Sprzedaz programu na fakture bez umowy

Data: 2013-12-14 15:11:42
Autor: Von Nogay
Sprzedaz programu na fakture bez umowy
Witam,
czy jesli sprzedam wlasny program komputerowy na fakture bez umowy to nabywca ma prawo do kodu zrodlowego i jego modyfikacji, czy nie (moze domyslnie jest to jakas forma licencji)?

pozdrawiam,
Jan

Data: 2013-12-14 20:00:52
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Von Nogay" <nogay@vp.pl> napisał w wiadomości news:52ac671e$0$2183$65785112news.neostrada.pl...
Witam,
czy jesli sprzedam wlasny program komputerowy na fakture bez umowy to nabywca ma prawo do kodu zrodlowego i jego modyfikacji, czy nie (moze domyslnie jest to jakas forma licencji)?

To zależy, czego dotyczy umowa, bo "sprzedaż programu" akurat jest takim niejasnym zjawiskiem. Możesz sprzedać licencje na jego używanie, albo autorskie prawa majątkowe do programu. W drugim wypadku kod źródłowy mu się należy, bo go sprzedałeś. W pierwszym zależy to od licencji - czy ma prawo przykładowo w jej ramach go przerabiać. Zwyczaj pisania w takim wypadku umów właśnie się z tej niepewności bierze. Ale jak w fakturze wpiszesz, ze to nie program, tylko licencja na jego użytkowanie, to bedzie najlepiej.

Data: 2013-12-14 21:01:13
Autor: Piotrek
On 2013-12-14 20:00, Robert Tomasik wrote:
[...]
Możesz sprzedać licencje na jego używanie, albo
autorskie prawa majątkowe do programu. W drugim wypadku kod źródłowy mu
się należy, bo go sprzedałeś.
[...]

A z czego Ci wyszło, że sprzedaż MPA implikuje udostępnienia kodu źródłowego?

Piotrek

Data: 2013-12-17 01:17:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 14 Dec 2013, Robert Tomasik wrote:

przykładowo w jej ramach go przerabiać.

[2]

Zwyczaj pisania w takim wypadku umów właśnie się z tej niepewności bierze.

  Niezbyt.
  Bieże się z jasnego i prostego przepisu - nie ma formy pisemnej, to
może być *co najwyżej* licencja.
  IMO jest również druga strona medalu - jak "za coś" zapłacono, a umowa
nie stanowi inaczej, to należy przyjąć iż zapłacono za licencję
(można ambitnie dodać: "co najmniej"). No bo skoro nie darowizna
i nie pożyczka a "za program", to znaczy za licencję.

  W sumie, jak da się udowodnić że strony "coś" postanowiły, a nie ma
pisma, to z mocy prawa była to licencja.
  Z mocy art.65 UPA :D
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa%29

Ale jak w fakturze wpiszesz, ze to nie program, tylko licencja na jego użytkowanie, to bedzie najlepiej.

  Najlepiej, zgoda.
  Jeszcze to:
[2] - przerabianie co do zasady wymaga zgody uprawnionego.
  Oddzielnej, najlepiej wyraźnej.
  Wyjątek już przytoczono, ale wtedy trzeba umieć go wskazać :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-17 17:37:45
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1312170112090.2660quad...
[...]

A tu już nie do końca się z Tobą zgodzę. Jak jest pisemna faktura, to w mojej ocenie można ją potraktować jako surogat umowy, albowiem co do zasady wyraża ona w formie pisemnej wolę uprawnionego do sprzedaży.
By zachować formę umowy wypadałoby jeszcze uzyskać podpis kupującego, ale ten posiadając oryginał faktury może na nim podpis złozyć tak naprawdę w każdym czasie. Znam sytuacje, gdy sąd z braku umowy posiłkował się fakturami jako surogatem umowy, więc sądzę, że i tu możnaby powalczyć. A jak tak, to kardynalne znaczenie ma to, co w ową fakturę wpisano.

Data: 2013-12-17 23:02:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 17 Dec 2013, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Otóż to.

  Krótko mówiąc, mielibyśmy umowę zawartą na papierze z fakturą.
  Co jedynie potwierdza wszystkie przytoczone argumenty ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-15 19:16:27
Autor: the_foe
W dniu 2013-12-14 15:11, Von Nogay pisze:
[...]

Ustawa PA była pisana kiedy duza czesc programow była pisana w kodzie maszynowym czy asemblerze i de facto nie było czegos takiego jak kod zrodlowy...

--
@foe_pl

Data: 2013-12-15 11:45:03
Autor: Adam Klobukowski
On Sunday, 15 December 2013 19:16:27 UTC+1, the_foe  wrote:
> [...]

Ustawa PA była pisana kiedy duza czesc programow była pisana w kodzie maszynowym czy asemblerze i de facto nie było czegos takiego jak kod zrodlowy...

Program napisany w asemblerze też ma kod źródłowy. W kodzie maszynowym nie pisze się mniej więcej od 67 ;), a w momencie jak ustawa o prawie autorskim była pisana (a przynajmniej jej część dotycząca proframów komputerowych) tez już mało kto (i rzadko) pisał cokolwiek w asemblerze.

AdamK

Data: 2013-12-15 20:44:44
Autor: Von Nogay
On 12/15/2013 07:16 PM, the_foe wrote:
[...]

"Duza czesc"? Daj spokoj, taka sytuacja nie wystepuje od 60 lat (kod maszynowy), a assembler, to tez jezyk i kod zrodlowy a "duza czesc" w jego przypadku minela 40 lat temu.
Nie znam sie na prawie, ale na tym akurat sie znam.
A co do prawa, to chyba jednak klient na program nie ma zadnych praw do kodu zrodlowego o ile nie zostalo to wyraznie sprecyzowane w umowie (a u mowy nie bylo, byla tylko faktura):
http://decyzje-it.pl/centrum-wiedzy/inne-klasy/artykuly/kod-zrodlowy-aspekty-prawne.html
Uff, dla mnie, ignoranta prawnego, to ulga...

pzdr,
Janek

Data: 2013-12-16 20:47:57
Autor: J.F.
Dnia Sat, 14 Dec 2013 15:11:42 +0100, Von Nogay napisał(a):
czy jesli sprzedam wlasny program komputerowy na fakture bez umowy
to nabywca ma prawo do kodu zrodlowego i jego modyfikacji, czy nie
(moze domyslnie jest to jakas forma licencji)?

A co to za program ? Radzilbym jednak spisac umowe, albo choc omowic i
na fakturze napisac skrotem o co chodzilo.
Bo jak przyjdzie uzyc "jak to jest przyjete w transakcjach danego
rodzaju" ... to roznie moze wyjsc. Inaczej sie sprzedaje program
"pudelkowy", inaczej cos pisanego na zamowienie

Zmiany wymagaja zgody autora, ale
Art. 75.
1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, czynności wymienione w art. 74
ust. 4 pkt 1 i 2 nie wymagają zgody uprawnionego, jeżeli są niezbędne
do korzystania z programu komputerowego zgodnie z jego przeznaczeniem,
w tym do poprawiania błędów przez osobę, która legalnie weszła w jego
posiadanie. J.

Sprzedaz programu na fakture bez umowy