Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szu rania.

Data: 2014-07-26 12:16:36
Autor: Nex@pl
Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szu rania.
Witam,

pacjent vw scirocco ~1981r. skrzynia manualna pi臋ciobiegowa. Olej wymieniany na Valvoline 75w dwa lata temu.

ja z nast臋puj膮cym problemem, skrzynia bieg贸w na pocz膮tku zacz臋艂a jakby trze膰 (a przynajmniej tak mi si臋 wydaje) i nied艂ugo potem s艂ycha膰 szum/szuranie jakby 艂o偶ysko. R臋cznie wyczu艂em luz na... hm, nie wime jak to si臋 fachowo nazywa, ale mowa o tych kielichach do kt贸rych przykr臋cone s膮 p贸艂osie, mog臋 porusza膰 tymi fartuchami na oko o jakie艣 p贸艂 centymetra. Czy tam s膮 jakie艣 艂o偶yska, czy zrobi膰 to da rad臋 czy lepiej kupi膰 drug膮 skrzynie za 200-250z艂 i da膰 sobie spok贸j? Chyba, 偶e to co艣 innego mo偶e by膰. Generalnie problem narasta z pr臋dko艣ci膮, niezale偶nie od wbitego biegu, przy hamowaniu efekt jest taki jakbym mia艂 skrzywione tarcze. Jakie艣 pomy艣ly? :) Wszystko w tym aucie robie sam, silnik jeden ju偶 te偶 wymieni艂em, wi臋c wymiana skrzyni to nie du偶y czteropak :), ale je偶eli da rad臋 niewielkim kosztem ja naprawi膰 to po co wyrzuca膰 200z艂.

Z g贸ry dzi臋ki za wszelkie porady i pozdrawiam!
Nex@pl

Data: 2014-07-26 13:54:54
Autor: PiteR
Stara manualna skrzynia bieg體 VW, odg硂s szurania.
na  ** p.m.s **  Nex@pl pisze tak:

R阠znie wyczu砮m luz na... hm, nie wime jak to si fachowo nazywa,
ale mowa o tych kielichach do kt髍ych przykr阠one s p蟪osie, mog
porusza tymi fartuchami na oko o jakie p蟪 centymetra.

Czy luz jest taki sam po obu stronach? Nie masz jakich zdj赕 tej skrzyni? (mog by z netu). Scirocco 1 czy 2?

P蟪 centymetra to du縪. W golfie 2 flansza wytar砤by ju simeringii i uciek砨y olej na ziemi. Flansza na ko馽u ma wielopust i spr昕yn. Przykr阠ona jest jedn 秗ub na 秗odku imbus 6. Najpierw po w硂縠niu jest chybotlliwa a w miar dokecania sztywnieje. Ludziom ta sruba si sama odkr阠a.

Czy tam s jakie 硂縴ska, czy zrobi to da rad czy lepiej kupi
drug skrzynie za 200-250z i da sobie spok骿?

縴ska s pewnie w skrzyni i nie wyjmiesz ich z zewnatrz. Nie obejdzie si bez rozbierania skrzyni.

Chyba, 縠 to co innego mo縠 by. Generalnie problem narasta z
pr阣ko禼i, niezale縩ie od wbitego biegu, przy hamowaniu efekt
jest taki jakbym mia skrzywione tarcze.

By mo縠 秗uba flanszy si odkr阠i砤, p蟪o si wyd硊縴砤 ima cia秐iej. Albo przegub wewn阾rzny umar. Nie rozkr阠isz nie dowiesz si :)

--
Piter

golf - 350 ty km, nic nie p髃a nic nie st髃a
Niemiec pod kocem trzyma. P砤ka jak sprzedawa.

Data: 2014-07-26 12:01:56
Autor: Nex@pl
W dniu 2014-07-26 13:54, PiteR pisze:

> Czy luz jest taki sam po obu stronach? Nie masz jakich zdj赕 tej
> skrzyni? (mog by z netu). Scirocco 1 czy 2?

Scirocco 2, np.
http://olx.pl/oferta/skrzynia-golf-mk1-CID5-ID5KHe7.html
http://olx.pl/oferta/skrzynia-biegow-golf-mk1-i-cabrio-scirocco-mk2-ii-1-6-1-8-polosie-CID5-ID4zA8R.html

> [...]
> Przykr阠ona jest jedn 秗ub na 秗odku imbus 6. Najpierw po w硂縠niu
> jest chybotlliwa a w miar dokecania sztywnieje. Ludziom ta sruba si

O tej 秗ubie nie wiedzia砮m, ruszam flansz, od strony pasa縠ra (d硊縮za p蟪硂) luz wydaje si wi阫szy.

> 縴ska s pewnie w skrzyni i nie wyjmiesz ich z zewnatrz. Nie obejdzie
> si bez rozbierania skrzyni.

Tego si domy秎a砮m :)

> By mo縠 秗uba flanszy si odkr阠i砤, p蟪o si wyd硊縴砤 ima cia秐iej.
> Albo przegub wewn阾rzny umar. Nie rozkr阠isz nie dowiesz si :)

Przeguby wymienia砮m rok temu, wszystkie na raz.
Kilka dni temu zorientowa砮m si, 縠 mam zakleszczone prowadnice zacisk體 - jecha砮m akurat po autostradzie i hamowanie powy縠j 100km/h sprawi硂 takie turbulencje, 縠 od razu pojecha砮m na gara. Po zrobieniu prowadnic (chodz jak w mase砶o niemal縠), efekt si zmniejszy, ale wyst阷uje niezale縩ie od pr阣ko禼i z jakiej hamuje (taki efekt krzywych tarcz). Tarcze wymieniane dwa lata temu.

Data: 2014-07-27 18:46:31
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Nex@pl pisze tak:

O tej 秗ubie nie wiedzia砮m, ruszam flansz, od strony pasa縠ra
(d硊縮za p蟪硂) luz wydaje si wi阫szy.

Jednak nie ma tam jeszcze 秗ub. S zatrzaski w kszta砪ie C.

http://tinyurl.com/pqhx59o

Zdejmowanie flansz
http://www.brokevw.com/020flange.html

Przypomnia砮m sobie teraz patrz眂 na zdj阠ia

http://www.brokevw.com/123111%20022s.jpg

縠 wymienia砮m te nacinane sto縦i z br眤u za simmeringami bo pop阫a硑
i rozpad硑 si na kawa砶i. Po 40z szt w ASO. To warto sprawdzi i da
si je wyj辨 bez rozbierania skrzyni.

http://www.brokevw.com/flanges.html
http://tinyurl.com/nqcre5v
http://tinyurl.com/lzqs5go
http://tinyurl.com/momqmvn
http://data.motor-talk.de/data/galleries/352065/11921/getriebe-ohne-eingangswelle.jpg

Data: 2014-07-28 10:15:43
Autor: Nex@pl
Stara manualna skrzynia bieg體 VW, odg硂s szurania.
Dzi阫i za linki, te ju na nie natrafi砮m. Co prawda o tych nacinanych podk砤dkach pisz ,縠 mo縩a na nich z硂縴, ale najpierw rozbior skrzyni i ocenie stan, nauka najwy縠j nie p骿dzie na marne :)

Data: 2014-07-26 18:49:09
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2014-07-26 12:16, Nex@pl pisze:
[...]

P贸艂osie nie s膮 przykr臋cone, a znajduj膮 si臋 w przegubie kt贸ry naturalnie ma kilka centymetr贸w luzu.

Ale to musia艂by艣 powiedzie膰 czym Ty ruszasz - p贸艂osi膮, kielichem, czy gumow膮 os艂on膮 przegubu?

[...]

Stawiam 偶e 艂o偶ysko ko艂a + ewentualnie skrzywione tarcze.

Data: 2014-07-26 12:04:34
Autor: Nex@pl
W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz Pyra pisze:
W dniu 2014-07-26 12:16, Nex@pl pisze:

P贸艂osie nie s膮 przykr臋cone, a znajduj膮 si臋 w przegubie kt贸ry naturalnie
ma kilka centymetr贸w luzu.
Zewn臋trzna obudowa przegubu jest trzymana na 艣rubach o ile dobrze mi sie wydaj臋. P贸艂o艣 w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

Ale to musia艂by艣 powiedzie膰 czym Ty ruszasz - p贸艂osi膮, kielichem, czy
gumow膮 os艂on膮 przegubu?

Ruszam kielichem, czyli tym, do czego os艂ony s膮 przykr臋cone

Stawiam 偶e 艂o偶ysko ko艂a + ewentualnie skrzywione tarcze.

艁o偶yska wymienione - to ni jest d藕wi臋k 艂o偶ysk na ko艂ach. Mam juz pewne do艣wiadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet je偶eli s膮 skrzywione to nie wywo艂a odg艂osu szumu/szurania powy偶ej 60km/h zwi臋kszaj膮cego si臋 z pr臋dko艣ci膮.

Data: 2014-07-27 17:16:03
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2014-07-26 12:04, Nex@pl pisze:> W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz Pyra pisze:

> Zewn臋trzna obudowa przegubu jest trzymana na 艣rubach o ile dobrze mi sie
> wydaj臋. P贸艂o艣 w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

Przegub ma dwie wsp贸艂pracuj膮ce cz臋艣ci - jedna jest na p贸艂osi, druga w kielichu, ca艂o艣膰 tworzy przegub.

Sam kielich zazwyczaj wci艣ni臋ty jest w obudow臋 skrzyni, tam jest wielo wpust/wypust i pier艣cie艅 kt贸ry to trzyma na miejscu. Niewielki luz jest dopuszczalny.
Du偶y luz oznacza 偶e kielich wyskoczy艂 - w zasadzie mo偶na spr贸bowa膰 go wcisn膮膰 na miejsce.

> [...]
> do艣wiadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet
> je偶eli s膮 skrzywione to nie wywo艂a odg艂osu szumu/szurania powy偶ej 60km/h

S膮 jeszcze analogiczne 艂o偶yska podpieraj膮ce dyferencja艂 w skrzyni.
Inne 艂o偶yska w skrzyni zmienia艂yby odg艂os w zale偶no艣ci od biegu.

Data: 2014-07-28 10:14:47
Autor: Nex@pl
Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szurania.
W dniu 2014-07-27 17:16, Tomasz Pyra pisze:> W dniu 2014-07-26 12:04, Nex@pl pisze:> W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz
> [...]
> dopuszczalny.
> Du偶y luz oznacza 偶e kielich wyskoczy艂 - w zasadzie mo偶na spr贸bowa膰 go

Dzi臋ki, sprawdz臋, najpierw trzeba zrzuci膰 dziada.

> S膮 jeszcze analogiczne 艂o偶yska podpieraj膮ce dyferencja艂 w skrzyni.
> Inne 艂o偶yska w skrzyni zmienia艂yby odg艂os w zale偶no艣ci od biegu.

I sk艂aniam si臋 ku nim, odg艂os ju偶 jest nie do zniesienia, skrzynie trzeba 艣ci膮gn膮膰. Tylko ciekaw jestem jak tu si臋 kasuje ich luz.

Data: 2014-07-28 23:35:33
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2014-07-28 10:14, Nex@pl pisze:

I sk艂aniam si臋 ku nim, odg艂os ju偶 jest nie do zniesienia, skrzynie
trzeba 艣ci膮gn膮膰. Tylko ciekaw jestem jak tu si臋 kasuje ich luz.

Nie wiem jak w VW, ale zazwyczaj luz w nich kasuje si臋 wyrzucaj膮c stare i montuj膮c nowe ;)
I jako艣 nawet zazwyczaj drogie nie s膮.

Data: 2014-07-29 23:43:01
Autor: PiteR
Stara manualna skrzynia bieg體 VW, odg硂s szurania.
na  ** p.m.s **  Nex@pl pisze tak:

Tylko ciekaw jestem jak tu si kasuje ich luz.

Facet pisze o dobieraniu podk砤dek pod bie縩ie.

Use the formula in the Bentley to calculate the correct shim that is needed under the bearing race in the gearbox.

http://www.brokevw.com/020rebuild4.html