Sram Spectro T3

Data: 2012-03-20 12:59:39
Autor: Krzysztof Naworyta
Sram Spectro T3
Cześć wszystkim,

Znajoma dała mi rowerek do konserwacji. Taki mieszczuch, dość zapuszczony i po nieudolnych przeróbkach pierwszego właściciela...
Poradziłem sobie ze wszystkim co trzeba, łącznie z przeplotem kół (obręcz do V-ki założona do tyłu gdzie jest torpedo a obła stalowa do przodu, dzięki czemu uzycie przedniego hamulca gwarantowało natychmiastowe OTB :) ), ale została jeszcze piasta wielobiegowa.
Ściągnąłem co się da ze SRAM'a (budowa piasty, instrukcja obsługi itd.) ale chciałbym jakieś "krok po kroku" jak zrobić (jeśli w ogóle robić) konserwację, przynajmniej łożysk tej piasty. Od której strony ją rozkręcić, czym rozkręcić, jak daleko rozbierać, czego unikać...

Piasta w zasadzie dobrze chodzi, biegi zmienia.
Jedynie "tyka" wolnobiegowo na innych biegach niż pierwszy (może ma tykać...) i raczej nie zmienia biegów podczas pedałowania (a niby powinna).

Wszelkie sugestie mile widzialne

--
KN

Data: 2012-03-20 10:06:09
Autor: Gom
Sram Spectro T3
On Mar 20, 12:59 pm, "Krzysztof Naworyta" <k.nawor...@datacomp.com.pl>
wrote:
Piasta w zasadzie dobrze chodzi, biegi zmienia.
Jedynie "tyka" wolnobiegowo na innych biegach niż pierwszy (może ma
tykać...) i raczej nie zmienia biegów podczas pedałowania (a niby powinna).

Moje "sachsy" tak właśnie działają. Cykanie jest tylko na drugim i
trzecim biegu. Biegi można zmieniać podczas jazdy jedynie w "górę" (1-
2->3, nabieranie prędkości), w drugą stronę (3->2->1) faktycznie
trzeba przestać na chwilę kręcić.

Data: 2012-03-21 12:11:28
Autor: Krzysztof Naworyta
Sram Spectro T3
Gom wrote:

> [...]
| trzecim biegu. Biegi można zmieniać podczas jazdy jedynie w "górę" (1-
| 2->3, nabieranie prędkości), w drugą stronę (3->2->1) faktycznie

Dzięki za informacje!

A próbowałeś przesmarowywać łozyska?
Jak to rozkręcić bez "bolcowego" klucza, czy cóś...

--
KN

Data: 2012-03-21 04:24:46
Autor: Gom
Sram Spectro T3
On Mar 21, 12:11 pm, "Krzysztof Naworyta" <k.nawor...@datacomp.com.pl>
wrote:
A próbowałeś przesmarowywać łozyska?
Jak to rozkręcić bez "bolcowego" klucza, czy cóś...

Tutaj nie pomogę. Co prawda rozkręcałem kiedyś podobne piasty (żabką
czy innym francuzem), ale skręcić mi się ich nie udało ;-) Serwis
obecnych zostawię mądrzejszym ode mnie.

Data: 2012-03-21 17:38:05
Autor: rwr
Sram Spectro T3
Jak to rozkrecic bez "bolcowego" klucza ...

Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami?
Jezeli tak, to uzyj duzej zabki hydraulicznej. Zeby zabki wpasuja sie
we wciecia nakretki. (Niezbyt elegancki sposob ale dziala gdy nie masz
klucza z wypustkami.)

Schemat piasty:
http://static.garage24.se/g24_images/webbinfo/cyk/SpectroT3.gif

- zdejmusz sprezynke (31) zeby zdjac zebatke
- odkrecasz nakretki (6) od strony "wajchy" torpedo (10)
- caly srodek wychodzi w jednym kawalku
- zwroc uwage jak sa ulozone lozyska nosne (11) zebys sie nie
zastanawial przy skladaniu
- jezeli to stara wersja (lata 80-te) to nakretki (6) od strony
zebatki sa skontrowane
- w nowej wersji nakretka od strony zebatki jest dokrecona do konca
gwintu na osi a maly konus (29) nie ma gwintu i jest tylko
stabilizowany sprezyna (26)
- zespol czesci (14) jest nakrecony na slimak "zegarka" (19)
- zeby odslonic "zegarek" (19) wyciagasz mocowanie lancuszka (21) i
sciagasz czesc (24)
- "zegarek" jest blokowany na oscie przy pomocy pierscienia
zastawczego (17)
- jezeli piasta jest bardzo stara (~20 lat) to moze sie okazac ze
pierscien (17) pekl i odpadl od oski
- jezeli musisz wymienic pierscien (17) kup podobny w sklepie z
lozyskami za 90 groszy (oryginalny kosztuje 7 PLN i trudno go dostac)
(zamiennik ma wieksza srednice ale generalnie pasuje tzn. zmienia
kolejnosc montowania zespolu (14))
- nie ma sensu rozkladac "zegarka" (19) na czesci, zeby go umyc
polewaj go nafta i obracaj oska
- mozesz sciagnac sprezynki (16) i (22) trzymajace zapadki wolnobiegu
ale nie trzeba tego robic
- wewnatrz (28) jest male lozysko stabilizujace, (brak na rysunku),
zeby je wyjac trzeba zdjac kapsel zamontowany "na wcisk", podwazaj
kapsel delikatnie naokolo srubokretem, jak sie troszke pognie to nie
szkodzi
- smar do "zegarka" ma byc rzadki ale nie plynny
- zwykly smar do lozysk "lt-4 s3" (czy jakos tak) jest za gesty do
"zegarka"
- mozesz uzyc "lt-4 s3" ale musisz go rozcienczyc olejem do lancucha
"pilarol"
- "zegark" smarujesz bardzo obficie
- zapadki wolnobiegu podlewasz tylko olejem
- gesty, nierozcienczony smar pakujesz do wiankow lozysk i troche na
okladziny hamulca
- przy skrecaniu uwazaj zeby sprezyna (25) nie przesunela na bok
lozyska nosnego (11) bo pogniesz caly wianek i lozysko bedzie do
wymiany

Data: 2012-03-23 15:02:10
Autor: Krzysztof Naworyta
Sram Spectro T3
Uzytkownik wrote:
| Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami?

Nie, to jakas wielgachna nakretka blokujaca zebatke, z trzema otworami.

| Jezeli tak, to uzyj duzej zabki hydraulicznej. Zeby zabki wpasuja sie
| we wciecia nakretki. (Niezbyt elegancki sposob ale dziala gdy nie masz
| klucza z wypustkami.)

Za ponizszy opis "krok-po-kroku" wielkie-wielkie dzieki!
Rowerek oddalem bez zabawy z piasta, ale juz kusi aby ponownie go wziac i rozbebeszyc.
:)))

| Schemat piasty:
| http://static.garage24.se/g24_images/webbinfo/cyk/SpectroT3.gif

(ciach)

--
KN

Data: 2012-03-24 14:07:00
Autor: rwr
Sram Spectro T3
| Czy chodzi o okragla nakretke z dwoma bocznymi wcieciami?

Nie, to jakas wielgachna nakretka blokujaca zebatke, z trzema otworami.

Pokaz zdjecie. Na rysunku do ktorego dalem opis zebatka jest nasuwana
i blokowana przy pomocy pierscienia (31).

Tutaj sa rozne wersje 3-biegowek Sachsa/Sram. Tylko jedna ma zebatke
blokowana przy pomocy nakrecanego piercienia "Fichtel Sachs Torpedo 3
speed, 1953-1956". Tak czy inaczej, nie ma tu owtorow w nakretce.
Pozostale wersje maja zebatke blokowana pierscieniem sprezynujacym:
http://all-about-hubs.com/start.php?action=naben_galerie1_en

W starszych rowerach mozna spotkac wersje "Fichtel Sachs Torpedo 3
speed, 1975-199?". Nowsze rowery maja wersje "SRAM 3 speed, 1998-until
now". Starszych modeli t3 raczej nie spotyka sie u nas.

Data: 2012-03-26 14:42:36
Autor: Krzysztof Naworyta
Sram Spectro T3
Uzytkownik wrote:
> [...]
| speed, 1975-199?". Nowsze rowery maja wersje "SRAM 3 speed, 1998-until
| now". Starszych modeli t3 raczej nie spotyka sie u nas.

Ciezko mi sie teraz ustosunkowac, bo rowerek oddalem, ale wyglada na to, ze jest to wlasnie 1998-until now (9-ta fotografia od konca)
I prawdopodobnie zawracam Ci glowe czescia numer 30 (ma takie 3 naciecia a nie otwory jak mówilem), nie zauwazywszy, ze nie ona trzyma zebatke lecz pierscien.

Wielkie dzieki za pomoc.

--
KN

Data: 2012-03-27 14:20:48
Autor: rwr
Sram Spectro T3
I prawdopodobnie zawracam Ci glowe czescia numer 30 (ma takie 3 naciecia a
nie otwory jak m�wilem), nie zauwazywszy, ze nie ona trzyma zebatke lecz
pierscien.

Spoko, teraz wiemy gdzie jestesmy :-) Dokladnie rzecz biorac (30) to
tylko zaslepka. Kolejnosc jest taka:
- z piasty wystaje (28) i na koncu ma te trzy naciecia wzdluz osi i
dookola rowek
- na (28) naklada sie zaslepke (30)
- na zaslepke (30) nasuwa sie zebatke (trzy wypustki w zebatce wchodza
w te trzy rowki)
- na koniec zebatke blokuje sie przy pomocy pierscienia (31), ktory
wskakuje we wspomniany rowek
- piaste wklada sie w rame

Sram Spectro T3