Standardowe butle nurkowe - rozmiary

Data: 2009-04-14 15:31:18
Autor: Pszemol
Standardowe butle nurkowe - rozmiary
Jakie są popularne rozmiary butli do nurkowania dostępne w Europie?

W USA jestem przyzwyczajony do najczęściej użytkowanej butli
o pojemności "80 stóp sześciennych", ich "cubic foot" w skrócie "cuft" :-)
Są butle mniejsze, są też takie na 100 cf. Tak, wiem, zwariowane
jednostki... To się chyba odnosi do pojemności nieskompresowanej,
Czyli w butli "80 cu ft" zmieści się 80cuft powietrza o normalnym
ciśnieniu, czyli 2.27 metrów sześciennych powietrza (2.270 litrów!)

Czy butle jakie widuję w niemieckich sklepach online oznaczone
jako 12 litrów i 15 litrów odpowiadają pojemnościom butli 80 cu ft
i 100 cu ft w USA?

Data: 2009-04-14 15:42:00
Autor: Pszemol
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:gs2ae5.2o4.0poczta.onet.pl...
[...]

Nieważne - już znalazłem:
http://www.scubadiving.com/forum/m.aspx?m=132398&mpage=1&key=

Data: 2009-04-14 23:01:41
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]

Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości news:gs2ae5.2o4.0poczta.onet.pl...
[...]

Sam sobie odpowiedziałeś :)

Jeśli w 80 cuft mieści się 2270 litrów gazu (amerykanie podają przy stałym ciśnieniu) to odpowiednikiem tej butli przy ciśnieniu 230bar będzie 10l a przy 200bar - 12l :)

A jeśli chodzi o pojemność wodną to 80tki mają ok. 11 litrów.

pzdr, Karol
http://divezone.pl

Data: 2009-04-16 18:13:07
Autor:
Karol Susicki [DIVEZONE.PL] <dive@usunto.divezone.pl> napisał(a):
Jeśli w 80 cuft mieści się 2270 litrów gazu (amerykanie podają przy stałym ciśnieniu) to odpowiednikiem tej butli przy ciśnieniu 230bar będzie 10l a przy 200bar - 12l :)

11x230<11x200
Nie chlasnąłeś się ?

pozdrawiam rc

Data: 2009-04-16 20:49:46
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]

Użytkownik <demolant@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gs7sfj$ohs$1inews.gazeta.pl...
[...]

Nie. Amerykanie podają nie objętość wodną bultli, tylko objętość gazu jaki możemy w tej butli zgromadzić pod jej roboczym ciśnieniem.

Stąd wartości takie jak 40cuft, 80cuft, 100cuft. Teraz żeby poznać objętość wodną takiej butli, oprócz przeliczenia wartości imperialnych na metryczne trzeba znać ciśnienie robocze takiej butli.

Standardowe ciśnienie dla butli aluminiowej 80cuft to 3000PSI (206 bar) a więc jej wyliczona pojemność wodna to 10,80 litra (to z wyliczeń, bo standardowo te butle mają 11.1 litra).

Tak czy inaczej 80cuft gazu to na nasze 2222 litrów a to odpowiada tak jak napisałem wcześniej

butla 10l na 230 bar = 2300 litrów - to trochę więcej lub
butla 12l na 200 bar = 2200 litrów - to trochę mniej
butla 10l na 222,2 bar i będzie dokładnie :D

pozdrawiam, Karol
http://divezone.pl

Data: 2009-04-18 00:21:25
Autor: Maciek A.
[...]

A tak naprawde to AL80, mieszcza jedynie 77.5 cuft, ale marketingowo im bylo
fajniej pisac ze to 80 :). --

Data: 2009-04-18 07:43:42
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]

Użytkownik "Maciek A." <markuszeWYTNIJTO@hotmail.com> napisał w wiadomości news:2c8f.0000024a.49e900e5newsgate.onet.pl...

[...]

A o tym nie wiedziałem :)

Sprawdziłew wszystko na stronie Luxfera.

Butla 80cuft faktycznie ma 77,5cuft ale pojemność wodną ma 678 cu inch = 11.11 litra :)

pozdrawiam, Karol
http://divezone.pl

Data: 2009-04-21 08:48:52
Autor: mysiar
Karol Susicki [DIVEZONE.PL] wrote:
[...]

i 11.1 litra stoi nabite na flaszce Luxfera CE

mysiar

Data: 2009-04-18 05:02:50
Autor:
Standardowe butle nurkowe - rozmiary
Karol Susicki [DIVEZONE.PL] <dive@usunto.divezone.pl> napisał(a):
> 11x230<11x200
> Nie chlasnąłeś się ?

Jest jeszcze zabawniejszy błąd 1il wyglądają na ekranie podobnie, 10 l jest
lepszym zapisem

To wiem od 77r.

pozdrawiam rc

--