Sprzedaż samochodu firmowego

Data: 2009-09-07 19:37:00
Autor: DaNsOuNd
Sprzedaż samochodu firmowego
Witam,

Mam następujące pytanie:
Samochód dostawczy (Vat-1)zakupiony w 2007 roku na umowę K/P po czym został zgłoszony w US do działalności. Obecnie chcę go sprzedać. W jaki sposób powinienem go sprzedać? faktura czy umowa? Cena brutto czy netto?

DG ryczałt + VAT.

Pozdrawiam
Daniel

--
nick......: DaNsOuNd
name......: Daniel Rykowski

Data: 2009-09-08 02:16:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 7 Sep 2009, DaNsOuNd wrote:

Witam,

Mam następujące pytanie:
Samochód dostawczy (Vat-1)zakupiony w 2007 roku na umowę K/P po czym został zgłoszony w US do działalności.

  Intrygujące: jak? (w jakiej formie *zgłoszony* *w US* *do działalności*,
bo nie mam pojęcia co możesz mieć na myśli, o ile można zrozumieć
pośrednio "zgłoszenie" w roli deklaracji PCC, to "na DG"... nijak,
przecież obowiazku prowadzenia ewidencji PCC już nie ma! - a nawet
jak była, to AFAIR nie było obowiązku *zgłaszania* jej do US)

Obecnie chcę go sprzedać. W jaki sposób powinienem go sprzedać? faktura czy umowa?

  To są rzeczy nieporównywalne. Umowa to jedno i nie ma nic wspólnego
z dokumentem księgowym (rachunkiem lub fakturą).
  Na pytanie czy "na fakturę" (w zakresie DG) czy "na rachunek" (wystawiany
do umowy *poza* DG) odpowiedź zależy od aktualnego statusu samochodu.
  A "zgłoszenie do US" jest co najwyżej operacją dziwną, nie ma jednak
nic do tego np. czy i jak został on zaliczony do majątku ujetego
w DG.
  Czy jest ewidencjonowany w WST, a jeśli był i został wykreślony - to ile
lat upłynęło? W UoPDoOF jest wyraźna cezura: 6 lat, nie sprawdzałem
nigdy jak to się "przenosi" na ryczałt, bo być może dla ryczałtu nie
przewidziano możliwości wyjęcia z wykazu.

Cena brutto czy netto?

  To też jest dziwne pytanie, naprawdę :]
  Z definicji (w ustawie o cenach), o ile nie zastrzeże się wyraźnie
inaczej i co wolno zrobić tylko wobec niekonsumenta (czyli
przy sprzedaży "dla ludzi" tego robić *nie wolno*) "cena"
oznacza cenę brutto.
  Czy może chciałeś spytać, czy cena będzie zawierała VAT, bo to
zupełnie inne pytanie? ;)
  Nie - sprzedaż samochodów osobowych jest zwolniona, niedawno
sprawdzałem, a jako że był kupowany "na rachunek" (czyli bez
możliwości odliczenia VAT) to i korekta VAT (odliczonego) nie
wchodzi w rachubę, czyli kwestię *kwoty* VAT można sobie
odpuścić (niezależnie od statusu samochodu).

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT)

Data: 2009-09-11 08:30:52
Autor: DaNsOuNd
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Zgłoszony w formie zaświadczenia o Vat-1 i zxerowali sobie umowę K/S, oryginał ostemplowując obficie.

[...]

Jest wpisany w EST od lat dwóch.

[...]

wychodzi że o to właśnie chciałem zapytać :)

[...]

ale to nie jest samochód osobowy przynajmniej z podatkowego punktu widzenia. Czyli rozumiem ze powinienem go sprzedać na fakturę ale bez VAT? (własnie - zwolniony czy stawka 0%??)

Postroofki
DaN

Data: 2009-09-11 12:17:41
Autor: Gotfryd Smolik news
Sprzedaż samochodu firmowego
On Fri, 11 Sep 2009, DaNsOuNd wrote:

[...]
 Czy może chciałeś spytać, czy cena będzie zawierała VAT, bo to
zupełnie inne pytanie? ;)

wychodzi że o to właśnie chciałem zapytać :)

  :)

ale to nie jest samochód osobowy przynajmniej z podatkowego punktu widzenia. Czyli rozumiem ze powinienem go sprzedać na fakturę ale bez VAT? (własnie - zwolniony czy stawka 0%??)

  Jako, że chwilowo informacja o "VAT-1" nic mi nie mówi, to spytam, czy
w momencie zakupu był VAT (a jak rozumiem - prawo do odliczenia miałeś,
będąc już podatnikiem).
  Jeśli zakup był "zw", to i sprzedaż będzie "zw", jak zakup był z VATem
(i przysługiwało odliczenie) to sprzedaż będzie z 22% VAT.
  Wyjątek dotyczy tylko "osobówek" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-09-11 19:50:12
Autor: DaNsOuNd
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Dziękuję za informację. W momencie zakupu nie było VAT.

Postroofki

DaN

Data: 2009-09-30 19:14:48
Autor: DaNsOuNd
DaNsOuNd pisze:
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Ciągnę wątek dalej bo mam trochę niejasności. Jak napisałem na wstępie jestem ryczałtowcem z 8,5% stawką. Sprzedaję pojazd wpisany do EŚT po 2 latach użytkowania. Jak rozliczam się podatkowo ze sprzedaży tego pojazdu i nie pytam o vat tym razem? Dopisuję to do przychodu a może inna stawka ryczałtu a może zupełni inna forma opodatkowania? Szukam już jakiś czas rozwiązania i nie mam jasności.

Postroofki

DaN

Data: 2009-10-02 20:18:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 30 Sep 2009, DaNsOuNd wrote:

[...]

1. Nie jestem na ryczałcie, wiem co wiem a piszę z głowy czyli z niczego
2. Stosuje się AFAIK takie zasady, jakbyś "normalnie" sprzedawał
  samochody. Czyli jak do sprzedaży towarów stosuje się 3% ryczałtu, to
  owa sprzedaż będzie podlegała pod 3%. Co zrobić w przypadku jeśliby
  dana czynność była wyłączona z ryczałtu - nie wiem, czy handel
  samochodami jest wyłączony - też nie wiem.

  "Ogólnie" sprzedaż ST jest jasno wymieniona w ustawie - art.12.1.5.f:
http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=28341&id_pismo=509&i=0

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-10-07 16:38:00
Autor: DaNsOuNd
Sprzedaż samochodu firmowego
ciach<<<
[...]

Dzięki wielkie. Wszystko wskazuje na 3% stawkę ryczałtu.

Postroofki