Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szurania.

Data: 2014-07-26 18:49:09
Autor: Tomasz Pyra
Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szurania.
W dniu 2014-07-26 12:16, Nex@pl pisze:
Witam,

pacjent vw scirocco ~1981r. skrzynia manualna pi臋ciobiegowa. Olej
wymieniany na Valvoline 75w dwa lata temu.

ja z nast臋puj膮cym problemem, skrzynia bieg贸w na pocz膮tku zacz臋艂a jakby
trze膰 (a przynajmniej tak mi si臋 wydaje) i nied艂ugo potem s艂ycha膰
szum/szuranie jakby 艂o偶ysko. R臋cznie wyczu艂em luz na... hm, nie wime jak
to si臋 fachowo nazywa, ale mowa o tych kielichach do kt贸rych przykr臋cone
s膮 p贸艂osie, mog臋 porusza膰 tymi fartuchami na oko o jakie艣 p贸艂
centymetra.

P贸艂osie nie s膮 przykr臋cone, a znajduj膮 si臋 w przegubie kt贸ry naturalnie ma kilka centymetr贸w luzu.

Ale to musia艂by艣 powiedzie膰 czym Ty ruszasz - p贸艂osi膮, kielichem, czy gumow膮 os艂on膮 przegubu?

Czy tam s膮 jakie艣 艂o偶yska, czy zrobi膰 to da rad臋 czy lepiej
kupi膰 drug膮 skrzynie za 200-250z艂 i da膰 sobie spok贸j? Chyba, 偶e to co艣
innego mo偶e by膰. Generalnie problem narasta z pr臋dko艣ci膮, niezale偶nie od
wbitego biegu, przy hamowaniu efekt jest taki jakbym mia艂 skrzywione
tarcze. Jakie艣 pomy艣ly? :)

Stawiam 偶e 艂o偶ysko ko艂a + ewentualnie skrzywione tarcze.

Data: 2014-07-26 12:04:34
Autor: Nex@pl
W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz Pyra pisze:
W dniu 2014-07-26 12:16, Nex@pl pisze:

P贸艂osie nie s膮 przykr臋cone, a znajduj膮 si臋 w przegubie kt贸ry naturalnie
ma kilka centymetr贸w luzu.
Zewn臋trzna obudowa przegubu jest trzymana na 艣rubach o ile dobrze mi sie wydaj臋. P贸艂o艣 w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

Ale to musia艂by艣 powiedzie膰 czym Ty ruszasz - p贸艂osi膮, kielichem, czy
gumow膮 os艂on膮 przegubu?

Ruszam kielichem, czyli tym, do czego os艂ony s膮 przykr臋cone

Stawiam 偶e 艂o偶ysko ko艂a + ewentualnie skrzywione tarcze.

艁o偶yska wymienione - to ni jest d藕wi臋k 艂o偶ysk na ko艂ach. Mam juz pewne do艣wiadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet je偶eli s膮 skrzywione to nie wywo艂a odg艂osu szumu/szurania powy偶ej 60km/h zwi臋kszaj膮cego si臋 z pr臋dko艣ci膮.

Data: 2014-07-27 17:16:03
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2014-07-26 12:04, Nex@pl pisze:> W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz Pyra pisze:

> Zewn臋trzna obudowa przegubu jest trzymana na 艣rubach o ile dobrze mi sie
> wydaj臋. P贸艂o艣 w przegub wchodzi i posiada zabezpieczenie.

Przegub ma dwie wsp贸艂pracuj膮ce cz臋艣ci - jedna jest na p贸艂osi, druga w kielichu, ca艂o艣膰 tworzy przegub.

Sam kielich zazwyczaj wci艣ni臋ty jest w obudow臋 skrzyni, tam jest wielo wpust/wypust i pier艣cie艅 kt贸ry to trzyma na miejscu. Niewielki luz jest dopuszczalny.
Du偶y luz oznacza 偶e kielich wyskoczy艂 - w zasadzie mo偶na spr贸bowa膰 go wcisn膮膰 na miejsce.

> [...]
> do艣wiadczenie w tej kwestii. Tarcze wymieniane dwa lata temu, nawet
> je偶eli s膮 skrzywione to nie wywo艂a odg艂osu szumu/szurania powy偶ej 60km/h

S膮 jeszcze analogiczne 艂o偶yska podpieraj膮ce dyferencja艂 w skrzyni.
Inne 艂o偶yska w skrzyni zmienia艂yby odg艂os w zale偶no艣ci od biegu.

Data: 2014-07-28 10:14:47
Autor: Nex@pl
Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szurania.
W dniu 2014-07-27 17:16, Tomasz Pyra pisze:> W dniu 2014-07-26 12:04, Nex@pl pisze:> W dniu 2014-07-26 18:49, Tomasz
> [...]
> dopuszczalny.
> Du偶y luz oznacza 偶e kielich wyskoczy艂 - w zasadzie mo偶na spr贸bowa膰 go

Dzi臋ki, sprawdz臋, najpierw trzeba zrzuci膰 dziada.

> S膮 jeszcze analogiczne 艂o偶yska podpieraj膮ce dyferencja艂 w skrzyni.
> Inne 艂o偶yska w skrzyni zmienia艂yby odg艂os w zale偶no艣ci od biegu.

I sk艂aniam si臋 ku nim, odg艂os ju偶 jest nie do zniesienia, skrzynie trzeba 艣ci膮gn膮膰. Tylko ciekaw jestem jak tu si臋 kasuje ich luz.

Data: 2014-07-28 23:35:33
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2014-07-28 10:14, Nex@pl pisze:

I sk艂aniam si臋 ku nim, odg艂os ju偶 jest nie do zniesienia, skrzynie
trzeba 艣ci膮gn膮膰. Tylko ciekaw jestem jak tu si臋 kasuje ich luz.

Nie wiem jak w VW, ale zazwyczaj luz w nich kasuje si臋 wyrzucaj膮c stare i montuj膮c nowe ;)
I jako艣 nawet zazwyczaj drogie nie s膮.

Data: 2014-07-29 23:43:01
Autor: PiteR
Stara manualna skrzynia bieg體 VW, odg硂s szurania.
na  ** p.m.s **  Nex@pl pisze tak:

Tylko ciekaw jestem jak tu si kasuje ich luz.

Facet pisze o dobieraniu podk砤dek pod bie縩ie.

Use the formula in the Bentley to calculate the correct shim that is needed under the bearing race in the gearbox.

http://www.brokevw.com/020rebuild4.html

--
Piter

golf - 350 ty km, nic nie p髃a nic nie st髃a
Niemiec pod kocem trzyma. P砤ka jak sprzedawa.

Stara manualna skrzynia bieg贸w VW, odg艂os szurania.