Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczonej hipoteką.

Data: 2009-06-14 18:36:52
Autor: pi23
Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczonej hipoteką.
Jestem w posiadaniu weksla , wystawionego przez pewna osobe. Weksel jest
zabezpieczony hipoteka- hipoteka kaucyjna na dzialce budowlanej tejze osoby.
Weksel jest platny na zlecenie i chcialbym go sprzedac- indosowac. Jakie kroki
mam teraz podjac? Wiem, ze musze zmienic wpis w hipotece- tzn. zamiast mojej
firmy wpisac nam firme nabywcy weksla. Zakladam, ze zgody dluznika miec nie
musze (?) Czy cala operacje musze przeprowadzac przez notariusza? Czy
wystarczy, ze dogadam sie z nabywca weksla? W jakim trybie musze dluznika
poinformowac o zbyciu weksla? Jesli macie jeszcze jakies uwagi odnosnie
przeprowadzenia tej transakcji to z gory dziekuje. --

Data: 2009-06-14 23:14:32
Autor: kuba
  pi23 pisze:
Wiem, ze musze zmienic wpis w hipotece- tzn. zamiast mojej
firmy wpisac nam firme nabywcy weksla.

To już jest sprawa nabywcy wierzytelności, żeby uzyskać wpis w KW.

Zakladam, ze zgody dluznika miec nie musze

Nie.

(?) Czy cala operacje musze przeprowadzac przez notariusza?

Tu nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że indos musi być notarialnie poświadczony, żeby można było dokonać w oparciu o niego wpis do KW.

W jakim trybie musze dluznika poinformowac o zbyciu weksla?

Nie musisz go informować w ogóle, w końcu o to chodzi w papierach wartościowych, że dłużnik jest zobowiązany świadczyć do rąk tego, kto okazuje dokument i za jego zwrotem. Jak zapłaci Tobie, mimo że już nie jesteś wierzycielem, to i tak będzie zobowiązany względem indosatariusza.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-06-14 21:20:12
Autor:
kuba <jturbanowicz@gmail.com> napisał(a):
  pi23 pisze:
> Wiem, ze musze zmienic wpis w hipotece- tzn. zamiast mojej
> firmy wpisac nam firme nabywcy weksla. To już jest sprawa nabywcy wierzytelności, żeby uzyskać wpis w KW.

Tak tylko nabywcą jest jednocześnie moja druga firma (tą pierwszą sprzedaję i
muszę "wyczyścic"). Co muszę zrobić jako nabywca? Wniosek bezposrednio do
wydzialu KW czy poprzez notariusza?

> [...]

Tu nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że indos musi być notarialnie poświadczony, żeby można było dokonać w oparciu o niego wpis do KW.

Hmmmm. To akurat nieprawda bo weksel, ktory mam byl juz wczesniej indosowany i
nie bylo przy tym notariusza. Przy ustanowieniu hipoteki, ktora zabezpieczala
weksel byl potrzebny notariusz bo byla potrzebna zgoda dłużnika. Ale czy
teraz, gdy wierzyciel się zmienia tez musi byc notariusz?

> [...]

Nie musisz go informować w ogóle, w końcu o to chodzi w papierach wartościowych, że dłużnik jest zobowiązany świadczyć do rąk tego, kto okazuje dokument i za jego zwrotem. Jak zapłaci Tobie, mimo że już nie jesteś wierzycielem, to i tak będzie zobowiązany względem indosatariusza.

Słuszna uwaga. A czy o zmianie wpisu w KW musze go informowac?

Data: 2009-06-14 23:48:06
Autor: kuba
piwek23.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

(?) Czy cala operacje musze przeprowadzac przez notariusza?
Tu nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że indos musi być notarialnie poświadczony, żeby można było dokonać w oparciu o niego wpis do KW.

Wniosek bezpośrednio do sądu wieczystoksięgowego.

[...]

Był indosowany przed ustanowieniem hipoteki czy po?
Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie poświadczonym.
Co do ustanowienia hipoteki po raz pierwszy to jasna sprawa, że potrzebne było oświadczenie dłużnika w formie aktu notarialnego.

A czy o zmianie wpisu w KW musze go informowac?

Nie. Sąd go poinformuje o postępowaniu wieczystoksięgowym.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-06-14 21:58:01
Autor:
Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczonej hipoteką.
kuba <jturbanowicz@gmail.com> napisał(a):

Wniosek bezpośrednio do sądu wieczystoksięgowego.

Najpierw wniosek o wykreslenie i potem wpisanie nowego wierzyciela czy jest
jakis specjalny wniosek na zmiane wierzyciela?

> [...]
> teraz, gdy wierzyciel się zmienia tez musi byc notariusz?

Był indosowany przed ustanowieniem hipoteki czy po?
Przed. Teraz pierwzy raz bedzie indosowany po i wlasnie nie wiem jak sie do
tego zabrac...Z tego wszystkiego wynika, ze musze pojsc do notariusza i stary
wierzyciel musi napisac jakies oswiadczenie o tym, ze ma byc zmieniony wpis na
nowego wierzyciela...

Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie poświadczonym.

Tak, jest taki przepis. Czy on przypadkiem nie stosuje sie i tym razem? TZn
czy nie powinnismy u notariusza podpisac dokumentu, ktory mowi o tym, ze ma
sie w hipotece zmienic wierzyciel i dopiero z tym dokumentem jako zalacznik
udac sie do sadu wieczystoksiegowego? Zreszta wtedy to chyab notariusz to robi (?)

Data: 2009-06-15 00:22:14
Autor: kuba
Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczone j hipoteką.
piwek23.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:

Najpierw wniosek o wykreslenie i potem wpisanie nowego wierzyciela czy jest
jakis specjalny wniosek na zmiane wierzyciela?

Wniosek o wpis w księdze wieczystej, na urzędowym formularzu - proste jak drut, nawet Ci podam link do tego formularza: http://www.ms.gov.pl/kw/kw.php#form
Załącznikiem jest dokument, w oparciu o który następuje wpis w księdze wieczystej, czyli w tym przypadku ten indosowany weksel, z podpisem notarialnie poświadczonym.

[...]

No ma, pisałem o tym od początku.

czy nie powinnismy u notariusza podpisac dokumentu, ktory mowi o tym, ze ma
sie w hipotece zmienic wierzyciel i dopiero z tym dokumentem jako zalacznik
udac sie do sadu wieczystoksiegowego?

To nie ma być żaden odrębny dokument. Zbywca dokumentu (czyli Ty jak rozumiem) ma się udać sam do notariusza z wekslem i indosować, a notariusz poświadczy podpis. Następnie powinien ten indosowany weksel wydać zbywcy, a ten dopełni czynności, o których napisałem wyżej.  Jak chcecie to możecie iść razem i zawrzeć umowę przelewu w formie aktu notarialnego - ale to absolutnie bez sensu.

Zreszta wtedy to chyab notariusz to robi (?)

Właśnie nie. Notariusz robi to tylko w przypadku, gdy zmiana stanu w KW wynikałaby z aktu notarialnego, a tu nie będzie żadnego aktu notarialnego, tylko samo poświadczenie podpisu.

pozdrawiam

Data: 2009-06-14 22:30:21
Autor:
> [...]

Właśnie nie. Notariusz robi to tylko w przypadku, gdy zmiana stanu w KW wynikałaby z aktu notarialnego, a tu nie będzie żadnego aktu notarialnego, tylko samo poświadczenie podpisu.

Dzięki za łopatologiczne wytłumaczenie. Myślałem, że musimy u notariusza jakąś
umowę indosu sporządzić. Z tego wszystkiego wynika, ze u notariusza przydalaby
sie takze kopia notarialna weksla po wpisaniu indosu. --

Data: 2009-06-14 23:57:31
Autor: kuba
kuba pisze:

Był indosowany przed ustanowieniem hipoteki czy po?
Bo jest taki przepis (art. 31 ust. o KW i hipotece), który mówi że wpis może być dokonany na podstawie dokumentu z podpisem notarialnie poświadczonym.

Znalazłem potwierdzenie takiego stanowiska w odniesieniu do przelewu wierzytelności hipotecznej. To samo będzie dotyczyło zbycia przez indos, no chyba że jestem niedouczony ;)

Sprzedaz wierzytelnosci zabezpieczonej hipoteką.