Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności

Data: 2010-12-19 12:17:43
Autor: AM
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Witam!

DG, KPIR, VAT, memoriał.

Kupuje usługi niematerialne od polskiej firmy za kwotę X, zasilając wcześniej konto wewnętrzne (prepaid).

Gdy sprzedaję usługę moim klientom oczywiście doliczam prowizję.

Chcę sprzedać/przekazać taką usługę na rzecz swojej firmy
(do celów prowadzenia działalności) nie mi osobiście (czyli nie do celów osobistych).

Z tego co czytałem dowiedziałem się tylko, że przy nieodpłatnym przekazywaniu usług należy wziąć pod uwagę koszty nabycia.

Czyli mój X + VAT, a nie cena za którą sprzedaje klientowi końcowemu.

Pytanie jak zaksięgować taką operację. Czy mam wystawić sam sobie
normalną fakturę VAT na kwotę X + VAT czy też zrobić to przez fakturę wewnętrzną? I jak to zapisać do KPIR?

Dziękuję serdecznie za wszystkie nieocenione podpowiedzi jakie udzielili mi Państwo na tej grupie, życzę pogodnych Świąt i wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

Pozdrawiam.

Data: 2010-12-19 14:35:24
Autor: SDD

Użytkownik "AM" <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał w wiadomości news:iekpj3$gtv$1news.task.gda.pl...

DG, KPIR, VAT, memoriał.

Kupuje usługi niematerialne od polskiej firmy za kwotę X, zasilając wcześniej konto wewnętrzne (prepaid).

Kupujesz jako kto? Jako ta DG.
Gdzie ksiegujesz zakupy tej uslugi, tj w ktorej kolumnie?

Gdy sprzedaję usługę moim klientom oczywiście doliczam prowizję.

Chcę sprzedać/przekazać taką usługę na rzecz swojej firmy
(do celów prowadzenia działalności) nie mi osobiście (czyli nie do celów osobistych).

No to jesli kupujesz jako DG i chcesz zuzyc w ramach tejze DG, to gdzie tu, do diaska, widzisz jakiekolwiek przekazanie?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-12-19 14:54:52
Autor: AM
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Witam!

Kupujesz jako kto? Jako ta DG.
Gdzie ksiegujesz zakupy tej uslugi, tj w ktorej kolumnie?

Doładowuje konto wewnętrzne u resellera jakąś większą kwotą na którą otrzymuję fakturę od dostawcy.
W KPIR wpisuje jako "pozostałe wydatki" kolumna nr 13.

Następnie wykorzystuje te środki do opłacania usług (kupowanych u tego resellera) na rzecz klientów. Im wystawiam fakturę na sprzedaż usługi i księguję w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług".

No to jesli kupujesz jako DG i chcesz zuzyc w ramach tejze DG, to gdzie tu,
do diaska, widzisz jakiekolwiek przekazanie?

No i teraz jest "problem" (a może go nie ma), co jeśli chcę tą usługę "kupić" na firmę (korzystając ze środków, które wcześniej wpłaciłem na konto wewnętrzne).

Czy muszę to księgować czy nie? Czy taki zakup na siebie po cenach tego resellera, jest dla mnie przychodem czy nie?

W końcu konto wewnętrzne się uszczupla co powoduje (w perspektywie), że będę musiał doładować je (ponieść koszt), aby uzupełnić wydaną kwotę.

Pozdrawiam.

Data: 2010-12-19 16:02:33
Autor: Kviat
W dniu 19-12-2010 14:54, AM pisze:

[...]

Przecież już kupiłeś usługę. Na firmę. Dostałeś nawet fakturę. Czemu chcesz kupować drugi raz tą samą usługę?

Czy muszę to księgować czy nie?

Drugi raz?

Czy taki zakup na siebie po cenach tego
resellera, jest dla mnie przychodem czy nie?

Prowadzisz sklep papierniczy, w którym sprzedajesz m.in. papier do drukarek.
W hurtowni kupujesz "na firmę" 100 ryz papieru.
Z tego 90 ryz kładziesz na półkę do dalszej odsprzedaży.
20 ryz zużywasz "na potrzeby firmy" (do wydruku cenników, faktur itp).

Czy zużycie 20 ryz będzie przychodem dla firmy?

W usługach będzie podobnie.
Kupujesz od "hurtownika" tzw. miejsce na serwerze: 100GB. Dostajesz fakturę na "usługę hostingową".
Na potrzeby firmy przeznaczasz 30GB (na stronkę firmową itp.). Resztę sprzedajesz swoim klientom.
Nie ma potrzeby żebyś sam od siebie kupował te 30GB. Nawet brzmi to dziwnie :)

W końcu konto wewnętrzne się uszczupla co powoduje (w perspektywie), że
będę musiał doładować je (ponieść koszt), aby uzupełnić wydaną kwotę.

Co rozumiesz przez zwrot "uzupełnić wydaną kwotę"? Przecież już ją wydałeś.
Doładowanie, wykupienie punktów (czy jak twój dostawca-hurtownik sobie to nazwał) to po prostu zakup usługi. Skończyły się punkty - usługa wykonana. Dokupienie punktów to wykupienie kolejnej usługi (np.przedłużenie rezerwacji miejsca, zwiększenie powierzchni dyskowej itp., punkty są po to, żebyś mógł bardziej elastycznie zdecydować na co te "punkty" przeznaczysz w ramach oferowanej przez hurtownika usługi)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2010-12-20 09:10:19
Autor: AM
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Witam

Dziękuję za odpowiedzi.

[...]

W moim przypadku chodzi o domeny i certyfikaty SSL. Czyli z tych wykupionych punktów, powstanie kilka "niezależnych" usług dla kilku klientów. Być może się mylę i cały czas jest z mojego punktu widzenia jest to jedna usługa przeze mnie kupiona (czyli X punktów).

Ale czy nie muszę jakoś ewidencjonować "wydatkowania" tych punktów na własny użytek. Gdyby się ktoś doczepił, że zakupiłem punktów za kwotę X, a część "znikło" ponieważ przeznaczyłem je na użytek firmy. A resztę na klientów (i tu mam faktury wystawione).

Czy też nic nie ewidencjonuje, nic nie wystawiam, w razie gdyby się ktoś doczepił to będę tłumaczyć, że Y punktów poszło na to a Z na tamto?

Życzę Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku.

Pozdrawiam

Data: 2010-12-20 10:56:57
Autor: jureq
Dnia Mon, 20 Dec 2010 09:10:19 +0100, AM napisał(a):

Czy też nic nie ewidencjonuje, nic nie wystawiam, w razie gdyby się ktoś
doczepił to będę tłumaczyć, że Y punktów poszło na to a Z na tamto?

Nie masz obowiązku nic wystawiać. Rzeczywiście w razie kontroli będziesz się tłumaczył. A kontrola może przyjść i za 6 lat, więc nie będziesz już nic pamiętał. I właśnie dlatego warto gdzieś sobie zapisać na co zostały przeznaczone zakupy. Dobrym miejscem na takie zapiski jest druga strona faktury zakupowej.

Data: 2010-12-21 07:08:53
Autor: Kviat
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
W dniu 20-12-2010 09:10, AM pisze:
Witam

Dziękuję za odpowiedzi.

[...]

Tak działa dużo firm sprzedających usługi "resellerskie". Hosting, domeny... :)

[...]

Pytanie brzmi: czy musisz ewidencjonować _zakup_ tych punktów?
Spisowi z natury podlegają towary (między innymi - jakby się znowu ktoś chciał przyczepić). Zakupionych usług nie trzeba ewidencjonować.

Czy te "punkty" są towarem?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2010-12-21 10:51:09
Autor: AM
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Witam!

Pytanie brzmi: czy musisz ewidencjonować _zakup_ tych punktów?
Zakup mam na fakturze od resellera.

Spisowi z natury podlegają towary (między innymi - jakby się znowu ktoś
chciał przyczepić). Zakupionych usług nie trzeba ewidencjonować.
Zgadza się, dlatego księguję zakup jako Pozostałe wydatki.

Moje pytanie wynikło z braku "formalnej" ewidencji wydatku tych punktów, jeśli je samemu zużywam (na cele DG). Bo, jeśli sprzedaje klientowi to oczywiście wystawiam fakturę sprzedaży.

Ale jak rozumiem nie trzeba ewidencjonować (i rozliczać) przekazania usługi na własne cele. Choć warto zrobić taki nieformalny zapisek  (na osobnej kartce lub na odwrocie faktury zakupowej punktów lub pamiętać :) w przypadku gdyby się ktoś na kontroli doczepił, aby się wytłumaczyć, gdzie się podziały zakupione punkty.

Dziękuje serdecznie wszystkim za poświęcony czas i pomocne opinie :)

Pozdrawiam.

Data: 2010-12-21 19:01:35
Autor: Kviat
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
W dniu 21-12-2010 10:51, AM pisze:
Witam!

Pytanie brzmi: czy musisz ewidencjonować _zakup_ tych punktów?
Zakup mam na fakturze od resellera.

Nie o to mi chodziło. :)

Spisowi z natury podlegają towary (między innymi - jakby się znowu ktoś
chciał przyczepić). Zakupionych usług nie trzeba ewidencjonować.
Zgadza się, dlatego księguję zakup jako Pozostałe wydatki.

No i OK.

Moje pytanie wynikło z braku "formalnej" ewidencji wydatku tych punktów,
jeśli je samemu zużywam (na cele DG). Bo, jeśli sprzedaje klientowi to
oczywiście wystawiam fakturę sprzedaży.

Żadnych "punktów" czy wydatków tych "punktów" na własne potrzeby nie musisz ewidencjonować, zapisywać w notesie itp. Chyba, że lubisz :)

Ale jak rozumiem nie trzeba ewidencjonować (i rozliczać) przekazania
usługi na własne cele.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli: kupując usługę na swoją firmę - kupujesz ją _całą_ na swoją firmę.

Wystawiając swoim klientom fakturę za usługę, którą im świadczysz, nie oznacza, że odsprzedajesz "kawałek usługi", który kupiłeś od kogoś innego.

Tym bardziej, że (jak już o domenach wspomniałeś) nawet (jako reseller) nie jesteś właścicielem tych domen (a ściślej rzecz ujmując, nie masz praw do tych nazw domenowych) - sprzedajesz usługi, naganiasz hurtownikowi klientów na domeny ;)

Hurtownik sprzedaje Ci usługę (którą nazywa "punktami" do wykorzystania), a Ty przecież tych punktów nie odsprzedajesz swoim klientom.
Jeżeli nawet fakturujesz jakieś punkty swoim klientom, to nie są te same punkty. Nazwij swoje usługi "kwiatki" :)

Choć warto zrobić taki nieformalny zapisek (na
osobnej kartce lub na odwrocie faktury zakupowej punktów lub pamiętać :)

Jeszcze Ci US zakwestionuje fakturę za bazgranie na niej :)
Pomijając fakt, że "pamięć" - choćbyś miał najlepszą - do celów dowodowych przed US raczej się nie nadaje - nie masz żadnego obowiązku odnotowywać przekazania części usługi na potrzeby firmy, skoro i tak całą kupiłeś na potrzeby firmy. Żeby wygenerować przychód.

w przypadku gdyby się ktoś na kontroli doczepił, aby się wytłumaczyć,
gdzie się podziały zakupione punkty.

Nikogo nie interesuje gdzie się podziały "jakieśtam punkty". Przed US musisz jedynie wykazać, że wydatek który poniosłeś (i który "wrzuciłeś w koszty") ma związek z przychodem (nawet potencjalnym) dla firmy.

Załóżmy, że kupiłeś 100 pkt (umówmy się dla uproszczenia, że 1 pkt = możliwość zarejestrowania 1 domeny).
To, czy przychód uzyskasz bo zarejestrujesz 100 domen na swoich klientów (czyli z "prowizji" resellera), czy zarejestrujesz wszystkie 100 domen na swoją firmę i dzięki temu będziesz miał 100 stronek, na których będziesz sprzedawał miejsce reklamowe, albo że zrobisz pół na pół - nie ma kompletnie znaczenia.

Żeby nie było - rozumiem Twoje wątpliwości :)
Ty piszesz o sytuacji takiej (pomijam VAT itp.):
Kupujesz np. 1 pkt za 50 zł.
1) sprzedając domenę swojemu klientowi za 100zł (tu zużywasz ten 1pkt na rejestrację domeny) "zarabiasz" 50zł.
albo
2) rejestrujesz domenę na na swoją firmę (też zużywasz 1pkt) - nie zarobiłeś 50 zł (a mogłeś ;)) więc te 50zł miałoby stanowić przychód do opodatkowania i masz obawę, że o taki podatek US się upomni.

No więc bez obaw :)
Wyobraź sobie, że masz całe 2 punkty (każdy kupiłeś po 50zł):
1) zużywasz 1 pkt - rejestrujesz klientowi 1 domenę, klient płaci (masz serce do handlu, dar przekonywania albo farta) 1000000,00zł (słownie: milion)
1000000,00 (przychód)
50,00(koszt)
999950,00 do opodatkowania - podatek ok.200000,00

2) zużywasz 1 pkt (razem 2 :)) - rejestrujesz domenę na własną firmę
0,00 (przychód)
50,00(koszt)
ile do opodatkowania?
T teraz US prosi o zapłatę drugiego takiego samego podatku j.w., argumentując to tym, że osiągnąłeś przychód bo _mogłeś_ sprzedać ale nie sprzedałeś tylko zużyłeś.

Jakbyś na potrzeby własnej firmy zużył jeszcze tak ze 20 pkt, to zamiast odpoczywać na Karaibach musiałbyś oddać się w niewolę i do trzeciego pokolenia spłacać zobowiązania wobec budżetu.

Na szczęście to tak nie działa. Jeszcze... :)

Data: 2010-12-22 18:15:56
Autor: AM
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Witam!

Na szczęście to tak nie działa. Jeszcze... :)

No na szczęście :)

Serdecznie dziękuję za ten szczegółowy opis mojego przypadku.

Pozdrawiam.

Data: 2010-12-20 10:53:00
Autor: jureq
Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności
Dnia Sun, 19 Dec 2010 16:02:33 +0100, Kviat napisał(a):

Prowadzisz sklep papierniczy, w ktĂłrym sprzedajesz m.in. papier do
drukarek. W hurtowni kupujesz "na firmę" 100 ryz papieru. Z tego 90 ryz
kładziesz na półkę do dalszej odsprzedaży. 20 ryz zużywasz "na potrzeby
firmy" (do wydruku cennikĂłw, faktur itp).

Czy zużycie 20 ryz będzie przychodem dla firmy?

To akurat nie jest dobry przykład, bo wypadałoby te 20 ryz przenieść w KPiR z kolumny towary handlowe do właściwej.

Data: 2010-12-21 06:58:31
Autor: Kviat
W dniu 20-12-2010 11:53, jureq pisze:
[...]

Ale zgodzisz się, że nadal firma nic nie musi sama sobie sprzedawać, ani sama od siebie kupować? I że nadal w takim przypadku nie występuje _przychód_, którego pytacz boi się najbardziej (a raczej opodatkowania takiego "przychodu").

Bo mam wrażenie, że chciałeś się przyczepić do (nieistotnego w tym kontekście) szczegółu byle się doczepić, a ideę mojej analogii zrozumiałeś.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2010-12-23 23:12:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 21 Dec 2010, Kviat wrote:

[...]

  To jedno.

Bo mam wrażenie, że chciałeś się przyczepić do (nieistotnego w tym kontekście) szczegółu byle się doczepić, a ideę mojej analogii zrozumiałeś.

  A to drugie i "prawieprawda": pierwotne pytanie brzmiało (cytat):
"Pytanie jak zaksięgować taką operację. [...]  I jak to zapisać do KPIR?"

  Przyznaję, że jakby nie ten podwątek to sam bym się z czymś takim wtrącił!
(co do pewnej nieścisłości analogii w kontekście pierwotnego pytania)

Pozdrawiam

  Wzajemnie :) - Gotfryd

Data: 2010-12-24 11:27:21
Autor: Kviat
[...]

"prawieprawda" :)
cyt:
"Chcę sprzedać/przekazać taką usługę na rzecz swojej firmy
(...)
Pytanie jak zaksięgować taką operację.(...)"

Pytacz pytał jak zaksięgować _taką_operację_, czyli ten domniemany przychód (i jak go zapisać do KPIR), a nie jak zaksięgować fakturę dokumentującą zakup usługi. Nie ma przychodu, to nie ma_takiej_operacji_ do księgowania.
W moich przykładowych ryzach zużytego papieru, przychód również nie wystąpi - i tu również nie ma księgowania _takiej_operacji_.

Przyznaję, że jakby nie ten podwątek to sam bym się z czymś takim wtrącił!
(co do pewnej nieścisłości analogii w kontekście pierwotnego pytania)

A ja uważam, że co do niewystąpienia _takiej_operacji_ (przychodu) ta analogia była jak najbardziej ścisła :)

Pozdrawiam

Wzajemnie :) - Gotfryd

No i wzajemnie :)
Piotr

Data: 2010-12-25 23:24:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Dec 2010, Kviat wrote:

Pytacz pytał jak zaksięgować _taką_operację_

  Ależ oczywiście.
  I dlatego przykład z *towarem* dobry nie był!
  :)

Pozdrawiam

Wzajemnie :) - Gotfryd

No i wzajemnie :)

....to do kompletu - raz jeszcze :)

- Gotfryd

Sprzedaż usług samemu sobie do celów prowadzenia działalności