Sprzeda? przez internet, równie? poza UE - VAT

Data: 2011-02-01 22:17:39
Autor: Michał
Sprzeda? przez internet, równie? poza UE - VAT
Witam, Od jakiegoś czasu szukam w internecie informacji o tym jak rozliczać się z US w
przypadku prowadzenia działalności polegającej na samodzielnym wytwarzaniu
oprogramowania i sprzedaży licencji na używanie tegoż oprogramowania. Mój przypadek to:
- oprogramowanie tworzy jedna osoba, która już założyła DG
- rozlicza się z US na zasadach ogólnych
- prowadzi KPiR (zakładamy że nie przekroczy prędko progów zmuszających do
pełnej księgowości)
- oprogramowanie sprzedawane będzie drogą elektroniczną. Kupujący otrzyma
program bez nośnika + licencję na korzystanie. - nie jestem JESZCZE VATowcem. Tzn będę dopiero jeśli przekroczę zmuszający próg

I teraz pytania:

P1. jeśli oprogramowanie zostało wytworzone kompletnie samodzielnie (nie
zakupiono żadnego innego oprogramowania będącego komponentem wynikowego
programu) to czy przedsiębiorca ma obowiązek płacenia podatku VAT (lub też może
użyć preferencyjnej stawki 8%) ? Słowo 'samodzielnie' nie oznacza oczywiście pisania programu w asemblerze.
Programista praktycznie zawsze z 'czegoś' (stworzonego przez 'kogoś') korzysta:
z bibliotek, usług systemu operacyjnego, itp. Tak więc 'samodzielnie' w tym
kontekście rozumiem tak jak we wstępie tego akapitu. P2. Czy sprzedając program osobie z poza UE należy dostosować się z podatkiem do
zasad rządzących się w kraju nabywcy ? [wg mnie wątpię] Ergo: _wydaje mi się_ że
powinienem traktować kupujących - niezależnie od zadeklarowanego przez nich
kraju rezydencji tak jak Polaków. I jeśli coś kosztuje 100zł netto, to mają
WSZYSCY równo płacić 123 zł. Prawda ? Czy też mam rozgraniczać na mieszkańców UE
(123zł) i pozostałych (100zł). Wszystko przy założeniu że przekroczyłem kwotę
zmuszającą do bycia VATowecem. P3. Jeśli jestem skazany na VAT (rodzaj działalności zmusza) i jestem jeszcze
kwotowo zwolniony z vatu, to czy mam obowiązek wystawiania faktur VAT ze stawką
0% czy też nie muszę wystawiać faktury VAT wcale (czy wystarczy zwykły
rachunek/paragon - nie będący fakturą VAT ?)

P4. Zakładam że w obrocie licencjami na oprogramowanie drogą elektroniczną kasy
fiskalne (i paragony przypinane do elektronicznie przesyłanych dóbr) to absurd,
i tak też sądzi ustawodawca. Prawda ? Pytania ogólne:

P5. Jeśli ja-podatnik byłem zwolniony z VAT, ale jednak wspomogłem skarb
państwa, to czy mogę się liczyć z karą finansową ? Np - przysługiwało prawo do 0
lub 8% VAT, ale obciażałem klientów poprzez 23% VAT. Skarb państwa zyskał,
klienci stracili. Czy ja za to beknę i jak bardzo ?

P6. Jeśli wystawiam fakturę VAT zagranicznemu podmiotowi który nie jest w stanie
podać czegoś takiego jak NIP (bo np w Nepalu nie mają nipów), to czy powinienem
od niego wymagać podania jakiegoś magicznego identyfikatora (a'la nasz NIP) ?
Czy jeśli nie poda mi tego identyfikatora (a jedynie nazwę siebie i adres) to
czy taka faktura dla naszego-polskiego fiskusa jest błędna ? (powinienem
[o'zgrozo!!] zrezygnować ze sprzedaży takim klientom ??) Dzięki za pomoc !
Pozdrawiam, Michał --

Data: 2011-02-01 22:44:27
Autor: tomek
Sprzeda? przez internet, równie? poza UE - VAT
Dnia 2011-02-01, o godz. 22:17:39
"Michał" <michal_janWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

Dobrze napisałeś "działalności", gdyż to niekoniecznie jest
"działalność gospodarcza" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych.

Mój przypadek to:
- oprogramowanie tworzy jedna osoba, która już założyła DG

Raczej zarejestrowała a nie założyła - i chyba niepotrzebnie bo...

[...]

....to nie jest przychód z DG, tylko z praw majątkowych, IMHO oczywiście.
Był w zeszłym roku wątek z 50% KUP w tytule - poszukaj i przeczytaj
całość. Ew. może znasz Londyn i zechcesz tam się przenieść ;)

[...]

Wystąp o wiążącą interpretację, inaczej to jest rosyjska ruletka.

[...]

To jeszcze doczytaj art. 28a/b/c/l ustawy o VAT o miejscu świadczenia
usług w zależności od statusu i miejsca "położenia" nabywcy, oraz
okolice art. 24 czy 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (o
podatku u źródła a.k.a. WHT - witholding tax) - bo jest tu kilka
"ciekawych" kombinacji których można paść ofiarą.

[...]

Jeśli się nie rejestrowałeś jako podatnik zwolniony, to faktur VAT
wystawiać nie masz prawa (można tu gdybać na co zezwala dyrektywa UE
ale raczej kopać z konie się nie chcesz). Czy zostają rachunki.
Kasa fiskalna to osobny temat.

P4. Zakładam że w obrocie licencjami na oprogramowanie drogą
elektroniczną kasy fiskalne (i paragony przypinane do elektronicznie
przesyłanych dóbr) to absurd, i tak też sądzi ustawodawca. Prawda ?

Nieprawda (że ustawodawca sądzi że to absurd :-))

[...]

Wadliwe faktury/paragony, ewidencje i deklaracje = potencjalnie mandat.
No i do tego zwrot nadpłaty :-)

[...]

Akurat odnośnie klientów z poza UE rozporządzenie wykonawcze do
faktur ostatnim razem gdy tam zaglądałem przewidywało zwolnienie z
obowiązku podawania ich numerów identyfikacyjnych.

Tomek

Data: 2011-02-02 00:02:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 Feb 2011, Michał wrote:

[...]

  Archiwum przejrzałeś?
  Bo coś na to nie wygląda :]
  Tak jakoś bezpodstawnie ;) podejrzewam, że jak odpowiesz na jedno
z poniższych pytań to "będzie się działo" :D

[...]

  Mi wychodzi że tak.
  Ale:
- sam nie podpadam
- "każdy odpowiada za siebie".

[...]

  Oczywiście - chodzi o "samodzielność w rozumieniu ustawy Prawo Autorskie".

  Weź jeszcze i wyjaśnij nam jeden drobny szczegół: jak chcesz rozliczać
podatek DOCHODOWY, bo to jest znacznie ciekawsze ;)
  W szczególności, istnieje niezerowe prawdopodobieństwo oparte na
niczym nie uzasadnionym podejrzeniu, że są już jakieś poniesione
koszty zaliczone do DG które "zwiążą się" z przychodami z owych
programów - co z nimi zrobisz? ;)

  Jesteś tego świadom, że definicje "DG" w rozumieniu ustawy o podatku
dochodowym i ustawy o VAT są *różne*?
  I "zasięg" ustawy o VAT obejmuje również takie czynności, które nijak
nie wymagają "rejestracji do DG w rozumieniu przepisów o prowadzeniu
DG"?
  I że "zasięg" dochodowego *nie* obejmuje niektórych czynności, nawet
jeśli są "ciągłe i powtarzalne", od wynajmu mieszkań poczynając
a na *sprzedaży własnych praw* (nie nabytych od innej osoby) kończąc?

  Pytasz o VAT to odnoszę się do VAT, ale może i o innych aspektach
podyskutujemy? ;) (np. - jak rozliczasz i jak masz zamiar rozliczać
dochodowy, czy planujesz *również* prowadzić równolegle inną działalność
poza tymi programami, czy do tego chcesz używać "wspólnego" komputera
itede).

[...]

1. Piszę "z głowy czyli z niczego"
2. Chyba nie. Również w przypadku UE wchodzi w rachubę świadczenie na
  rzecz innego przedsiębiorcy, podatnika VAT.
  Co wtedy Ci wychodzi?

P3. Jeśli jestem skazany na VAT (rodzaj działalności zmusza) i jestem jeszcze
kwotowo zwolniony z vatu, to czy mam obowiązek wystawiania faktur VAT ze stawką
0%

1. To ustal, czy zmusza czy nie zmusza.
  Jak ZMUSZA to nie ma możliwości zwolnienia. Przykładowo: "doradztwo"
  zmusza.
2. Nie 0% a co najwyżej "zwolnione"!
3. ODnpDGiRR :> nie trzeba wystawiać f-ry jeśli się nie upomną

P4. Zakładam że w obrocie licencjami na oprogramowanie drogą elektroniczną kasy
fiskalne (i paragony przypinane do elektronicznie przesyłanych dóbr) to absurd,
i tak też sądzi ustawodawca. Prawda ?

  Tylko tak długo, jak długo nie zdarzy Ci się dostarczyć programu
na nośniku.

Pytania ogólne:

P5. Jeśli ja-podatnik byłem zwolniony z VAT, ale jednak wspomogłem skarb
państwa, to czy mogę się liczyć z karą finansową ? Np - przysługiwało prawo do 0

  Nie widzę takiej możliwości.
  A między 0% a "zw" jest spora różnica :>

lub 8% VAT, ale obciażałem klientów poprzez 23% VAT. Skarb państwa zyskał,
klienci stracili. Czy ja za to beknę i jak bardzo ?

  Ty się pytaj co będzie jak ktoś z takiej faktury odliczy VAT :)
(czyli odliczy więcej niż powinien).

[...]

  Nie, bo niby skąd.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-02-02 11:34:05
Autor: Michał
> [...]

dochodowy, czy planujesz *również* prowadzić równolegle inną działalność
poza tymi programami, czy do tego chcesz używać "wspólnego" komputera

Ok, widzę że mój przypadek jest trochę 'zakręcony'. Skoro ustawodawca nie zadbał
o to żeby nie było wątpliwości, to może ja mogę odrobinę uprościć sobie życie.
Otóż:  Jeśli jednak znalazłbym jakiś kawałek programu niesamodzielnie przeze mnie
wytworzony, będący komponentem wynikowego programu (jeśli go jeszcze nie ma, to
zadbam o to żeby był), to wówczas zwolnienia niema. I sprawa jest bardziej
klarowna. Podatek VAT trzeba naliczać w pełnej wysokości. Z własnego doświadczenia wiem, że kiedy kupuje coś przez internet - np w
komputroniku, to ZAWSZE płacę VAT od nabywanego oprogramowania. Innymi słowy:
nie trafiłem jeszcze na soft który miałby preferencyjną stawkę lub
zerową/zwolniony. Nie wiem czy to dlatego że żadnemu z producentów nie udało się
samodzielnie wytworzyć tych programów, czy też udało się, ale boją się wejść na
grząski grunt walki z fiskusem. W każdym razie: oprogramowanie kupowane w
sklepach internetowych ma 23% vat, i chyba będę dożył do tego żeby również na
podobnych zasadach je sprzedawać. (Wpakuję na siłę coś co mnie zmusi do pełnej
stawki vat - dla świętego spokoju)

Co do rozliczania podatku dochodowego, to potraktowałbym wówczas program jak
zwykły produkt, do wytworzenia którego poniosłem jakieś koszty, którego sprzedaż
przyniosła jakiś przychód. Oprócz sprzedaży licencji będę sprzedawał również
ciąg bitów stanowiący ów program. Albo bardziej precyzyjnie: To właśnie program
będzie sprzedawanym dobrem, zaś licencja jedynie umową na korzystanie z programu
na warunkach jakie ustalę (nie wolno kopiować, deasemblować, przerabiać, itp...). Takie podejście _wydaje mi się_ najbardziej naturalne. Chciałbym usłyszeć zdanie
kogoś kto kiedyś handlował wytworzonym przez siebie softem - i czy robił to na
podobnych zasadach i czy był spokój z US czy były niejasności..
> [...]

2. Chyba nie. Również w przypadku UE wchodzi w rachubę świadczenie na
  rzecz innego przedsiębiorcy, podatnika VAT.

Ok, zakładam że jednak jestem VATowcem (pełna stawka), ale na początek kwotowo
zwolnionym. W takim razie zapytam o dwa przypadki: a) przed przekroczeniem progu
- czy wystawiam faktury VAT klientom z UE (ze stawką ZW)? - czy wystawiam faktury VAT klientom z poza UE (ze stawką ZW)?
b) po przekroczeniu progu zwolnienia - staję się czynnym płatnikiem VAT
- czy wystawiam faktury VAT klientom z UE - (zakładam że tak) - czy wystawiam faktury VAT klientom z poza UE - (zakładam że tak)

Jeśli ktoś się nie upomni o fakturę VAT, to ja i tak ją wystawię. Będzie to
robił automat. Jedynie nie będę wystawiał faktur wtedy gdy nie będę mógł.
Faktura będzie w postaci elektronicznej. Coś drgnęło pod koniec zeszłego roku w
tym temacie, więc będę wysyłał pdf-y - dokładnie tak jak wysyłają do mnie
sprzedawcy usług które kupuję (nie dostaję żadnych papierowych dokumentów)
> [...]
> do 0

  Nie widzę takiej możliwości.
  A między 0% a "zw" jest spora różnica :>

ok, chodziło mi ZW. Czyli sytuację kiedy dobrowolnie od samego początku kazałem
klientom doliczać 23% do ceny netto - i tyle płacić - jeszcze zanim zmusił mnie
do tego próg kwotowy. Pozdrawiam,
Michał --

Data: 2011-02-02 12:02:44
Autor: Piotrek
On 2011-02-02 11:34, Michał wrote:
[...]
Takie podejście _wydaje mi się_ najbardziej naturalne. Chciałbym usłyszeć zdanie

NTG. To jest grupa o podatkach a nie o logice albo zdrowym rozsądku ;-)

kogoś kto kiedyś handlował wytworzonym przez siebie softem - i czy robił to na
podobnych zasadach i czy był spokój z US czy były niejasności..

Może jednak przeczytaj sobie wątek, który polecał Ci Tomek i prawdopodobnie parę rzeczy Ci się wyjaśni.

Hint: przychody z MPA do programów wytworzonych samodzielnie *nie są* przychodem z DG w rozumieniu PDOF. Są za to Twoim przychodem osobistym. Co w konsekwencji może mieć wpływ na KUP w Twojej DG. No i stawia pod znakiem zapytania sens rejestrowania DG jeśli osiągasz przychody *wyłącznie* z MPA od samodzielnie wytworzonego software.

Piotrek

Data: 2011-02-02 12:07:09
Autor: Piotrek
On 2011-02-02 12:02, Piotrek wrote:
[...]

Możesz też spróbować odpytać niejakiego Kotleta, bo on zdaje się miał sytuację podobną do Twojej i ostatnio migrował z DG.

Piotrek

Data: 2011-02-02 17:46:56
Autor: tomek
Sprzeda? przez internet, równie? poza UE - VAT
Dnia 2011-02-02, o godz. 12:07:09
Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):

On 2011-02-02 12:02, Piotrek wrote:
> [...]

Możesz też spróbować odpytać niejakiego Kotleta, bo on zdaje się miał sytuację podobną do Twojej i ostatnio migrował z DG.

Kotleta to można pytać za 5 lat, jak już korespondencję będzie
rozdzielał naczelnik we Wronkach ;)

Tomek

Sprzeda? przez internet, równie? poza UE - VAT