Sprzęt dla początkującego

Data: 2012-03-01 17:16:04
Autor: AL
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-01 16:23, Budzik pisze:
Hej
Jestem bardzo początkującym narciarzem. Dosłownie 10 dni z nartami na
nogach. Dotychczas wypożyczałem buty i narty ale z racji dłuższego wyjazdu
w tym roku chciałbym zainwestować w sprzęt.
Waga - 95kg
Wzrost - 175cm

Buty - z tego co wszyscy mi radzą - koniecznie nowe. ok. Budzet - ok 500zł.
W decathlonie są jakieś rossignole w tej cenie. Ale może polecacie zupełnie
coś innego. Z?najoma z podobnym problemem w sklepie za namowa sprzedawcy
kupiłą buty dabello - zupełnie nie znam takich firm. Co polecacie?

tak jest taka firma Dalbello i jest stosunkowo popularna.

Aha, mam dośc szeroką łydkę.

tylko do sklepu i przymierz osobiscie -  a nie kieruj sie napisami na bucie.  Ma byc wygodnie.

Bardziej bym zwrocil uwage na klamry - ilosc (i z czego sa zrobione),
dodatkowo sztywnosc buta (Flex)
Ale w tym budzecie i z Twoim doswiadczeniem - cos rekreacyjnego tylko - wiec zwracasz uwage TYLKO na wygode.
Sklep z duzym wyborem butow - przymierz, dopnij na maksa i pochodz/posiedz sobie w tych butach troche.

Narty - tu już totalnie nie wiem, co kupić. Chyba wolałbym jakieś uzywane,
pytanie czy warto czy raczej kupić jakieś nowe "na lata"?

a jak jezdzisz?
Po 10 dniach pewnie utrzymujesz sie juz na nogach ;)

Tutaj zwroc uwage na jakich nartach jezdziles dotychczas i jak Ci pasowaly.
Jest masa cech na jakie mozna zwracac uwage (narty i wiazania) - ale w Twoim przypadku jest to na chwile obecna niewazne.
Moze rzeczywiscie kup narty uzywane (koniec sezonu, wiec i tanio kupisz) zjedziesz je na maksa i kupisz kolejne.
Albo - jak masz mozliwosc - wypozyczaj codziennie inny model/typ nart i sam sprawdz co Ci lezy najbardziej.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-03-01 23:56:39
Autor: Budzik
Sprzęt dla początkującego
Osobnik posiadający mail adam@skads.tam napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Bardziej bym zwrocil uwage na klamry - ilosc (i z czego sa zrobione),
dodatkowo sztywnosc buta (Flex)

tu jeszcze dopytam - klamry - ile ma byc? 4? Flex????

--
Pozdrawia... Budzik
"Kobiety mogą uczynić milionerem tylko takiego mężczyznę, który jest

Data: 2012-03-02 11:41:19
Autor: AL
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-02 00:56, Budzik pisze:
[...]

w Twoim przypadku 4
(tak, sa buty weekendowe - nawet z 1 klamra :)
Obchodzisz je z daleka :)

Wiekszosc butow (zwlaszcza w szukanej cenie) ma klamry plastikowe.
Klamry metalowe raczej w drozszych butach.
Czy plastik jest zly?  Nie - aczkolwiek mi przy dopinaniu w 10-cio letnich butach strzelil. Na bucie od zony widze takie kreseczki jakby mikropekniecia (ale buty juz tez 10-cio letnie).
Obecnie sobie kupilem z metalowymi, a juniorowi co roku/2 lata jak wymieniam buty to tez na to zwracam uwage (ale dla niego to i flex 70 - bo to szaleniec na nartach - w pozytywnym tego slowa znaczeniu. Ale 12-to latek nie boi sie predkosci i w miare dobrze sobie radzi na nartach i na zawodach rowiesnikow).

Kontynuujac temat klamr - jak da rade, wez takie z mikroregulacja (dokrecasz klamre zwiekszajac lub zmniejszajac naciag). Zreszta pisze wowczas na klamrze micro lub inny napis (nie wszystkie klamry musza miec ta funkcje)

Wkladki - sa tzw thermofit - ktore dopasowuja sie do nogi pod wplywem ciepla ciala.
Sa tez takie 'dopompowywane' - ale to juz poza Twoim zakresem cenowym.

Jaki Flex?
Pewnie powyzej 40-50 nie wyjdziesz - ale jak mowilem, nie patrz na te cyferki. Jako poczatkujacy nie skorzystasz z tego co ci da but z flexem np.100 (to juz dla wymagajacych i jezdzacych bardziej 'agresywnie')
Z reguly jak producent nie chwali sie flexem na opakowaniu, to masz duze prawd. ze bedzie to najnizszy.

Ty zwracasz uwage na wygode.
Jak Ci ktos powiedzial - nie bierz butow na wyrost.
(max jak wkladka ma 1 numer wiecej niz nosisz buty - a najlepiej wyciagnij wkladke z buta i wloz na noge i zobacz gdzie masz palec.

Niektorzy producenci butow sosuja numery polowkowe i polowka nie oznacza wiekszej dlugosci buta a obszernosc (np. jak masz wysokie podbicie) - np. salomon.  Ale to nie jest standard.

W niektorych butach mozesz spotkac dodatkowe regulacje - np pochylosci na zewnatrz/wewnatrz, zmiane wy. cholewki, etc.

Regulacja typu SKI/WALK - na to patrz z przymrozeniem oka - IMHO bajer.
Zona ma automatyczna (wlacza sie po wypieciu nart z wiazan), syn mial poprzednio zalaczana. Jeden i drugi nie korzysta z tej funkcji.

Ja mam buty Salomon Xwave z flex 100 (zeszloroczny model) i  wole sobie odpiac gorne klamry niz cos tam przelaczac (zreszta nie mam tego ficzeru). I tego modelu akurat _osobie poczatkujacej_ bym nie polecil.

Buty musisz przymierzyc osobiscie - nie kupuj wysylkowo - no chyba, ze dokladnie ten model wczesniej przymierzyles w sklepie i jest OK.

No i najwazniejsze - do przymiarki butow ubierasz skarpete.
Ja zawsze mam dwie skarpety - tzw narciarskie i w takim zestawieniu poszedlbym przymierzac buty.

Jak kupisz pierwsze buty i pojezdzisz - przy nastepnych (za pare lat) bedziesz lepiej wiedzial na co zwrocic uwage.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-03-02 11:49:48
Autor: J.F
Sprzęt dla początkującego
Użytkownik "AL"  napisał w wiadomości grup
W dniu 2012-03-02 00:56, Budzik pisze:
tu jeszcze dopytam - klamry - ile ma byc? 4?

w Twoim przypadku 4
(tak, sa buty weekendowe - nawet z 1 klamra :)
Obchodzisz je z daleka :)

Najlpiej mi sie jezdzilo w takich z 2. Ale to "tylnowejsciowe" byly.

Swoja droga ciekawe - na moj gust ta linka trzymajaca piete byla genialna, a jednak sie nie przyjely ... czemu ?

[...]

Swoja droga - moze ja nie umiem na tych nowoczesnych carvingach, ale wszystkie buty w skiepie wydaja mi sie bardzo miekkie. Doslownie nie ma sie na czym oprzec. Teraz sie inaczej jezdzi, czy czas schudnac ?

J.

Data: 2012-03-02 12:12:12
Autor: AL
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-02 11:49, J.F pisze:
[...]

no ja od dwoch sezonow mam takie z dodatkowymi platami rozchylanymi z przodu i z tylu nart (tzw  vario cut) - sama przyjemnosc z jazdy, wlasnie _tylko_ na krawedziach.
http://www.youtube.com/watch?v=i8cYcxZt0KM

ale
wszystkie buty w skiepie wydaja mi sie bardzo miekkie. Doslownie nie ma
sie na czym oprzec. Teraz sie inaczej jezdzi, czy czas schudnac ?

jak masz flex 100 i wiecej i te buty porzadnie dopniesz - to uwierz, ze trzymaja - moglbys zasnac w pozycji na stojaka i sie nie przewrocic ;)

Ale duzy flex, to mocno spieta i usztywniona noga a co za tym idzie noga musi sie do takiego stanu przyzwyczaic albo musisz czuc taka potrzebe np. stylem jazdy (zartujac troche: narta ma reagowac nawet na ruch palca w bucie ;)

Mozesz oczywiscie nie dopinac buta na max i wowczas nici z flexa - ale przeciez nie o to w tym chodzi.

Osoba poczatkujaca lub jezdzaca spokojnie - typowo rekreacyjnie, bardzo by sie meczyla w zbyt sztywnych butach - dlatego masz buty z niskim jak i wysokim flexem - kazdy moze dobrac cos dla siebie i swojego stylu jazdy, tak by jazda na nartach byla przyjemnoscia a nie mordega :-D

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-03-02 14:06:49
Autor: J.F
Sprzęt dla początkującego
[...]

100 to ja mam kg :-(

No coz, nie zlamia sie przeciez, ale az sie chyba przejde do sklepu i dociaze maksymalnie - wrazenie wczesniej mialem takie ze jednak w ogole jezyk nie stawia oporu. Moze to sie juz teraz na prostych nogach jezdzi ?

[...]

I niby niski flex to wygoda ? Przeciez jesli nie moge sie na jezykach oprzec, to za chwile miesnie bola ....

A tak w ogole to nie wiem - noge mam niby normalna, ze zwyklimi butami nie mam problemu, ze starymi Kasprowymi bylem kompatybilny, z Fabosami juz nie, a potem coraz gorzej - pasuje mi doslownie jeden model na sto ....

J.

Data: 2012-03-02 14:54:49
Autor: AL
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-02 14:06, J.F pisze:

A tak w ogole to nie wiem - noge mam niby normalna, ze zwyklimi butami
nie mam problemu, ze starymi Kasprowymi bylem kompatybilny, z Fabosami
juz nie, a potem coraz gorzej - pasuje mi doslownie jeden model na sto ...

kazdy ma swoje preferencje - i dlatego butow narciarskich ni kupuje sie 'na wyglad'

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-03-02 15:03:25
Autor: J.F
Sprzęt dla początkującego
[...]

Ano sie nie kupuje, co uswiadamiamy.

Ale ... to juz nawet nie o preferencje chodzi, tylko polowa od razu za mala,  w drugiej czesci  po dluzszej chwili stopa boli,  w czesci pieta w ogole nie trzymana i moze wyskoczyc, a w czesci goleni nie ma o co oprzec - a mierze juz tylko najwyzsze flexy.

Co jest - tylko ja mam taki problem ?

J.

Data: 2012-03-03 07:05:09
Autor: Pszemol
Sprzęt dla początkującego
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:jiqjvv$dl2$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jakie buty próbowałeś? W jakich sklepach?

Ja kupiłem najprostsze/najtańsze tu dostępne (w USA) Salomony
Mission GT, (bez regulacji pochylenia bocznego stopy - czego żałuję)
ale trzymają mnie nieźle - oprócz 4 klamer mają też na górze cholewki
taki pas na rzepy (power strap) którym może właśnie docisnąć łydkę/goleń.
Mają Flex 70, czyli nie 100 o którym wspominał AL, ale też nie 40-50 :-)
Są idealne na moją szeroką stopę, z tym że używam je drugi sezon
i już muszę czasem dopinać dolne klamry na ostatnie ząbki, co nie
było możliwe jak były nowe - czyli wkładki ubijają się dosyć szybko...
http://www.youtube.com/watch?v=FQQORrVAdYE

Cena... W sklepie wysyłkowym widzę że mają go za < $190 (590zł?):
http://www.shorelineoftahoe.com/store/product.php?productid=6652&preselect=35301_
Ile one kosztują u Was w Europie?

Data: 2012-05-02 15:25:20
Autor: J.F
Sprzet dla poczatkujacego
Użytkownik "Pszemol"  napisał w wiadomości grup
[...]

A to niemalze wszystkie we wszyskich i od wielu lat.

[...]

eee tam, zabawka dla naiwnych, IMHO - jak to ma trzymac, to tam porzadna klamra powinna byc :-)

No i chyba nie w tym problem mam - dla mnie skorupy sa po prostu za miekkie.

Cena... W sklepie wysyłkowym widzę że mają go za < $190 (590zł?):
http://www.shorelineoftahoe.com/store/product.php?productid=6652&preselect=35301_
Ile one kosztują u Was w Europie?

Sklepowej to nie podam, ale 700-900 zl ?
http://niecodzienni.pl/buty-narciarskie-salomon-mission-gt-id-928

J.

Data: 2012-03-03 06:37:01
Autor: Pszemol
Sprzęt dla początkującego
"AL" <adam@skads.tam> wrote in message news:jiq84h$806$1inews.gazeta.pl...
[...]

Chyba dla dzieci? Dla dorosłych też są takie?

[...]

Wow... plastikowe klamry... nie widziałem takich tu w USA...

No i najwazniejsze - do przymiarki butow ubierasz skarpete.
Ja zawsze mam dwie skarpety - tzw narciarskie i w takim zestawieniu poszedlbym przymierzac buty.

A tego chyba nie poleca się... Im mniej cię od buta dzieli tym lepiej.
Gdzie to takie mrozy masz w czasie jazdy że potrzebujesz aż dwie
skarpety? Ja zwykle używam jednej, i to takiej cienkiej...

Jak kupisz pierwsze buty i pojezdzisz - przy nastepnych (za pare lat) bedziesz lepiej wiedzial na co zwrocic uwage.

Dokładnie. Kupowanie "na lata" nie bardzo wychodzi wszystkim :-)

Data: 2012-03-03 16:08:25
Autor: AL
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-03 13:37, Pszemol pisze:
[...]

tez - i byc moze do rekreacyjnego, bardzo spokojnego zjazdu sie nadaja - skoro je produkuja i na stokach mozna takie zauwazyc.

[...]

to malo widziales, alebo nie zdajesz sobie z tego sprawy ;)

70% (o ile nie wiecej) butow - i to renomowanych firm - maja klamry z tworzywa sztucznego - czasmi udajacego wygladem metal.
Przejdz sie po sklepach i pomacaj - na oko tego nie czasami nie widac.
Jak bedziesz w PL to zajrzyj np. do Go-sport, inter-sport, etc

[...]

zobacz jakie skarpety sa np dla szermierzy, czy sportowcow (do biegania). Z podwojnymi stopami.
Zapobiega to przytarciom/obtaciom/odparzeniom/etc.

Skarpety narciarskie troche tez roznia sie od normalnych (inne sciagacze/material). Dodatkowo jak jezdzisz w 20-30sto stopniowym nieraz mrozie to lubie jak mi nogi nie marzna.

Jak kupisz pierwsze buty i pojezdzisz - przy nastepnych (za pare lat)
bedziesz lepiej wiedzial na co zwrocic uwage.

Dokładnie. Kupowanie "na lata" nie bardzo wychodzi wszystkim :-)

Kupowanie nowych butow narciarskich na 1 sezon - to tez rozrzutnosc.

Jak trafisz dobry but to i 10 lat pojezdzisz (jesli noga ci nie rosnie) - z moimi ostatnimi butami mialem wielki dylemat czy je zmienic - bo byly nadal dobre i wygodne.
Pekniecie klamry przyspieszylo moja decyzje (choc klamry mozna wymieniac - ale ja to wzialem to za znak - to juz czas na zmiane ;)

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2012-03-31 23:49:06
Autor: Adampio
Sprzęt dla początkującego
W dniu 2012-03-02 11:41, AL pisze:
Regulacja typu SKI/WALK - na to patrz z przymrozeniem oka - IMHO bajer.

U mnie ta regulacja działa ale chyba odwrotnie ;-) Mam 7-8 letnie Langi (Flex chyba 60) i dopiero ostatnio i do tego zupełnie przypadkowo zauważyłem, że w pozycji WALK jeździ mi się znacznie wygodniej niż w pozycji SKI.

Sprzęt dla początkującego