Sprzedaż mieszkania i podatek

Data: 2010-04-14 02:21:30
Autor: beki
Sprzedaż mieszkania i podatek
W 2009r. otrzymałem w spadku mieszkanie, które chcę sprzedać. Zgodnie
z ustawą o PIT zapłacę 19% podatku od otrzymanej ceny, chyba że wydam
te pieniądze na cele mieszkaniowe. Chcę więc za te pieniądze kupić
inne mieszkanie, większe i droższe. Co będzie gdy to zakupione
mieszkanie będę chciał sprzedać przed upływem 5 lat od zakupu? Czy
zapłacę podatek jedynie od różnicy między jego ceną zakupu i sprzedaży
czy też jest jakiś przepis który anuluje niejako ulgę związaną
związaną z przeznaczeniem środków ze sprzedaży pierwszego mieszkania
na cele mieszkaniowe?

Data: 2010-04-14 11:38:18
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż mieszkania i podatek
beki rzecze:

te pieniądze na cele mieszkaniowe. Chcę więc za te pieniądze kupić
inne mieszkanie, większe i droższe. Co będzie gdy to zakupione
mieszkanie będę chciał sprzedać przed upływem 5 lat od zakupu? Czy

A co ma być? Warunki zwolnienia z podatku będą spełnione
i podatek "za stare" się nie należy. Ze sprzedażą nowego będzie
dokładnie tak samo, jakbyś po prostu je kupił (nieważne skąd środki).

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-14 02:50:28
Autor: beki
Sprzedaż mieszkania i podatek
On 14 Kwi, 11:38, Dominik & Co
<dominik.alaszewskinagma...@com.invalid> wrote:
beki rzecze:

> [...]

i podatek "za stare" się nie należy. Ze sprzedażą nowego będzie
dokładnie tak samo, jakbyś po prostu je kupił (nieważne skąd środki).

Tak też mi się wydaje, jednak dziwi mnie iż w ustawie jest taka "luka"
pozwalająca de facto na niepłacenie podatku.
Trzeba co prawda ponieść spore koszty (notariusz, PCC) i znaleźć
chętnego na zakup drugiego mieszkania, jednak w przypadku mieszkania
ze spadku gdzie trzeba oddać urzędowy całe 19% od ceny sprzedaży i tak
można trochę zaoszczędzić.

Data: 2010-04-14 11:55:41
Autor: Dominik & Co
Sprzedaż mieszkania i podatek
beki rzecze:

Tak też mi się wydaje, jednak dziwi mnie iż w ustawie jest taka "luka"
pozwalająca de facto na niepłacenie podatku.

Weź nie gadaj głupot. Jeszcze któryś z inteligentnych inaczej p.osłów
to przeczyta i stosowną poprawkę wniesie...

Wystarczająco upierdliwe jest upieprzanie ludzi często zmieniających
miejsce zamieszkania (przecież nie zawsze mieszkanie w nowym
miejscu musi być droższe). A potem w telewizorni miauczą, że naród
mało mobilny i nie chce się ludziskom przeprowadzać tam, gdzie praca,
że w takich usiech to się człowiek statystycznie 7 razy w życiu przeprowadza
i temu podobne pieprzenie...

Dobrze, że choć złodziejskie 10% od "przychodu" znieśli...

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-04-14 16:54:06
Autor: spp
W dniu 2010-04-14 11:50, beki pisze:

[...]

Jaka luka?

Owszem, nie zapłacisz 19 % podatku za stare mieszkanie, ale sprzedając nowe już tak - 19% od większej podstawy. :(
No, chyba że kupisz nowe, jeszcze większe i ... droższe. :)

--
spp

Data: 2010-04-14 18:59:16
Autor: witek
spp wrote:
Owszem, nie zapłacisz 19 % podatku za stare mieszkanie, ale sprzedając nowe już tak - 19% od większej podstawy. :(

a te 19% przy sprzedazy tego drugiego to od czego sie liczy? przychodu, czy dochodu?

Data: 2010-04-15 06:23:15
Autor: spp
W dniu 2010-04-15 01:59, witek pisze:
spp wrote:
[...]

"
Podstawę opodatkowania stanowi przychód ze sprzedaży nieruchomości pomniejszony o:

Koszty odpłatnego zbycia:
- koszty notarialne
- opłatę skarbową/ sądową
- wynagrodzenie pośrednika nieruchomości

UDOKUMENTOWANE Koszty uzyskania przychodu:
- koszty zakupu / wytworzenia (budowy)
- koszt poczynionych nakładów (remonty, modernizacje) zwiększających wartość nieruchomości.
- wartość zapłaconego podatku od spadków i darowizn stosunkowo przypadającą na daną nieruchomość.
"

--
spp

Data: 2010-04-15 00:26:04
Autor: witek
spp wrote:
[...]

ooo,
o to mi wlasnie chodzilo.

przy zbyciu mieszkania uzyskanego w darowiznie koszty zakupu wynosza zero, wiec placi sie prawie 19% od ceny sprzedazy.
- chyba, ze sie zadeklaruje i kupi inne.

A jak sie to inne sprzeda za tyle samo co sie kupilo to podatek wynosi ........ ?

Data: 2010-04-15 08:11:57
Autor: spp
W dniu 2010-04-15 07:26, witek pisze:

[...]

....... ?

No to oczywiste, ale rozmowa, zdaje się, dotyczyła innego przypadku niż darowizna - zakupu nowego mieszkania by uniknąć płacenia podatku. :(

--
spp

Data: 2010-04-15 09:48:12
Autor: Michal Jankowski
spp <spp@op.pl> writes:

[...]

:(

Pytanie dotyczylo sprzedazy mieszkania otrzymanego w spadku, zakupu
nowego mieszkania i NATYCHMIASTOWEJ (no, przed uplywem 5 lat) JEGO
SPRZEDAZY.

Prosze, oto pierwotne pytanie:

[...]

No to ile podatku sie nalezy?

- od sprzedazy pierwszego mieszkania - nic, bo pieniadze przeznaczono
  na cel.
- od sprzedazy drugiego mieszkania - nic, bo sprzedano je bez zysku.

Tak czy nie?

  MJ

Data: 2010-04-15 10:00:06
Autor: spp
Sprzedaż mieszkania i podatek

Pytanie dotyczylo sprzedazy mieszkania otrzymanego w spadku, zakupu
nowego mieszkania i NATYCHMIASTOWEJ (no, przed uplywem 5 lat) JEGO
SPRZEDAZY.

Słusznie. :)

[...]

Tak lub nie. ;)

Wg mnie masz rację (tak) ale swoje zdanie może mieć US (nie).

--
spp

Data: 2010-04-16 01:05:28
Autor: witek
spp wrote:

[...]

US moze byc faktycznie na "nie" sugerujac, ze miala miejsce czynnosc pozorna majaca na celu obejscie prawa.
tak samo jak z darowiznami.
miedzy osoba A i B darowizna bylaby opodatkowana, ale A moze darowac C a C darowac B i obie darowizny sa bez podatku.
Istota lezy w wykazaniu co bylo pierwotną intencja.

Daletego kupno mieszkania, zeby nie zaplacic podatku jest jak najbardziej OK, ale szukalbym dobrych argumentow dla US dlaczego potem go tak szybko sprzedalem. Zeby nie wyszlo, ze jedynym powodem sprzedazy byla chec inikniecia zaplacenia podatku.
Pomyslow moze byc tysiace. najlepsze sa te zwiazane ze zmiana sytuacji zyciowej. Jakas przeprowadzka do innego miasta, czy cus.

Data: 2010-04-16 01:00:23
Autor: witek
spp wrote:
[...]

i potem jego sprzedazy by zaplacic podatek tylko i wylacznie od roznicy pomiedzy sprzedaza i kupnem. A ta moze wynosic zero. czyli podatek tez zero.

Sprzedaż mieszkania i podatek