Start kompa bez klawiatury

Data: 2011-12-07 21:00:14
Autor: Andre
Start kompa bez klawiatury
Witam.

Do tej pory wszystkie moje komputery wymagaly podlaczenia co najmniej
klawiatury.

Czy mozliwe juz jest powiedzmy w zwyklej plycie mATX start bez tego
urzadzenia?

--
Pozdrawiam,
  Andre

Data: 2011-12-07 21:59:48
Autor: DooMiniK
Start kompa bez klawiatury
On 07/12/2011 21:00, Andre wrote:
[...]

Rzadko kiedy nie ma opcji w BIOSie, aby iœć dalej przy braku klawiatury.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-12-08 00:20:39
Autor: Piotr M
Start kompa bez klawiatury
Dnia 07-12-2011 o 22:59:48 DooMiniK <bachus@bachus> napisał(a):

[...]

Rzadko kiedy nie ma opcji w BIOSie, aby iść dalej przy braku klawiatury.

Tak? A to ciekawe, bo kiedyś nie dało się nic zrobić. Teraz od ok 5 lat  tylko laptopy :)

BTW.
A do czego może być potrzebne "iść dalej przy braku klawiatury"

--
Pozdrawiam, Piotr M

"Google zachowuje się jak kobieta.
Ledwie zacznę zdanie, już próbuje je dokończyć na tuzin sposobów."

Data: 2011-12-08 01:44:41
Autor: Wojciech Jaczewski
Start kompa bez klawiatury
Piotr M wrote:

BTW.
A do czego może być potrzebne "iść dalej przy braku klawiatury"

Można taką płytę użyć w urządzeniu sterowanym np. przez panel dotykowy, albo w urządzeniu, które w ogóle nie ma interakcji z użytkownikiem, a jedynie z jakąś automatyką.

Data: 2011-12-08 03:21:28
Autor: Piotr M
Start kompa bez klawiatury
Dnia 08-12-2011 o 01:44:41 Wojciech Jaczewski <wjaczews@o2.pl> napisał(a):

Piotr M wrote:

[...]

Tak? Nie wiedziałem o tym. O tym że można używać płyt ATX do sterowania  jakąs automatyka, bardziej myślałem że do tego są stricte hardware.. O  panelu dotykowym, fakt, nie pomyslałem, przecież to oczywiste.

W sumie to w krakowskich, jakże licznych, automatach do sprzedaży biletów  http://lazarz.pl/felietony/jpg/17/biletomat1.jpg zainstalowany jest  Windows (jak pamiętam to na 70% XP)
Widziałem gościa z obsługi, co przy otwartym na oścież, coś tam broił w  nim ;)
To może też tam jest taka płyta? :)

Może nie powinienem wiązać Windows = standard pecet. Ale w sumie tak jest  chyba.

Data: 2011-12-08 07:06:46
Autor: Jacek
Start kompa bez klawiatury
Dnia Thu, 08 Dec 2011 00:20:39 +0100, Piotr M napisał(a):

[...]

Chociazby do serwera klawiatura i monitor sa zbedne.

Data: 2011-12-08 12:49:21
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Start kompa bez klawiatury
Dnia 2011-12-08, o godz. 07:06:46
Jacek <ala@ola.pl> napisał(a):

Chociazby do serwera klawiatura i monitor sa zbedne.

Oj tak nie do końca bo przy pierwszym odpaleniu i instalacji na nim
systemu się przydaje. Inna sprawa że przy więcej niż jednym serwerze w
tym samym miejscu to lepiej jakiegoś KVM IP chociażby po to żeby móc
podejrzeć i zareagować gdy coś pójdzie nie tak. Oczywiście jeśli system
pracuje to jakaś konsola czy zdalny pulpit po sieci działa ale jak się
coś wywali to bez klawiatury/monitora albo dostępu via KVM ciężko.

Zdrówko

Data: 2011-12-08 14:13:00
Autor: Mariusz Kruk
Start kompa bez klawiatury
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciek Babcia Dobosz"

Etam. IPMI i podobne rozwiązania. --
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   |
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-12-08 14:26:44
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Start kompa bez klawiatury
Dnia 2011-12-08, o godz. 14:13:00
Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał(a):

> [...]
>system pracuje to jakaś konsola czy zdalny pulpit po sieci działa
>ale jak się coś wywali to bez klawiatury/monitora albo dostępu via

Pod warunkiem że są - zwłaszcza w starszych serwerach. Niedawno byłym
mocno zdziwiony gdy okazało się że wiele serwerów opartych na płytach
Tyan-a nie ma czegoś takiego nawet w opcji. Nie mówiąc już o tym że
niby to standard ale implementacje bywają różne i potrafi działać
tylko z dedykowanym softem producenta serwera. Miąłem tak swego czasu z
serwerami Thomas Krenn gdzie były płyty OIDP Supermicro i działał do
tego tylko dedykowany soft. Wolę jednak rozwiązanie uniwersalne
- KVM-IP na 8 czy 16 maszyn specjalnie drogie nie są a nie będę się
zastanawiał co zrobić podłączając kolejną maszynę.

Zdrówko

Data: 2011-12-08 14:38:27
Autor: Mariusz Kruk
Start kompa bez klawiatury
[...]

Niby tak. Z drugiej strony, KVM-IP nie da ci możliwości np.
wystartowania serwera z obrazu ISO, co IIRC dają niektóre BMC.
Albo odczytu parametrów typu "temperatura dysków".

Kwestia potrzeb i środków.
--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   |

Data: 2011-12-08 16:55:02
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Start kompa bez klawiatury
Dnia 2011-12-08, o godz. 14:38:27
> [...]

Niby tak. Z drugiej strony, KVM-IP nie da ci możliwości np.
wystartowania serwera z obrazu ISO, co IIRC dają niektóre BMC.

Ale to w fizycznym serwerze robi się stosunkowo rzadko. POza tym można
wystartować z przygotowanego obrazu po PXE albo z płytki/pena
siedzącego w serwerze.

Albo odczytu parametrów typu "temperatura dysków".

Właśnie z Tyan-em byłem zdziwiony bo były moduły do monitorowania
parametrów a nie było do zdalnego zarządzania.
Kwestia potrzeb i środków.

Dokładnie. Dlatego dla siebie wolę oddzielne rozwiązanie bo trafiają mi
do szaf różne serwery - nie zawsze najnowsze więc dla mnie KVM jest
bardziej uniwersalny.

Zdrówko

Data: 2011-12-09 10:03:13
Autor: Mariusz Kruk
Start kompa bez klawiatury
> [...]
Ale to w fizycznym serwerze robi się stosunkowo rzadko. POza tym można
wystartować z przygotowanego obrazu po PXE

O ile akurat masz włączone startowanie z PXE.

albo z płytki/pena
siedzącego w serwerze.

Zwłaszcza jak łączysz się zdalnie. ;-)

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   |

Data: 2011-12-09 11:04:05
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Start kompa bez klawiatury
Dnia 2011-12-09, o godz. 10:03:13
> [...]

>można wystartować z przygotowanego obrazu po PXE

O ile akurat masz włączone startowanie z PXE.

Ale to się włącza w BIOS-ie raz i zapomina o tym. Wiem - start serwera
trwa dłużej.

>albo z płytki/pena
>siedzącego w serwerze.

Zwłaszcza jak łączysz się zdalnie. ;-)

Mam jeszcze listwy zasilające sterowane zdalnie ;-P

Zdrówko

Data: 2011-12-08 07:07:38
Autor: sumar
Start kompa bez klawiatury
Piotr M:

A do czego może być potrzebne "iść dalej przy braku klawiatury"

No jak to? Chociażby serwer. Wtedy do komputera podłączone są tylko
dwa kable - zasilający i do karty sieciowej, a zarządza się nim zdalnie.

Data: 2011-12-08 07:44:17
Autor: DooMiniK
Start kompa bez klawiatury
On 07/12/2011 23:20, Piotr M wrote:
[...]

.... nawet prosty domowy serwer, czy np. pecet do monitoringu jakiś
urządzeń.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-12-08 15:46:47
Autor: kamil
Start kompa bez klawiatury
[...]

"Kiedyś" chyba za czasów Pentium 75 i peryferiów na PS/2, od lat nie widziałem komputera, który nie wystartuje domyślnie bez klawiatury podłączonej.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-12-07 22:04:17
Autor: JoteR
Start kompa bez klawiatury
"Andre" napisał:

Czy mozliwe juz jest powiedzmy w zwyklej plycie mATX start bez tego
urzadzenia?

http://www.pcguide.com/ref/kb/swBIOS-c.html

JoteR

Data: 2011-12-08 11:15:12
Autor: robot
Start kompa bez klawiatury
On Wed, 7 Dec 2011 21:00:14 +0000 (UTC), Andre wrote:

[...]

Tak. Przyciskiem power na obudowie lub przez wake on lan.

Data: 2011-12-11 10:40:21
Autor: Andre
Start kompa bez klawiatury
robot wrote:

Tak. Przyciskiem power na obudowie lub przez wake on lan.

Chyba nie o taka odpowiedz chodzilo, ale i tak dzieki.

Na szczescie Panowie wyzej podpowiedzieli, wiec poczytalem kilka
instrukcji do plyt. Dzieki wszystkim!

--
Pozdrawiam,
  Andre

Data: 2012-02-03 02:17:04
Autor: nb
Start kompa bez klawiatury
at Wed 07 of Dec 2011 22:00, Andre wrote:

Witam.

Do tej pory wszystkie moje komputery wymagaly podlaczenia co najmniej
klawiatury.

A spróbuj na takim ustawić hasło w BIOSie.
Wydaje się to bez związku ale u mnie na paru kompach, od ponad 8 lat,
to jedyny sposób by wystartował bez klawiatury podłączonej podczas
startu. Rozwiązanie odkryłem przypadkowo, ale szczegółów nie pamiętam,
hasło na start w ogóle czy tylko na grzebanie w BIOSie.

--
nb

Start kompa bez klawiatury