Data: 2016-10-22 13:41:17 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisał(a):
Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy A co to jest trakcja? :) Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymyślonym do szybkiej jazdy - czyli aktywne dyfry i ogarnięta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO, Impreza STi, Audi RS...) Ale prędkość z którą można przejechał łuk, wbrew pozorom okazuje się bardzo podobna nawet między autami FWD i AWD, więc tymbardziej rodzaj napędu AWD nie będzie miał dużego znaczenia. Natomiast w jeździe sportowej istotne jest to że mając AWD można szybciej i mocniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu. Ale ja tam jeżdżę FWD i się nie znam, ale wszyscy rozsądni ludzie których znam są zgodni z grubsza, że rodzaj napędu AWD jest praktycznie bez znaczenia w porównaniu z wpływem opon i zawieszenia :) Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I? Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do rozdziału sił napędowych, a konstrukcji układu napędowego w którym wszystko jest symetryczne względem osi pojazdu. I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :) Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne). |
|
Data: 2016-10-24 22:17:26 | |
Autor: 007 | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Tomasz Pyra w <news:4st9702vygda$.193bbjex4l177$.dlg40tude.net>:
Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisał(a): Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem A co to jest trakcja? :) Wypierd... na grupe o tramwajach i innych szynowych ;-) Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie Gdy w słupa sieci trakcyjnej przywali, to jak najbardziej wpłynie na trakcję :O -- 'Tom N' |
|
Data: 2016-10-26 13:39:43 | |
Autor: Maciek | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
A co to jest trakcja? :) Miałem na myśli najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepności i założonego toru jazdy. Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimiś tam ESP czy TCS, które i tak są już we wszystkim. Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do A równomierny rozkład masy nie poprawia własności *trakcyjnych*? :) -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl |
|
Data: 2016-10-26 13:44:37 | |
Autor: AL | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
On 2016-10-26 13:39, Maciek wrote:
Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a): wszystko poprawia - ale zauważysz to dopiero jak będziesz próbował wycisnąć maksimum z danego rozwiązania i auto 'podejdzie' pod Twoje preferencje. Jak już ktoś napisał w tym wątku: każde AWD/4WD będzie lepsze/bezpieczniejsze od 2WD jeśli chodzi o rozpędzanie się czy prowadzenie na zakrętach. Na pewno lepszym rozwiązaniem w AWD/4WD będzie stały napęd (lub jego wymuszenie elektroniczne/mechaniczne) niż automatycznie dołączany np. tył dopiero w momencie poślizgu przodu (zwłaszcza w zakrętach jak ślisko). |
|
Data: 2016-10-26 21:42:29 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Dnia Wed, 26 Oct 2016 13:39:43 +0200, Maciek napisał(a):
Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a): Sądzę że to się nie da wprost porównać. Te różne rodzaje napędu są w bardzo różnych samochodach. A bardziej niż rodzajem napędu AWD one się będą różniły zawieszeniem, wysokością środka ciężkości, momentami bezwładności nadwozia itp. A sam rodzaj napędu jest moim zdaniem bardzo przeceniany. Do tego co innego da Ci frajdę z jazdy AWD, co innego będzie jeździć najszybciej, a co innego będzie się prowadzić najłatwiej, jeszcze coś innego będzie miało najlepsze zdolności pociągowe. Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimiś tam ESP czy TCS, które i tak Nie pomijałbym tej kwestii, bo jeśli AWD jest oparte o aktywne elementy, to sposób działania będzie silnie powiązany z przeciwpoślizgową elektroniką. Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do Generalnie nie. Mniej obciązona oś ma po prostu mniejszą część samochodu na sobie do skręcania. Historie o "idealnym rozkładzie mas", to takie bardziej hasła reklamowe i to z czasów motoryzacyjnego średniowiecza (do lat 90-tych), kiedy to branża motoryzacyjna nie bardzo radziła sobie z charakterystyką zawieszeń. Wtedy może było to bardziej istotne. |
|
Data: 2016-10-28 20:48:21 | |
Autor: Tomasz Finke | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze:
Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do Jest odwrotnie: układ napędowy w Subaru jest prostszy, bo został zaprojektowany wyłącznie jako AWD. U innych producentów AWD jest doczepiane do zwykłego napędu FWD/RWD kosztem zwiększenia komplikacji. Silnik bokser jest umieszczony podłużnie, wał korbowy jest w osi pojazdu, dzięki czemu półosie są jednakowej długości i nie ma potrzeby stosowania przekładni kątowych po drodze, jak w autach z silnikiem poprzecznym. Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie Dodatkowo trakcję poprawia obniżenie środka ciężkości auta dzięki niskiemu i płaskiemu silnikowi z tłokami przeciwsobnymi. T. |
|
Data: 2016-10-28 21:59:16 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Dnia Fri, 28 Oct 2016 20:48:21 +0200, Tomasz Finke napisał(a):
W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze: Napęd jest taki jaki jest, natomiast wymyślona w dziale marketingu "symetryczność" wymaga w skrzyni biegów stosowania przedziwnego patentu prowadzenia wału łączącego centralny dyfer z przednim. Przez co wał zdawczy skrzyni musi być gruby (bo musi pomieścić w sobie wał korbowy). Komplikuje to sprawę, sądzę że kosztuje ładnych parę kilo i prawdopodobnie sprawia że skrzynie biegów Subaru w porównaniu z konkurencją (Lancer, Quattro) uchodzą za delikatne. U innych producentów AWD jest Uważaj żeby się czasem nie okazało że Subaru te swoje wzdłużne boksery też ma w wersji 2WD. Silnik bokser jest umieszczony podłużnie, wał korbowy jest w osi Na pewno nie ma potrzeby stosowania przekładni kątowych? ;) Tzn. nie widzę żadnego problemu w takich przekładniach, ale skoro już o nich wspominasz, to sądzę że bez nich to Subaru mogłoby być napędzane najwyżej śmigłem. Co więcej - Subaru ma ich więcej niż konkurencja z AWD na Haldexie i silnikiem poprzecznym :) A półosie jednakowej długości z napędowego punktu widzenia nie są żadną przewagą, a komplikują kwestie pomieszczenia się ze wszystkim w zwartej obudowie skrzyni biegów. Gdzie wszystko musi być jedno pod drugim (zamiast jedno obok drugiego). Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie Tylko nie ma to zwiążku z symetrycznością napędu |
|
Data: 2016-10-29 21:58:20 | |
Autor: Scobowski | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Nie bądź Pan , Panie Pyra bezlitosny dla człowieka. Wszyscy neofici są tacy.
Mi quattro-fanatyzm przeszedł niedawno (już przed czterdziestką! ;-) ), niektorym zajmuje to dłużej. Przyjdzie dzień, i kolega nauczy się czytać specyfikację, potem oglądac rozwiązania techniczne a wreszcie - wyciągac wnioski ;-) IMO: cała ta "symetryczność" to marketingowe pierdolenie: sadzasz mnie (100+ Kg) za kierownicą - i juz mamy nierówny rozkład mas w aucie :P Choć, nie ukrywam, jakaś elegancja w tym jest. Generalnie - podoba mi się napęd w subaru. Prawdziwch, starych subaru: z dwoma (albo trzeba?) torsenami. Współczesne - są IMO tylko ciut-ciut lepsze, niż wszystkie japonsko/francuskie czy koreanskie jeździdełka z "jakimś" 4x4. ;-) |
|
Data: 2016-10-29 22:23:03 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze | |
Dnia Sat, 29 Oct 2016 21:58:20 +0200, Scobowski napisał(a):
Nie bądź Pan , Panie Pyra bezlitosny dla człowieka. Wszyscy neofici są tacy. Torseny to Subaru stosowało w tych bogatszych i bardziej sportowych wersjach z przodu i z tyłu. Jeśli chodzi o centralny to tam jakąś wynalzczość uprawiali - wiskoza, czyli wielotarczowe sprzęgło łączące wał przedni i tylny pracujące w smarze o konsystencji smoły). W nowszych modelach dochodziłą elektronika sterująca tą częściową blokadą. Współczesne - są IMO tylko ciut-ciut lepsze, niż wszystkie japonsko/francuskie czy koreanskie jeździdełka z "jakimś" 4x4. ;-) Tzn. o ile koncepcja stałego napędu jest od zawsze taka sama i niewiele tu się da zmienić, to wszelkie napędy dołączane przez ostatnie lata bardzo się zmieniają i kto wie czy dzisiaj to nie jest już pod prawie każdym względem lepsze rozwiązanie. |
|