Starzenie opony - fakt czy mit?

Data: 2011-08-30 23:52:52
Autor: Tatanka
Starzenie opony - fakt czy mit?
On 31 Sie, 08:42, "krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz]"
<"[moje_inicjaly]"@post.pl> wrote:
Czołem Kubice!

Temat trochę na podpuchę, bo wiem, że się starzeją, ale niemniej jednak
zależy mi na zebraniu jak największej liczy opinii w temacie, jak duże
ma to znaczenie.

Chodzi o to, że mam do wymiany dwie opony. Przy moim rozmiarze
(215/55/R16) robi to już pewien koszt, który mój mechanik polecił
zredukować w następujący sposób - dokupić, zamiast dwóch tanich
badziewów jedną, za to identyczną jak mam na zapasie. A tam siedzi sobie
nigdy nie użyta Michelin Primacy, tyle, że ona tam siedzi od nowości
auta, czyli od 2006 roku... (na zapas wrzucić wtedy jedną z tych
zużytych). Czyli miałbym dwie identyczne opony, ale z różną datą
produkcji. Na moje obawy mechanik stwierdził, że z tym starzeniem opon
to generalnie jest spora ściema i robienie koniunktury dla oponiarzy.
Przyznał co prawda, że zimowe są może i bardziej wybredne pod tym
względem, ale dla letnich opon te 5 lat różnicy będzie miało minimalne
znaczenie. No i co Wy na to?

Co do starzenia to nie taka sciema - kolega ma zalozone opony
produkcja 2001 czyli 10 lat i pomimo dobrego bieznika sa straszne -
guma stwardniala i zrobila sie taka "sliska" w dotyku.

Wszystko zalezy od stanu tej na zapasie. To juz ci gumiarz oceni, no i
czy sie wyważy.
Jesli bedzie OK to mysle ze 5 letnia opona jeszcze jest OK.
W tym przypadku zrobilbym tak: kupil jedna jak Ci radza i jezdzil
zapas-nowa (mowimy o tej jednej osi) a za rok, max dwa kupil druga i
zmienil ten zapas. W ten sposob masz koszty rozlozone a finalnie opony
rozniace sie o dwa lata (lub rok).

Data: 2011-08-31 11:54:28
Autor: J.F
Użytkownik "Tatanka"  napisał w wiadomości grup
Co do starzenia to nie taka sciema - kolega ma zalozone opony
produkcja 2001 czyli 10 lat i pomimo dobrego bieznika sa straszne -
guma stwardniala i zrobila sie taka "sliska" w dotyku.

A jak na drodze ?
Bo to co bywa sliskie pod palcem, niekoniecznie jest sliskie nawet na kamiennej kostce, jak sie przycisnie sila cwierc tony.

J.

Data: 2011-08-31 17:00:26
Autor: PM
[...]

albo jest sliskie ale tylko na głebokość 0,5mm i jak się zetrze to już jest takie jak zwykle.
kupiłem niedawno zimówki "nowe" 4 letnie  magazynu
gołym okiem i ręką nie dało się ich odróznić od nowych nowych.

Data: 2011-08-31 19:29:55
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "PM" <xpm@wp.pl> napisał w wiadomości news:j3liam$lse$1mx1.internetia.pl...

kupiłem niedawno zimówki "nowe" 4 letnie  magazynu
gołym okiem i ręką nie dało się ich odróznić od nowych nowych.

To znaczy, że były przechowywane w dobrych warunkach. Zmieniałem w zeszłym roku 12 letnie zimówki "garażowane" latem, z dobrym bieżnikiem bo były twarde jak kamień. Zmiana na świeże opony dała kolosalną poprawę.

kml

Starzenie opony - fakt czy mit?