Srebrna Maja

Data: 2011-08-07 14:47:18
Autor: biodarek
Srebrna Maja
Maja Włoszczowska wicemistrzynią Europy MTB. Lepsza była jedynie niesamowita od
lat Gunn-Rita Dahle-Flesjaa. Maja jechała na 29". Widać trasa sprzyjała dużej
kiszce.

Nie liczcie na jakąkolwiek transmisję czy relację w TV (może jutro w gazecie po
wiadomościach o golfie) - to nie jest kolarstwo szosowe - "królewska
dyscyplina". Nie żebym gardził szosą - uwielbiam i szosę i MTB, ale oglądając
ostatnio relacje z TdP i słysząc, że gdybyśmy tylko mieli w kraju mistrza, to
spopularyzowałoby to całą dyscyplinę i ludzie staliby przy drogach jak za czasów
Szurkowskiego, Szozdy i Mytnika...

No więc mamy mistrzynię. Cieszmy się :)

--
biodarek

Data: 2011-08-07 18:27:15
Autor: Kosu
Srebrna Maja
On 2011-08-07 14:47, biodarek wrote:
Maja Włoszczowska wicemistrzynią Europy MTB. Lepsza była jedynie niesamowita od
lat Gunn-Rita Dahle-Flesjaa. Maja jechała na 29". Widać trasa sprzyjała dużej
kiszce.

Gdzie można znaleźć jakieś zbiorcze info o sprzęcie czołówki? Muszę się
domyślać ze zdjęć?
Ciekaw jestem czy naprawdę (dosyć "mała") Maja wybrała duże koła czy
jest ciśnienie od sponsora na promocję :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-07 18:32:58
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "Kosu" <665@epf.pl> napisał w wiadomości news:4e3ebcd0$0$2437

Gdzie można znaleźć jakieś zbiorcze info o sprzęcie czołówki? Muszę się
domyślać ze zdjęć?
Ciekaw jestem czy naprawdę (dosyć "mała") Maja wybrała duże koła czy
jest ciśnienie od sponsora na promocję :)

Jedno i drugie, ale klasycznie stawiam na więcej tego drugiego więc kiedy nadarzyła się okazja to poszło 29" :P

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-08-07 21:23:59
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 07.08.2011 18:32, kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Akurat w jej przypadku chyba marketing 29" nie miał znaczenia. Ma do dyspozycji rowery Scotta zarówno 26" i 29". Do tego wybór pomiędzy HT a fullem. Sądząc po zdjęciach:
http://www.europemtb2011.com/index.php/photos-elite-women.html
to trasa była całkowicie odmienna od tej z ostatnich Mistrzostw Świata w Kanadzie. Prawdopodobnie podczas zapoznania z trasą zrobiła kilka rund na różnych rowerach i wybrała ten dający najlepszy czas. Trochę gdybam, ale tak by postąpił perfekcjonista :)

Albo... przekonał ją nowy trener... który zdobył niedawno tytuł MP też na 29" :)

Oprócz zdjęć nie znalazłem żadnej listy z rodzajem roweru.
Ciekawi mnie na jakim rowerze jechała Anna Szafraniec, bo jeśli tak jak do tej pory na Epicu 26", to mogłoby to świadczyć, że na tej konkretnej trasie, na HT 29" Maja miała fory.

Znalazłem video:
http://www.infonettv.sk/WOMEN-ELITE-zeny-Elite.html?aid=3507

--
biodarek

Data: 2011-08-08 00:44:02
Autor: granat
Srebrna Maja
W dniu 2011-08-07 21:23, biodarek pisze:

Akurat w jej przypadku chyba marketing 29" nie miał znaczenia. Ma do
dyspozycji rowery Scotta zarówno 26" i 29".

a premia od sponsora za rozruszanie sprzedazy?
w przyszlym roku kazdy dzieciak na komunie bedzie chcial 29.

granat

Data: 2011-08-08 02:17:59
Autor: biodarek
Srebrna Maja
granat pisze:
> [...]

a premia od sponsora za rozruszanie sprzedazy?
w przyszlym roku kazdy dzieciak na komunie bedzie chcial 29.

Ale spójrz z drugiej strony - gdyby wiedziała, że trasa sprzyja małym kołom, czy
poświęciłaby medal Mistrzostw Europy w zamian za premię od sponsora? Nie sądzę.

Chyba, że uważasz, że rodzaj trasy nie ma znaczenia i zawsze lepszy będzie
26"... to też się nie zgodzę.

--
biodarek

Data: 2011-08-08 10:20:38
Autor: Ignacy
Srebrna Maja
biodarek <darkmWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał(a):
Chyba, że uważasz, że rodzaj trasy nie ma znaczenia i zawsze lepszy będzie
26"... to też się nie zgodzę.

  26" będzie zawsze gorszy niz 29" gdyż ma relatywnie większe   opory toczenia a więc mniejszą prędkość liniową...ja to wiem
  i dlatego cięgle lansuję powyższą tezę.
  A czy to był jej pierwszy start na 29" bo aż ciężko mi w to
  uwierzyć ?

  Ignac

Data: 2011-08-08 12:39:15
Autor: Tomasz Minkiewicz
Srebrna Maja
On Mon, 8 Aug 2011 10:20:38 +0000 (UTC)
" Ignacy" <ignac88@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

biodarek <darkmWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał(a):  > Chyba, Ĺźe uwaĹźasz, Ĺźe rodzaj trasy nie ma znaczenia i zawsze lepszy będzie
> 26"... to też się nie zgodzę.

  26" będzie zawsze gorszy niz 29" gdyĹź ma relatywnie większe   opory toczenia a więc mniejszą prędkość liniową...ja to wiem
  i dlatego cięgle lansuję powyĹźszą tezę.

Zieeew…

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-08-08 11:16:56
Autor: Ignacy
Srebrna Maja

  Rozumiem że koledzy się ze mna nie zgadzają i widzę
  pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?

  Ignac

Data: 2011-08-08 13:19:19
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik " Ignacy" <ignac88@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:j1ogj8$s4e$1inews.gazeta.pl...

 Rozumiem że koledzy się ze mna nie zgadzają i widzę
 pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?

26" będzie zawsze gorszy niz 29" - to jest ta zabawna część z naciskiem na "zawsze".

Data: 2011-08-08 13:35:46
Autor: Wojciech Waga
Srebrna Maja
W dniu 08.08.2011 13:16,  Ignacy pisze:

  Rozumiem że koledzy się ze mna nie zgadzają i widzę
  pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?

  Ignac

Gdyby to była zawsze prawda to jaki byłby sens produkcji rowerów 26"? Z
drugiej strony, dlaczego 29 a nie np. 32" skoro każde kolejne 3" to krok
w dobrą stronę.

Wraz ze wzrostem rozmiaru koła rośnie np. opór aerodynamiczny, który
jest znaczący przy większych prędkościach bardziej niż te kilka obrotów
łożyskowanych piast. Im koło większe, tym cięższe (i pewnie słabsze)
czyli tracisz czas w jeździe do góry i wolniej nabierasz prędkość. Duże
koło wymaga ramy z długim tylnym trójkątem który z kolei robi się
bardziej miękki - zjada część energii którą dostarcza napęd. Przedni
widelec robi się dłuższy i cięższy (FOX dodatkowo zwiększył średnicę z
32mm do 34mm) a zatem ciężej jest podrzucić przód w przypadku jakiejś
przeszkody skoro i koło i widelec ważą więcej.

To czy 29" jest lepsze nie jest więc aż tak oczywiste.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-08 13:56:13
Autor: Ignacy
Srebrna Maja
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):
Gdyby to była zawsze prawda to jaki byłby sens produkcji rowerów 26"? Z
drugiej strony, dlaczego 29 a nie np. 32" skoro każde kolejne 3" to krok
w dobrą stronę.
    Taki jak produkcji rowerów 20" i 24"...przyznaje ja nie wiem gdzie
  jest granica może ona np.wynikać z rozmiarów roweru,zobaczymy do jakich
  rozmiarów kół kiedyś dojdą.

[...]
    ale maleje opór toczenia pochodzący od drogi...nie mam laboratorium ale
  suma oporów aero i toczenia w 29" jest mniejsza bo mistrzyni wybrała   większe koła...zgadzam się gdzieś jest graniczna wielkośc koła kiedy
  istotniejsze stają się wymieniowne przez Ciebie aspekty.

To czy 29" jest lepsze nie jest więc aż tak oczywiste.

  miło mi że koledzy pamietają to co już kiedyś powiedziałem ,że
  dana przeszkoda na drodze o wysokości "h" stanowi większy opór
  toczenia (drogowy) dla koła o mniejszym promieniu i dlatego spowalnia
  go bardziej co ma bezpośredni wpływ na jego prędkość liniową.
    Ignac

Data: 2011-08-08 16:52:04
Autor: Wojciech Waga aka wojek
Srebrna Maja
On 08/08/2011 03:56 PM,  Ignacy wrote:
   suma oporów aero i toczenia w 29" jest mniejsza bo mistrzyni wybrała
   większe koła...

Pytanie co wybrała zwyciężczyni tego wyścigu.

[...]

Owszem, nikt nie mówi, że nie. Ale to co się dzieje z rowerem to wypadkowa wielu czynników a Ty zwracasz uwagę tylko na jeden z nich pomijając pozostałe.

To co chciałem powiedzieć, to że ma rozwiązania idealnego, jest co najwyżej optymalne na daną trasę/odcinek. Gdyby istniał złoty środek to inne rozwiązania by wymarły śmiercią naturalną.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-08 15:11:00
Autor: Ignacy
Srebrna Maja
Wojciech Waga aka wojek <na@drzewo.pl> napisał(a):
Pytanie co wybrała zwyciężczyni tego wyścigu.
    ...i mnie też to interesuje z czystej ciekawości

To co chciałem powiedzieć, to że ma rozwiązania idealnego, jest co najwyżej optymalne na daną trasę/odcinek. Gdyby istniał złoty środek to inne rozwiązania by wymarły śmiercią naturalną.

  Nic nam nie pozostaje jak obserwować tzw. "trynd".
  Może jest to subiektywne odczucie ale odnoszę wrażenie ze
  nawet tu na grupie wiekszośc wybiera np. 28" .

  Ignac

Data: 2011-08-08 17:16:39
Autor: MichałG
Srebrna Maja
Wojciech Waga aka wojek pisze:
[...]

[..]
To co chciałem powiedzieć, to że ma rozwiązania idealnego, jest co najwyżej optymalne na daną trasę/odcinek. Gdyby istniał złoty środek to inne rozwiązania by wymarły śmiercią naturalną.

otóż to... warto też rozwazyć, że facet słusznej postury (pow np. 180 cm) wyglada na 26" rowerze jakby miał go od komunii..... ;) ;)

michał

Data: 2011-08-08 18:47:22
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości news:j1oukp$i35$2news.onet.pl...

otóż to... warto też rozwazyć, że facet słusznej postury (pow np. 180 cm) wyglada na 26" rowerze jakby miał go od komunii..... ;) ;)

O ile w ogóle się przejmuje takimi pierdołami.

Data: 2011-08-09 10:56:59
Autor: Coaster
Srebrna Maja
On 8/8/11 6:47 PM, kamil/Endurorider.pl wrote:

[...]

Nie chodzi o to, czy ten 'ktos' sie przejmuje - chodzi o to jak wyglada. ;-) Do tego zeby miec z 'ktosia' ubaw - nie jest potrzebne jego przejmowanie sie. :-P

--
PoZdR
"Brown's Law Of Tire Sizing:

Data: 2011-08-09 11:32:07
Autor: Krzysztof Naworyta
Srebrna Maja
Coaster napisał(a):

[...]

Ale jego przejmowanie się ma na poziom ubawu znaczny wpływ!
Jak się nie przejmuje to ubaw płaski jest. ;)

--
KN

Data: 2011-08-09 11:36:35
Autor: Coaster
Srebrna Maja
On 8/9/11 11:32 AM, Krzysztof Naworyta wrote:
Coaster napisał(a):

[...]

Czyli ubaw z 'nieozywionego' materialu filmowego odpada? :-P

Data: 2011-08-09 11:46:08
Autor: Krzysztof Naworyta
Srebrna Maja
Coaster napisał(a):

(...)
[...]

Oj tam, oj tam. Preclowska retoryka...
Są różnego rodzaju ubawy.
Ale przecież nie zaprzeczysz, że gdyby materiał filmowy się obrażał i zacietrzewiał, ubaw byłby większy.
;)

--
KN

Data: 2011-08-09 12:04:21
Autor: Coaster
Srebrna Maja
On 8/9/11 11:46 AM, Krzysztof Naworyta wrote:
Coaster napisał(a):

(...)
[...]

Alez tak bylo - OIDP w jednym z odcinkow LCMP (w oryginale MPFC)! :-P

Data: 2011-08-09 12:19:13
Autor: Krzysztof Naworyta
Srebrna Maja
Coaster napisał(a):

(...)
Ale przecież nie zaprzeczysz, że gdyby materiał filmowy się obrażał i
zacietrzewiał, ubaw byłby większy.
;)

Alez tak bylo - OIDP w jednym z odcinkow LCMP (w oryginale MPFC)! :-P

O!, sam widzisz!
U nich już chyba wszystko było.
A pamiętasz w którym odcinku?

Póki co przypomnę ten skecz (pasuje do precla jak ulał):
http://www.youtube.com/watch?v=T6xK6rTyzTw&NR=1

--
KN

Data: 2011-08-09 21:02:55
Autor: Coaster
Srebrna Maja
Krzysztof Naworyta wrote:
Coaster napisał(a):

(...)
[...]

Niestety, nie pamietam - Pytoni siedzieli w salce projekcyjnej(?) jako jurorzy(?), rezyserzy?

Póki co przypomnę ten skecz (pasuje do precla jak ulał):
http://www.youtube.com/watch?v=T6xK6rTyzTw&NR=1

Bardziej ten (od szostej minuty):
http://www.youtube.com/watch?v=5Y_C9-FW2Bs&feature=player_embedded

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2011-08-10 14:01:29
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
MichałG <grodmich@wp.pl> napisał(a):
> [...]

otóż to... warto też rozwazyć, że facet słusznej postury (pow np. 180 cm) wyglada na 26" rowerze jakby miał go od komunii..... ;) ;)

Yyyy... Niech mnie kto pstryknie, bo chce to sprawdzic :D
Mam 193cm...

--
rmikke

Data: 2011-08-10 16:45:19
Autor: MichałG
Srebrna Maja
Ryszard Mikke pisze:
[...]

to nie jest karalne.... ;)

michał

Data: 2011-08-11 10:58:48
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
Ryszard Mikke pisze:

> Mam 193cm...
to nie jest karalne.... ;)

No i chwala Bogu, ale chcialbym sie zobaczyc z boku i przekonac sie, czy
wygladam, jakbym rower mial od komunii :D

--
rmikke

Data: 2011-08-11 19:45:48
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 11.08.2011 12:58, Ryszard Mikke pisze:
[...]

A nie ma tam u Was szklanych domów? Z lustrzanymi powierzchniami?

--
biodarek

Data: 2011-08-16 11:03:23
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał(a):

> No i chwala Bogu, ale chcialbym sie zobaczyc z boku i przekonac sie, czy
> wygladam, jakbym rower mial od komunii :D

A nie ma tam u Was szklanych domów? Z lustrzanymi powierzchniami?

Saaaa, ale to sie nijak nie ma porzadnej fotki.

Lustra z tych szyb sa do... no, krzywe, poprzecinane mocowaniami, obraz miga i
skacze.

--
rmikke

Data: 2011-08-08 20:37:27
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 08.08.2011 16:52, Wojciech Waga aka wojek pisze:
On 08/08/2011 03:56 PM, Ignacy wrote:
suma oporów aero i toczenia w 29" jest mniejsza bo mistrzyni wybrała
większe koła...

Pytanie co wybrała zwyciężczyni tego wyścigu.

Sadząc po zdjęciu:
http://www.cyclingnews.com/races/european-cross-country-championships-cc-1/elite-women-cross-country/photos/186045

to taka Merida:
http://www.merida-bikes.com/en_int/cms/1560/en_int-team_bikes_onine_team

czyli 26"

--
biodarek

Data: 2011-08-09 13:59:47
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 08.08.2011 20:37, biodarek pisze:
[...]

Pozwolę sobie zacytować Maję:

"Jako jedyna zawodniczka z całej stawki startowałam na 29-tce. Zachęciły mnie do tego bardzo pozytywne efekty treningów w Livigno i przede wszystkim zejście z wagą do 9,2 kg (przy cięższym wariancie opon). Rower sprawdził się fantastycznie, choć niewątpliwie jeszcze brakuje mi objeżdżenia na nim. Świetnie czułam się na płaskich odcinkach oraz zjazdach, bez różnicy w stosunku do 26 cali na podjazdach, nieco brakowało mi pewności na wirażach. Z rundy na rundę było jednak coraz lepiej. Wyścig na 29-erze był dla mnie ważnym testem w kontekście Mistrzostw Świata, gdzie na 99% wybiorę właśnie duże koła."
(http://www.majawloszczowska.pl/news.php)

--
biodarek

Data: 2011-08-09 15:01:51
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

"Jako jedyna zawodniczka z całej stawki startowałam na 29-tce."

To jest ciekawa kwestia. Dlaczego reszta została na 26 - jakieś pomysły?

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-08-09 13:24:20
Autor: Olgierd
Srebrna Maja
Dnia Tue, 09 Aug 2011 15:01:51 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

To jest ciekawa kwestia. Dlaczego reszta została na 26 - jakieś pomysły?

Pomysłu brak, ale tu jest ciekawy tekst o ściganckiej 29-tce dla panny o wzroście 159 cm: http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/pro-bike-emily-battys-trek-
superfly-elite-30569

To zdjęcie chyba najwięcej mówi:

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/
news/2011/06/14/1308052093691-12duwzyn9hv1c-500-90-500-70.jpg

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-08-09 15:30:09
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

http://tiny.pl/h5d38 ->  ROTFL :) Swoją drogą dla mnie jazda na za duĹźym rowerze, konkretnie ramie, to jest jedna z najgorszych moĹźliwych rzeczy. Ciekawe czy dla drobnej osoby duĹźe kółka to jest problem.

Data: 2011-08-09 15:49:44
Autor: BoDro
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl pisze:

http://tiny.pl/h5d38 ->  ROTFL :) Swoją drogą dla mnie jazda na za dużym rowerze, konkretnie ramie, to jest jedna z najgorszych możliwych rzeczy.

jak się nie ma, co się lubi:

http://imageshack.us/photo/my-images/801/mostek.jpg/

to trzeba jeździć na zbyt dużej ramie :-)
Pocieszające, że nie jestem sam :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2011-08-09 20:16:25
Autor: BoDro
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl pisze:

Duuużo za duża?

Nie, tylko dwa cale... Ale ja jestem w lepszej sytuacji, bo ten rower używany jest głównie na asfaltach i "kulturalnych" gruntówkach polno-leśnych :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2011-08-09 22:15:48
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 09.08.2011 15:49, BoDro pisze:
kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

Ale Tobie, przy przekręceniu się kierownicy za mocno, manetki nie zdewastują karbonowej ramy. Chociaż nie wiadomo - może w Treku wcześniej nie wytrzymają karbonowe klamki.

--
biodarek

Data: 2011-08-09 21:14:52
Autor: Coaster
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl wrote:
[...]
Ciekawe czy dla drobnej osoby duże kółka to jest problem.

Najwazniejsze jest wsiadanie: http://tinyurl.com/wsiadanie
potem to juz 'z gorki': http://tinyurl.com/z-gorki
;-)

Data: 2011-08-09 22:55:56
Autor: MadMan
Srebrna Maja
Dnia Tue, 09 Aug 2011 21:14:52 +0200, Coaster napisał(a):

Ciekawe czy dla drobnej osoby duże kółka to jest problem.

Najwazniejsze jest wsiadanie: http://tinyurl.com/wsiadanie
potem to juz 'z gorki': http://tinyurl.com/z-gorki

Taa, wsiadanie... A jak potem z tego zsiąść?!

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2011-08-09 23:36:13
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 09.08.2011 21:14, Coaster pisze:
kamil/Endurorider.pl wrote:
[...]
Ciekawe czy dla drobnej osoby duże kółka to jest problem.

Najwazniejsze jest wsiadanie: http://tinyurl.com/wsiadanie
potem to juz 'z gorki': http://tinyurl.com/z-gorki
;-)

Ale chodziło o drobną osobę, no nie? ;-)
Więc dla kobiety jedynie coś takiego:
http://imageshack.us/photo/my-images/192/khbk.jpg

Na komunię:
http://imageshack.us/photo/my-images/138/dscn0709z.jpg

I jak już zacząłem sypać zdjęciami, to może przypomnienie dla tych, którzy dopiero teraz włączyli komputery - początki kolarstwa górskiego, Norwegia 1889r.:
http://imageshack.us/photo/my-images/338/norwegialindahl.jpg

Czy to jest 26"?

--
biodarek

Data: 2011-08-09 22:30:07
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 09.08.2011 15:01, kamil/Endurorider.pl pisze:

Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

"Jako jedyna zawodniczka z całej stawki startowałam na 29-tce."

To jest ciekawa kwestia. Dlaczego reszta została na 26 - jakieś pomysły?

Oczywiście:
- tylko Scott produkuje tak lekkie 29-ery jak 26" (sam w to nie wierzę, ale sprawdzać mi się nie chce ;)
- tylko jej trener sam startuje w zawodach na 29-erze

--
biodarek

Data: 2011-08-09 22:39:36
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:j1s5dn$ok9

[...]

Hmm, bardziej liczyłem na odpowiedzi w stylu "profil trasy idealny pod duże koła ze względu na srele morele" czyli takie autentyczne kwestie a nie ideowo sponsorskie :)

Data: 2011-08-10 07:50:23
Autor: Olgierd
Srebrna Maja
Dnia Tue, 09 Aug 2011 22:39:36 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

czyli takie autentyczne kwestie a nie ideowo sponsorskie

Ale to przecież oczywiste, że te 29-tki jakoś trzeba wypromować -- więc jak inaczej, jeśli nie poprzez obrazki tytanów, którzy dzięki nim wygrywają zawody?

To zwykły wyścig zbrojeń, za którym stoi zwykła sprzedaż.

Zobaczysz, za 4 lata każdy rower w hipermarkecie będzie na kole 622 mm ;)

Data: 2011-08-10 12:11:15
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.08.10.07.50.23rudak.org...
[...]

Niby tak, ale są pewne zalety ktĂłrych  nie moĹźna odmĂłwić 29". Co ciekawe w EU ludzie podchodzą do tego znacznie spokojniej niĹź w USiA

To zwykły wyścig zbrojeń, za którym stoi zwykła sprzedaż.

Zobaczysz, za 4 lata każdy rower w hipermarkecie będzie na kole 622 mm ;)

Pewnie masz rację choć patrząc po tym, że obecnie są w nich graty będące protypami w latach 80 to może to trochę potrwać :P

Data: 2011-08-10 10:51:20
Autor: Olgierd
Srebrna Maja
Dnia Wed, 10 Aug 2011 12:11:15 +0200, kamil/Endurorider.pl napisał(a):

[...]

Ciekawym jednak czy w przypadku zawodniczki o wzroście 159 cm te plusy przewyższają owe nieuniknione minusy... Niby nie, ale czy aby na pewno nie? ;-)

Co ciekawe
w EU ludzie podchodzą do tego znacznie spokojniej niż w USiA

Bo chyba też producenci mają troszkę mniejszą ofertę (wystarczy porównać do pisze Trek dla US rynku, a co na Europę).

Data: 2011-08-10 20:50:20
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.08.10.10.51.22rudak.org...

Ciekawym jednak czy w przypadku zawodniczki o wzroście 159 cm te plusy
przewyższają owe nieuniknione minusy... Niby nie, ale czy aby na pewno
nie? ;-)

Wydaje mi się, że tak drobnej osobie 29" to tak średnio, ale bardzo możliwe, że jest dokładnie odwrotnie.

Co ciekawe
w EU ludzie podchodzą do tego znacznie spokojniej niż w USiA

Bo chyba też producenci mają troszkę mniejszą ofertę (wystarczy porównać
do pisze Trek dla US rynku, a co na Europę).

Mysle, ze w Europie nie ma takiego hurrazajawkowizmu jak w USiA "gdzie wszystko jest największe!" 26" sprawdza się od dziesięcioleci a zmiany wiążą się z kupnem wszystkich kluczowych elementów od nowa a to generuje konkretne koszty etc.

29" na pewno się rozwinie, ale wedlug mnie w EU nie będzie takiego szału jak w USA.

Data: 2011-08-08 18:48:20
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

[...]

I pomimo tego, że jest lepszy kąt natarcia to 29" nadal nie podbiło świata definitywnie a 24" w odpowiednich aplikacjach nadal mają się dobrze.

Data: 2011-08-08 15:35:07
Autor: MichałG
Srebrna Maja
Wojciech Waga pisze:
[...]

a dlaczego nie 24 lub 22" ? Powino byc jeszcze lepsze i np. lżejsze.

michał

Data: 2011-08-08 14:12:08
Autor: Wilk
Srebrna Maja
MichałG <grodmich@wp.pl> napisał(a):
a dlaczego nie 24 lub 22" ? Powino byc jeszcze lepsze i np. lżejsze.

Rekord świata w prędkości jazdy na rowerze (268km/h na prostej) ustanowiono na
kołach 17 cali :))

Prowadzicie czysto akademicką dyskusję. Różnice pomiędzy tymi typami rowerów
są zupełnie symboliczne, co widać choćby po tym, że żaden typ rowerów nie
dominuje na zawodniczych trasach (a gdyby któryś był zauważalnie lepszy -
bądźcie pewni, że używaliby go wszyscy). Dla jednego zawodnika lepszy będzie
26 dla innego 29, na jedną trasę wybierze 26 na drugą 29 - decydują tu raczej
osobiste przyzwyczajenia i doświadczenia; także i wymiary danego zawodnika.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-08-08 16:31:59
Autor: Wojciech Waga aka wojek
Srebrna Maja
On 08/08/2011 03:35 PM, MichałG wrote:
a dlaczego nie 24 lub 22" ? Powino byc jeszcze lepsze i np. lżejsze.

Brzmi jakbym zasugerował, że im mniej tym lepiej, czego nie zrobiłem.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-08 17:12:56
Autor: MichałG
Srebrna Maja
Wojciech Waga aka wojek pisze:
On 08/08/2011 03:35 PM, MichałG wrote:
a dlaczego nie 24 lub 22" ? Powino byc jeszcze lepsze i np. lżejsze.

Brzmi jakbym zasugerował, że im mniej tym lepiej, czego nie zrobiłem.

wyrzuć 'im'...... bedzie prawie cytat... ;)
Oczywiste jest że mniejsze koła są zwrotniejsze ale dlaczego ograniczać sie tylko 26" ???   ;).

michał

Data: 2011-08-08 18:45:58
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości news:j1oudr$i35$1news.onet.pl...

Oczywiste jest że mniejsze koła są zwrotniejsze ale dlaczego ograniczać sie tylko 26" ???   ;).

Dlatego żeby się osiągnąć kosmicznej kadencji w codziennej jeździe na zwykłym rowerze.

Data: 2011-08-09 07:45:27
Autor: MichałG
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

tia....... a co to jest 'zwykły rower'? ;). Kadencję reguluje sie przełozeniem.....

Michał

Data: 2011-08-09 08:15:40
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości news:j1qhhr$ldv$1news.onet.pl...

tia....... a co to jest 'zwykły rower'? ;). Kadencję reguluje sie przełozeniem.....

Jeździłeś kiedyś na rowerze np MTB z kołami 24"? Przejedź się i pogadamy.

Data: 2011-08-09 08:27:53
Autor: MichałG
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

jezdziłem na 26 i 28". Wystarczy. To Ty dowodzisz, że 'małe jest lepsze'.... ;)

Michał

Data: 2011-08-09 08:34:21
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "MichałG" <grodmich@wp.pl> napisał w wiadomości news:j1qk1d$sls$1news.onet.pl...

jezdziłem na 26 i 28". Wystarczy. To Ty dowodzisz, że 'małe jest lepsze'.... ;)

To dołóż do tego 24". Po drugie ja nie dowodzę, że "małe" jest lepsze - ja twierdze, że 29" NIE jest _zawsze_ najlepsze.

Data: 2011-08-09 15:11:03
Autor: MichałG
Srebrna Maja
kamil/Endurorider.pl pisze:

[...]

to zgoda, widocznie robiliśmy to (twierdzilismy)  za mało wyraźnie... ;)

Michał

Data: 2011-08-08 20:55:35
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 08.08.2011 13:35, Wojciech Waga pisze:
[...]

Właśnie masa kół najbardziej mi przeszkadza w 29". Zwłaszcza przy małych prędkościach, kiedy trzeba je rozkręcać. Muszę zakładać lekkie opony i dętki, co z kolei zwiększa ryzyko przebicia. Ostatnio w górach rozdarłem boczną ściankę opony o kamienie. Przy grubej, ciężkiej oponie bardzo pewnie się zjeżdża, ale przecież podjeżdżać też jakoś trzeba :)

Drugi minus, wg moich odczuć, to nisko położony środek suportu. Kiedy jadę w dołku pomiędzy muldami w zakręcie, to muszę uważać z pedałowaniem. Również przy wszelkiego rodzaju progach czy innych przeszkodach, o czym się zresztą boleśnie przekonałem :(

--
biodarek

Data: 2011-08-08 21:37:49
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja

Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:j1pbgd$38i$1mx1.internetia.pl...

[...]

To jest cholernie niebezpieczna wada ;/

Data: 2011-08-09 10:53:46
Autor: ...::QRT::...
Srebrna Maja
Dnia Mon, 08 Aug 2011 20:55:35 +0200, biodarek napisał(a):

pewnie się zjeżdża, ale przecież podjeżdżać też jakoś trzeba :)

Drugi minus, wg moich odczuć, to nisko położony środek suportu.

to akurat kwestia tylko i wyłacznie geometrii danej ramy a nie wielkości
zastosowanego koła.

Data: 2011-08-09 11:00:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
Srebrna Maja
On Mon, 08 Aug 2011 20:55:35 +0200
biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

Właśnie masa kół najbardziej mi przeszkadza w 29". Zwłaszcza przy małych prędkościach, kiedy trzeba je rozkręcać.

Hehehe… Skąd ja to znam. Moja 29erka ma na imię Bilcia, co jest
zdrobnieniem od „Lokomobila”, a to z kolei stąd się bierze, że
odejście spod świateł ma jak walec parowy. Ale i tak ją lubię. :)

Drugi minus, wg moich odczuć, to nisko położony środek suportu.

Ale to chyba kwestia modelu, nie wielkości kół?
PrzecieĹź suport w 29erze jest wprawdzie znacznie niĹźej w odniesieniu do
położenia osi kół, ale tyle samo nad ziemią, co w 26erze.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-08-09 13:24:26
Autor: biodarek
Srebrna Maja

W dniu 09.08.2011 10:53, ...::QRT::... pisze:

> to akurat kwestia tylko i wyłacznie geometrii danej ramy a nie wielkości
> zastosowanego koła.

Oczywiście, macie rację. Jedyna różnica z suportem, że jest niżej w stosunku do osi kół. A ja po powrocie z gór na niziny, zwiększyłem sag, aby komfortowo używać całego skoku i stąd pewnie moje problemy.

--
biodarek

Data: 2011-08-10 13:56:12
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):
>   pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?
> Gdyby to była zawsze prawda to jaki byłby sens produkcji rowerów 26"?

Marketingowy zapewne, skoro producenci rowerow gorskich wracaja do wiekszych
kol...

drugiej strony, dlaczego 29 a nie np. 32" skoro każde kolejne 3" to krok
w dobrą stronę.

Wraz ze wzrostem rozmiaru koła rośnie np. opór aerodynamiczny,

Zartujesz, prawda?

który
jest znaczący przy większych prędkościach bardziej niż te kilka obrotów
łożyskowanych piast.

Prawda, ale patrz wyzej.

[...]

A nie masz wrazenia, ze gdyby to wszystko mialo sens, to na Tour de France
krolowalyby rowerki na kolach 12"?

[...]

Moim zdaniem - jedyny sensowny argument za mniejszymi kolkami w goralu.

To czy 29" jest lepsze nie jest więc aż tak oczywiste.

Moze i nie jest, ale ja tez mam wrazenie, ze 29" powinien byc zasadniczo
lepszy i w terenie, przynajmniej do momentu, kiedy trzeba zaczac podrzucac te
kolka.

--
rmikke

Data: 2011-08-10 20:43:09
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 10.08.2011 15:56, Ryszard Mikke pisze:
[...]

Z tylnym kołem też nie jest za wesoło. Przy większym kole potrzebne jest bardziej miękkie przełożenie. Czyli większe zębatki w kasecie. Dla porównania kaseta CS-HG 61: 11-32 -> 332g  12-36 -> 424g.
Mieć 100g, a nie mieć 100g, to razem 200g, a to już jest jak kula u nogi.

--
biodarek

Data: 2011-08-10 21:08:10
Autor: kamil/Endurorider.pl
Srebrna Maja
Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:j1ujh6$jti$1mx1.internetia.pl...

Z tylnym kołem też nie jest za wesoło. Przy większym kole potrzebne jest bardziej miękkie przełożenie. Czyli większe zębatki w kasecie. Dla porównania kaseta CS-HG 61: 11-32 -> 332g  12-36 -> 424g.

CS HG 51 11-32 -> http://tiny.pl/h5f1n tylko, że mnie ta waga nie cieszy bo tanie i odelżone to nie bedzie trwałe.

Mieć 100g, a nie mieć 100g, to razem 200g, a to już jest jak kula u nogi.

Heh ;]

Data: 2011-08-11 12:54:24
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
> [...]

Mieć 100g, a nie mieć 100g, to razem 200g, a to już jest jak kula u nogi.

Albo mozna dac mniejsze tarcze z przodu ijeszcze cos zbic z wagi przy tym...

--
rmikke

Data: 2011-08-11 19:56:34
Autor: biodarek
Srebrna Maja
W dniu 11.08.2011 14:54, Ryszard Mikke pisze:
[...]

No... najlepiej taką tarczę z 4 ząbkami ;)

A serio, to nie wiem czy istnieją jakieś ogólnodostępne korby z tarczami mniejszymi niż 22z? Bo jakieś z manufaktury to pewnie by się znalazły. Ale z manufaktury to i kaseta 12-36 o wadze ~200g się znajdzie:
http://luckynino.blogspot.com/2010/08/9s-titanium-mtb-cassette-11-3612-36.html

--
biodarek

Data: 2011-08-16 11:07:22
Autor: Ryszard Mikke
Srebrna Maja
biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Albo mozna dac mniejsze tarcze z przodu ijeszcze cos zbic z wagi przy tym...

No... najlepiej taką tarczę z 4 ząbkami ;)

Czy ja wiem...

A serio, to nie wiem czy istnieją jakieś ogólnodostępne korby z tarczami mniejszymi niż 22z?

No, ale my nie mowimy o przerabianiu istniejacych 29'erow, tylko o ich
produkcji. Jak producent bedzie odczuwac potrzebe korb z tarcza 21z, to ja
dostanie, w dowolnej ilosci.

--
rmikke

Data: 2011-08-08 13:36:29
Autor: Tomasz Minkiewicz
Srebrna Maja
On Mon, 8 Aug 2011 11:16:56 +0000 (UTC)
" Ignacy" <ignac88@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

  Rozumiem Ĺźe koledzy się ze mna nie zgadzają i widzę
  pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?

A ktĂłra konkretnie teza, bo wychodzisz z dwĂłch, przy czym jedna z nich
jest prawdziwa (Ĺźe opĂłr jest odwrotnie proporcjonalny do promienia), za
to druga (którą przyjmujesz niejawnie) – prawdziwa niekoniecznie, a na
pewno nieudowodniona, że mniejsze opory toczenia bezwględnie przekładają
się na „lepszość”, co czyni wniosek bezużytecznym.

Przy czym mam nieodparte wrażenie, że już Ci to wytykano mniej-więcej
fafnadzieścia razy, a to nas ponownie prowadzi do konkluzji
następującej: zieeeew.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-08-12 01:45:41
Autor: J.F.
Srebrna Maja
Dnia Mon, 8 Aug 2011 11:16:56 +0000 (UTC), Ignacy napisał(a):
  Rozumiem że koledzy się ze mna nie zgadzają i widzę
  pewne rozbawienia...dlaczego moja teza jest nieprawdziwa ?

Gdyby to bylo takie proste to wszyscy jechaliby na 40, 50, 60 ?

J.

Data: 2011-08-08 10:30:21
Autor: ...::QRT::...
Srebrna Maja
Dnia Mon, 08 Aug 2011 00:44:02 +0200, granat napisał(a):

[...]

po czym rodzice w sklepach próżno bedą takowego cuda szukać :D

Srebrna Maja