Śrubki w gaźniku - do czego służą?

Data: 2012-06-23 16:55:14
Autor: Piotr Klimek
Śrubki w gaźniku - do czego służą?
Hej, Wojny z aprlia RX125 ciąg dalszy... Okazało się, że pali około 12L/100km,
poza tym świeca jest brudna i zaolejona a za motocyklem unosi się chmura
spalin. W związku z tym pomyślałem, że warto by pokręcić ustawieniami
gaźnika. Są dwie śrubki dostępne dla użytkownika bez wyciągania gaźnika na
wierzch. Jedna to sterowanie wolnymi obrotami a druga? Podejrzewam, że
odpowiada za skład mieszanki.Przeczytałem sobie ten artykuł:
http://www.skuterowo.com/skuter-i-technika-gaznik/ i myślę, że mógłbym
pokręcić drugą śrubką, żeby zubożyć mieszankę. Dobrze kombinuję? Ktoś
mógłby mi napisać jak się do tego zabrać? Tzn jak kręcić, w która stronę
itd. Czy silnik ma być zapalony, zgaszony, zimny czy ciepły itd. Gaźnik,
który jest zamontowany do Dell'Orto VHSB 34 LD, a silnik to dobrze znany Rotax 122.

Sorry za banalne pytania, ale od czegoś trzeba zacząć samodzielne
grzebanie, a gaźnik do tej pory stanowił dla mnie wiedzę tajemną. --
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R
http://bikepics.com/members/piko/

Data: 2012-06-23 19:16:37
Autor: Ivam
Użytkownik "Piotr Klimek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrn.pl.jubt7i.s70.usenet@piko.homelinux.net...
Wojny z aprlia RX125 ciąg dalszy... Okazało się, że pali około 12L/100km,

Duzo. Chociaz to 2T to we wszystko uwierze;)

poza tym świeca jest brudna i zaolejona a za motocyklem unosi się chmura
spalin.

Swieca zaolejona czy z benzyny? Olej nie odparuje po 5 minutach, a benzyna tak.

Nalezy tutaj okreslic czy jest to chmura czarna czy siwo-niebieska. Pierwsze to zbyt duzo paliwa, drugie to dozownik (jesli jest i jest uzywany) daje duzo za duzo oleju. Jesli dozownika nie ma a chmura jest siwa to sprawdz czy lejesz olej w odpowiedniej ilosci.

Są dwie śrubki dostępne dla użytkownika bez wyciągania gaźnika na
wierzch. Jedna to sterowanie wolnymi obrotami a druga?

A druga to sklad mieszanki, ale ona nie powinna powodowac tak drastycznie wielkiego spalania przy zachowaniu w miare normalnej pracy silnika.

Gugiel mowi, ze sruba od skladu mieszanki ma byc wykrecona o 1.5 obrotu. Sprawdz ile powinienes miec (serwisowka) a potem ile naprawde masz (wkrecasz i liczysz). Niewielka (powiedzmy do 0.5 obrotu) jest ok, jesli masz inaczej to rozbieraj i czysc gaznik, ustaw prawidlowy poziom paliwa (podejrzewam, ze jest skichany) i sprawdz czy dysze sa takie jak w serwisowce.

Nie wiem czy w tym gazniku iglica jest regulowana, jesli jest to sprawdz czy jest nominalnie ustawiona.

--
pzdr:
Ivam

scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Upośledzonych Umysłowo

Data: 2012-06-23 17:24:07
Autor: Piotr Klimek
Śrubki w gaźniku - do czego służą?
Dnia (Sat, 23 Jun 2012 19:16:37 +0200) ktos podajacy sie za Ivam
wyklawiaturowal co nastepuje:

[...]

Moja DT125 na tej samej trasie spliła połowę mniej paliwa.

poza tym świeca jest brudna i zaolejona a za motocyklem unosi się chmura
spalin.

Swieca zaolejona czy z benzyny? Olej nie odparuje po 5 minutach, a benzyna tak.

Moim zdaniem zaolejona, ale wyciągałem ją w zeszłym tygodniu jak mieliśmy
problem z brakiem paliwa i wtedy motocykl był kilkanaście razy kopany bez
efektu, więc mogła się przybrudzić.

[...]

Chrura jest siwo niebieska. Mieszanka 1:45 robiona własnoręcznie. Olej to
pełny syntetyk valvoline. W DT nie śmierdzi i nie kopci ten sam olej.

[...]

Jak na mój gust to silnik chodzi dobrze, ma moc dobrze się zbiera, nie
zamula w żadnym przedziale obrotów. Tylko pali jak smok. Ale w sumie to
nowy nabytek więc może powinien jeździć jeszcze lepiej ale nie ma z czym
porównać.

Gugiel mowi, ze sruba od skladu mieszanki ma byc wykrecona o 1.5 obrotu.

Podzielisz się linkiem, ja nie mogłem znaleźć takich informacji.

[...]

Z serwisówką krucho... Mam tylko instrukcje uzytkownika i to po włosku,
oraz serwisówkę do silnika. Ale takiej ogólnej nie udało mi się nigdzie
znaleźć ani kupić.
Nie wiem czy w tym gazniku iglica jest regulowana, jesli jest to sprawdz czy jest nominalnie ustawiona.

Wolałbym nie otwierać gaźnika, moja wiedza kończy się na kręceniu tymi
śrubkami jeśli chodzi o gaźnik. Jak będzie trzeba to dam komuś do roboty
ale myślałem, że może uda mi się samemu wyregulować

Data: 2012-06-23 23:25:42
Autor: benywariat
On 23 Cze, 19:24, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> wrote:
> [...]

śrubkami jeśli chodzi o gaźnik. Jak będzie trzeba to dam komuś do roboty
ale myślałem, że może uda mi się samemu wyregulować

wkręcasz śrube regulacji do konca a później wykręcasz do momętu aż
silnik przestanie przyspieszać wtedy zostawiasz, drugą srubką
regulujesz wolne obroty i już gaźnik wyregulowany jednak ta regulacja
reguluje mieszanke tylko na wolnych obrotach tzn do 1/8 otwarcia
przepustnicy za mieszankę na wyższych obrotach odpowiada iglica w
gaźniku i to ona oraz dysze w wiekszej mierze odpowiadaja za zuzycie
paliwa zobacz jeszcze filtr powietrza czy nie jest nadmiernie
zabrudzony

--

pozdr Beny

Data: 2012-06-24 08:57:37
Autor: Piotr Klimek
Śrubki w gaźniku - do czego służą?
Dnia (Sat, 23 Jun 2012 23:25:42 -0700 (PDT)) ktos podajacy sie za benywariat
wyklawiaturowal co nastepuje:

wkręcasz śrube regulacji do konca a później wykręcasz do momętu aż
silnik przestanie przyspieszać wtedy zostawiasz,

Nie rozumiem... Jak to przestanie przyspieszac? Mam krecic srubka po
trochu, odpalic i kawalek sie przejechac obserwujac reakcje na ruch
rolgazu i w momencie gdy przestanie na niego reagowac to tak zostawic?

[...]

Czyli koniec końców w przypadku gdy zużycie paliwa jest zwiększone to nie
ma sensu kręcić tą śrubką?

zobacz jeszcze filtr powietrza czy nie jest nadmiernie
zabrudzony

Filtr jest czysty.

Data: 2012-06-24 02:41:02
Autor: benywariat
On 24 Cze, 10:57, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> wrote:
> [...]

ma sensu kręcić tą śrubką?

> zobacz jeszcze filtr powietrza czy nie jest nadmiernie

odpalasz moto chodzi na wolnych wkrecasz ja do oporu ta od mieszanki
moze byc koniecznosc podniesienia troche wolnych ta druga bo bedzie
gasł nastepnie wykrecasz srubke od mieszanki do momentu az obroty
przestana rosnac , pozniej tylko ta druga regulujesz wolne obroty to
wszystko to sie tyczy wolnych
a z wyzszymi obrotami to iglica w gore bogatsza miesszanka w dol to
ubozsza zobacz tak jak radzili inni na ktorym masz zabku ustawiona a
na ktorym powinna byc

--

pozdr Beny

Data: 2012-06-25 10:45:09
Autor: de Fresz
On 2012-06-24 10:57:37 +0200, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> said:

[...]

Nie ;-) Odpalasz motór, dajesz mu się nagrzać, zaczynasz kręcić śrubką mieszanki. W jedną stronę (najczęściej wkręcanie) usłyszysz, że obroty zwalniają i jak pokręcisz dalej, to zgaśnie. W drugą stronę obroty przez jakiś czas będą przyśpieszać, a później zwalniać - i to jest właśnie ten moment. Z tym bazowym ustawieniem na 1.5 obrotu różnice bywa, mój KTM na takim nawet nie chciał odpalić.

[...]

Tak zupełnie pi razy sufit śrubą składu wyregulujesz spalanie na poziomie 0,5 litra, może ciut więcej. Ale ta regulacja jest ważna z innych powodów:
- łatwość odpalania
- szybkość nagrzewania
- schodzenie z obrotów (szybkość i brak gaśnięcia).

IMHO wyciągnąć ten gaźnior, rozkręcić, wyczyścić, przedmuchać dysze, sprawdzić ustawienie poziomu paliwa i iglicy. W sumie to nic strasznie skomplikowanego. DellOrto miało kiedyś na swojej stronie manuale do wielu gaźników, sprawdź czy nie będzie do tego. Ale opis zestawu fabrycznych dysz będzie w manualu do motóra.

de Fresz

Data: 2012-06-24 18:05:20
Autor: Ivam
Użytkownik "Piotr Klimek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrn.pl.jubutn.s70.usenet@piko.homelinux.net...
Moja DT125 na tej samej trasie spliła połowę mniej paliwa.

Z 2T to jest tak smiesznie, ze sporo zalezy od kierownika. Durna MZ'ta TS 250/1 potrafila spalac w zaleznosci czy jechalem ja (~10l/100km) czy ojciec (~6l/100km).

Chrura jest siwo niebieska. Mieszanka 1:45 robiona własnoręcznie.

Czyli w ogole ciagnie zbyt duzo paliwa. Na moje to poziom paliwa, albo ktos kombinowal z iglica.

Jak na mój gust to silnik chodzi dobrze, ma moc dobrze się zbiera, nie
zamula w żadnym przedziale obrotów. Tylko pali jak smok.

Jesli swieca czarna to znaczy, ze dobrze ustawiony bedzie palil niewiele wiecej. Po prostu troche poprzestawiane.

Podzielisz się linkiem, ja nie mogłem znaleźć takich informacji.

Nie moge teraz znalezc - to bylo jakies forum i dyskusja o tym gazniku, tak wiec niekoniecznie musi sie zgadzac z tym silnikiem.

Wolałbym nie otwierać gaźnika,

Nic trudnego. To jest singiel do tego 2T - tego nie da sie bardzo popsuc;)

moja wiedza kończy się na kręceniu tymi
śrubkami jeśli chodzi o gaźnik.

Ja mam taka filozofie (moze mylna), ze krecic powinno sie jedna srubka (ta od wolnych obrotow). Producent dobral parametry tak, zeby przy takich a nie innych ustawieniach powinno byc dobrze, a jesli jest zle to znaczy, ze cos gdzies jest nietak. Jesli trzeba mocno przestawic srubke od mieszanki, to znaczy ze gdzies jest syf, membrana zle dziala, poziom paliwa jest zly, iglica jest w zlym polozeniu, albo milion innych powodow.

Oczywiscie sa wyjatki od reguly, niektore moto byly ustawiane tak, aby np. mogly spelniac normy emisji i wtedy przestawienie jest uzasadnione.

Data: 2012-06-24 09:46:08
Autor: benywariat

> [...]

pzdr:
Ivam

scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Upośledzonych Umysłowo

hmm powiem tak kazdy gaznik jest inny takm jak i silnik wiec po to
jest regulacja zeby dostosowac ja do konkretnego silnika jak by mial
jeszce swiece colortune to moze zobaczyc wizulanie jak to wyglada ze
nastawy fabryczne sobie a rzeczywistosc sobie

--

pozdr Beny

Data: 2012-06-24 18:54:03
Autor: Ivam
Użytkownik "benywariat"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4ae6575e-ab94-4086-b993-da774c7860cf@a8g2000vbk.googlegroups.com...
hmm powiem tak kazdy gaznik jest inny takm jak i silnik wiec po to
jest regulacja zeby dostosowac ja do konkretnego silnika jak by mial

Tak. O 1/8 czy 1/4 obrotu, a nie regulacja jak w romecie czy wsk (od oporu do oporu).

A gaznik ma wieksza regulacje bo pasuje do bardzo wielu silnikow, ale wtedy ma:
- inne dysze
- inny poziom paliwa
- inna iglice

jeszce swiece colortune to moze zobaczyc wizulanie jak to wyglada ze
nastawy fabryczne sobie a rzeczywistosc sobie

Przereklamowany bajer. Nie wszedzie sie zmiesci lusterko, a nieraz nie widac swiecy w ogole. Poza tym dosc drogo i na jednego singla sie nie oplaca. Duzo lepiej jest ustawic na fabryke (na 100% odpali i na 90% silnik bedzie niezle pracowal) pojezdzic i zobaczyc na kolor swiecy.

Data: 2012-06-24 10:11:26
Autor: benywariat

> [...]

pzdr:
Ivam

scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Upośledzonych Umysłowo

z ta jazda i kolorem masz racje ja zawsze po kolortune i tak sprawdzam
kolor swiec po klikukilometrowej przebiezce ale jezeli jest mozliwosc
idealnego zestrojenia silnika z gaznikiem to ja bym skorzystal
przynajnie dlatego ze nie jest to wcale trudne

--

pozdr Beny

Śrubki w gaźniku - do czego służą?