rodowisko ktre promowao Was

Data: 2016-02-18 23:02:58
Autor: Mark Woydak
rodowisko ktre promowao Was

Kornel Morawiecki o kwitach na "Bolka": Jak można było promować go na
prezydenta? "Tu chodzi o całe środowisko, które promowało Wałęsę i nie
powiedziało prawdy o nim..." Dlaczego nikt o tym nie mówił w 1989 roku? Albo w 1990, gdy Wałęsa
kandydował na prezydenta? Jak można było promować na prezydenta człowieka,
o którym część otoczenia wiedziało, że był uwikłany we współpracę z SB?

– mówi Kornel Morawiecki w rozmowie z wPolityce.pl, komentując sprawę
ujawnienia dokumentów dot. agenta Bolka.

wPolityce.pl: Chciałem zapytać o list napisany przez Kiszczaka do Archiwum
Akt Nowych. List powstał w kwietniu 1996 roku. Jak Pan sądzi, dlaczego
Kiszczak sporządził to pismo informujące Polaków, że Wałęsa był agentem?
Łączy Pan to z jakimś wydarzeniem z tego okresu?

Kornel Morawiecki, poseł Kukiz‘15, legendarny przywódca „Solidarności
Walczącej”: Nie widzę niczego w 1996 roku co byłoby istotne.

Może chodzić o sprawę Olina. Wtedy Wałęsa bardzo ostro ruszył do ataku na
postkomunistów. Wygląda na to, że Kiszczak postanowił się „odwinąć”.

Możliwe, ale żeby Wałęsa kiedyś ostro ruszał do ataku na postkomunistów, to
szczerze mówiąc nie miałem takiego wrażenia przez całe 25 lat. To była dla
mnie sprawa niejasna. Do dzisiaj nie wiem na czym to polegało. Wałęsa
bardzo się poróżnił w wyborach z Kwaśniewskim i było to widać. Cały ten
proces, który teraz obserwujemy może być fragmentem jakiejś większej
całości. Skoro Kiszczak był w posiadaniu takich dokumentów, to
niewykluczone, że jest więcej oficerów dawnych służb, którzy posiadają
takie rzeczy. Na początku lat dziewięćdziesiątych mówiono mi, że teczka
Wałęsy istnieje i co do tego nie ma dwóch zdań. Rok 1992 był pewną granicą,
ale oficjalnie pan premier Olszewski i pan minister Macierewicz nie podali
do wiadomości listy współpracowników SB z Sejmu i Kancelarii Prezydenta,
ani tym bardziej nie podano tej dwuosobowej listy Wałęsa-Chrzanowski.
Jedyną osobą, która te słowa wykrzyczała z mównicy sejmowej był nieżyjący
już Kazimierz Świtoń. A wtedy Wałęsa śmiał się ze swojego miejsca na
galerii. Jedynie my, „Solidarność Walcząca” stworzyliśmy ulotkę pt. „Agenci
rządzą Polską”. To była pierwsza dekada czerwca 1992 r.

Czy Wałęsa dlatego nie chciał się przyznać, bo chroniły go jakieś
środowiska?

To jest polski dramat, jeżeli ktoś go szantażował. Polska wyglądałaby
inaczej. Dlaczego ja o tym nie wiedziałem od otoczenia Wałęsy w 1981 roku,
gdy byłem delegatem na zjazd? Dlaczego nikt mi o tym nie powiedział? Skoro
oni o tym wiedzieli. Dlaczego nikt o tym nie mówił w 1989 roku? Albo w
1990, gdy Wałęsa kandydował na prezydenta? Jak można było promować na
prezydenta człowieka, o którym część otoczenia wiedziało, że był uwikłany
we współpracę z SB? Dlaczego nie krzyczał o tym Krzysztof Wyszkowski czy
Andrzej Gwiazda? Z książki „Lewy czerwcowy” wynika, że bracia Kaczyńscy też
wiedzieli, że Wałęsa współpracował. Ja niestety tę książkę czytałem dopiero
po 1992 roku.

Czyli ma Pan pretensje do tych środowisk?

Oczywiście, że mam. Tu chodzi o całe środowisko, które promowało Wałęsę i
nie powiedziało prawdy o nim. Naród jest w tej chwili jest wciąż
zdezorientowany i dopiero teraz dochodzi do nas prawda. Połowa nas myśli,
że tak nie było, że to niemożliwe, że był agentem.

Może nie wiedzieli o tej agenturalnej przeszłości

Ja nie byłem wtedy posłem, ani nie byłem w rządzie. Ale dlaczego nikt z
rządzących, dlaczego premier Olszewski nie powiedział tego wtedy z mównicy
sejmowej? Dlaczego mówił to tylko Świtoń, a nie premier, że jego przyjaciel
Wiesław Chrzanowski i Lech Wałęsa byli uwikłani we współpracę ze Służbą
Bezpieczeństwa.

Nie chce mi się wierzyć, że np. Krzysztof Wyszkowski wiedząc o tym wtedy,
nie powiedział tego publicznie. Wydaje mi się, że nie wiedział.

Pan pamięta, że nawet Antoni Macierewicz mówił, że to są materiały
archiwalne i nie podał publicznie nazwisk Wałęsy i Chrzanowskiego?
Dlaczego? O co chodzi? Ja się wtedy z nim spotkałem i powiedziałem: „Antek,
wy weszliście w konfidencje z agentami. Wy wiecie, że oni są agentami, że
oni o tym wiedzą - a my, naród o tym nie wiemy”. Teraz mamy do czynienia z
kolejną odsłoną tej afery. Już teraz mówi się, że tam są materiały nie
tylko na pana Wałęsę i nie wiemy jakie. Wiemy tylko, że są to materiały
autentyczne, bo tak powiedział prezes IPN. A główną linią obrony tego
środowiska jest twierdzenie, że to fałszywki. W ten sposób nie można
postępować, to jest brnięcie w kłamstwo.

Data: 2016-02-19 08:19:55
Autor: Mark VVoydak
rodowisko ktre promowao Was
Dnia Thu, 18 Feb 2016 23:02:58 -0600, Mark Woydak napisa(a):

From: Mark Woydak <mark.woydak@forest.de>
Newsgroups: pl.soc.polityka
Subject: =?iso-8859-2?Q?=A6rodowisko_kt=F3re_promowa=B3o_Wa=B3=EAs=EA?=
Date: Thu, 18 Feb 2016 23:02:58 -0600

WON TY CHUJU PODSZYWACZU z eternal-september.org !

--
Mark VVoydak

rodowisko ktre promowao Was