Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....

Data: 2019-06-24 22:19:46
Autor: Andrzej W.
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
Cześć,

Muszę dostosować rower miejski z przerzutką w piaście do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Zastanawiam się nad solidnymi kołami podporowymi lub tylną osią i rowerem trójkołowym.
W rozwiązaniu trójkołowym nie za bardzo mam pomysł jak przenieść napęd z piasty na oś.
Macie może jakieś pomysły, sprawdzone rozwiązania itp.?

Czy do bocznych kółek dawać amortyzatory by się lekko składały w zakrętach?

--
AWa.

Data: 2019-06-24 14:23:23
Autor: Olivander
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
On Monday, June 24, 2019 at 10:20:06 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:
1. > Muszę dostosować rower miejski z przerzutką w piaście 2  > do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
to są dwa zagadnieńia:
ad 2 nieplenkspawności są różne, nie piszesz jaką ma twój podopieczny
a od tego zaleźy sens pytania
ad 1 a najczęściej jest łatwiej ZROBIĆ rower odpowiedni dla niepełnosprawnego, niż przerabiać rober wprost z fabryki

Zastanawiam się nad solidnymi kołami podporowymi lub tylną osią i rowerem trójkołowym.
Gdy zrobiem swój trójkołowiec-rykszę, zaskoczyło mnie, jak truno jest nauczyć się nim kierować. Podrapałem własny samochód ucząc się na podwórzu. Dodanie kółek podporowych ośmieszy dorosłego człowieka, ale oś napędowa będzie wymagała wywalenia koła z piastą biegową, bo nie dorobisz długiej osi. Przeniesienie napędu na oś wymaga natomiast jakiejś koncepcji mechanizmu rożnicowego, zrobienie obu tylnych kół sztywnych nieuniknienie prowadzi do urwania koła, tam są monstrualne siły, nie do uwierzenia. Albo kupisz mechanizm różnicowy (rowerowe są drogie, samochodowe są za duże, za ciężkie), albo olejesz napędzanie jednego z kôł, a drugie będzie tylko wleczone, to popularne rozwiązanie, tak jest u mnie. Najprościej jest na oś naspawać duuużą podkładkę, a do niej przykręcić podstawę wielotrybu albo kasety, jeden koniec przyspawać lub przykręcić do koła, drugie koło musi się swobodnie obracać wględem tej osi napędowej. Albo dać dwie półosi, jedną zakończoną zębatką i łożyskiem, a drugie tylko łoźyskiem na przyśrodkowym końcu, a kołami na zewnętrznych końcach, obie wersje próbowałem. Mocowanie piast do takich długich osi lub półosi też jest na tyle skomplikowane, że w moim trzecim kolejnym napędzie po prostu zrobiłem piasty, z czarnej stali, którą najłatwiej się spawa.

Jeśli masz doświadczenie w robieniu rowerów, to wszystko jest dość proste. Jeśli nie masz, lepiej po prostu zbędny rower sprzedaj, a trójkołowiec dla inwalidy kup gotowy, jest dużo ofert. Inaczej czeka cię dużo frustrującego drutowania. Musisz rozważyć, jak ta osob będzie hamowała, czy wystarczy jej sił, czy lepiej klamkami w rękach, albo w jednej ręce - klamką na dwa cięgna, jak do bikepolo, czy lepiej użyć siły w nogach. I ta osoba będzie musiała się nauczyć od nowa jazdy takim rowerem, a to wbrew pozorom nie takie łatwe, np. pochylasz się w stronę przeciwną niż skręcasz :-/

Niestety, mam lenia, dawno już miałem zrobić tutorial, bo robiąc mój okaz, odkryłem jak bzdurne opisy pokutują po sieci. Ale nie mam do tego głowy, ani czasu. Jeśli mieszkasz w pobliżu Trójmiasta, najprościej by było, jak byś zajechał, sam obejrzał i pomacał. Jeśli chcesz śrubkować samodzielnie i zdalnie, mogę odpowiedzieć na konkretne pytania (napisz mail, podam telefon). Ale nie licz na rysunki techniczne albo zdjęcia podlądowe części, aż tyle czasu nie mam.

Acha: nie wierzę w zmienną geometrię podpórek. To się skończy na ojomie.

Data: 2019-06-25 09:58:55
Autor: Andrzej W.
W dniu 2019-06-24 o 23:23, Olivander pisze:
[...]

Jakieś doświadczenie mam, zbudowałem kilka rowerów zaczynając od gołej ramy, mam garażowy "warsztacik", potrafię pospawać, pociąć, wytoczyć coś prostego...
Moim kłopotem jest brak wyobraźni, czy też doświadczenia, jeśli chodzi o geometrię, zachowanie danej konstrukcji w ruchu.
Jak na razie wymyśliłem, że na obudowę piasty wielobiegowej (pozbawionej obręczy i szprych)  nadrukuję profil pod pasek zębaty, oś umieszczę przed piastą (chyba łatwiej zamocować niż za piastą) i napęd z pasty paskiem zębatym przeniosę na tę oś. Pozwoli mi to zachować "wielobiegowość" a jednocześnie zmniejszyć odrobinę przełożenia.
Co do mechanizmu różnicowe myślałem, że sprawę załatwi zastosowanie odwróconych  kół z wolnobiegu (napęd na oś), wtedy w zakrętach wewnętrzne koło napędza a zewnętrzne idzie luzem, tak mi się wydaje...

W dniu 2019-06-25 o 08:20, Jacek Maciejewski pisze:>   Masz rozwiązany problem napędu i dodatkowo rower nie
> sugeruje że nim jedzie kaleka

Nie mamy z tym problemów, obecny rower jest już wyraźnie oznaczony znakami "osoba niepełnosprawna", pozwala to uniknąć, choć odrobinę, tak powszechnego niestety obecnie hejtu.... (bo jedzie za wolno, bo nie przy samej krawędzi, bo się zatrzymała).

Obecna przeróbka ma odrobinę "usamodzielnić" tę osobę, bo obecnie nie odważa się sama korzystać z roweru na mieście.

--
AWa.

Data: 2019-06-25 01:23:08
Autor: WS
On Tuesday, June 25, 2019 at 9:58:57 AM UTC+2, Andrzej W. wrote:
potrafię pospawać, pociąć, wytoczyć coś prostego...

no to moze cos typu https://oldbike.wordpress.com/1956-harding-model-c-tws-two-wheel-steering-tricycle/
ale chyba do amatorskiego spawania to tylko jakies stare, grube, ciezkie stalowe ramy :(

Data: 2019-06-25 07:54:47
Autor: Olivander
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
On Tuesday, June 25, 2019 at 9:58:57 AM UTC+2, Andrzej W. wrote:
Jakieś doświadczenie mam
OK, czyli piszemy do "druciarza, takiego jak my". Teraz wierzę, że rozmowa ma sens.

[...]
W komercyjnych podobne rozwiązanie widywałem, pewnie właśnie by użyć biegów i hamulca torpedo, tj, oś ZA piastą i przeniesienie mocy krótkim łańcuchem. Umieszczenie osi jezdnej przed osią piasty ma IMO zalety, np. skróci rower. Ale on nie będzie przez to stabilniejszy, a tylko mniejszy i zwrotniejszy.

sprawę załatwi zastosowanie odwróconych  kół z wolnobiegu (napęd na oś), wtedy w zakrętach wewnętrzne koło napędza a zewnętrzne idzie luzem,
OK, brzmi rozsądnie, ale tak zrezygnujesz z hamowania piastą, a szkoda, skoro jest okazja. Albo zrezygnujesz z hamulca tylnego, licząc, że przedni
wystarczy, albo musisz mieć dwa hamulce dla obu tylnych kół. Tarcze łatwiej niż v- lub canti. Może komplikuję.

Ale konstrukcja brzmi dwa-trzy rzędy bardziej skomplikowanie niż moja "koństrunkcja cepa". Może też być bardziej niezawodna, ale to zależy też od klasy wykonania.

Obecna przeróbka ma odrobinę "usamodzielnić" tę osobę, bo obecnie nie odważa się sama korzystać z roweru na mieście.
Czasem to ryzykowne. Możesz opisać wiek i typ niepełnosprawności? Tu, lub mailem...

Data: 2019-06-24 22:42:28
Autor: ToMasz
W dniu 24.06.2019 o 22:19, Andrzej W. pisze:
[...]

muszę Cię zmartwić. niema czegoś takiego jak szukasz. na 3 kołówce trzeba się nauczyć jeździć od początku. znaczy jeździsz wolno po liniach prostych, jak skręcasz, to masz prędkość bliską zero, albo wywrotka. jeśli tylne koło trafi w cokolwiek - wywrotka. 3 kołówka dla dorosłej osoby nadaje się jako transport na hali, albo przejażdżka 10 metrów dla radochy. Wspomniane koła podporowe istnieją, ale to jest już całkowita porażka. jedyne co się sprawdza to tandem.
(albo inne połączenie 2 rowerów jeśli to ma być niepełnosprawne dziecko)

ToMasz

Ps
3 kołowce sprzedawał Laks z Gliwic, a kółka podporowe dla dorosłych widziałem chyba w Velo, też Gliwice

Data: 2019-06-25 07:38:42
Autor: ń
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
Mój sąsiad co prawda sprawny codziennie jeździ na trójkołowce, dwa koła z przodu (wersja taka bardziej towarowa lub do przewozu np. dzieci).
Może mechanika ruchu dwóch kół z przodu jest lepsza niż dwóch kół z tyłu?
Dzieciaka jeżdżącego już na dwóch kołach posadziłem na chwilę na stary rowerek z bocznymi kółkami, i już nie umiał na takim jechać.
Ale po kilkudziesięciu metrach udało mu się wrócić do dawnych przyzwyczajeń, przynajmniej na trochę, po czym zsiadł ze wstrętem ;-)
W okolicy widuję jakiegoś dziadka na klasycznej trójkołówce dwa koła z tyłu.

-- -- -

Data: 2019-06-27 13:26:58
Autor: cytawa
  ToMasz pisze:

[...]

Nie do konca sie zgodze. Rower 3 kolowy jak najbardziej nadaje sie dla osoby niepelnosprawnej. Sam widzialem w Belgii wyscigi dla takich osob wlasnie na rowerach 3 kolowych. Sa gotowe rozwiazania. Warto poszukac cos odpowiedniego i ewentualnie doinwestowac

Jan Cytawa

Data: 2019-06-25 00:47:58
Autor: Olivander
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
On Tuesday, June 25, 2019 at 8:20:06 AM UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:
No to trójkołowiec ale dwa koła z przodu (plus ewentualnie bagażnik
skrzynkowy). Masz rozwiązany problem napędu i dodatkowo rower nie
sugeruje że nim jedzie kaleka bo taka konstrukcja jest dosyć powszechna
w Holandii a ostatnio i w kraju wypożyczalnie rowerów miejskich
zapewniają takie.
Potwierdzam, układ "dwa z przodu jedno z tyłu (2+1)" ma liczne zalety. (postaram się narobić mniej błędów tym razem, choć piszę tym samym iPadalcem)

Hamulec tylny oraz napęd na oś tylną umożliwia zastosowanie typowego napędu, może nawet zachował byś, Andrzeju, większość dostępnego roweru. Być może, uczenie się jeździć jest ciut ciut prostsze, ale tu tylko zgaduję. Ale są też wady.

Po pierwsze - gorsza (niż w 1+2) widoczność drogi, więc rower musi być stabilniejszy,
oraz lepiej resorowany, bo wleziesz w więcej dziur niż układem "jedno z przodu, dwa z tyłu (1+2)". Trojkołowce wszelkie im krótsze, im węższe, IM LŻEJSZE (tj. bez balastu, towaru lub pasażera) tym wywrotniejsze, a taki krótki tylko dla inwalidy
potrafi fiknąć nawet na prostej, równej drodze (zgaduję na podstawie zachowania
mojej rykszy, oraz opowieści młodego silnego sąsiada z częściowym porażeniem, który czymś podobnym, tj. 1+2, jeździ).

Po drugie, "o jakości pojazdu stanowi jakość hamulców". Nie ma zmiłuj, w 2+1, szczególnie dla inwalidy, musisz mieć dobry hamulec z przodu, symetryczny na oba koła. Hamowanie na tylne koło napędowe nie wystarczy, (chyba, że mówimy o jeżdżeniu tylko po absolutnie płaskim terenie i najlepszym asfalcie) podczas gdy w układzie 1+2 wystarczy (mi) tylko hamulec przedni, przynajmniej gdy wiozę balast. Hamulec tylny w 1+2 może być niesymetryczny, np. tarcza lub bęben na oś napędową, z natury rzeczy hamowanie jest tylko na koło napędowe, a nie na koło wleczone, ale i tak istotne jest tylko hamowanie przodem, tył to tylko spowalniacz. W ostatniej mojej wersji w ogóle nie zamontowałem hamulca tylnego, by uprościć i potanić konstrukcję.

Wszystko to mają przemyślane i wypróbowane w boju komercyjni producenci trójkołowców. Mecyje to nie są, ale serie produkcyjne są krótkie, więc rowery drogie. Ale uprzedzam cię, że nawet jeśli pójdziesz w 2+1, to pierwsze kilka podejść będziesz miał nieudanych, a rama i tak
wymaga przerobienia, choćby dlatego, że mocowanie osi skrętnej jest prawie pionowe, lub ciut pochylone do przodu, a nie pochylone do tyłu jak stery w normalnym, pionowym rowerze.

Łatwiej i taniej upolować okazję na allegro. Ta uwaga tyczy wszelkich innych 'pomysłowych dobromirów'. Konstruowanie rowerów daje kupę frajdy, ale żre czas, ma sens jak się z tego NIE żyje, jak to tylko hobby, a robocizna fricko i materiał ze złomu. Stąd zdzierskie ceny komerchy. Ale callme.

Data: 2019-06-25 16:24:56
Autor: PeJot
W dniu 2019-06-25 o 09:47, Olivander pisze:
Ta uwaga tyczy wszelkich
innych 'pomysłowych dobromirów'. Konstruowanie rowerów daje kupę
frajdy, ale żre czas, ma sens jak się z tego NIE żyje, jak to tylko hobby,
a robocizna fricko i materiał ze złomu.

Powyższe nie dotyczy dotyczy *tylko* rowerów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-06-25 00:57:21
Autor: WS
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
Data: 2019-06-25 10:06:43
Autor: Andrzej W.
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej . ...
W dniu 2019-06-25 o 09:57, WS pisze:
moze poziomy z 2 kolami z przodu, cos typu
https://pl.aliexpress.com/item/3-8-gear-3-wheel-recumbent-bike/1609147844.html

Rower fajny, ale budowa takiej ramy przekracza moje możliwości a cena jest niestety zaporowa.

--
AWa.

Data: 2019-06-25 07:33:50
Autor: Olivander
On Tuesday, June 25, 2019 at 10:06:47 AM UTC+2, Andrzej W. wrote:
Rower fajny, ale budowa takiej ramy przekracza moje możliwości a cena jest niestety zaporowa.
"Nie święci garnki lepią", uwierz Andrzej, dał byś radę zrobić za 1-5% tej ceny
a kupić okazyjnie za 10-20%, ale...

niepełnosprawność nie jest tylko w czasie jazdy, jest też przed i po..

jak taka osoba by z tego wstawała? Np. mój stary ojciec nie dał by rady bez pomocy... zero szans...

Dlatego wsiadanie, a co istotniejsze, zsiadanie, w tym alarmowa ewakuacja, to aspekt równie ważny jak hamowanie. (Próbowaliście jeździć bicyklem? No więc jazda jest banalnie prosta. Problem jest tylko jak ja zacząć i jak ją zakończyć, bez neurochirurga pod ręką)

A Wy wszyscy tylko o napędzaniu... brak doświadczenia... jak osoba jest sprawna, a tylko słaba, może wystarczy elektryfikacja? W końcu Lenin powiedział...

Data: 2019-06-25 12:05:41
Autor: Andrzej W.
W dniu 2019-06-24 o 22:19, Andrzej W. pisze:
Cześć,

Muszę dostosować rower miejski z przerzutką w piaście do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Tak jak radziliście poszukałem  czegoś z rozdwojonym przodem i znalazłem coś takiego:
   https://www.youtube.com/watch?v=S7p9fKMdG5U
Niestety dość słabo widać konstrukcję, ale poszukam dalej.

--
AWa.

Data: 2019-06-25 12:22:17
Autor: ń
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
Szukaj 'tricycle'

Data: 2019-06-25 12:25:22
Autor: ń
Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....
Data: 2019-06-25 15:13:59
Autor: Szuwarek
Andrzej W. pisze:
[...]

Skupiłbym się na tytule postu "stabilny rower". Może pomyśleć o rowerze 4 kołowym, na kształt tych spotykanych nad morzem do przejażdżek dla rodzin.
https://odkryjpomorze.pl/pokaz_obiekt-2862-Rowy_wypozyczalnia_gokartow_noznych_Viking.html
Z zalet większa stabilność. Niektóre rozwiązania można ściągnąć z samochodów. Przy ramie aluminiowej i dla jednej osoby waga nie powinna zabijać.
Rozwiązanie dla perfekcjonistów.
https://www.youtube.com/watch?v=VSskU4plAac
Pozdrawiam

Stabilny rower dla osoby niepełnosprawnej ....