Data: 2012-03-20 12:59:39 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
Sram Spectro T3 | |
Cześć wszystkim,
Znajoma dała mi rowerek do konserwacji. Taki mieszczuch, dość zapuszczony i po nieudolnych przeróbkach pierwszego właściciela... Poradziłem sobie ze wszystkim co trzeba, łącznie z przeplotem kół (obręcz do V-ki założona do tyłu gdzie jest torpedo a obła stalowa do przodu, dzięki czemu uzycie przedniego hamulca gwarantowało natychmiastowe OTB :) ), ale została jeszcze piasta wielobiegowa. Ściągnąłem co się da ze SRAM'a (budowa piasty, instrukcja obsługi itd.) ale chciałbym jakieś "krok po kroku" jak zrobić (jeśli w ogóle robić) konserwację, przynajmniej łożysk tej piasty. Od której strony ją rozkręcić, czym rozkręcić, jak daleko rozbierać, czego unikać... Piasta w zasadzie dobrze chodzi, biegi zmienia. Jedynie "tyka" wolnobiegowo na innych biegach niż pierwszy (może ma tykać...) i raczej nie zmienia biegów podczas pedałowania (a niby powinna). Wszelkie sugestie mile widzialne -- KN |
|
Data: 2012-03-20 10:06:09 | |
Autor: Gom | |
Sram Spectro T3 | |
On Mar 20, 12:59 pm, "Krzysztof Naworyta" <k.nawor...@datacomp.com.pl>
wrote: Piasta w zasadzie dobrze chodzi, biegi zmienia. Moje "sachsy" tak właśnie działają. Cykanie jest tylko na drugim i trzecim biegu. Biegi można zmieniać podczas jazdy jedynie w "górę" (1- 2->3, nabieranie prędkości), w drugą stronę (3->2->1) faktycznietrzeba przestać na chwilę kręcić. |
|
Data: 2012-03-21 12:11:28 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
Sram Spectro T3 | |
Gom wrote:
|| Piasta w zasadzie dobrze chodzi, biegi zmienia. || Jedynie "tyka" wolnobiegowo na innych biegach niż pierwszy (może ma || tykać...) i raczej nie zmienia biegów podczas pedałowania (a niby || powinna). | | Moje "sachsy" tak właśnie działają. Cykanie jest tylko na drugim i | trzecim biegu. Biegi można zmieniać podczas jazdy jedynie w "górę" (1- | 2->3, nabieranie prędkości), w drugą stronę (3->2->1) faktycznie | trzeba przestać na chwilę kręcić. Dzięki za informacje! A próbowałeś przesmarowywać łozyska? Jak to rozkręcić bez "bolcowego" klucza, czy cóś... -- KN |
|
Data: 2012-03-21 04:24:46 | |
Autor: Gom | |
Sram Spectro T3 | |
On Mar 21, 12:11 pm, "Krzysztof Naworyta" <k.nawor...@datacomp.com.pl>
wrote: A próbowałeś przesmarowywać łozyska? Tutaj nie pomogę. Co prawda rozkręcałem kiedyś podobne piasty (żabką czy innym francuzem), ale skręcić mi się ich nie udało ;-) Serwis obecnych zostawię mądrzejszym ode mnie. |
|
Data: 2012-03-21 17:38:05 | |
Autor: rwr | |
Sram Spectro T3 | |
Jak to rozkrecic bez "bolcowego" klucza ...Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami? Jezeli tak, to uzyj duzej zabki hydraulicznej. Zeby zabki wpasuja sie we wciecia nakretki. (Niezbyt elegancki sposob ale dziala gdy nie masz klucza z wypustkami.) Schemat piasty: http://static.garage24.se/g24_images/webbinfo/cyk/SpectroT3.gif - zdejmusz sprezynke (31) zeby zdjac zebatke - odkrecasz nakretki (6) od strony "wajchy" torpedo (10) - caly srodek wychodzi w jednym kawalku - zwroc uwage jak sa ulozone lozyska nosne (11) zebys sie nie zastanawial przy skladaniu - jezeli to stara wersja (lata 80-te) to nakretki (6) od strony zebatki sa skontrowane - w nowej wersji nakretka od strony zebatki jest dokrecona do konca gwintu na osi a maly konus (29) nie ma gwintu i jest tylko stabilizowany sprezyna (26) - zespol czesci (14) jest nakrecony na slimak "zegarka" (19) - zeby odslonic "zegarek" (19) wyciagasz mocowanie lancuszka (21) i sciagasz czesc (24) - "zegarek" jest blokowany na oscie przy pomocy pierscienia zastawczego (17) - jezeli piasta jest bardzo stara (~20 lat) to moze sie okazac ze pierscien (17) pekl i odpadl od oski - jezeli musisz wymienic pierscien (17) kup podobny w sklepie z lozyskami za 90 groszy (oryginalny kosztuje 7 PLN i trudno go dostac) (zamiennik ma wieksza srednice ale generalnie pasuje tzn. zmienia kolejnosc montowania zespolu (14)) - nie ma sensu rozkladac "zegarka" (19) na czesci, zeby go umyc polewaj go nafta i obracaj oska - mozesz sciagnac sprezynki (16) i (22) trzymajace zapadki wolnobiegu ale nie trzeba tego robic - wewnatrz (28) jest male lozysko stabilizujace, (brak na rysunku), zeby je wyjac trzeba zdjac kapsel zamontowany "na wcisk", podwazaj kapsel delikatnie naokolo srubokretem, jak sie troszke pognie to nie szkodzi - smar do "zegarka" ma byc rzadki ale nie plynny - zwykly smar do lozysk "lt-4 s3" (czy jakos tak) jest za gesty do "zegarka" - mozesz uzyc "lt-4 s3" ale musisz go rozcienczyc olejem do lancucha "pilarol" - "zegark" smarujesz bardzo obficie - zapadki wolnobiegu podlewasz tylko olejem - gesty, nierozcienczony smar pakujesz do wiankow lozysk i troche na okladziny hamulca - przy skrecaniu uwazaj zeby sprezyna (25) nie przesunela na bok lozyska nosnego (11) bo pogniesz caly wianek i lozysko bedzie do wymiany |
|
Data: 2012-03-23 15:02:10 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
Sram Spectro T3 | |
Uzytkownik wrote:
|| Jak to rozkrecic bez "bolcowego" klucza ... || | Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami? Nie, to jakas wielgachna nakretka blokujaca zebatke, z trzema otworami. | Jezeli tak, to uzyj duzej zabki hydraulicznej. Zeby zabki wpasuja sie | we wciecia nakretki. (Niezbyt elegancki sposob ale dziala gdy nie masz | klucza z wypustkami.) Za ponizszy opis "krok-po-kroku" wielkie-wielkie dzieki! Rowerek oddalem bez zabawy z piasta, ale juz kusi aby ponownie go wziac i rozbebeszyc. :))) | | Schemat piasty: | http://static.garage24.se/g24_images/webbinfo/cyk/SpectroT3.gif (ciach) -- KN |
|
Data: 2012-03-24 14:07:00 | |
Autor: rwr | |
Sram Spectro T3 | |
| Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami?Pokaz zdjecie. Na rysunku do ktorego dalem opis zebatka jest nasuwana i blokowana przy pomocy pierscienia (31). Tutaj sa rozne wersje 3-biegowek Sachsa/Sram. Tylko jedna ma zebatke blokowana przy pomocy nakrecanego piercienia "Fichtel Sachs Torpedo 3 speed, 1953-1956". Tak czy inaczej, nie ma tu owtorow w nakretce. Pozostale wersje maja zebatke blokowana pierscieniem sprezynujacym: http://all-about-hubs.com/start.php?action=naben_galerie1_en W starszych rowerach mozna spotkac wersje "Fichtel Sachs Torpedo 3 speed, 1975-199?". Nowsze rowery maja wersje "SRAM 3 speed, 1998-until now". Starszych modeli t3 raczej nie spotyka sie u nas. |
|
Data: 2012-03-26 14:42:36 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
Sram Spectro T3 | |
Uzytkownik wrote:
||| Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami? || || Nie, to jakas wielgachna nakretka blokujaca zebatke, z trzema || otworami. || | Pokaz zdjecie. Na rysunku do ktorego dalem opis zebatka jest nasuwana | i blokowana przy pomocy pierscienia (31). | | Tutaj sa rozne wersje 3-biegowek Sachsa/Sram. Tylko jedna ma zebatke | blokowana przy pomocy nakrecanego piercienia "Fichtel Sachs Torpedo 3 | speed, 1953-1956". Tak czy inaczej, nie ma tu owtorow w nakretce. | Pozostale wersje maja zebatke blokowana pierscieniem sprezynujacym: | http://all-about-hubs.com/start.php?action=naben_galerie1_en | | W starszych rowerach mozna spotkac wersje "Fichtel Sachs Torpedo 3 | speed, 1975-199?". Nowsze rowery maja wersje "SRAM 3 speed, 1998-until | now". Starszych modeli t3 raczej nie spotyka sie u nas. Ciezko mi sie teraz ustosunkowac, bo rowerek oddalem, ale wyglada na to, ze jest to wlasnie 1998-until now (9-ta fotografia od konca) I prawdopodobnie zawracam Ci glowe czescia numer 30 (ma takie 3 naciecia a nie otwory jak mówilem), nie zauwazywszy, ze nie ona trzyma zebatke lecz pierscien. Wielkie dzieki za pomoc. -- KN |
|
Data: 2012-03-27 14:20:48 | |
Autor: rwr | |
Sram Spectro T3 | |
I prawdopodobnie zawracam Ci glowe czescia numer 30 (ma takie 3 naciecia aSpoko, teraz wiemy gdzie jestesmy :-) Dokladnie rzecz biorac (30) to tylko zaslepka. Kolejnosc jest taka: - z piasty wystaje (28) i na koncu ma te trzy naciecia wzdluz osi i dookola rowek - na (28) naklada sie zaslepke (30) - na zaslepke (30) nasuwa sie zebatke (trzy wypustki w zebatce wchodza w te trzy rowki) - na koniec zebatke blokuje sie przy pomocy pierscienia (31), ktory wskakuje we wspomniany rowek - piaste wklada sie w rame |
|