Sreamer do domowych zastosowań

Data: 2016-02-07 12:35:52
Autor: Sebastian Biały
Sreamer do domowych zastosowań
Cześć.

Takie założenia:
1) Kaseta ~1.5TB (bez kompresji, bo dane juĹĽ kompresowane)
2) Mieści się w miejscu na 5'25
3) Tanie kasety

Jaki można kupić streamer który spełnial by te założenia? Widzę że mam raczej "wybór" w postaci LTO. Ale może jednak coś przeoczyłem czym warto się zainteresować? Ekslopatowany będzie raz na pare tygodni, nie zależy mi na szybkości ani super ficzerach. Do zastosowań domowych. Obecnie używam dysku, ale jakoś większe zaufanie miałbym do kaset.

Data: 2016-02-07 08:44:50
Autor: sczygiel
Sreamer do domowych zastosowań
W dniu niedziela, 7 lutego 2016 12:36:57 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
Cze¶ć.

Takie założenia:
1) Kaseta ~1.5TB (bez kompresji, bo dane już kompresowane)
2) Mie¶ci się w miejscu na 5'25
3) Tanie kasety

Jaki można kupić streamer który spełnial by te założenia? Widzę że mam raczej "wybór" w postaci LTO. Ale może jednak co¶ przeoczyłem czym warto się zainteresować? Ekslopatowany będzie raz na pare tygodni, nie zależy mi na szybko¶ci ani super ficzerach. Do zastosowań domowych. Obecnie używam dysku, ale jako¶ większe zaufanie miałbym do kaset.

I zostań przy dysku.

A dane naprawde istotne i zmieniane nagrywaj sobie na jakie¶ nosniki optyczne.

Dobry napęd LTO to spore pieni±dze. U nas ludziki z hp kiedys mówili że producent ne daje gwarancji że ta¶ma zostanie poprawnie odtworzona w innym napedzie niz była nagrana.

Dla pewno¶ci powiniene¶ mieć w przyszło¶ci dostęp do takiego napędu na wypadek kiedy ten który masz ci padnie i zostaniesz z kupka ta¶m.

chyba że znajdziesz sensowny napęd za 500-900PLN.
Wtedy w porównaniu do cen dysków to ma sens.

Moje rozwi±zanie:
Podpinam dyski do linuxa. Montuje je po ich uuid.
Zapuszczam skrypt rsync który z kopii roboczych kopiuje dane na dyski backupowe.
Dodatkowo z katalogów bardzo roboczych i osobistych robie kopie do katalogu tymczasowego aby stamt±d nagrać plyty cd/dvd (na wypadek wirusa szyfruj±cego).

Koszty nikłe, rotacja dysków spokojna, dyski mozna reuzywać w innych sprzętach jak mniejsze umieraj±...

Dostep do danych szybki.

Kasety to ¶lepa droga :)

Ale jak chcesz to spróbuj, może odkryjesz ich ukryte zalety :)

Data: 2016-02-07 18:45:11
Autor: Sebastian Biały
On 2016-02-07 17:44, sczygiel@gmail.com wrote:
A dane naprawde istotne i zmieniane nagrywaj sobie na jakie¶ nosniki optyczne.

Bluray to tylko 25GB. Wyj±tkowo upierdliwa sprawa, na przykład zrzut mojego systemu operacyjnego zajmuje obecnie 30GB po max kompresji. Stawianie go od zera (masa softu do programowania) to tydzień. Oczywi¶cie że backupuje co się da na bluray, ale najzwyczajniej w ¶wiecie to upierdliwe jest.

Podpinam dyski do linuxa. Montuje je po ich uuid.
Zapuszczam skrypt rsync który z kopii roboczych kopiuje dane na dyski backupowe.

Robie to inaczej, ale to akurat nie ma znaczenia.

Zaleta kaset jest odpięcie fizyczne od zasilania. Jesli miałbym dysk backupowy wpiety na stałe do kompa to ryzykuje że przepięcie w sieci zniszczy wszystko. Wpinanie przez kieszeń USB to ryzyko przekłamania danych. Podpinanie przez psata to czasem problem bo kompy nie maj± zł±cz. Wpinanie w sata to otwieranie złomu. Itd...

Kasety to ¶lepa droga :)

Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztuj± 40zł za terabajt ;)

Ale jak chcesz to spróbuj, może odkryjesz ich ukryte zalety :)

Nie wiem, pytam. Ale bez przekonania.

Data: 2016-02-07 19:30:18
Autor: elmer radi radisson
On 2016-02-07 18:45, Sebastian Biały wrote:

zniszczy wszystko. Wpinanie przez kieszeń USB to ryzyko przekłamania
danych.

Zawsze warto skorzystac z kopiowania z weryfikacja sumy kontrolnej.

--

memento lorem ipsum

Data: 2016-02-07 20:00:45
Autor: szemrany
Sreamer do domowych zastosowań
On Sun, 7 Feb 2016 18:45:11 +0100, Sebastian Biały wrote:

Zaleta kaset jest odpięcie fizyczne od zasilania. Jesli miałbym dysk backupowy wpiety na stałe do kompa to ryzykuje że przepięcie w sieci zniszczy wszystko. Wpinanie przez kieszeń USB to ryzyko przekłamania danych. Podpinanie przez psata to czasem problem bo kompy nie mają złącz. Wpinanie w sata to otwieranie złomu. Itd...

Polecam obudowÄ™ BitFenix Ghost

http://images.morele.net/full/545404_4_f.jpg

lub dowolnÄ… innÄ… z tym ficzerem, jest ich kilka na rynku. Ta powyĹĽej o tyle
ciekawa, ĹĽe cichutka.

--
howgh
szemrany

Data: 2016-02-07 21:36:42
Autor: z
Sreamer do domowych zastosowań
W dniu 2016-02-07 o 20:00, szemrany pisze:

Polecam obudowę BitFenix Ghost

http://images.morele.net/full/545404_4_f.jpg

lub dowoln± inn± z tym ficzerem, jest ich kilka na rynku. Ta powyżej o tyle
ciekawa, że cichutka.

Albo stacji dokuj±cej eSata za 109 zł która sama robi klona.

Data: 2016-02-07 21:29:25
Autor: nadir
Sreamer do domowych zastosowań

Bluray to tylko 25GB. Wyj±tkowo upierdliwa sprawa, na przykład zrzut
mojego systemu operacyjnego zajmuje obecnie 30GB po max kompresji.

Pewnie jest jaki¶ soft, który potrafiłby to podzielić na kilka płyt?

[...]

Od dawna znane s± kieszenie na dyski do obudów, ale Tobie polecam co¶ w tym gu¶cie:
http://www.morele.net/thermaltake-max-5-duo-sata-hdd-rack-st0026z-529261/
Mam podobne urz±dzenie i bardzo sobie chwalę.

Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztuj± 40zł za
terabajt ;)

Jak doliczysz koszty nawet używanego streamera, to przestaje być 40zł/TB.

Data: 2016-02-07 21:45:06
Autor: Sebastian Biały
On 2016-02-07 21:29, nadir wrote:
Bluray to tylko 25GB. Wyj±tkowo upierdliwa sprawa, na przykład zrzut
mojego systemu operacyjnego zajmuje obecnie 30GB po max kompresji.
Pewnie jest jaki¶ soft, który potrafiłby to podzielić na kilka płyt?

split pod unixem na przykład. Tylko że to nie zalatwia tematu lenistwa co jest krytycznym problemem.

Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztuj± 40zł za
terabajt ;)
Jak doliczysz koszty nawet używanego streamera, to przestaje być 40zł/TB.

Pewnie tak, dlatego dopytuje. W przypadku LTO-5 nawet nie mam co my¶leć o opłacalno¶ci biznesu. Szukam więc alternatywy, ale jak widze pozostaje dysk.

Data: 2016-02-07 22:10:08
Autor: nadir
On 2016-02-07 21:29, nadir wrote:
[...]

No na przykład split, tylko skoro to unix/linux, to na bluray-a wrzucasz wszystko co tam potrzeba poza /home, a sam /home na zewnętrzny dysk. Dużo żonglerki przy tym nie ma, tym bardziej raz na kilka tygodni, to nie dramat.

[...]

Na samym pocz±tku podałe¶ warunek 1,5TB bez kompresji, więc tylko LTO-5 ewentualnie LTO-6 brałem pod uwagę.

Data: 2016-02-11 23:46:15
Autor: Przemysław Ryk
Sreamer do domowych zastosowań
Dnia Sun, 7 Feb 2016 22:10:08 +0100, nadir napisał(a):

Pewnie jest jakiś soft, który potrafiłby to podzielić na kilka płyt?

[...]

Nie robi się samo. I częstotliwość robienia backupów spada. Znane z
doświadczenia - jeżeli nie jest to zautomatyzowane, to użytkownik pamięta o
robieniu kopii do 2-3 miesięcy od padu ostatniego dysku.

(ciach…)

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[                                                         (JoeMonster.org) ]

Data: 2016-02-08 02:47:32
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 7 lutego 2016 18:46:17 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
On 2016-02-07 17:44, sczygiel@gmail.com wrote:
> [...]

Bluray to tylko 25GB. Wyj±tkowo upierdliwa sprawa, na przykład zrzut mojego systemu operacyjnego zajmuje obecnie 30GB po max kompresji. Stawianie go od zera (masa softu do programowania) to tydzień. Oczywi¶cie że backupuje co się da na bluray, ale najzwyczajniej w ¶wiecie to upierdliwe jest.

Ja mialem na mysli metode taka że na DVD wrzucasz rzeczy statyczne. Wlasnie fotki, filmy, dokumenty, faktury itp.
Rzeczy które produkujesz i s± twoje, niepowtarzalne.

Obraz systemu to elegancko powinien na dysk trafiać.

> Podpinam dyski do linuxa. Montuje je po ich uuid.
> Zapuszczam skrypt rsync który z kopii roboczych kopiuje dane na dyski backupowe.

Robie to inaczej, ale to akurat nie ma znaczenia.

Troche ma bo widze że obawiasz sie przeklaman danych na dyskach usb...
rsync można ustawić tak żeby tego pilnował. Będzie wolniej ale rsync niegupi jest więc powoli jest tylko za pierwszym razem.

[...]

O jakim ryzyku mówisz przy usb? Odpięcie przy niezrzuconych buforach?

> Kasety to ¶lepa droga :)

Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztuj± 40zł za terabajt ;)

Ale już nie taka fajna jak ci streamer padnie za 10 lat, kolekcja kaset leży a inny do kupienia za chore pieni±dze :)
Zgodze sie ze na dzi¶ to fajne rozwi±zanie do zrzucenia danych czy ich wci±gnięcia z ta¶my. Ale ta¶my to zdradliwe medium...

HP nam ustawiało polise w Data Protectorze na 250 uzyć ta¶my. Uzycie to jedno załadowanie, przewinięcie i odczyt/zapis.
Pewnie troche przesadzili ale niektóre ta¶my (OIDP LTP3 albo 4) miały małe problemy przy odczycie jak juz po tej ilo¶ci operacji były.

> Ale jak chcesz to spróbuj, może odkryjesz ich ukryte zalety :)

Nie wiem, pytam. Ale bez przekonania.

Ja mam tak:
Duży dysk do zbierania stuffu (teraz już dwa po 1.5TB) wpiete na stałe do kompa.
Drugi leż±cy w szafie mam podpinany okazjonalnie (co tydzień, dwa, miesi±c) i kopiuje skryptem dane z tych dwu na ten jeden.

Dodatkowo od czasu do czasu dane wytworzone przezemnie nagrywam na cd/dvd.

I jest ok, nie gubie sie w ta¶mach, nie mam problemu z no¶nikami...

Jest ciutke drożej od ta¶m ale po wzięciu pod uwage ceny napędu i wygody różnice s± kosmetyczne IMHO.

I to w sumie cała filozofia.

Data: 2016-02-09 17:04:03
Autor: Kamikazee
W dniu 2016-02-08 o 11:47, sczygiel@gmail.com pisze:
Troche ma bo widze że obawiasz sie przeklaman danych na dyskach usb...
rsync można ustawić tak żeby tego pilnował. Będzie wolniej ale rsync niegupi jest więc powoli jest tylko za pierwszym razem.

A masz jakiego¶ rsync pod Windows?

Data: 2016-02-09 08:19:17
Autor: sczygiel
W dniu wtorek, 9 lutego 2016 17:04:05 UTC+1 użytkownik Kamikazee napisał:
> [...]
> rsync można ustawić tak żeby tego pilnował. Będzie wolniej ale rsync niegupi jest więc powoli jest tylko za pierwszym razem.

Jakiegos mam. Nie pamietam czy to rsync konkretnie czy jakie¶ robocopy.
Zerkne do tego mojego backupu i ci pode¶le namiar.
Może to było to ale nie jestem pewien
https://www.itefix.net/cwrsync
Sprawdze i dam znać.

Data: 2016-02-08 12:14:59
Autor: Adam
Sreamer do domowych zastosowań
(...)
[...]

Je¶li rzeczywi¶cie masz cenne dane, to postaw sobie jakiego¶ NAS-a z RAID-5 lub RAID-6 za UPS-em On-Line (czy Semi OnLine), możesz go nawet podpi±ć przez ¶wiatełko do kompa (lub LAN-u), je¶li boisz się przepięć.
Oczywi¶cie to już nieco winduje koszty. Najtaniej chyba to switch z SFP.

[...]

Już niejednokrotnie zdarzyło mi się, że kaseta u klienta nie chciała się przeczytać, trzeba było odtwarzać z poprzedniej kopii. Kasety trzymane niemal w sterylnych warunkach - biura z pełn± klimatyzacj± z nadci¶nieniem w pomieszczeniu.
A co ciekawe, kiedy¶ w domu na swoim streamerze próbowałem zaczytać backupy ze starych kaset klienta, gdzie serwer stał w kanciapie wydzielonej z hali magazynowej, po której ganiały spalinowe wózki widłowe - i czytał bez problemu. Ot, taka zło¶liwo¶ć ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-02-11 23:46:15
Autor: Przemysław Ryk
Sreamer do domowych zastosowań
Dnia Sun, 7 Feb 2016 18:45:11 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

(ciach…)
[...]

Kilkudyskowy NAS + dyski zewnętrzne + backup w chmurze. U mnie jest tak:

1. Workstacja
4 dyski w RAID10, dane (projekty) z obecnego roku

2. Serwerek
2 dyski w RAID1, dane (projekty) z obecnego roku + rok wstecz

3. Dyski zewnętrzne
Uaktualniane regularne kopie obecnego roku, plus wszystko starsze. Aha -
dyski zewnętrzne mam w postaci fajnego patentu pt. obudowy na 2,5" dysk
SATA, które mają z tyłu wyprowadzenia na USB 2.0 oraz SATA. W zatoce 3,5" w
workstacji jest kieszeń, po wsunięciu w którą dysk pracuje przez interfejs
SATA. PĹ‚yta ma hot-swap, do tego programik HotSwap!
(http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm) i niczego nie muszę rozkręcać.

Projekty w fabryce mamy na kilku komputerach synchronizowane wykupionym 1TB
Dropboxa. Dodatkowo rzeczy starsze, do których się sięga rzadko, lądują na
storage w Amazonie.

Jak bym się miał certolić z nagrywaniem płyt, to bym się chyba wykończył
nerwowo - szczególnie, że ich trwałość jest dosyć dyskusyjna.

Co do rozbierania złomu - w drugim komputerze, do którego podpinam czyjeś
dyski, jak trzeba z nich dane zrzucić czy sprawdzić kondycję dysku - mam
panel (coĹ› w stylu http://pclab.pl/art22586.html) z wyprowadzeniem zasilania
i danych SATA. Plus też programik HotSwap! załatwia mi kwestię rozbebeszania
obudowy, żeby wpiąć dysk SATA.

Kasety to ślepa droga :)

Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztują 40zł za terabajt ;)

Wiesz - szczegĂłlnie cenne dane to siÄ™ trzyma jeszcze dodatkowo w oddzielnej
lokalizacji…

(ciach…)

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Ziemia ma skĂłrÄ™. Ta skĂłra ma choroby. Jedna z tych chorĂłb nazywa siÄ™     ]

Data: 2016-02-14 11:43:01
Autor: Marsjanin
Dnia Thu, 11 Feb 2016 23:46:15 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

Jak bym się miał certolić z nagrywaniem płyt, to bym się chyba wykończył
nerwowo - szczególnie, że ich trwałość jest dosyć dyskusyjna.

Powtarzam jak mantrę, że póki jeszcze będą w sprzedaży, będę używał płyt DVD-RAM. Oczywiście, takie rozwiązanie ma sens tylko przy danych niewielkiego kalibru (pojemność DVD) oraz przy założeniu, że archiwizacja może zajmować dużo czasu (prędkość DVD x3).

Osobiście trzymam tak kopię ważnych dla mnie serii zdjęć.

--
Pozdrawiam,
Marsjanin

Data: 2016-02-15 08:59:03
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Sun, 14 Feb 2016 11:43:01 -0000 (UTC), Marsjanin napisał(a):

Dnia Thu, 11 Feb 2016 23:46:15 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

Jak bym się miał certolić z nagrywaniem płyt, to bym się chyba wykończył
nerwowo - szczególnie, że ich trwało¶ć jest dosyć dyskusyjna.

Powtarzam jak mantrę, że póki jeszcze będ± w sprzedaży, będę używał płyt DVD-RAM. Oczywi¶cie, takie rozwi±zanie ma sens tylko przy danych niewielkiego kalibru (pojemno¶ć DVD) oraz przy założeniu, że archiwizacja może zajmować dużo czasu (prędko¶ć DVD x3).

Osobi¶cie trzymam tak kopię ważnych dla mnie serii zdjęć.

Płyty s± wg mnie zbyt upierdliwe i zbyt zawodne. Dlatego swoje rzeczy
trzymam na kilku dyskach, a dodatkowo skłaniam się do dodatkowego backupu w
chmurze.

[ Tritter: Merry Christmas. House: And a happy go to hell.                 ]
[                               ("House M.D. 3x10 Marry Little Christmas") ]

Data: 2016-02-15 20:45:44
Autor: Marsjanin
Sreamer do domowych zastosowań
Dnia Mon, 15 Feb 2016 08:59:03 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

PĹ‚yty sÄ… wg mnie zbyt upierdliwe i zbyt zawodne. Dlatego swoje rzeczy
trzymam na kilku dyskach, a dodatkowo skłaniam się do dodatkowego
backupu w chmurze.

Upierdliwe – zgoda. Zawodne – no właśnie nie DVD-RAM. :) I oczywiście pełna zgoda co do tego, że im więcej kopii i w większej ilości lokacji tym lepiej.

--
Pozdrawiam,
Marsjanin

Data: 2016-02-07 16:23:39
Autor: nadir
[...]

Do zastosowań domowych to raczej mało opłacalne.
O ile koszt ta¶m można jako¶ przeżyć, to cena za sam streamer zabija.
Za jego cenę możesz kupić kilka dysków, różnych producentów żeby zminimalizować, ryzyko awarii i nadal opierać się na HDD.

Druga sprawa, to co Ty za dane produkujesz w domu, że chcesz archiwizować 1,5TB co kilka tygodni?

Data: 2016-02-07 18:39:44
Autor: Sebastian Biały
On 2016-02-07 16:23, nadir wrote:
Do zastosowań domowych to raczej mało opłacalne.
O ile koszt ta¶m można jako¶ przeżyć, to cena za sam streamer zabija.

Uzywane już nie s± takie drogie.

Druga sprawa, to co Ty za dane produkujesz w domu, że chcesz
archiwizować 1,5TB co kilka tygodni?

Też się zdziwiłem, ale filmy z głupiego aparatu potrafi± zaj±ć sporo miejsca. "Co kilka tygodni" to zrzut obecnego stanu, a nie nowe dane.

Sreamer do domowych zastosowań