Sprzedaż motocykla a jazda próbna

Data: 2009-05-11 11:50:29
Autor: chucky
Sprzedaż motocykla a jazda próbna
Witam,

Noszę się z zamiarem sprzedaży mojego motocykla. W związku z tym
naszła mnie taka myśl jak rozwiązać temat ewentualnej jazdy próbnej,
testowej.

Jak wiadomo, nikt nie chce kupić kota w worku. A więc nic w tym
dziwnego, że zainteresowany zechce wypróbować maszynę. Z drugiej
strony jednak jak się zabezpieczyć, jako sprzedający, przed ewentualną
stratą tudzież uszkodzeniem motocykla. Ryzyko widzę takie:
a. Nie wiem jakie doświadczenie ma zainteresowany. Może uszkodzić,
rozbić pojazd oraz zrobić krzywdę sobie lub innym.
b. Może wsiąść na motocykl.. i nigdy więcej go nie zobaczę.
O ile w przypadku sprzedaży auta, zawsze mogę usiąść z boku. Tutaj
ryzyko znów jest spore. Wszak ryzykuję swoje zdrowie lub życie.
Teoretycznie można poprosić o zaliczkę. Jeśli 20% to zainteresowany
może w przypadku z punktu b. dość tanio kupić motocykl lub niewiele
zapłacić za jego skasowanie w przypadku punktu a. Jeśli 100%... to kto
przychodzi oglądać motocykl z grubą kasą w kieszeni?

Jak to rozwiązać? Macie jakieś sprawdzone sposoby? Pomysły?
Doświadczenia?

Dzięki wielkie :)
Chucky

Data: 2009-05-11 21:04:19
Autor: kocyk
chucky wrote:

a. Nie wiem jakie doświadczenie ma zainteresowany. Może uszkodzić,
rozbić pojazd oraz zrobić krzywdę sobie lub innym.

Jesli przyjedzie motocyklem, to jego doswiadczenie mozna dosc latwo ocenic. Kilkadziesiat motocykli w zyciu ogladalem, zwykle przyjezdzajac motocyklem, i nigdy sprzedajacy problemow nie robili. Jesli przyjedzie czyms sensownym to ja bym osobiscie kluczyki mu dal, w koncu zostawia swoja drynde u mnie na podjezdzie.

b. Może wsiąść na motocykl.. i nigdy więcej go nie zobaczę.

No ale jak, przychodzi z buta? Jak podjedzie autem, to tez niejako cos zostawia, dodatkowo mozesz poprosic o dowod w zastaw.

[...]

Szczerze? Jak sie zdazylo, ze jechalem z kumplem obejrzec gixera1k uzywajac pojazdu jego zony w postaci forda ka, to jednak kase wzielismy, zeby sprzedajacy nie zabil nas smiechem, hehe.
Reasumujac, zachowalbym zdrowy rozsadek acz nie desperowal. Jesli kupujacy wydaje sie podejrzany pros o jakies papiery, uprzedz przez telefon, ze do karniecia sie bedziesz oczekiwal jakiejs zaliczki, jesli beda pytac, a jak przyjada narwane ciolki malorolne to bez kupki pieniedzy na stole wogole nie dyskutuj. Natomiast jak przyjedzie normalny koles normalnym motocyklem, do tego bedzie potrafil zbudowac zdanie zlozone a zasob slow wykraczal bedzie poza dwiescie - to ja osobiscie ryzyko bym podjal, i wobec mnie jako kupujacego tak zwykle sie zachowywano. Poza wioskami, bo tam jezdzilem motocyklami na sprzedaz przyjezdzajac czymkolwiek i nie majac nawet kasku, hehe.
K.14.

Data: 2009-05-11 12:16:57
Autor: chucky
On 11 Maj, 21:04, "kocyk" <ko...@WONriders.pl> wrote:
chucky wrote:
> [...]

kupujacego tak zwykle sie zachowywano. Poza wioskami, bo tam jezdzilem
motocyklami na sprzedaz przyjezdzajac czymkolwiek i nie majac nawet kasku,

Dzięki. Tak pytam z góry zakładając najgorsze oczywiście. Sam
pomagałem bratu kupować sprzęt i nie było z testowaniem problemu ale
właśnie dlatego, że przyjeżdzaliśmy moim sprzętem.
Pewnie, że samochód to też zabezpieczenie. Ale stary golf czy dowód
osobisty w zastaw by mi raczej straty nie wyrównał :)

Data: 2009-05-12 12:20:39
Autor: moonraker
chucky pisze:

[...]

Dowód osobisty to tylko kłopoty, "Kradzież (art. 278 kk) to zabór cudzej rzeczy w celu przywłaszczenia. Pod pojęciem zaboru rozumie się fizyczne wyjęcie rzeczy spod władztwa właściciela. Dotyczy to również przedmiotu pozostawionego przez niego w znanym mu miejscu w zamiarze późniejszego jej zabrania."
Za przywłaszczenie dokumentu stwierdzającego tożsamość innej osoby grozi kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
moonraker
Stara CZ i DRZ
http://bikepics.com/members/moonraker/

Data: 2009-05-12 04:56:47
Autor: Ru
[...]

Wobec tego jak z tym radza sobie wszelakie wypozyczalnie sprzetu
narciarskiego itd, gdzie bez dowodu (a najlepiej 2 dokumentow) w sumie
nic sie nie wypozyczy?
A co do tematu to chyba kwestia indywidualnego dogadania sie z kupcem/
sprzedawca - w celu wyjasnienia sytuacji. Jak ktos powaznie podchodzi
do kupna to mu nie powinno przeszkadzac ze zaplaci zaliczki tam 1/2
wartosci motocykla. No i lepiej byc z kims zeby byl swiadek pod reka.
Ale tak czy tak sie mozna "nadziac", jak to w zyciu bywa.

Sprzedaż motocykla a jazda próbna