-04-06 13:04:21
Autor: spp
W dniu 2010-04-06 12:49, Paweł Socha pisze:
[...]

Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

--
spp

Data: 2010-04-06 13:20:01
Autor: Paweł Socha
Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego

Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

OK, ta opcja jest mi znana i rozważana, tylko że to też powielanie kosztów, bo darowizna również mysi mieć formę notarialną, a więc dochodzą kolejne PLNy. Pytanie jest bardziej takie, czy kupując teraz wspólnie na 100% ładuje się na minę, czy może da sie wynaleźć jakiś przepis/artykół pozwalający na wybrnięcie bez strat finansowych z tej sytuacji.

Data: 2010-04-06 13:28:18
Autor: spp
W dniu 2010-04-06 13:20, Paweł Socha pisze:

[...]

Nie znam a przerabiałem coś podobnego niedawno. Chyba opcja niższych opłat notarialnych jest kusząca - na pewno niższe niż te 15 % od 150,000 zł.

--
spp

Data: 2010-04-06 13:28:49
Autor: mvoicem
(06.04.2010 13:20), Paweł Socha wrote:

[...]

W przypadku darowizny w rodzinie chyba odpada PCC, więc koszty stają się
dość niewielkie (goły notariusz). Na pewno mniejsze niż ewentualne
20%/10% od wartości mieszkania które sprzedałeś.

p. m.

Data: 2010-04-06 13:32:07
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
Paweł Socha rzecze:

[...]

Nie musi być darowizna. Jak już chcesz uszczęśliwić małżonkę połową
mieszkania, zrób notarialne rozszerzenie wspólności majątkowej (taksa
400 zł plus VAT).

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4974 (20100325) __________

Wyłącz ten spam.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 13:59:45
Autor: Paweł Socha
[...]

Dzięki za pomoc - ostatnie pytanie - czy obie te operacje można przeprowadzić przy jednej wizycie u notariusza - czy po zakupie trzeba poczekać na "uprawomocnienie się" aktu i z rozszerzeniem wspólności czekać kilka dni, tygodni, miesięcy??. Już wyjaśniam o co chodzi - nową nieruchomość kupujemy od rodziny żony - dzięki temu cena jest naprawdę OK i nie chcemy aby nagle zostało to dziwnie odebrane przez rodzinkę.\

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2010-04-06 14:17:06
Autor: spp
W dniu 2010-04-06 13:59, Paweł Socha pisze:

[...]

Nie do końca jestem pewien czy zwykłe rozszerzenie wspólnoty majątkowej obejmie także nieruchomość. :(

A przy okazji nabycia od rodziny cena może być OK dla Was, US może kręcić nosem. Tak samo jak na natychmiastową darowiznę na rzecz żony (uzna, że transakcja była pozorna i będzie usiłował wymierzyć podatek). :(

--
spp

Data: 2010-04-06 14:30:17
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
spp rzecze:

Nie do końca jestem pewien czy zwykłe rozszerzenie wspólnoty majątkowej obejmie także nieruchomość. :(

A czemu nie? Art 47 par. 1 KRiO. Owszem, są wyjątki-
ale precyzyjnie opisane w art. 49 KRiO.

A przy okazji nabycia od rodziny cena może być OK dla Was, US może kręcić nosem. Tak samo jak na natychmiastową darowiznę na rzecz żony (uzna, że transakcja była pozorna i będzie usiłował wymierzyć podatek). :(

Możliwe. Dlatego z ewentualnym rozszerzeniem wspólności
bym się nie śpieszył.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 14:40:36
Autor: Dominik & Co
[...]

W zasadzie IMO "przekrętu" w tym nie ma. Ze sprzedaży majątku osobistego
była gotówka, została wydana na inną nieruchomość (wyczerpując warunki
zwolnienia). Następnie nieruchomość zostaje "uwspólniona".

Oczywiście US może się przyczepić dla samego czepiania, ale chyba
nie trzeba będzie udowadniać, że nie jest się wielbłądem...

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 19:06:41
Autor: spp
W dniu 2010-04-06 14:40, Dominik & Co pisze:

[...]

Przecież taka kombinacja przeprowadzona jednorazowo od razu wskazuje na próbę ominięcia podatku i znając procedury US będzie się czepiał. :(

--
spp

Data: 2010-04-06 14:33:34
Autor: Dominik & Co
[...]

W zasadzie można (byleby zakup poprzedzał rozszerzenie).

BTW: już kolejna osoba pyta o to "uprawomocnienie". Skąd ten pomysł?

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 22:06:48
Autor: witek
Paweł Socha wrote:

[...]

tak, pakujecie sie na mine.
jesli kupicie wspolnie, to tylko 50% srodków jest twoich.

kup mieszkanie tylko i wylacznie na siebie jako majatek oddzielny. Potem rob z tym co chcesz.

Data: 2010-04-06 13:20:09
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
spp rzecze:
Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 13:21:26
Autor: spp
W dniu 2010-04-06 13:20, Dominik & Co pisze:

Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

Bo wciąż będzie majątkiem odrębnym z przedpiśca wygląda na uczciwego. :)

--
spp

Data: 2010-04-06 13:28:25
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
spp rzecze:

Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

Bo wciąż będzie majątkiem odrębnym z przedpiśca wygląda na uczciwego. :)

No będzie i ma być- przecież kupił za środki pochodzące ze sprzedaży
majątku osobistego, czyli pozostaje jego majątkiem osobistym.
Jak jest hojny i chce się z żoną podzielić- nie widzę przeszkód...

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 13:25:29
Autor: mvoicem
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
(06.04.2010 13:20), Dominik & Co wrote:
spp rzecze:
Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

Np. żeby w przypadku nagłego zejścia rodzina nie wydymała małżonki nagle
znalezionym testamentem.

p. m.

Data: 2010-04-06 13:30:24
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
mvoicem rzecze:

Np. żeby w przypadku nagłego zejścia rodzina nie wydymała małżonki nagle
znalezionym testamentem.

Ale co małżonce do tego? Kupił za środki z majątku osobistego- jest jego
majątkiem osobistym (zgodnie z Art. 33 KRiO). Jak ma dobre serduszko
i chce się podzielić- wolno mu.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 13:47:01
Autor: mvoicem
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
(06.04.2010 13:30), Dominik & Co wrote:
mvoicem rzecze:

[...]

No to sam widzisz "po co".

p. m.

Data: 2010-04-06 13:49:25
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż darowanego mieszkania i ku pno nowego
mvoicem rzecze:

No to sam widzisz "po co".

No właśnie nie widzę. Jest zgodnie z prawem tylko jego
(majątek osobisty).

A waść piszesz coś o "wydymaniu", jakby małżonce coś się
z tego "należało".

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 14:08:24
Autor: mvoicem
(06.04.2010 13:49), Dominik & Co wrote:
mvoicem rzecze:

No to sam widzisz "po co".

No właśnie nie widzę. Jest zgodnie z prawem tylko jego
(majątek osobisty).

Odnosiłem się do "Jak ma dobre serduszko i chce się podzielić- wolno
mu.". IMHO jest to wystaczająca odpowiedź na "po co".

A waść piszesz coś o "wydymaniu", jakby małżonce coś się
z tego "należało".

Gdybym zszedł a moja rodzina przejęłaby cały majątek i jej by nic nie
zostało, to z zaświatów :) postrzegałbym to jako wydymanie mojej (byłej
już) żony.

p. m.

Data: 2010-04-06 14:50:48
Autor: Mane
SprzedaĹź darowanego mieszkania i kupn o nowego
W dniu 2010-04-06 14:08, mvoicem pisze:

Gdybym zszedł a moja rodzina przejęłaby cały majątek i jej by nic nie
zostało, to z zaświatów :) postrzegałbym to jako wydymanie mojej (byłej
juĹź) Ĺźony.

Zona dostala by czesc, w zaleznosci ilu by bylo spakobiercow.

Data: 2010-04-06 20:39:58
Autor: Cyb
On Tue, 06 Apr 2010 14:50:48 +0200, Mane <mane1979pl@gazeta.pl> wrote:

Zona dostala by czesc, w zaleznosci ilu by bylo spakobiercow.

eee?
czesc z racji dziedziczenia ustawowego?

wtedy to chyba wszystko (no chyba ze sa dzieci, wtedy zona dzieli sie
ze swoimi dziecmi.

dalsza rodzina moze sie oddalic, jesli zona dziedziczy ustawowo.

a jesli "testamentem" to skad zonie jakas czesc? zachowkiem? a to
"testament" nie bedzie zrobiony tak dobrze, ze bedzie z
wydziedziczeniem? w koncu "mamusia" moze zadbac, zeby "ta cholera"
testamentem nic nie dostala...

pozdarwiam,
Cyb

Data: 2010-04-06 13:26:18
Autor: Dominik & Co
[...]

Tak. Nie kupujcie razem- kup na siebie (art. 33 p. 10 KRiO).

Zadbaj, by w akcie notarialnym było, że kupujesz to mieszkanie za środki
z majątku osobistego, pochodzące ze sprzedaży mieszkania XXX (akt not.
nr taki-a-taki). Przerabiałem osobiście podobną sytuację- żadnych problemów.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-06 20:41:27
Autor: Cyb
Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego
On Tue, 6 Apr 2010 12:49:05 +0200, Paweł Socha
<psocha@wywaltoacs.com.pl> wrote:

[...]

 jesli zona to zona, a nie "zona" to kup mieszkanie na siebie, zrob
testament notarialny i na pare lat zapomnij o sprawie...
za jakis czas dasz czesc zonie i bedzie spokoj a US nie bedzie sie
motal, ze transakcja pozorowana.

pozdarwiam,
Cyb

Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego